Notat til
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg
SKOV- OG NATURSTYRELSEN
Landbrugs- og
Bioteknologikontoret
J.nr. SN 2001-002
-
0106
Ref. pwe
Om besvarelse af begrundet udtalelse vedrørende gennemføre l-
se af Rådets direktiv 96/61 om integreret forebyggelse og be-
kæmpelse af forurening, bilag 1 punkt 6.6
Kommissionen har den 22. december 2004 fremsendt en begrundet udtalelse vedrørende
dansk lovgivnings manglende overensstemmelse med Rådets direktiv 96/61 om integ reret fo-
rebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC -direktivet).
Direktivets bilag I, punkt 6.6 fastsætter godkendelsespligt for: anlæg til intensiv fjerkræavl
eller svineavl med mere end: (a) 40.000 pladser til fjerkræ (b) 2.000 pladser til avls/fede svin
(over 30 kg) eller (c) 750 pladser til søer.
Danmark valgte at gennemføre direktivet ved
e-
regningsmodel for husdyrbrug, som omregner produktionsomfanget på baggrund af kvælsto f-
belastningen fra husdyrgødn ingen. Belastningen fastsættes i dyreenheder (DE), som er det a n-
tal dyr, der årligt producerer, hvad der svarer til 100 kg. kvælstof i husdyrgødningen.
Kommissionen har godtgjort, at der ved brug af DE-beregningsmodel ikke i dansk ret er fast-
sat en tilstrækkelig retlig klarhed og sikkerhed i forhold til direktivets krav om antal af pla d-
ser, idet man alt efter produktionseffektiviteten kan komme frem til, at direktivets tærske lvæ r-
dier i visse situationer overskrides.
Som følge af den begrundede udtalelse er den danske regering indstillet på at præcisere de
danske regler, således at det udtrykkeligt fremgår, at der indtræder godkendelsespligt ved
overskridelse af direktivets grænser regnet i stipladser. Dette vil ske ved en ændring af b
e-
kendtgørelse om god kendelse af listevirksomhed (bekendtgørelse nr. 943 af 16. september
2004).
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at fastslå, hvor mange husdyrbrug, der vil skulle
godkendes efter en justering af reglerne, idet det dog er vurderingen, at nogle få hus dyrbrug
med slagtesvin vil skulle godkendes, mens det forventes, at der for produktion med sohold vil
skulle godkendes en del. Der er tale om godkendelse af eksisterende produktion, hvorimod re-
geringsgrundlaget indeholder krav om godkendelse ved nyanlæg og udvidelser.