Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 106
Offentligt
194524_0001.png
Eftersøgningsområde
Den oplyste
omtrentlige
position hvor
Hans Ulrich Else
faldt overbord
Den position hvor Hans Ulrich Else
faldt overbord den 17 juli kl . ca.
1930 var usikker, hvorfor SOK
valgte at give den en usikkerhed på
5 sømil. Eftersøgningsområdet
blev fastlagt ud fra
overbordfaldspositionen med en
cirkel radius 5 sømil. Tangenterne
omkring cirklen trukket til land
danner eftersøgningsområde 1.
Dette område blev underinddelt
med to områder fra 4 sømil ud til
12 sømil (1 a og 1b). Fra stranden
og ud til 4 sømil danner (1c). Da
område 1 var gennemsøgt om
eftermiddagen blev der tilføjet
yderligere to områder (2 og 3)
3
1a
1b
1c
2
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0002.png
HELIKOPTER
Redningshelikopter foretog
eftersøgning i fire områder. Det
første område var med
udgangspunkt i den oplyste
overbordfaldsposition, hvor der
blev foretaget et ”expanding
square” med trackspacing = 0,5
sømil. Efter dette måtte
helikopteren midlertidigt
indstille eftersøgningen p.g.a
tåge. Da helikopteren atter
vendte tilbage foretog den
eftersøgning i de 3 kystnære
områder. Alle 3 områder blev
gennemsøgt med en
trackspacing = 0,4 sømil.
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0003.png
VESTKYSTEN og
MARTHA LERCHE
VESTKYSTEN var OSC for
eftersøgningen. Sammen med
MARTHA LERCHE gennemsøgte
VESTKYSTEN område 1b, 1c og
2. De to skibe sejlede under
eftersøgningen ved siden af
hinanden med en indbyrdes
afstand på 0,5 sømil.
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0004.png
C. B. CLAUDI, MRB 31,
TOBIAS SKØDT og ELTRA
De 4 ovennævnte skibe
gennemsøgte område 1a, dele af
1c og område 3. Skibene sejlede
ved siden af hinanden med en
afstand mellem skibene af højst
0,4 sømil. I perioden med tåge
var afstanden mellem skibene 0,2
sømil.
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0005.png
RST Hanstholm LRB, RST
Thyborøn LRB, RST Agger MOB
båd og VESTKYSTEN MOB båd
De 4 små enheder som deltog i
eftersøgningen afsøgte området fra
0,2 sømil af stranden og ud til 4
sømil. Enhederne sejlede samlet
med en indbyrdes afstand af 0,1 til
0,15 sømil.
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0006.png
Eftersøgningen samlet
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0007.png
SARIS beregning
SARIS
Det her viste track er Hans Ulrich Elses
formodede bevægelse, beregnet ved brug
af SARIS, som er et SOK computerbaseret
hjælpeværktøj der anvendes i forbindelse
med SAR.
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0008.png
Helikopters søgemønster indlagt over driftberegning
180817 LT-
180944 LT
Expanding
Square Search
181659 LT-
181744 LT
Parallel line
Search
181416 LT-181424 LT
samt
181534 LT – 181659 LT
Track Line Search
181308 LT-
181411 LT
Parallel Sweep
Search
FOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 106: Redegørelse eftersøgning af tysk lystsejler 18. juli 2005
194524_0009.png
Samtlige enheders søgemønstre indlagt over driftberegning