1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 9. kontor Sagsnr.: 4454 Den 1. april 2005 Notat om ændringer af bekendtgørelse om tillægsafgift for mælk og mejeripro- dukter (mælkekvoter) I 1997 blev der etableret en mælkekvotebørs i Danmark med henblik på at sikre en hensigtsmæssig strukturudvikling i sektoren, samtidig med at der som en prisdæm- pende foranstaltning blev fastsat et loft for den enkelte mælkeproducents køb af kvo- te på børsen. Kvotebørsen fungerer således, at den enkelte mælkeproducen  t kan ind- give bud på henholdsvis købs - eller salgspris af kvote samt tilhørende mængde. Efter fristen for indgivelse af bud udregnes en ligevægtspris, som er lig den pris på kvote, hvor købs- og salgsbud er lig hinanden. Indgivne købsbud over eller lig ligevægtspri- sen imødekommes, ligesom producenter med salgsbud under eller lig ligevægtspri- sen får solgt på den givne børs. Der afholdes 2 børser årligt i henholdsvis maj og n   o- vember måned. Ved køb af mælkekvote på mælkekvotebørsen er den enkelte producent un derlagt et loft over, hvor meget kvote der kan erhverves. Dette loft bevirker, at en producent sammenlagt maksimalt kan købe 300.000 kg mælkekvote på børserne afholdt 2001 til 2005. Disse mængdemæssige begrænsninger ophører efter den forestående børs til maj måned. Organisationen Dansk Kvæg rettede i december henvendelse til Direktoratet for Fø- devareErhverv, hvor man foreslog følgende på grund af det forestående bortfald af de mængdemæssige begrænsninger: Der afholdes 4 kvotebørser om året (1.maj, 15. aug ust, 1. november og 1. fe- bruar) Overdragelse af kvoter sker umiddelbart efter hver af de 4 børser. Der kan ikke afgives såvel  købs- som salgstilbud på samme  kvotebørs. Der indføres en priskorridor, hvor bud på over 40 % af  en foreløbig beregnet ligevægtspris afvises, hvorefter en endelig ligevægtspris udregnes. Dansk Kvæg finder således, at  en ny ordning ikke skal omfatte mængdemæssige be- grænsninger for den enkelte producents køb af kvote på børserne . Men finder dog, at der vil være risiko for betydelige prisstigninger ved overgang til en kvotebørs uden mængdemæssige begrænsninger, hvorfor man foreslår, at der indføres en pri skorridor som prisdæmpende foranstaltning.En sådan priskorridor anvendes till   ige i Tyskland.
2 De mængdemæssige begrænsninger for køb på mælkekvotebørsen  bør som forudset ophøre efter majbørsen 2005. De nuværende begrænsninger har medført, at ca. 1200 mælkeproducenter er afskåret fra at købe yderligere kvote på børsen.   Det vil imidler- tid være uhensigtsmæssigt , hvis der i overgangen til en fri omsætning på børsen  sker store stigninger i prisen på mælkekvote  og dermed øget kapitalisering set i lyset af, at den igangværende reform af markedsordningen for mælk og mejeriprodukter, hvor priserne på smør og skummetmælkspulver reduceres i periode n 2004 til 2007, og mælkekvoteordningen udløber i 2014/15 På den baggrund agte s det at ændre mælkekvotebekendtgørelsen med effekt fra den kommende majbørs, som foreslået af Dansk Kvæg . Henset til at risikoen for prisstig- ninger vurderes at være af midlertidig omfang ved overgangen til en børs uden mængdemæssige begrænsninger,vil   priskorridoren også  blive anvendt midlertidigt ved de første fire kvotebø r ser, således at priskorridoren  anvendes første gang ved børsen maj 2005 og sidste gang februar 2006.