Til medlemmer og stedfortrædere Velkommen  til  Miljø-  og  Planlægningsudvalget  – MPU En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer. Miljø- og Planlægningsudvalget er  et af  Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere.  Udvalget  nedsættes  ved  begyndelsen  af  hver  folketingssamling,  jf.  Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Udvalgsmøder Miljø-  og Planlægningsudvalget holder normalt møde om onsdagen kl. 8.30 eller 9.00 i værelse 2- 133 (2 . sal). Udvalget kan alternativt holde møde torsdag kl. 10.30 samme sted. Udvalgets sekretariat Sekretariatet har kontor på 1. sal i L -bygningen (adgang via Provianthuset). Udvalgssekretær  Karen  Munk  Christensen,  tlf.  33  37  55  30 (email  [email protected])  (til  31.  marts 2005) Udvalgssekretær Jørgen Bjelskou, tlf. 33 37 55 30 (email [email protected]) (fra 1. april 2005) Udvalgsassistent Lili L. Olsen, tlf. 33 37 5544 (fra 1. marts 2005) . Sekretariatsbistand Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer med tilrettelæggelsen og gennemførelsen   af   udvalgsarbejdet,   herunder   udarbejdelse   af   betænkninger   og   beretninger. Sekretariatet  forbereder  sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  m.v. og  bistår  evt.  formanden  med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lovforslag eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at   Miljø-  og  Planlægningsudvalget behandler  sager  inden  for  sagsområderne:   Miljøbeskyttelse,  naturbeskyttelse,  skovbrug  og  fysisk planlægning    samt    genteknologi,    jagt,    vildtforvaltning,    erhvervelse    til    rekreative    formål, naturfredning, råstoffer i jorden og på havbunden m.v. Ressortministerium Miljøministeriet  er  udvalgets  primære  politiske  ressortministerium.  Miljøministeriet består  af  det centrale    departement    samt    en    række    styrelser    og    institutioner:    Miljøstyrelsen,    Skov-    og Naturstyrelsen,   Kort   &   Matrikelstyrelsen,   Center   for   Koncernforvaltning   (CFK),   Danmarks Miljøundersøgelser  (DMU),  Danmarks  og  Grønlands  Geologiske  Undersøgelse  (GEUS),  Institut for Miljøvurdering, Miljøklagenævnet og Naturklagenævnet. . Organisationer Der er flere organisationer, der er interesserede i at påvirk e lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde.    Her    kan    bl.a.    nævnes    føl gende: Danmarks    Naturfredningsforening,    Dansk Skovforening og WWF Verdensnaturfonden.
Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003 -2004 I folketingsåret 2003 -04 holdt udvalget 38 møder. Der blev afholdt 83 samråd,  hvoraf 55 var åbne samråd . Udvalget    behandlede    13    lovforslag    og    16    beslutningsforslag,    der    bl.a.    drejede    sig    om vandforsyning,  miljøbeskyttelse,  kemiske  stoffer,  dyreforsøg  og  naturbeskyttelse.  Der  blev  stillet 726 skriftlige spørgsmål. Desuden fik 23 deputationer foretræde for udvalget.  I alt blev der omdelt ca. 1.680 bilag til udvalget. Bl.a.  for  at  få  inspiration  fra  andre  landes  reguleringsinitiativer  foretager  udvalget  studieture  til udlandet,  normalt  én  årlig  rejse.    Udvalget  foretog  en  studietur  til  Mexico  i  marts  2004.  Desuden blev der foretaget indenlandske studiebesøg til relevante institutioner m.v. Udvalgets aktiviteter i folketingsåret 2004 -05, 1. samling I  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling,  holdt  udvalget  11 møder  og  behandlede 4  lovforslag  og  3 beslutningsforslag. Udvalget afholdt 14 samråd, heraf  8 åbne, og stillede  166 spørgsmål til skriftlig besvarelse. 2 deputationer fik foretræde for udvalget. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske  proces i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål   om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder  om  lovforslag  eller  beslutningsforslag,  der  behandles  i  udvalget.  Udvalget  kan  i  den forbindelse   også   kalde   ressortministeren   og/eller    en   anden   minister   i   samråd .   Samrådet   kan afholdes  som  et  åbent  samråd,  hvis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.  Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lovforslag og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen    lovprogrammet  –  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  planlægger  at fremsætte  i løbet af samlingen. Sekretariatet udarbejder en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, som vedrører Miljø- og Planlægningsudvalgets sagsområde . I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget modtager  udvalget  kopi af  svarene  samt  et  høringsnotat,  der  typisk  redegør  for  ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et   forslag  efter  1.  behandling  er  henvist  til  udvalget,  sættes  det  på    dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlæg ger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives en betænkning om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.  
Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagso rdenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når  udvalget  modtager   skriftlige  henvendelser  vedrørende  et  forslag,  stiller  udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når  der  kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender  sekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdel es til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår.   Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller  man  kan  afslutte  et  ikke-færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. I vedhæftede bilag 1 er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag (lovforslag  og  beslutningsforslag)  og  dokumenter  vedrørende  udvalgets  almindelige  kontrol  med regeringen,  dvs.  alm.  del-dokumenterne.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier: bilag,   spørgsmål/svar   og   samrådsspørgsmål. Dokumenterne   er   altid   knyttet   til   en   bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 2004-05, 2. samling. Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt at tegne abonnement på  dokumenter, dagsordener mv.   på    Nettingets   forside.   Det   bemærkes,   at   udvalgenes   offentlige   bilag   er   tilgængelige   for offentligheden   på   Folketingets   hjemmeside    (www.ft2p.dk)   24   timer   efter   bilagsomdelingen   på Christiansborg.  Medlemmerne  af  Folketinget  har  dog  mulighed  for  at  se  dokumenterne  på  den interne version af Folketingets hjemmeside, der kaldes Intraen og som findes via Nettingets forside. EU-procedure Halvårsoversigt.    Udvalget   modtager   en   halvårlig   oversigt   over   væsentlige   EU -spørgsmål   fra ministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet og til Europa -Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye   EU-lovgivningsforslag (direktivforslag     og     forordningsforslag)     senest     4     uger     efter     forslagets     oversendelse     fra Kommissionen til Rådet og til EP . Grundnotaterne skal senest 8 uger efter oversendelsen til Rådet og EP suppleres med regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat. Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sager,  der  er  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenotatet  afholder  udvalget  typisk  et  samråd med    ministeren    i    samme    uge,    som    denne    forelægger    rådsmødedagsorden    og    eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udv   alget er særligt interesseret. EU-noter Folketingets EU-konsulent kan i samarbejde med udvalgssekretæren udarbejde udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner.
EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for udvalget Medlemslandenes fagministre mødes løbende på rådssamlinger. Udvalget følger rådssamlingerne i Miljørådet.   Visse   tværgående   EU initiativer   på   miljøområdet   bliver   også   behandlet   i   andre rådsformationer.  Det  gælder  f.eks.  for  forslaget  til  ny  kemikalielovgivning  der  b ehandles  såvel  i Miljørådet som i Konkurrenceevnerådet. Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU -lovgivningen af interesse for Miljø- og Planlægningsudvalget. I  Europa-Parlamentet  har  følgende  udvalg  særlig  interesse  for  Miljø-  og  Planlægningsudvalget arbejde: Parlamentets udvalg vedrørende miljø, folkesundhed og fødevaresikkerhed. Nedenstående  kommissær og generaldirektorat har særlig interesse for udvalget: Miljøkommissær Stavros Dimas (græsk) og Generaldirektoratet for Miljø. Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget Miljøudvalget   følger   også   internationale   organisationer   udover   EU,   f.eks.    FN,   OECD,   WTO, Nordisk Råd og Østersørådet. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Miljø-  og  Planlægningsudvalget modtager  i  hver  samling  en  række  invitationer  til  at  deltage  i høringer  og  konferencer.  Når  udvalget  modtager  en  invitation,  hvor  deltagelse  er  gratis,  omdeles denne,  og  de  enkelte  medlemmer  tilmelder  sig  direkte  til  arrangøren.  Hvis  der  er  tale  om  et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretar iatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For  spørgsmål,  råd  og  vejledning    kan  udvalgsmedlemmet  altid  kontakte  udvalgssekretæren  og  en del oplysninger kan også findes på   Folketingets hjemmeside,www.ft3p.dk  : 1. Håndbog i folketingsarbejdet , 2003 (250 s.) søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet 2. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / U dvalgsbetjening 3. Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Miljø- og Planlægningsudvalget: søg: Nettinget / Links og baser + udvalg og delegationer) /Miljø- og Planlægningsudvalget> 4. EU links: søg: Nettinget / EU-Oplysningen
Bilag 1 Nogle supplerende instrumenter i behandlingen af forslag Nedenfor er en beskrivelse af redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag . Der    kan    ved    fornyet    udvalgsbehandling    mellem    2.    og    3.    behandling    afgives    en tillægsbetænkning,   hvori   man   kan   få   tilføjet   ændringsforslag   med   bemærkninger,   nye synspunkter og krav samt få indskrevet en ev entuel ny stillingtagen til afstemningen ved 3. behandling. Ordføreren kan fremsætte et nyt ændringsforslag uden for betænkningen med bemærkninger til forslaget. Der  er  også  mulighed  for  at  få  særlige  dokumenter,  typisk  spørgsmål  til  ministeren  og dennes  svar  optrykt  som  bilag  til  betænkningen/tillægsbetænkningen.  Udvalgssekretariatet skal angive, hvilke partier der står bag ønsket om optryk af sådanne bilag og dokumenter. Man kan afslutte et ikke færdigbehandlet forslag med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero af forslagsstiller. Ordføreren har mulighed for at bede om ordet også under 2. og  3. behandling og herunder evt.  redegøre  for  sin  stillingtagen  eller  stille  (mundtlige)   spørgsmål   til  ministeren  om forslaget.