Folketingets Kommunaludvalg anmodede i brev af 6. februar 2004 om, at indenrigs- og
sundhedsministeren kommenterede Tilsynsrådet for Storstrøms Amts udt alelse af 19.
december 2003 vedrørende lovligheden af Ravnsborg Kommunes beslu tning om for
egen regning at foretage nedrivning af ejendomme i kommunen.
Ved brev til Dem af 14. april 2004 meddelte Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter at
have indhentet en udtalelse samt sagens akter fra statsamtmanden for Vestsjællands
Amt, at ministeriet havde besluttet at tage spørgsmålet om lovligheden af den komm u-
nale disposition, tilsynsrådets udtalelse vedrører, op til behan dling.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har nu behandlet sagen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på baggrund af de i sagen foreliggende oply s-
ninger fundet anledning til at behandle spørgsmålet om, hvorvidt Ravnsborg Kommune
i perioden fra 1995 og til december 2003 efter aftale med ejeren lovligt kunne nedrive
ejendomme i kommunen, således at kommunen afholdt udgiften til nedrivni ngen og
ryddeliggørelse af grunden, og således at kommunen beholdt eventuelle materi aler.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at lov om byfornyelse og bolig-
forbedring (lovbekendtgørelse nr. 820 af 15. september 1994 med senere æ ndringer)
og lov om byfornyelse (lov nr. 381 af 10. juni 1997 med senere ændringer) indeholdt
hjemmel til, at Ravnsborg Kommune på kommunens regning kunne foretage nedriv-
ning af kondemnerede ejendomme og ryddeliggørelse af grunden efter aftale med ej e-
ren, således at eventuelle materialer tilfaldt ko mmunen i tilfælde, hvor en kondemneret
ejendom ikke efter forbuddets ikrafttræden forvoldte ulempe for de omboende eller
andre, der opholdt sig eller færdedes i nærheden.
For så vidt angår tilfælde, hvor en kondemneret ejendom efter forbuddets ikrafttr æden
forvoldte ulempe for de omboende eller andre, der opholdt sig eller færdedes i nærh e-
den, er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at lovgivningen ikke inde-
holdt hjemmel til, at Ravnsborg Kommune for kommunens regning kunne foretage ned-
rivning af kondemnerede ejendomme og ryddeliggørelse af grunden efter aftale med
ejeren, sål edes at eventuelle materialer tilfaldt kommunen.
Dato:
2. marts 2005
Kontor:
Stabsenheden
J.nr.:
2004-21129/379-1
Sagsbeh.:
lbh
Byrådsmedlem Claus Gress
Kragenæsvej 25 B
4943 Torrig L