Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 6. april 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Rådet om risiko - og krisestyring i landbruget. Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om meddelelse fra Kommissionen til Rådet om risiko - og krisestyring i landbruget KOM(2005) 74 endelig Resumé Kommissionen har fremlagt en meddelelse om risiko- og krisestyring i landbruget, herunder undersøgelse af mulighederne for finansiering via modulationsmidlerne samt mulighederne for kriseforanstaltninger under de fælles markedsordninger. Meddelelsen indeholder 3opti    o- ner til brug for drøftelse i Rådet og i Europa -Parlamentet.   Baggrund Kommissionen har ved KOM(2005) 74 af 9. marts 2005 fremsendt en meddelelse til Rådet om risiko- og krisestyring i landbruget.Meddelelsen er   oversendt til Rådet den  9.marts 2005  . Kommissionen afgav i forbindelse med vedtagelsen af landbrugsreformen i 2003 en erklæring om, at den inden udgangen af 2004 ville fremlægge en meddelelse om risiko- og krisestyring i landbruget, herunder en undersøgelse af mulighederne for finansiering via modulationsmid- lerne samt mulighederne for kriseforanstaltninger under de fælles markedsordninger.   Nærhedsprincippet Der er tale om en meddelelse, hvorfor nærhedsprincippet ikke er relevant. Formål og indhold Med reformen af den fælles landbrugspolitik, vil landbrugssektoren fra 2005 bevæge sig bort fra markeds- og prisstabiliseringsforanstaltninger, til direkte støtte med grundlag i enkeltbeta- lingsordningen. Reformen af den fælles landbrugspolitik vil medføre, at landbrugssektoren i Fællesskabet bliver mere markedsorienteret og dermed overlader det til landmændene at over- tage styringen af de risici, der tidligere blev afbødet af markeds- og prisstøttepolitikken. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 8. og 9. kontor Sagsnr.: 4601 Den 6. april 2005 FVM 260
2 Kommissionen beskriver i tilknytning til meddelelsen i et arbejdsdokument de mange mulig- heder for risikostyring, der allerede findes under markedsordningerne, landdistriktspolitikken, solidaritetsfonden og statsstøttereglerne. Det fremhæves i meddelelsen, at der kan ske en vide- reudvikling af mulighederne for risikostyring, men Kommissionen understreger, at formålet ikke er at yde samme sikkerhed som den tidligere fælles landbrugspolitik gav før reformerne. Kommissionen fremhæver, at der derimod skal være tale om instrumenter til afhjælpning af midlertidige kriser. I markedsordningen for oksekød er der en generel bestemmelse om krisestyring, som ikke ek- sisterer i andre markedsordninger. Der findes dog fortsat bestemmelser om sikkerhedsnet i krisetilfælde i mange af de sektorer, der er omfattet af reformen. På denne baggrund finder Kommissionen det ikke hensigtsmæssigt at foreslå indførelse af sikkerhedsnetbestemmelser i de enkelte markedsordninger.   Der er i meddelelsen opstillet 3 optioner til eventuelle nye risiko- og krisestyringsforanstalt- ninger under landdistriktspolitikken. Disse opfylder ifølge Kommissionen kriterierne for ind- placering i WTO’s grønne boks. Kommissionen understreger endvidere, at der under landdi- striktspolitikken kan iværksættes uddannelsesforanstaltninger for at få landmændene til i h øje- re grad at udnytte de markedsbaserede risikostyringsmidler.   1. Forsikring mod naturkatastrofer - Produktionsforsikring Det foreslås at overveje  at gøre det muligt at yde EU-støtte til produktionsforsikringer (natur- katastrofer og sygdomme) under landdistriktspolitikken. Dette kunne ske ved at yde en samlet støtte på maksimalt 50 % af forsikringspræmien. Forsikringen u dløses, hvis indkomsten falder med mere end 30 % under gennemsnittet af de 3 foregående år (eller 3 ud af 5 år, hvor bedste og dårligste  år tages ud). Det vil endvidere være afgørende, at landma nden ikke kompenseres med mere end 100 %, hvor der tages hensyn til eventuelle andre offentlige kompensationsord- ninger. I forbindelse med produktionsforsikringer vil det ofte være dyrt for forsikringsselska- berne at tegne en genforsikring, hvorfor Kommissionen forslår, at det alternativt kan unders ø- ges, hvorledes genforsikringsordninger kunne understøttes. 2. Gensidige forsikringsfonde Gensidige forsikringsfonde kan etableres for at dele risikoen blandt en række producenter for at sikre indkomsten i tilfælde af nærmere fastsatte og specifikke indkomsttab. Kommissionen finder, at det kan overvejes at yde midlertidig og gradvist faldende EU støtte til den admini- strative drift ved udviklingen af sådanne  fonde.   3. Indkomstforsikring Landbrugsreformen i 2003 har med afkoblingen af den direkte støtte skabt et instrument til stabilisering af landmandens indkomst, hvor landmanden uafhængigt af den afkoblede direkte
3 støtte frit kan vælge at ændre eller omlægge produktionen. Kommissionen finder, at en even- tuel indførelse af en indkomstforsikring, bør baseres på en  generel ordning for alle sektorer og på EU -plan kombineret med yderligere forenklinger af de nuværende sikkerhedsnetsbestem- melser. Kommissionen foreslå r, at det overvejes at indføre en indkomstforsikring for land- mandens samlede indkomst baseret på en række pri ncipper: alle kriseramte landmænd skal kunne modtage støtte landmænd kan kun komme i betragtning, hvis deres samlede årsindkomst falder til unde r 70 % af gennemsnittet de 3 foregående år (eller 3 ud af 5 år, hvor bedste og dårligste år t a- ges ud) indkomstforsikringen skal dække under 70 % af indkomsttabet indkomstforsikringen skal alene relateres til indkomst ikke til produktions- eller prisni- veau mulighed for at toppe op med national statsstøtte skal disciplineres for at sikre lige kon- kurrencevilkår . Kommissionen anfører, at en sådan foranstaltning kræver enighed om en nøjagtig regnskab s- mæssig indkomstfastsættelse og om at medlemsstaterne indfører en ordning for referenceind- komst på bedriftsplan. Finansiering Finansieringen af risiko- og krisestyringsforanstaltninger kan ifølge Kommissionen ske ved at gøre det muligt at anvende op til 1 % af modulationssatsen på 3 -5 % i EU-15 (eller tilsvarende budgetandel af landdistriktsstøtten for de nye medlemsstater) til støtte til forsikringsordninger under den nye landdistriktspolitik, akse 1. Der er således ikke tale om yderligere udgifter for EU. Kommissionen understreger, at der bør være disciplin både i  forhold til overholdelse af kriterierne i WTO for grøn boks samt nøje overvågning af og kontrol med anvendelsen af n a- tional statsstøtte. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke. Konsekvenser Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Høring Meddelelsen har været i høring i §2 - udvalget (landbrug). Landbrugsraadet støtter omlægningen af EU’s landbrugspolitik i en mere markedsorienteret retning. En medfølgende konsekvens er, at landmændene udsættes for mere svingende land- brugspriser, som tidligere blev afbødet af markeds- og prisstøttepolitikken. Den afkoblede støtte under enkeltbetalingsordningen er dog samtidig et vigtigt og stabilt bidrag til indkom-
4 sten. De markedsbestemte risici kan i nogen grad håndteres via øget anvendelse af termin s- handel og kontraktproduktion. Disse markedsmæssige instrumenter bør få en øget anvendelse i fremtiden, og uddannelse via landdistriktsprogrammet – som også nævnes af Kommissionen – vil være en mulighed. Landbrugsraadet støtter, at sikkerhedsnetbestemmelser for oksekød ikke udbredes til de øvrige markedsordninger, idet væsentlige lagerdannelser bør undgås. Omvendt ønsker  Landbrugsraa- det ikke, at de resterende meget begrænsede muligheder for markedsstabilisering gennem støt- teopkøb begrænses yderligere. Landbrugsraadet vurderer foreløbigt, at både behovet for de  tre skitserede optioner og deres nytteværdi i forhold til den betydelige administration, som de forudsætter, vil være beskeden. For at en yderligere vurdering kan foretages, er der derfor behov for en betydelig afklaring af optionernes udformning, administration mv. Herunder er det endvidere vigtigt at sikre, at ord- ningerne ikke vil kunne resultere i konkurrenceforvridning. Hvad specielt angår  option 1 øn sker Landbrugsraadet sikkerhed for, at eventuel forsikring mod husdyrsygdomme ikke under nogen omstændigheder kommer til at berøre de nuværende bekæmpelsesprogrammer for smitsomme husdyrsygdomme og deres finansiering gennem ve- terinærfond og markedsordninger. For så vidt angår   option 3 er Landbrugsraadet imod, at en anvendelse heraf skal resultere i yderligere svækkelser af markedsordningerne, som anført af Kommissionen. Landbrugsraadet vurderer, at ikke mindst denne ordning vil give anledning til en betydelig administration. En- delig savner Landbrugsraadet en forklaring på, hvordan man vil kunne finansiere ordningen gennem graduerede midler, som skal anvendes årligt, mens udbetalingerne vil ske meget ur e- gelmæssigt. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen er åben over for en drøftelse af  Kommissionens meddelelse.Danmark er g  enerelt imod indførelsen af ny støtte i den fælles landbrugspolitik, og sådanne  tiltag bør overvejes meget nøje i forhold til blandt andet nuværende ordninger. En eventuel ordning bør i givet fald ske som erstatning for og ikke som supplement til de nuværende instrumenter i land- brugspolitikken. Fra dansk side anser man det desuden for vigtigt, at krisestyringsinstrumenter ikke er i strid med konkurrencereglerne, og at der ikke bliver tale om yderligere statsstøtte. Det er endvidere vigtigt, at instrumenter til risiko- og krisestyring i landbruget er omfattet af WTO’s grønne boks.
5 Generelle forventninger til andre landes holdninger Meddelelsen blev præsenteret på rådsmøde den 1  4. marts 2005. En række lande har allerede på nuværende tidspunkt tilkendegivet, at man støtter indførelse af en eller anden form for ris i- ko - og krisestyringsinstrument i landbruget, mens en række andre lande har en mere skeptisk tilgang og ønsker en nøjere vurdering af de opstillede optioner i forhold til eksisterende in- strumenter. Drøftelserne forventes fortsat ved et kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri). Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Det forventede indhold af meddelelsen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 4. marts 2005, jf. samlenotat af 1. marts 2005. Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.