Velkommen til Kommunaludvalget – KOU - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Kommunaludvalget holder normalt møde om torsdagen kl. 14.15 i værelse 2-141 (2. sal). Udvalget bistås af: Udvalgssekretær Maiken Bork Clausen tlf. 33 37 55 19 (email [email protected]) og Kontorfuldmægtig Hanne Schmidt tlf. 33 37 55 38 .(email [email protected]). Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Proviantgård en). Kommunaludvalget    er    et    af    Folketingets    stående    udvalg    og    har    17    medlemmer    og    11 stedfortrædere.  Udvalget  nedsættes  ved  begyndelsen  af  hver  folketingssamling,  jf.  Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalge ts medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  mv.  og  bistår  evt.  formanden med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller  udarbejdelse  af  f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Kommunaludvalget  behandler  sager inden  for  sagsområderne:   Kommunernes  styrelse,  kommunale  fællesskaber  m.v.,  kommuners  og amtskommuners   opgaver,   kommunal   ejendomsskat   og   indkomstskat,   kommunal   udligning   og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner, valglovgivning og folkeregistrering. Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003 -2004 I folketingsåret 2003 -04 holdt udvalget 12 møder. De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. De   fleste   møder   er   lukkede,   men   udvalget   har   mulighed   for   at   holde   åbne   møder.   I   sidste folketingsår holdt udvalget  7 samråd, og heraf var  2 åbne samråd om   flytning af beredskabsområdet fra indenrigs- og sundhedsministerens ressort til forsvarsministerens område. Udvalget   behandlede   endvidere   7   lovforslag,   bl.a.   et   der   handlede   om   udvidet   valgret   for udenlandsdanskere og 3 beslutningsforslag, der bl.a. drejede sig om, at styrke nærdemokratiet ved at    oprette    lokalråd .    Desuden    fik    12    deputationer    foretræde    for    udvalget.    F.eks.    mødte Valgretsforeningen  i  Danmark  op  og  redegjorde  for  foreningens  indstilling  til  lovforslaget  om udvidet valgret til udenlandsdanskere. I alt blev der udover materialet til lov- og beslutningsforslag omdelt 380 bilag til Kommunaludvalget. Den 22. oktober 2003 holdt udvalget møde med Kommunernes Landsforenings bestyrelse om den kommende    kommunale    struktur.        Den    23.    oktober    2003    holdt    udvalget    møde    med Amtsrådsforeningen  om  den  kommende  nye  kommunale  struktur.  Samme  dag  holdt  udvalget endvidere møde med Læsø, Samsø og Ærø om særlige problemstillinger for øerne.
Den 2. september 2004 holdt udvalget møde med monitorerings komite vedrørende lokalt selvstyre fra   Europarådet.   Den   14.   september   2004   holdt   udvalget   møde   med   delegation   af   italienske parlamentarikere vedrørende kommunale reformer. Udvalgets aktivitet i 1. samling 2004-05 Indenrigs- og sundhedsministeren bad i sommeren 2004 kommunerne om at komme med forslag til sammenlægninger   og   samarbejder   kommunerne   imellem   i   forbindelse   med   den   forestående kommunalreform. Det har betydet,  at Kommunaludvalget i 1. samling udover lovgivningsarbejdet har  haft  et  stort  antal  deputationer  fra  kommuner  og  lokale  borgergruppe,  der  har  haft  forskellig opfattelse   af   såvel    processen   i   de   enkelte   kommuner   som   til   de   konkrete   aftaler   omkring sammenlægningerne. Lovprogram Det forventes, at regeringen indenfor Kommunaludvalgets område genfremsætter  forslag om at forhøje tilskuddet til vanskeligt stillede kommuner og ø-kommunerne (L 42 i 1. samling), forslaget om indførelse af bl.a. brug af elektroniske valglister og elektronisk brevstemmeprotokol ved kommunalvalg, folketingsvalg og Europa Parlamentsvalg (L 62 i 1. samling) og forslaget om en fremrykning af det tidspunkt, hvor der i kommunerne skulle ske en modregning i det generelle statstilskud i de tilfælde, hvor en kommune får rådighed over penge ved salg af energiforsyningsvirksomheder (L 136 i 1. samling). Derudover forventes den samlede lovpakke vedrørende kommunalreformen at blive fremsat. Ressortministerier Indenrigs- og Sundhedsministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Organisationer Der er flere organisationer, der er interesseret i påvirkning af  lovgivningen m.v. inden for udvalgets sagsområde. Her kan bl.a. nævnes  Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen . Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politisk e proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål  om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder  om  lovforslag  eller  beslutningsforslag,  der  behandles  i  udvalget.  Udvalget  kan  i  den forbindelse også kalde ressortminis teren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som  et  åbent  samråd,  hvis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.  Derudover  kan udvalget  f.eks.  bede  ministeren  om  en  teknisk  gennemgang  af  et  lovforslag,  afholde  høringer  og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Redskaber under udvalgets behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen   - lovprogrammet - kunne ses en oversigt over de lovforslag som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen på udvalgets område. I  forbindelse  med  udarbejdelsen  af  lovforslag  har  ministerierne  ofte  indhentet  udtalelser  om  dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget
modtager  udvalget  kopi  af  høringssvarene  samt  et  notat,  der  typisk  redegør  for  ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget  sættes  det  på  dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives en betænkning om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når udvalget modtager henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål  til  den  relevante  minister  for  at  få  ministerens  kommentar  til  henv  endelsen.  Når  der kommer   svar   på   spørgsmålet,   sender   sekretariatet   en   kopi   af   svaret   til   den,   der   har   sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles naturligvis også på forslaget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår.   Et forslag kan trækkes tilbage eller stilles i bero eller,  man  kan  afslutte  et  ikke  færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. I vedhæftede bilag er en beskrivelse af redskaber der kan være relevante under f.eks. lovforslags 2. og 3. behandling. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag   og dokumenter    vedrørende    udvalgets    almindelige    kontrol    med    regeringen,    dvs.    alm.    del    – dokumenterne.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgsmål/svar  og samrådsspørgsmål.     Alm.   del-nummereringer   og   forslagsnummereringer   er   altid   knyttet   til   en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 2004-05, 2. samling. Det er endvidere muligt at abonnere elektronisk på bilagene ved at tegne abonnement på Nettinget. Nogle udvalg har behov for at beskrive forskellen på offentlige, interne og fortrolige bilag. EU-procedure Halvårsoversigt.    Udvalget   modtager   en   halvårlig   oversigt   over   væsentlige   EU -spørgsmål   fra ministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvår  soversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden i form af et samråd med ministeren. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU-Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet  og  til  Europa -Parlamentet  skal  regeringen  oversende  et  notat  til  udvalget,  som  redegør  for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet).
Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag (direktivforslag     og     forordningsforslag)     senest     4     uger     efter     forslagets     oversendelse     fra Kommissionen   til   Rådet   og   til   Europa -Parlamentet.   Grundnotaterne   skal   senest   8   uger   efter oversendelsen    til    Rådet    suppleres    med    regeringens   kommentarer    til    nationale   høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat.  Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sager,  der  er  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenotatet  afholder  udvalget  typisk  et  samråd med    ministeren    i    samme    uge,    som    denne    forelægger    rådsmødedagsorden    og    ev entuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. Kommunaludvalget har anmodet indenrigs- og sundhedsministeren om at få et orienteringsnotat fra ministeren, ved hvert formandsskift i EU, om sager vedrørende Kommunaludvalgets ressort, som forventes at komme op det næste halve år. Udvalget har endvidere anmodet om at b live orienteret, såfremt der ikke forventes at komme sager op i det næste halve år. Herudover har udvalget anmodet om at få orientering fra indenrigs - og sundhedsministeren, såfremt spørgsmål vedrørende Kommunaludvalgets ressort kommer på dagsordenen for m inistermøder, således at udvalget får mulighed for at kalde ministeren i samråd eller stille spørgsmål. Internationale organisationer og konferencer af særlig interesse for udvalget Her kan bl.a. nævnes Europarådet. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Kommunaludvalget  modtager  i  hver  samling  en  række  invitationer  til  at  deltage  i  høringer  og konferencer.  Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er  gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves   deltagerbetaling,   kan   udvalget   på   et   udvalgsmøde   beslutte   at   betale   for   eventuel deltagelse  i  arrangementet.  I  så  fald  sker  tilmelding  til  arrangementet  via  sekretariatet  på  en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning kontakt udvalgssekretæren. Derudover  henvises  til  Nettinget,  biblioteket,  EU-oplysningen,  Håndbog  i  folketingsarbejdet  og Kvalitetshåndbogen, som findes på N  ettinget.