Velkommen til Kirkeudvalget
- En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste
folketingsår.
Kirkeudvalgets faste mødetidspunkt er onsdag kl. 14.30 i vær. 2-077 . Der er som regel
ikke behov for, at Kirkeudvalget holder møde hver uge, men mødeindkaldelse vil blive
udsendt i god tid inden et kommende møde. Mødeindkaldelsen omdeles til udvalgets
medlemmer og stedfortrædere samt til partisekretariaterne og pressen. Endvidere
annonceres den kommende uges møder på udvalgsstavlen i Vandrehallen.
Udvalget bistås af:
Sekretariatschef Anne Wallberg tlf. 33 37 55 02 (email: [email protected]) og
Kontorkonsulent Lone Clausen tlf. 33 37 55 31 (email: [email protected]).
Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).
Kirkeudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11
stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf.
Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1.
Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer med tilrettelæggelsen og
gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og
beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder,
konferencer/høringer, besøg, rejser m.v. og bistår evt. formanden med taleudkast.
Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af f.eks.
udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger,
ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.
Sagsområder
I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Kirkeudvalget skal behandle
sager inden for sagsområderne: Folkekirken, begravelsesvæsenet, andre trossamfunds
stilling m.v.
Udvalgets aktivitet i folketingsåret 2003-2004
I folketingsåret 2003-04 holdt udvalget 7 møder. De fleste møder er lukkede, men udvalget
har mulighed for at holde åbne møder. I sidste folketingsår holdt udvalget 5 samråd,
ingen af dem var åbne.