Forslag til Lov om midlertidig binding af kommunernes og amts- kommunernes overskudslikviditet og ændring af for- skellige kommunaløkonomiske love (Binding af overskudslikviditet i kommunerne indtil 2007, indførelse af mi d- lertidige  begrænsninger  i  den  kommunale  og  amtskommunale  skatteud- skrivning  for  2006  og  midtvejsregulering  af  den  kommunale  udligning  af beskatningsgrundlag for 2005) § 1. Hver kommune og amtskommune deponerer i perioden 1. juli 2005 til 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 procent af den del af kommunens eller  amtskommunens  likviditet  ved  udgangen  af regnskabsåret  2004,  der overstiger 2,9 procent af kommunens eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og -anlægsudgifter for budgetåret 2005. Stk. 2. Kommuner, der for 2005 har budgetteret med et overskud for forsy- ningsvirksomhederne under ét, skal i perioden 1. juli 2005 til 1. januar 200 7 deponere et beløb svarende til oversku ddet, jf. dog stk. 5. Stk.  3.  Kommunen  eller  amtskommunen  skal  senest  den  1.  juli  2005  ind- sætte det beløb, kommunen   eller amtskommunen i henhold til stk. 1  og 2 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller depon ere obliga- tioner med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinst i- tut eller i KommuneKredit.   Stk.  4.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  opgør  de  beløb,  den  enke  lte kommune  og  amtskommune  skal  deponere.  Indenrigs-  og  sundhedsmini- steren fastsætter de nærmere regler om beløbenes beregning og depon  e- ring. Stk.  5.    Såfremt  en kommune for  2006  budgetterer med  et  underskud for forsyningsvirksomhederne  under  ét,   kan  deponeret  likviditet  i  henhold  til stk. 2 frigives i løbet af 2006 . Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler for frigivelsen af de deponerede midler. Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering, jf. stk. 1 og 2. § 2. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende . §  3.  I  lov  om  kommunal  udligning  og  generelle  tilskud  til  kommuner  og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 719 af  13. august 2003, foretages følgende ændringer: 1. I § 19, stk. 2, indsættes efter 2. pkt.: Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. marts 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2005-2400-26 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: skat/lov for 6 mt 05
2 ”For  tilskudsåret  2 006  forhøjes  ti lskudsrammen  med  150  mio.  kr.  Statens generelle  tilskud  efter  §  10  i  lov  om  kommunal  udligning  og  generelle  til- skud til kommuner og amtskommuner nedsættes tilsvarende med 150 mio. kr. for tilskudsåret 2006.” 2. Efter § 33 a indsættes: § 33 b. For de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7 i lov om  kommunal  indkomstskat  har  anvendt  sit  eget  skøn  over  udskrivning s- grundlaget for budgetåret 2005, foretages der i 2005 en foreløbig efterreg  u- lering af udligningen af beskatningsgrundlag for tilskudsåret 2005. Stk.  2.  Efterreguleringen  efter  stk.  1  opgøres  som  forskellen  mellem  de foreløbigt  opgjorte  udligningsbeløb  for  2005  efter  §§  2  -4  og  18  i  lov  om kommunal  udligning  og  generelle  tilskud  til  kommuner  og  amtskommuner og en fornyet beregning af disse udligningsbeløb, hvor det skønnede in  d- byggertal pr. 1. januar 2005 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr.  1.  januar  2005.  Efterreguleringen  afregnes  med  kommunerne  med  en tredjedel i hver af månederne oktober, november og decembe r 2005. §  33  c.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  kan  bestemme,  at  der  for  de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7 i lov om kommunal indkomstskat anvender sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget   for bud- getåret  2006,  foretages  en  foreløbig  e  fterregulering  af  udligningen  af  be- skatningsgrundlag i 2006 for tilskudsåret 2006. Stk.  2.  Efterreguleringen  efter  stk.  1  opgøres  som  forskellen  mellem  de foreløbigt  opgjorte  udligningsbeløb  for  2006  efter  §§  2  -4  og  18  i  lov  om kommunal  udligning  og  generelle  tilskud  til  kommuner  og  amtskommuner og en fornyet beregning af disse udligningsbeløb, hvor det skønnede in  d- byggertal pr. 1. januar 2006 erstattes med det faktisk opgjorte indbyggertal pr.  1.  januar  2006.  Efterreguleringen  afregnes  med  kommunerne  med  en tredjedel i hver af månederne oktober, november og december 2006.” § 4.  I lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, som ændret ved § 6 i lov nr. 1386 af 20. december 2004 og lov nr. 1430 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer: 1. Efter § 6 indsættes: §  6  a.  For  budgetåret  2006  fastsættes  den  enkelte  kommunes  udskri v- ningsprocent til det samme som for 2005, uanset bestemmelsen i § 6.” 2. Efter § 7 indsættes: ”§  7  b.  For  budgetåret  2006  kan  kommun albestyrelsens  eget  skøn  over kommunens udskrivningsgrundlag, jf. § 7, stk. 1, højst udgøre et af inde  n- rigs- og sundhedsministeren fastsat beløb. Stk. 2. Det højeste beløb for den enkelte kommunes budgetterede udskri  v- ningsgrundlag  for  2006,  jf.  stk.  1,  beregnes  som  en  procentvis  fremskriv- ning af kommunens faktisk opgjorte udskrivningsgrundlag for 2003, opgjort på grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2005 . For de kom- muner, hvor væksten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusi- ve aktieindkomster i perioden 2000 til 2003 har været lavere end landsge n- nemsnittet,  anvendes  den  fremskrivningsprocent  for  udskrivningsgrundla-
3 get, der fastsættes i henhold til § 7, stk. 2. For de kommuner, hvor væksten i  kommunens  udskrivningsgrundlag  opgjort  eksklusive  aktieindkomster  i perioden 2000 til 2003 har været højere end landsgennemsnittet, anvendes den   fremskrivningsprocent   for   udskrivningsgrundlaget,   der   fastsættes   i henhold til § 7, stk. 2, forhøjet  med et tillæg, jf. stk. 3. Stk. 3. Tillægget efter stk. 2  opgøres som det antal procentpoint, som  væk- sten i kommunens udskrivningsgrundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000 til 2003 overstiger landsgennemsnittet med.”   §  5.  I  lov  om  beskatning  til  kommunerne  af  faste  ejendomme,  jf.  lovbe- kendtgø relse nr. 783 af 1. september 2003, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 1433 af 22. december 2004, foretages følgende ændringer: 1. Efter § 2 indsættes: § 3. For budgetåret 2006 fastsætte s den enkelte kommunes grundskylds- promille til det samme som for 2005, uanset bestemmelsen i § 2, stk. 1.” 2. Efter § 23 C, indsættes: §  24.  For  budgetåret  2006   fastsættes  den  enkelte  kommunes  og  amts- kommunes promiller for dækningsafgift til det samme som for 2005,  uanset bestemmelserne i §§ 23 og 23 A.” § 6. I lov om amtskommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 272 af 14. april 2003, foretages følgende ændringer: 1. § 9 affattes således: § 9. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes udskri v- ningsprocent til det samme som for 2005.” 2. Efter § 10 indsættes: § 10 a. For budgetåret 2006 skal det enkelte amtsråd anvende det af i  n- denrigs- og sundhedsministeren udmeldte skøn over udskrivningsgrun dlag og skøn over ejendomsværdiskat, uanset bestemmelsen i   § 10, jf. § 7, stk. 1, i lov om kommunal indkomstskat, som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003.” § 7. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
4 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Lovforslagets formål og hovedindhold Formålet  med  lovforslage t  er  dels  at  begrænse  udgiftsvæksten  i  komm u- nerne i 2005 og dels at understøtte en hensigtsmæssig økonomisk adfærd i kommuner og amtskommuner i perioden op til kommunalreformen. En del af lovforslaget er en udmøntning af den opfølgende aftale om ko  m- munernes økonomi for 2005, som regeringen og KL indgik den 23. februar 2005. Baggrunden for denne aftale er, at kommunernes budgetterede ud- gifter for 2005 overskrider det udgiftsniveau, der lå til grund for økonomia  f- talen fra juni 2004 mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2005. Aftalen indebærer: at der gennemføres en midtvejsregulering af udligningen af beska t- ningsgrundlaget for kommunerne for 2005 i 2005 på baggrund af de faktisk opgjorte folketal pr. 1. januar 2005, at der for 2006 lægges en begrænsning på væksten i det selvbu  d- getterede udskrivningsgrundlag for hver enkelt kommune i forhold til den statsgaranterede vækst for 2003 til 2006. Forskellen i vækst for perioden må således højst svare til forskellen mellem væksten i u   d- skrivningsgrundlaget for den pågældende kommune og væksten på landsplan  opgjort  over  den  seneste  kendte  treårsperiode,  2000 - 2003. Forskellen i væksten opgøres uden aktieindkomster. Parterne vil  for  så  vidt  angår  2007  senere  drøfte  en  konkret  model  for  b   e- grænsningen af kommunernes muligheder for budgettering af skat- tegrundlaget. at der indføres en  likviditetsbinding fra 2005 til 1. januar 2007, hvor kommunerne  deponerer  60  procent  af  den  del  af  ultimo  2004- likviditeten,  der  overstiger  2,9  procent  af  de  budgetterede  brutto- drifts- og anlægsudgifter i 2005, at  der  indføres  en  likviditetsbinding  overfor  kommuner,   hvis  forsy- ningsvirksomheder under ét i 2005 budgett erer med at oparbejde et overskud. Likviditetsbindingen svarer til forsyningsvirksomhedernes budgetterede overskud i 2005, at der indføres en modregningsordning i 2006 over for kommuner, der  i  2005  øger  en  allerede  oparbejdet gæld  til forsyningsvirkso  m- hederne  og/eller  nedbringer  et  tilgodehavende  hos  forsyningsvirk- somhederne. Dette lovforslag udmønter  de fire første pu nkter, mens det femte punkt om mellemværendet mellem kommunen og forsyningsvirksomhederne vil blive udmøntet gennem administrativt fastsatte regler. Med  henblik  på  at  skabe  sikkerhed  og  stabilitet  om  den  kommunale  og amtskommunale  skatteudskrivning  i  perioden  op  til  kommunalreformen,
5 gennemføres der for 2006 nogle begrænsninger i   skatteudskrivningen. For kommunernes  vedkommende  indebærer  lovforslaget,  at  udskrivningspr o- centen og promillerne for grundskyld og dækningsafgift for 2006  fastfryses i forhold til 2005. Som ovenfor nævnt gennemføres der endvidere   – som led i udmøntning af aftalen med KL   – en begrænsning af væksten i det sel v- budgetterede udskrivningsgrundlag for kommunerne. Der indføres endvid e- re en hjemmel til, at der i 2006 kan gennemføres en midt vejsregulering af udligningen  for  de  selvbudgetterende  kommuner  på  samme  måde  som aftalt for 2005. Med henblik på at afhjælpe likviditetsproblemer i nogle kommuner som fø   l- ge  af  fastfrysningen  af  de  kommunale  skatter,  forhøjes  midlerne  til  sæ  r- tilskud til vanskeligt stillede kommuner. Ved fordelingen af særtilskud vil der kunne  tages  hensyn  til  presset  på  skatteudskrivningen  som  følge  af  det midlertidige loft over de kommunale skatter. For amtskommunerne indebærer lovforslaget deponering af overskudslikvi- ditet  efter  de  samme  regler,  som  foreslås  for  kommunerne.  Lovforslaget indebærer   endvidere,   at   de   amtskommunale   udskrivningsprocenter   for 2006  skal  være  uændrede  i  forhold  til  2005,  og  at  amterne  pålægges  at basere  budgettet  for  2006  på  det  statsgaranterede   udskrivningsgrundlag. Når budgettet b aseres på det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, skal der ikke efterfølgende foretages efterreguleringer af afregningen af skat og den tilhørende afregning af tilskuds - og udligningsbeløb. Disse efterregul e- ringer  skulle  ellers  efter  de  gældende  regler  have  været foretaget  i  2009, hvor de nuværende amtskommuner vil være ne dlagt. 2. Gældende regler 2.1. Kommunernes likviditet En kommunes og amtskommunes likviditet opgøres ud fra registreringerne på  ko nto  9.01-9.11  i  den  kommunale  kontoplan.  Kommunalbestyrelsen henholdsvis amtsrådet kan som udgangspunkt disponere over likv iditeten. Der er dog fastsat regler om, at kommunen henholdsvis amtskommunen i visse  tilfælde  skal  deponere  nærmere  angivne  beløb,  f.eks.  i  forbind  else med  indgåelse  af  leje -  og  leasingaftaler.  Disse  regler  er  fastsat  i  den  så- kaldte lånebekendtg ø relse. 2.2. Efterregulering af udligning af beskatningsgrundlag Kommuner og amtskommuner, der for et budgetår har valgt at selvbudge t- tere udskrivningsgrundlaget, får i budgetåret udbetalt et foreløbigt skatteb   e- løb b eregnet på grundlag af det selvbudgetterede udskrivningsgrundlag og hertil knyttede tilskuds- og udligningsbeløb , beregnet på kommunens skøn over udskrivningsgrundlag og folketal. Når det endelige  udskrivningsgrund- lag og folketal for budgetåret er opgjort, foretages der en efterregulering af det udbetalte skattebeløb og de hertil knyttede tilskuds - og udligningsbeløb. Opgørelsen  af  efterreguleringen  foretages  i  året  to  år  efter  budgetåret  og efterreguleringen afregnes med kommunerne i året tre år efter budgetåret.
6 2.3.  Fastsættelse  af  de  kommunale  og  amtskommunale  udskrivningspro- center Udskrivningsprocenten for det kommende år  fastsættes hvert år   som led i vedtagelsen af det kommunale budget for det pågældende år. For komm  u- nerne findes bestemmelsen herom i § 6 i lov om kommunal indkomstskat. Det fremgår heraf, at udskrivningsprocenten skal fastsættes som forholdet mellem på den ene side de beløb, der skal udskrives som kommunal in  d- komstskat,  og  på  d en  anden  side  det  kommunale  udskrivningsgrundlag. Udskrivningsprocenten   fastsættes   sål edes   beregningsmæssigt   som   en konsekvens af de øvrige udgifts - og indtægtsposter i budgettet og det ud- skrivningsgrundlag, som kommunalbestyrelsen fastsætter . For  amtskommunerne  gælder  tilsvarende  bestemmelser,  jf.  §  9  i  lov  om amtskommunal indkomstskat. 2.4. Særtilskud til vanskeligt stillede kommuner Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til særligt vanskeligt stillede  kommuner.  Tilskudspuljen  udgør   for  2005  180  mio.  kr.  En  mindre del af puljen anvendes til kommuner med øer, til kommuner med udgifter til tysk mindretal samt til kommuner, der gennemfører forsøgsprojekter i lan  d- distrikterne.  Den  resterende  del  af  puljen  fordeles  af  indenrigs-  og  sund- hedsministeren  efter  ansøgning.  Denne  del  af  puljen  fordeles  ikke  e fter faste kriterier, men efter en mere individuel vurdering af den enkelte kom- munes situation. Der vil således indgå et vist element af skøn i denne vu   r- dering.   2.5   Kommunernes   og   amtskommunernes   budgettering   af   udskrivnings- grundlag I henhold til § 7 i lov om kommunal indkomstskat kan kommuner og amts- kommuner  ved  deres  budgetlægning  vælge  at  lægge  et  statsgaranteret udskrivningsgrundlag til grund for budgettet eller at budgettere med deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget (selvbudgettering). Når  en  kommune  eller  en  amtskommune  vælger  at  budgettere  med  det statsgaranterede  udskrivningsgrundlag,  vil  kommunen  henholdsvis  amts- kommunen modtage tilskuds- og udligningsbeløb beregnet på dette   grund- lag.  Statsgarantien  indebærer,  at  den  faktiske  opgørelse  af  udskrivning s- grundlag mv. ikke vil give anledning til efterregulering af de udbetalte skat- tebeløb eller af  de hertil knyttede tilskuds- og udligningsbeløb.    Når en kommune eller en amtskomm une vælger  selvbudgettering, vil den i budgetåret få udbetalt foreløbige skattebeløb beregnet på grundlag af det selvbudgetterede  udskrivningsgrundlag  og  hertil  knyttede  tilskuds-  og  ud- ligningsbeløb ,  beregnet  på  grundlag  af  kommunens  eget  skøn  over  u  d- skrivningsgrundlag  og  folketal.  Når  det  faktiske  udskrivningsgrundlag   og folketal er blevet opgjort, foretages der en efterregulering af skattebeløb og tilskuds-  og  udligningsbeløb  på  grundlag  af  det  endeligt  opgjorte  udskri  v- ningsgrundlag og folketal. Efterreguleringsbeløbene afregnes med komm u- nen i året tre år efter budge  tåret.
7 2.6. Grundskyld og dækningsafgift I forbindelse med de årlige budgetvedtagelser fastsætter hver enkelt ko m- mune  grundskyldspromillen  og  eventuelle  promiller  for  dækningsafgift  for det kommende år. Grundskyldspromillen fastsættes mellem 6 og 24. Kommunerne  kan  udskrive  dækningsafgift  på  den  såkaldte  fo  rskelsværdi (forskellen  mellem  ejendomsværdien  og  grundværdien)  af  private  forre t- ningsejendomme med op til 10 promille. Endvidere kan kommunen udskri- ve dækningsafgift på både grundværdi og forskelsværdi af offentlige eje   n- domme inden for nogle nærmere fastsatte grænser. Komm unalbestyrelsen vælger selv, hvorvidt den vil udskrive dækningsafgift, og en række komm u- ner har valgt ikke at udskrive dækningsafgift af forretningsejendomme. Den  amtskommunale  grundskyldspromille  er  fastsat  ved  lov  og  udgør  10 promille – dog lavere for landbrugsjord. Amtskommunerne  kan  endvidere  som  kommunerne  vælge  at  udskrive dækningsafgift  på  både  grundværdi  og  forsk   elsværdi  af  offentlige  ejen- domme inden for nogle nærmere fastsatte grænser. 3. Lovforslagets indhold 3.1. Midlertidig binding af overskudslikviditet i kommunerne Lovforslaget   indebærer,   at   der   foretages   binding   af   en   del   af   den kommunale  henholdsvis  amtskommunale  likviditet  i  2005  og  2006  med henblik  på  at  begrænse  væksten  i  de  kommunale  og  amtskommunale udgifter  i  disse  år.  Baggrunden  er  dels,  at  kommunerne  for  2005  har budgetteret med en høj ere vækst i udgifterne end aftalt, og dels et skærpet behov   for   styring   af   den   kommunale   og   amtskommunale   økonomi   i perioden op til kommunalreformen. Likviditetsbindingen indebærer, at 60 procent af den del af en kommunes henholdsvis  amtskommunes  likviditet,  der  overstiger  2,9  procent  af  kom- munens   henholdsvis   amtskommunens   budgetterede   bruttodrifts-   og   - anlægsudgifter  – svarende til 1½ uges udgifter   – skal deponeres fra 1. juli 2005  og  frem  til  1.  januar  2007.  Herefter  frigives  de  deponerede  midler igen.  Alle  kommuner  og  amtskommuner  kan  således   som  udgangspunkt beholde en vis minimumslikviditet svarende til 1½ uges udgifter uden krav om  deponering.  Af  likviditeten  herudover  kan kommunen  og  amtskommu- nen fortsat disponere over 40 procent, mens de resterende 60 procent skal deponeres. For de kommuner, der for 2005 har budgetteret med overskud for forsyningsvirksomhederne, bliver der tale om yderligere deponering, idet et beløb svarene til dette overskud skal deponeres. Med henblik på en forholdsvis enkel opgørelse af likviditeten er ordningen baseret på likviditeten ve d udgangen af regnskabsåret 2004. Denne likvid i- tetsopgørelse  er  en  del  af  kommunernes  og  amtskommunernes  reg n- skabsaflæggelse  for  2004  og  er  dermed  omfattet  af  de  krav  om  revision, der gælder for de kommunale og amtskommunale regnskaber.
8 Lovforslaget  indebærer,  at  indenrigs-  og  sundhedsministeren  i  særlige  til- fælde  kan  dispensere  fra  kravet  om  deponering.  Der  kan  være  tale  om konkrete tilfælde, hvor en høj likviditet ved udgangen af 2004 afspejler, at kommunen  eller  amtskommunen  gennem  en  årrække  har  sp aret  op  til  et større  anlægsarbejde,  som  eventuelt  allerede  er  iværksat  på  nuv   ærende tidspunkt  eller  som  planlægges  iværksat  i  perioden.  Der  kan  også  være særlige  tilfælde, hvor kommunen eller amtskommunen ligger inde med for- holdsvis  store  likvide  beholdninger  ved  udgangen  af  regnskabsåret,  men hvor der allerede er disponeret over midlerne. Hvis en kommunes eller amtskommunes likviditetsbeholdning ultimo 2004 er  på virket  af  indtægter  fra  salg  af  energivirksomheder,  vil  der  ligeledes kunne dispenseres fra deponeringskravet. Dispensationen vil indebære, at kommunen  eller  amtskommunen  vil  kunne  få  frigivet  deponerede  beløb svarende  til  den  reduktion  af  statstilskuddet,  der  foretages  efter  bestem- melserne i § 10, stk. 6 og 7, og § 17, stk. 6 og 7, i lov om kommunal udlig- ning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. De deponerede beløb vil kunne frigives i takt med, at reduktionen af statstilskuddet foret a- ges.   Endvidere indebærer lovforslaget, at der indføres en likviditetsbinding ove  r for  kommuner,  hvis  forsyningsvirksomheder  under  ét  i  2005  budgett erer med at oparbejde et overskud. Likviditetsbindingen forudsættes at svare til forsyningsvirksomhedernes budgetterede overskud i 2005. Den deponere- de likviditet vil blive frigivet i 2006, i det omfang forsyningsvirksomhedernes overskud i 2005 modsvares af et tilsvarende underskud i 2006. Baggrunden  for  denne  likviditetsbinding  er  at  undgå,  at  kommuner,  der  i 2005 budgetter med et overskud på forsyningsvirksomhederne, kan anve n- de dette til at finansiere dele af den skattefinansierede virksomhed. 3.2. Foreløbig efterregulering i 2005 af udligning af beskatningsgrundlag for kommunerne for 2005 Efter de gældende regler foretages der i 2008 efterregulering af tilskuds- og udligningsbeløb for de kommuner, der h ar selvbudgetteret for 2005. Grund- laget for efterreguleringen er det faktisk opgjorte udskrivningsgrundlag m.v. for kommunen for 2005 og det faktisk opgjorte folketal pr. 1. januar 2005. Det faktiske udskrivningsgrundlag for 2005 opgøres af Told - og Skattesty- relsen på grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2007. Folk e- tallet  i  kommunerne  pr.  1.  januar  2005  opgøres  af  Danmarks  Statistik  og foreligger  på  nuværende  tidspunkt.    Det  bemærkes,  at  de  nærmere  b e- stemmelser  om  afgrænsning  af  dette  folk etal  findes  i  §  5  i  Indenrigs-  og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 696 af 28. juni 2004 om opgøre  l- se og afregning af tilskud og tilsvar i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Forslaget indebærer,  at der i 2005 foretages en foreløbig efterregulering på grundlag af de faktisk opgjorte folketal pr. 1. januar 2005. Baggrunden er,
9 at der for nogle kommuner er en vis afvigelse mellem det skøn over folk e- tallet, som kommunen har lagt til grund for budgettet, og det faktisk opgjorte folketal. Den foreløbige efterregulering i 2005 erstatter ikke den endelige efterreg u- lering, som afregnes i 2008. Den foreløbige efterregulering indebærer alene en tidsmæssig forskydning, således at en del af efterreguleringen   afregnes i 2005, mens den resterende del afregnes i 2008. Men samlet set bliver der tale om den samme afregning som efter de gældende regler. Det foreslås endvidere, at der indføres en hjemmel til, at der for 2006 kan foretages en tilsvarende midtvejsregulering af udligningen. Hjemlen vil blive udnyttet, hvis opgørelsen af det faktiske folketal i kommunerne pr. 1. januar 2006 viser sig at afvige væsentligt fra det folketal, som de selvbudgettere n- de kommuner har lagt til grund for budgettet for 2006. 3.3.  Fastfrysning  af  de  kommunale  og  amtskommunale  udskrivningspro- center for 2006 Lovforslaget  indebærer  en  fastfrysning  af  de  kommunale  skatter  for  bud- getåret 2006. Efter regeri ngens opfattelse er det mest hensigtsmæssigt, at der er ro om den kommunale økon omi i perioden op til kommunalreformen. En fastfrysning af den kommunale skatteudskrivning medvirker til at under- støtte stabiliteten, således at der ikke vil være enkelte kommuner, der for   e- tager uhensigtsmæssige forhøjelser af serviceniveauet finansieret g  ennem en forhøjelse af ska tten i 2006. Fastfrysningen af de kommunale skatter omfatter udskrivningsprocenten for indkomstskat og promillerne for grundskyld og dækningsafgift. Efter de gældende regler i § 6 i lov om kommunal indkomstskat fastsættes udskrivningsprocenten  beregningsmæssigt  som  forholdet  mellem  på  den ene side de beløb, der skal udskrives som kommunal in dkomstskat, og på den anden side det kommunale udskrivningsgrundlag. Loftet over udskrivningsprocenten for 2006 indebærer, at disse regler  ikke vil  kunne  anvendes,  hvis  beregningen  fører  til  en   anden  udskrivningspro- cent end for 2005. Hvis det er tilfældet, må der for 2006 tilvejebringes b a- lance i budgettet på anden måde end ved   ændring af udskrivningsprocen- ten, f.eks. gennem besparelser på dr ifts- og anlægsudgifterne eller gennem forbrug eller forøgelse  af de likvide beholdninger. For  amtskommunerne  indebærer  lovforslaget   tilsvarende,  at  udskrivnings- procenterne for 2006 fastfryses på samme niveau som i 2005.  Dette bidra- ger til at sikre stabiliteten i den amtskommunale økonomi i perioden op til kommunalreformen.  For  amtskommunerne  gælder  det  same  forhold  som nævnt  ovenfor  for  kommunerne,  dvs.  at  der  ikke  kan  skaffes  balance  på budgettet  gennem  en  regulering  af  udskrivningsprocenten,  men  at  balan- cen må tilv ejebringes ad anden vej.
10 3.4. Forhøjelse af særtilskuddet til vanskeligt stillede kommuner Med henblik på at afhjælpe likviditetsproblemer i nogle kommuner som fø   l- ge  af  loftet  over  de kommunale  skatter, forhøjes  midlerne  til  særtilskud  til vanskeligt  stillede  kommuner  med  150  mio.  kr.  i  2006.  Forhøjelsen  er  et - årig og finansieres over det kommunale bloktilskud. Ved  fordelingen  af  særtilskud  vil  der  kunne  tages  hensyn  til  presset  på skatteudskrivningen  som  følge  af  det  midlertidige  loft  over   de  kommunale skatter. Der kan være flere typer af kommuner, der kan få problemer som følge af loftet over skatterne i 2006. Der kan være tale om kommuner, der geografisk  ligger  i  et  område  præget  af  tilbagegang,  dvs.  med  faldende indbyggertal,  stigende  social  belastning,  skæv  alderssammensætning  og faldende  eller  stagnerende  skattegrundlag.  Der  kan  også  være  tale  om kommuner med mere vedvarende problemer, som kan være præget af st o- re udgifter til overførsler, lavt skattegrundlag og et ugunstigt forhold mel lem skat og service. Men der kan også være tale om kommuner, der  er vanskeligt stillede i den forstand, at de som følge af loftet over skatteudskrivningen kommer under et særligt økonomisk pres. 3.5.  Begrænsninger  i  kommunernes  budgettering  af  vækst  i  udskrivnings- grundlaget for 2006 og statsgaranteret udskrivningsgrundlag for amtskom- munerne i 2006 Selvbudgettering indebærer som tidligere nævnt, at kommunerne kan væ l- ge at lægge deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget til grund for bu  d- gettet. Når de v ælger  selvbudgettering, vil de i budgetåret få udbetalt skat, til  skud og udligning på dette grundlag. I året tre år efter budgetåret vil disse afregninger blive efterreguleret. Hvis en kommune skønner udskrivningsgrundlaget for højt, vil den således i  budgetåret  få  for  meget  udbetalt,  men  vil  til  gengæld  i  året  tre  år  efter budgetåret skulle betale det for meget udbetalte tilbage. Indførelse af det midlertidige loft over de kommunale skatter i 2006 og ge n- nemførelsen  af  kommunalreformen  fra  2007  vil  even tuelt  kunne  få  nogle kommuner  til  ved  budgetlægningen for  2006  at overvurdere  udskrivning s- grundlaget og dermed skaffe sig noget ekstra likviditet i 2006. For de kom- muner,  der  indgår  i  en  kommunesammenlægning,  vil  efterreguleringen  i 2009 skulle afholdes af den sammenlagte kommune. Den  foreslåede  begrænsning  i  kommunernes  mulighed  for  at  budgettere med vækst i udskrivningsgrundlaget for 2006 betyder, at det ikke vil være muligt  for  kommunerne  i  større  omfang  at  skaffe  sig  ekstra  likviditet  ge n- nem en urealistisk høj budgettering af udskrivningsgrundlaget.
11 Den foreslåede ordning indebærer, at de kommuner, der historisk har haft en  højere  vækst  end  landsgennemsnittet,  også  for  2006  kan  budgettere med en tilsvarende højere vækst. De kommuner, der historisk har   haft en vækst svarende til landsgennemsnittet eller lavere, vil for 2006 højst kunne budgettere med en vækst svarende til landsgennemsnittet. Der vil fortsat gælde de samme regler for efterregulering, det vil sige at  der for de kommuner, der vælger at selvbudgettere for 2006, vil blive foretaget efterregulering i 2009 på grundlag af det faktiske udskrivningsgrundlag for 2006.  For  perioden  som  helhed  betyder  begrænsningen  således  ikke  n o- get. Den har alene betydning for, hvor meget der vil blive udbetalt til kom- munen i 2006. For amtskommunerne foreslås der indført obligatorisk statsgaranti for bu  d- get  2006.  Når  budgettet  baseres  på  det  statsgaranterede  udskrivning  s- grundlag,  skal  der  ikke  efterfølgende  foretages  efterreguleringer  af  afre g- ningen af skat og den tilhørende afregning af tilskuds - og udligningsbeløb. Disse  efterreguleringer  skulle  ellers  efter  de  gældende  regler  have  været foretaget i 2009, hvor de nuværende amtskommuner vil være nedlagt. 3.6. Fastfrysning af promillerne for grundskyld og dækningsafgift Lovforslaget indebærer, at  de kommunale og amtskommunale skattesatser for budgetåret 2006  fastfryses, jf. afsnit 3.3. ovenfor. Loftet indebærer, at en kommune eller en amtskommune ikke for 2006 kan ændre udskrivningsprocenten for indkomstskat eller promillerne for grund- skyld og dækningsafgift. 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Forslaget indebærer nogle tidsmæssige forskydninger af den enkelte ko m- munes  henholdsvis  amtskommunes  muligheder  for  at  disponere  over  sin overskudslikviditet  og  i  udbetalingen  af  skat  og  udligning  til  den  enkelte kommune. Bindingen af den kommunale og amtskommunale overskudslikviditet inde- bærer, at den enkelte kommune og amtskommune i perioden 1. juli 2005 til 1. januar 2007 ikke kan disponere over sin overskudslikviditet. Den 1. janu- ar  2007 frigives  den  deponerede  likviditet  igen. Kommunerne  har  således hverken  tab  eller  gevinst  som  følge  af  deponeringen.  Den   deponerede overskudslikviditet  vil  indgå  som  en  del  af  de  aktiver,  der  skal  forde les  i forbindelse med kommunalreformens ikrafttræden. På  grundlag  af  oplysninger  fra  Danmarks  Statistik  om  kommunernes  og amtskommunernes  likvide  beholdninger  ved  udgangen  af  4.  kvartal  2004 skønnes  det,  at  182  kommuner  og  8  amtskommuner  skal  deponere.  De n samlede  deponering  skønnes  på  dette  foreløbige  grundlag  at  udgøre  ca. 6,1 mia. kr. for kommunerne og ca. 1,6 mia. kr. for amtskommunerne.  De
12 endelige regnskabstal kan dog afvige fra opgørelsen ultimo 4. kva rtal. Hertil kommer for kommunernes vedkommende deponering af det budgetterede overskud  fra  forsyningsvirksomhederne  for  2005,  som  udgør  ca.  0,3  mia. kr. Midtvejsreguleringen  af  den  kommunale  udligning  af  beskatningsgrundlag for  2005  i  2005  indebærer,  at  en  del  af  den  regulering,  der  efter  de  gæ l- dende regler skulle have været afregnet i 2008, allerede afregnes i 2005. Den resterende del af reguleringen vil stadig blive afregnet i 2008. For peri- oden set under ét har den fremrykkede regulering således ingen betydning. Midtvejsregulering vil indebære en k ommunal tilbagebetaling i 2005 på ca. 126,7 mio. kr. Begrænsningen  af  væksten  i  det   selvbudgetterede  kommunale  udskriv- ningsgrundlag for 2006 indebærer ligeledes alene en tidsmæssig forsky d- ning for den enkelte kommune. Kommunerne vil fortsat have mulighed for selvbudgettering.  Den  foreslåede  begrænsning  sætter  grænser  for,  hvor meget der vil kunne udbetales forskudsvis i 2006, men efterreguleringen i 2009  vil  fortsat  blive  foretaget  på  grundlag  af  det  faktiske  udskrivning s- grundlag mv. for 2006. Fastfrysningen  af  de kommunale  udskrivningsprocenter  og  promillerne for grundskyld og dækningsafgift  sikrer stabilitet omkring den kommunale be- skatning for 2006. Skattestoppet ville dog under alle omstændigheder inde- bære, at skatten for den kommunale sektor set under ét skulle ho ldes i ro. Men  der  har  hidtil  under  skattestoppet  været  mulighed  for,  at  nogle  kom- muner  har  kunnet  sætte  skatten  op,  hvis  andre  tilsvarende  satte  skatten ned.  Denne  mulighed  suspenderes  midlertidigt  med  henblik  på  st abilitet  i perioden op til kommunalreformen. Den  midlertidige  forhøjelse  for  2006  af  puljen  til  særtilskud  til  vanskeligt stillede  kommuner  finansieret  af  det  kommunale  bloktilskud  indebærer  en vis omfordeling mellem kommunerne. For  amtskommunerne  indebærer  lovforslaget,  at  de  amtskommunale  ud- skrivningsprocenter for 2006 fastfryses på 2005 -niveauet, og at der indfø- res obligatorisk statsgaranti for 2006. Fastfrysningen af udskrivningsprocenterne for 2006 vurderes ikke at have økonomisk   betydning,   da    amtskommunerne   under   ét   som   f ølge   af skattestoppet alligevel skulle holde skatten i ro. Indførelse  af  obligatorisk  statsgaranti  for  2006  betyder,  at  den  enkelte amtskommune  ikke  får  mulighed  for  at  selvbudgettere  med  et  udskri v- ningsgrundlag,  der  er  højere  end  statsgarantien.  Det  kan   dog  ikke  vurde- res,  hvor  mange  amtskommuner  der  i  forbindelse  med  den  kommende budgetlægning for 2006 ville have  valgt at selvbudgettere, og hvor meget højere de i givet fald ville have budgetteret udskrivningsgrundlaget.  
13 Lovforslaget skønnes at medfør  e en mindre, administrativ merbelastning i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. 5. Miljømæssige og erhvervsmæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget  har  ingen  økonomiske  eller  administrative  ko nsekvenser  for erhvervslivet. 7. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 8. Høring Lovforslaget  er  sendt  til høring  hos  KL,  Amtsrådsforeningen,  K  ø benhavns og Frederiksberg Kommuner.
14 Bilag Vurdering af konsekvenser af lovforslag Positive konsekven- ser/mindreudgifter Negative konsekven- ser/merudgifter Økonomiske kon- sekvenser  for  stat, kommuner og amtskommuner Lovforslaget medfører visse   tidsmæssige   for- skydninger i afregningen af skat, tilskud og udlig- ning     til     kommunerne med henblik på en mere hensigtsmæssig   styring af  den  kommunale  øk o- nomi op til kommunalre- formen. Ingen Administrative   kon- sekvenser  for  stat, kommuner og amtskommuner Ingen Lovforslaget  medfører  en mindre  administrativ  mer- belastning    af    Indenrigs- og Sundhedsministeriet og af kommunerne. Økonomiske kon- sekvenser    for    er- hvervslivet Ingen Ingen Administrative   kon- sekvenser    for    er- hvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige   ko  n- sekvener Ingen Ingen Forholdet    til    EU- retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser Til § 1 Den foreslåede bestemmelse i  § 1,  stk. 1, indebærer, at den enkelte kom- mune  og  amtskommune  pålægges  at  deponere  60  procent  af  den  del  af kommunens  henholdsvis  amtskommunernes  likviditet  ved  udgangen  af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af kommunens henholdsvis amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og -anlægsudgifter for 2005. For  de  kommuner  og  amtskommuner,  hvor  likviditeten  ved  udgangen  af 2004 ikke overstiger denne grænse, bliver der således ikke krav om dep o- nering.  
15 En  kommunes  og  amtskommunes  likvide  beholdninger kan  variere meget fra dag til dag. Med henblik på at basere den foreslåede bestemmelse på et konsolideret grundlag foreslås det at basere bestemmelsen på den likvid  i- tetsopgø relse,  der  foretages  ultimo  2004  som  led  i  aflæggelsen  af  det kommunale og amtskommunale regnskab for 2004. Denne likviditetsopgø- relse er omfattet af de krav om revision, der gælder for det kommunale og amtskommunale regnskab. Det  beløb,  som  en  kommune  henholdsvis  amtskommune  skal  deponere, skal senest den 1. juli 2005 indsættes på en særskilt konto i et pengeinst  i- tut,  eller  kommunen  henholdsvis  amtskommunen  kan  vælge  at  deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil  i et pengeinstitut, et realkre- ditinstitut eller i KommuneKredit. Deponering på en særskilt konto i et pe n- geinstitut indebærer, at det deponerede beløb skal forefindes på kontoen i hele deponeringsperioden, dvs. fra 1. juli 2005 til 1. januar 2007. Depone- ring  af  obligationer  indebærer,  at kommunen  henholdsvis  amtskommunen ikke må afhænde de deponerede obligationer i deponeringsp erioden. Renterne  af  de  deponerede  beløb  eller  de  deponerede  obligationer  kan kommunen henholdsvis amtskommunen løbende disponere over. Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtager oplysninger om de kommuna- le  og  amtskommunale  regnskaber  for  2004  fra  Danmarks  Statistik  medio eller  ultimo  maj  2005.  Når  disse  oplysninger  er  modtaget,  kan  ministeriet opgøre de beløb,   den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Ministeriet vil snarest herefter udmelde de beløb, som den enkelte komm u- ne og amtskommune skal deponere. Det skal i den forbindelse bemærkes, at den enkelte kommune og amtskommune selv vil kunne beregne sit eget deponeringsbeløb på et tidligere tid  spunkt.   På  grundlag  af  oplysninger  fra  Danmarks  Statistik  om  kommunernes  og amtskommunernes  likvide  beholdninger  ved  udgangen  af  4.  kvartal  2004 skønnes  det,  at  18 2  kommuner  og  8  amtskommuner  skal  deponere.  Den samlede  deponering  skønnes  på  dette  foreløbige  grundlag  at  udgøre  ca. 6,1 mia. kr. for kommunerne og ca. 1,6 mia. kr. for amtskommunerne. De endelige regnskabstal kan dog afvige fra opgørelsen ultimo 4. kva rtal. Hertil kommer for kommunernes vedkommende deponering af det budgetterede overskud  fra  forsyningsvirksomhederne  for  2005,  som  udgør  ca.  0,3  mia. kr. Lovforslaget  indebærer,  at  indenrigs-  og  sundhedsministeren  i  særlige  til- fælde  kan  dispensere  fra  kravet  om  deponering.  Der  kan  være  tale  om konkrete tilfælde, hvor en høj likviditet ved udgangen af 2004 afspejler, at kommunen henholdsvis amtskommunen gennem en årrække har sparet op til et større anlægsarbejde, som er iværksat på nuværende tid   spunkt eller som planlægges iværksat i perioden. Der kan også   være særlige  tilfælde, hvor  kommunen  eller  amtskommunen  ligger  inde  med  forholdsvis  store likvide beholdninger ved udgangen af regnskabsåret, men hvor der allerede er disponeret over midlerne.
16 Hvis en kommunes eller amtskommunes likviditetsbeholdning ultimo 2004 er  på virket  af  indtægter  fra  salg  af  energivirksomheder,  vil  der  ligeledes kunne dispenseres fra deponeringskravet. Dispensationen vil indebære, at kommunen  eller  amtskommunen  vil  kunne  få  frigivet  deponerede  beløb svarende  til  den  reduktion  af  statstilskuddet,  der  foretages  efter  bestem- melserne i § 10, stk. 6 og 7, og § 17, stk. 6 og 7, i lov om kommunal udlig- ning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. De deponerede beløb vil kunne frigives i takt med, at reduktionen af statstilskuddet  foreta- ges.     Den  foreslåede  bestemmelse  i  §  1,  stk.  2,  indebærer,  at  kommuner,  hvis forsyningsvirksomheder  under  ét  i  2005  budgett erer  med  at  oparbejde  et overskud,  skal  deponere  et  tilsvarende  beløb.   Deponeringen  i  henhold  til stk. 2 skal ses som et tillæg til deponeringen efter stk. 1. Dette indebærer, at den disponible likviditet for en kommune i visse tilfælde kan bringes ned under 2,9 procent af kommunens budgetterede bruttodrifts- og anlægsud- gifter for 2005. Det deponerede beløb  i henhold til § 1, stk. 2, skal i lighed med den gene- relle likviditetsbinding i henhold til § 1, stk. 1, ske senest den 1. juli 2005. Indenrigs- og sundhedsministeren opgør ud fra budget 2005 de beløb, den enkelte kommune skal deponere. Deponeringsbeløbet opgøres som ove  r- skuddet for alle kommunens forsyningsområder  under ét. Det vil sige, at en kommune  kan  nedbringe  et  tilgodehavende/øge  gælden  til  én  forsyning   s- virksomhed,    mod    at    den    mindst    tilsvarende    forøger    tilgodehave n- det/reducerer gælden hos en anden forsyningsvirksomhed, uden at det får betydning for deponeringens omfang. Overskuddet  opgøres  som  de  samlede  nettoindtægter  i  budget  2005  på følgende funktioner i ”Budget - og regnskabssystem for kommuner og amts- kommuner”: 1.01 Gasforsyning 1.03 Varmeforsyning 1.04 Vandforsyning 1.40-1.44 Spildevandsanlæg 1.50-1.55 Renovation mv. Renovation mv. medtages kun i det omfang kommunalbestyrelsen har truf- fet  beslutning  om,  at  hele  eller  dele  af  området  skal  gebyrfinansieres  og administreres efter hvile-i-sig-selv-princippet. På grundlag af oplysninger fra Danmarks Statistik om kommunernes bu d- get 2005 skønnes det, at  105 kommuner skal deponere, og at den samlede deponering  vil  udgøre   ca.  287  mio.  kr.  Ved  denne  opgørelse  forudsættes det, at renovationsområdet i de angivne kommun er gebyrfinansieres.
17 Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler for frigive l- sen af de deponerede midler. Reglerne forventes udformet således, at s å- fremt det budgetterede overskud i 2005 modsvares af et tilsvarende under- skud i budget 2006, vil det fulde deponeringsbeløb et kunne frigives i løbet af 2006, og det fulde beløb vil væ  re frigivet ved udgangen af 2006. Lovforslaget indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren ligesom ved- rørende  den  generelle  likviditetsbinding  kan  dispensere  f ra  kravet  om  de- ponering i særlige tilfælde. Der kan  f.eks. være tale om tilfælde, hvor ko m- muner  kan  få  problemer  med  at  overholde  kassekreditreglen  i  henhold  til lånebekendtgøre  lsen som følge af deponeringskravet. Kravet om deponering, såfremt en kommune  for 2005 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirkningsvirksomhederne under ét, jf. § 1, stk. 2, følges i henhold til den opfølgende aftale mellem regeringen og KL af 23. februar  2005  om kommunernes  økonomi for  2005  op  af  en  modregning s- ordning  i  2006.  Modregningsordningen  udarbejdes  administrativt,  idet  in- denrigs- og sundhedsministeren i henhold til § 58, stk. 2, i lov om kommu- nernes styrelse kan fastsætte regler om mellemværender mellem komm u- ner  og  kommunale  forsyningsvirksomheder.  Bemyndigelsesbestemmelsen er i dag udmøntet gennem Indenrigs - og Sundhedsministeriets bekendtgø- relse  nr.  1176  af  15.  december  2000  om  kommunernes  mellemværender med de kommunale forsyningsforsyningsvirksomheder Modregningsordningen i 2006 indebærer, at k ommuner, der øge r en allere- de  oparbejdet  gæld  til  forsyningsvirksomhederne  og/eller  nedbringer  et tilgodehavende hos forsyningsvirksomhederne i løbet af 2005 , skal forøge deres tilgodehavende eller reducere gælden tilsvarende i 2006, sål edes at tilgodehavendet/gælden  ultimo  2006  mindst/højst  svarer  til  status  ult imo 2004. Kommuner kan som alternativ til forøgelse af tilgodehavendet i 2006, for e- tage  en  likviditetsbinding  i  2006  svarende  til  forskellen  mellem  tilgodeha- vender ultimo 2006 og ultimo 2004. Dette skyldes, at det ikke i alle tilfælde er  hensigtsmæssigt  at  stille  krav  om,  at  kommuners  tilgodehavende  skal øges, da det i henhold til hvile -i-sig-selv-princippet, som forsyningsvirksom- hederne er underlagt, er et krav, at et oparbejdet tilgodehavende ligesom en  oparbejdet  gæld  skal  afvikles  over  en  årrække.    I  denne  situation  kan deponerede midler i henhold til § 1, stk. 5, ikke frigives. Såfremt en kommune i 2005 har budgetteret med en forøgelse af gælden til forsyningsvirksomhederne  skal  den  i  henhold  til  §  1,  stk.  2,  deponere  et beløb svarende til gældsforøgelsen. Kommunen skal som følge af den f    o- reslåede modregningsordning i 2006 nedbringe gælden, så gælden ultimo 2006 højst svarer til status ultimo 2004. Kommunen kan i denne situation ikke vælge i 2006 fortsat at deponere et beløb svarende til gældsforøgelsen i 2005. Gælden  til/tilgodehavendet  hos  de  kommunale  forsyningsvirksomheder, som danner grundlag for, hvorvidt der skal foretages en modregning i 2006,
18 opgøres i regnskab 2005  som summen af ændringer for  kommunens mel- lemværender med alle forsyningsområder på funktionerne 9.30, 9.31, 9.33 og 9.34 samt funktion 9.35, gruppering 01, i ”Budget- og regnskabssystem for kommuner og amtskommuner”. § 2 Det foreslås, at loven skal træde i kraft d agen efter bekendtgørels en i Lov- tidende.  Loven  skal  træde  i  kraft  tilstrækkeligt  tidligt  til ,  at  de  beløb,  den enkelte  kommune  eller  amtskommune  skal  deponere  fra  1.  juli  2005,  kan udmeldes fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet inden denne dato. Herudover skal det bemærkes, at bestemmelsen om en foreløbig efterreg u- lering af den kommunale udligning af beskatningsgrundlag for 2005 i 2005 skal udmeldes sammen med de øvrige tilskuds - og udligningsbeløb senest den 1. juli 2005. De  øvrige  ændringer  har  betydning for kommunernes  og  am  tskommuner- nes budgetter for 2006 og må derfor foreligge i så god tid, at de kan indgå i den kommunale og amtskommunale budgetlægning for 2006. § 3 Til nr. 1 Den  foreslåede  bestemmelse  indebærer  en  midlertidig  forhøjelse  af  ti   l- skudspuljen til tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner med 150  mio. kr. i 2006. Forhøjelsen er et -årig og finansieres over det kommunale blokti l- skud. Formålet  med  forhøjelsen  er,  at  der  ved  fordelingen  af  særtilskud  vil  der kunne  tages  hensyn  til  presset  på  skatteudskrivn ingen  som  følge  af  det midlertidige  loft  over  de  kommunale  skatter.  Der  kan  være  flere  typer  af kommuner, der kan få problemer som følge af loftet over skatterne i 2006. Der kan være tale om kommuner, der geografisk ligger i et område præget af tilbagegang, dvs. med faldende indbyggertal, stigende social belastning, skæv alderssammensætning og faldende eller stagnerende skattegrundlag. Der kan også være tale om kommuner med mere vedvarende problemer, som kan være præget af store udgifter til overførsler, la  vt skattegrundlag og et ugunstigt forhold mellem skat og service. Men der kan også være tale om kommuner, der er vanskeligt stillede i den forstand, at de som følge af loftet over skatteudskrivningen kommer under et særligt økonomisk pres. Til nr. 2 Den foreslåede bestemmelse  i § 33 b, indebærer, at der  for de kommuner, der  har  selvbudgetteret for  2005, foretages  en foreløbig  efterregulering   af udligningen af beskatningsgrundlag på grundlag af de faktisk opgjorte fo l-
19 ketal pr. 1. januar 2005. Det bemærkes, at de nærmere bestemmelser om afgrænsning af dette folketal findes i § 5 i Indenrigs- og Sundhedsministeri- ets bekendtgørelse nr. 696 af 28. juni 2004 om opgørelse og afregning af tilskud  og  tilsvar  i  henhold  til  lov  om  kommunal  udligning  og  generelle  til- skud til kommuner og amtskommuner. Den foreløbige efterregulering udmeldes til kommunerne senest den 1. juli 2005 sammen med Indenrigs- og Sundhedsministeriets samlede udmelding af  tilskuds-  og  udligningsbeløb  til  kommunerne  og  afregnes  med  komm u- nerne i de sidste tre måneder af 2005. Baggrunden er, at der for nogle kommuner er en vis afvigelse mellem det skøn over folketallet, som kommunen har lagt til grund for bu dgettet, og det faktisk opgjorte folketal. Den foreløbige efterregulering i 2005 ersta tter ikke den endelige efterregu- lering, som afregnes i 2008. Den foreløbige efterregulering indebærer alene en tidsmæssig forskydning, således at en del af efterreguleringen fremry k- kes til 2005, mens den resterende del afregnes i 2008. Men samlet set bli- ver der tale om den samme afregning som efter de gældende regler. Den  foreløbige  efterregulering  vedrører  den  kommunale  udligning  af  b  e- skatningsgrundlag,  hvor  der  foretages  en  udligning  af  forskelle  i  beskat- ningsgrundlag  pr.  indbygger,  således  at  kommuner   med  et  beskatnings- grundlag pr. indbygger over landsgennemsnittet betaler til kommuner med et  beskatningsgrundlag  pr.  indbygger  under  landsgennemsnittet.  For  de kommuner,  der  selvbudgetterer,  indgår  kommunens  eget  skøn  over  in  d- byggertallet i den foreløbige  beregning af udligningen, som afregnes i bud- getåret. Ved efterreg uleringen i året tre år efter budgetåret vil    beregningen blive foretaget på grundlag af det faktiske indbyggertal pr. 1. januar i bu d- getåret. Den foreslåede bestemmelse indebærer som nævnt,   at der for budgetåret 2005 allerede i 2005 foretages en foreløbig efterregulering på baggrund af de opgjorte folketal for 2005. Den endelige efterregulering vil dog først kunne opgøres, når    beskatnings- grundlaget for 2005 er opgjort, dvs. i maj 2007. Den endelige efterregule- ring for 2005 vil således efter de almindelige regler blive udmeldt til ko m- munerne den 1. juli 2007 og afregnet i 2008. Den foreslåede bestemmelse i § 33 c, indebærer, at der indføres en hje  m- mel til, at der kan foretages en tilsvarende midtvejsregulering af udligningen for 2006. Hjemlen vil blive udnyttet, hvis opgørelsen af det faktiske folk etal i kommunerne pr. 1. januar 2006 viser sig at afvige væsentligt fra det folk e- tal, som de selvbudgetterende kommuner har lagt til grund for budgettet for 2006.
20 § 4 Til nr. 1 Den  foreslåede  bestemmelse  indebærer,  at  de   kommunale  udskrivnings- procenter for budgetåret 2006  fastfryses på samme niveau som for 2005. Efter de gældende regler i § 6 i lov om kommunal indkomstskat fastsættes udskrivningsprocenten  beregningsmæssigt  som  forholdet  mellem  på  den ene side de beløb, der skal udskrives som kommunal in dkomstskat, og på den anden side det kommunale udskrivningsgrundlag. Fastfrysningen  af  udskrivningsprocenterne  for  2006  indebærer,  at  disse regler ikke vil kunne anvendes, hvis beregningen fører til en  anden udskriv- ningsprocent end for 2005. Hvis det er tilfældet, må der for 2006 tilvejebri n- ges balance i budgettet på anden måde end ved   ændring  af udskrivnings- procenten, f.eks. gennem  besparelser  på   drifts-  og  anlægsudgifterne  eller gennem forbrug eller forøgelse  af de likvide beholdninger. Til nr. 2 Med  den  foreslåede  bestemmelse  i  §  7  b, indføres  der  en  begrænsning i kommunernes mulighed for at budgettere med vækst i udskrivningsgrund- laget  for  2006.  Det  betyder,  at  det  ikke  vil  være  muligt  for  kommunerne  i større omfang at skaffe sig ekstra likviditet gennem en urealistisk høj bu  d- gettering af udskrivningsgrundlaget. For kommuner i områder, der i de senere år har haft en høj vækst, vil der dog fortsat være mulighed at vælge selvbudgettering med en vækst, der er højere  end  landsgennemsnittet.  Det gælder for  kommuner, som  i  den s  e- nest  kendte  treårsperiode,  dvs.  2000 -2003,  har  haft  en  vækst  i  udskriv- ningsgrundlaget, der er højere end landsgennemsnitte t. For disse kommuner bliver der for 2006 mulighed for at budgettere med en vækst i udskrivningsgrundlaget, der opgøres som væksten i det statsgara  n- terende udskrivningsgrundlag for 2003-2006 med et tillæg. Tillægget opg ø- res  som  det  antal  procentpoint,  som  væksten  i  kommunens  udskrivnings- grundlag opgjort eksklusive aktieindkomster i perioden 2000-2003 oversti- ger landsgennemsnittet med. Udskrivningsgrundlaget opgøres i denne forbindelse uden aktieindkomster, da  aktieindkomsterne  i  den  enkelte  kommune  kan  være  noget  svingende fra år til år og ikke vurderes at være et reelt udtryk for den underliggende vækst i indkomsterne. For  de  kommuner,  der  i  perioden  2000-2003  har  haft  en  vækst  i  udskriv- ningsgrundlaget, der var lavere end landsgennemsnittet, bliver der for 2006 mulighed  for  at  selvbudgettere  udskrivningsgrundlaget  med  en  vækst  fra 2003-2006,  der  svarer  til  væksten  i  det  statsgaranterende  udskrivning s- grundlag for 2003-2006.
21 Det  skal  i  den  forbindelse  bemærkes,  at  udskrivningsgrundlaget  for  de selvbudgetterende  kommuner  opgøres  efter  de  sædvanlige  regler  som summen af udskrivningsgrundlaget for de selvangivne og lignede indkom- ster. § 5 Til nr. 1 Den  foreslåede  bestemmelse  indebærer,  at   den  kommunale  grundskylds- promille for budgetåret 2006 fastfryses p å samme  niveau som for 2005. Den   enkelte   kommunalbestyrelse   fastsætter   efter   de   gældende   regler grundskyldspromillen  i  forbindelse  med  vedtagelsen  af  budgettet.  Grund- skyldspromillen  kan  fastsættes  i  intervallet  6-24.  Lovforslaget  indebærer som nævnt, at der i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2006 ikke kan vedtages ændringer af grundskyldspromillen i forhold til 2005. Til nr. 2 Den foreslåede bestemmelse indebærer, at promillerne for dækningsafgift for budgetåret 2006 fastfryses på samme n  iveau som for 2005. Kommunalbestyrelsen   og   amtsrådet    fastsætter   eventuelle   promiller   for dækningsafgift  i  forbindelse  med  budgetvedtagelsen  inden  for  nogle  næ r- mere  fastsatte  grænser.  Lovforslaget  indebærer,  at  der  i  forbindelse  med budgetvedtagelsen  for  2006  ikke  kan  vedtages  ændringer  af  dækningsaf- giftspromillerne  i  forhold  til  2005.  Hvis  en  kommune  eller  et  amtsråd  ikke udskrev dækning safgift i 2005 følger det heraf, at den heller ikke kan vælge af gøre det i 2006. § 6 Til nr. 1 Den  foreslåede  bestemmelse  indebæ rer,  at  de  amtskommunale  udskriv- ningsprocenter  for  2006  fastfryses  på  samme  niveau  som  for  2005.   Det indebærer, at en  amtskommune ikke for 2006 kan ændre udskrivningspro- centen for indkomstskat i forhold til niveauet for 2005. Efter de gældende regler i §  9 i lov om amtskommunal indkomstskat fast- sættes  udskrivningsprocenten  beregningsmæssigt  som  forholdet  mellem på  den  ene  side  de  beløb,  der  skal  udskrives  som    amtskommunal  ind- komstskat, og på den anden side det  amtskommunale udskrivningsgrund- lag. Fastfrysningen af udskrivningsprocenten for 2006 indebærer, at disse reg- ler  ikke  vil  kunne  anvendes,  hvis  beregningen  fører  til  en   anden  udskriv- ningsprocent end for 2005. Hvis det er tilfældet, må der for 2006 tilvejebri n- ges balance i budgettet på anden måde end v  ed ændring  af udskrivnings-
22 procenten, f.eks. gennem  besparelser  på  drifts -  og  anlægsudgifterne  eller gennem forbrug eller forøgelse  af likvide beholdninger. Til nr. 2 Den  foreslåede  bestemmelse  i  §  10  a,  indebærer,  at  amtskommunerne på lægges at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2006. Det betyder, at amtskommunerne ikke for 2006 får mulighed for at vælge mellem  selvbudgettering  og  statsgaranti.  Når  budgettet  baseres  på  det statsgaranterede  udskrivningsgrundlag,  skal  der  ikke  efterfølgende  foret a- ges efterreguleringer af afregningen af skat og den tilhørende afregning af tilskuds- og udligningsbeløb. Hvis amtskommunerne kunne selvbudgettere for 2006, skulle de selvbudgetterede beløb for 2006 efterreguleres i 2009, hvor  de  nuværende  amtskommuner  vil  være  nedlagt.  På  den  baggrund vurderes det mest hensigtsmæssigt, at der indføres obligatorisk statsgara  n- ti for amtskommunerne for 2006. § 7 Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget §  1.  Hver  kommune  og  amtskom- mune  deponerer  i  perioden  1.  juli 2005 til 1. januar 2007 et beløb, der svarer  til  60  procent  af  den  del  af kommunens  eller  amtskommunens likviditet   ved   udgangen   af   regn- skabsåret  2004,  der  over stiger  2,9 procent  af  kommunens  eller  amts- kommunens    budgetterede    brutto- drifts-  og  -anlægsudgifter  for  bud- getåret 2005. Stk. 2. Kommuner, der for 2005 har budgetteret   med   et   overskud   for forsyningsvirksomhederne under ét, skal  i  perioden  1.  juli  2005  til  1.  ja- nuar  2007  deponere  et  beløb  sv a- rende til overskuddet, jf. dog stk. 5. Stk.  3.  Kommunen  eller  amtskom- munen skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb, kommunen eller
23 amtskommunen  i  henhold  til  stk.  1 og  2  skal  deponere,  på  en  særskilt konto  i  et  pengeinstitut  eller  depo- nere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut   eller   i   Kommune- Kredit.   Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsmini- steren opgør de beløb, den enke  lte kommune   og   amtskommune   skal deponere.  Indenrigs-  og  sundheds- ministeren  fastsætter  de  nærmere regler  om  beløbenes  beregning  og deponering. Stk.  5.    Såfremt  en  kommune  for 2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2 frigives i løb et af 2006. In- denrigs-     og     sundhedsministeren fastsætter   de   nærmere   regler   for frigivelsen af de deponerede midler. Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsmini- steren kan i særlige tilfælde dispe n- sere fra  kravet  om  deponering,  jf.  stk.  1 og 2. § 2. Loven træder i k raft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. § 19. Stk. 2.  Indenrigs- og sundhedsmini- steren yder et årligt tilskud til sæ rlig vanskeligt   stillede   kommuner.   Til- skudsrammen udgør 100 mio. kr. og reguleres fra og med 2004 én gang årligt    med    satsreguler ingsprocen- ten,  jf.  lov  om  en  satsregulerings- procent. § 3. I lov om kommunal udligning og generelle  tilskud  til  kommuner  og amtskommuner,    jf.    lovbekendtgø- relse  nr.  719  af  13.  august  2003, foretages følgende ændringer:   1.  I  §  19,  stk.  2,  indsættes  efter  2. pkt.: ”For  tilskudsåret  2006  forhøjes  ti  l- skudsrammen   med   150   mio.   kr. Statens generelle tilskud efter § 10 i lov  om  kommunal  udligning  og  ge- nerelle    tilskud    til    kommuner    og amtskommuner    nedsættes    tilsva- rende med 150 mio. kr. for tilskuds- året 2006.”
24 2. Efter § 33 a indsættes: §   33   b.  For  de  kommuner,  hvor kommunalbestyrelsen i medfør af § 7  i  lov  om  kommunal  indkomstskat har  anvendt  sit  eget  skøn  over  u d- skrivningsgrundlaget  for  budgetåret 2005, foretages der i 2005 en fore- løbig  efterreg ulering  af  udligningen af beskatningsgrundlag for tilskuds- året 2005. Stk. 2. Efterreguleringen efter stk. 1 opgøres  som  forskellen  mellem  de foreløbigt   opgjorte   udligningsbeløb for 2005 efter §§ 2-4 og 18 i lov om kommunal   udligning   og   generelle tilskud  til  kommuner  og  amtskom- muner  og  en  fornyet  beregning  af disse    udligningsbeløb,    hvor    det skønnede in dbyggertal pr. 1. januar 2005  erstattes  med  det  faktisk  op- gjorte   indbyggertal   pr.   1.   januar 2005.    Efterreguleringen    afregnes med kommunerne med en tredjedel i  hver  af  månede rne  oktober,  no- vember og december 2005. §  33  c.  Indenrigs-  og  sundhedsmi- nisteren  kan  bestemme,  at  der  for de   kommuner,   hvor  kommunalbe- styrelsen  i  medfør  af  §  7  i  lov  om kommunal   indkomstskat   anvender sit   eget   skøn   over   udskrivning s- grundlaget    for    budgetåre t    2006, foretages  en  foreløbig  efterregul e- ring  af  udligningen  af  beskatnings- grundlag   i   2006   for   tilskudsåret 2006. Stk. 2. Efterreguleringen efter stk. 1 opgøres  som  forskellen  mellem  de foreløbigt   opgjorte   udligningsbeløb for 2006 efter §§ 2-4 og 18 i lov om kommunal   udligning   og   generelle tilskud  til  kommuner  og  amtskom- muner  og  en  fornyet  beregning  af disse    udligningsbeløb,    hvor    det skønnede in dbyggertal pr. 1. januar 2006  erstattes  med  det  faktisk  op- gjorte   indbyggertal   pr.   1.   januar 2006.    Efterreguleringen    afregnes