Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den 18. marts 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005. Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 8. kontor / LMJ Den 18. marts 2005 FVM 257 Referat af møde i Rådet (landbrug  og fiskeri) den 14.marts   2005 1. Oprettelse af et EF-fiskerikontrolagentur Rådet nåede   med enstemmighed til politisk enighed om formandskabets kompromisforslag med den ændring, at Kommissionen bliver tildelt seks repræsentanter med hver sin stemme i EF-fiskerikontrolagenturetsbestyrelse . Medlemslandene har hver én stemme.  I forbindelse med vedtagelsen blev EF-fiskerikontrolagenturets betydning fremhævet fra flere sider, herun- der den danske delegation.Op  rettelsen lå i tråd med reformen af den fælles fiskeri  politik i 2002 . I kontrolagenturet skulle man forestå  en operativ koordinering og dermed sikre en mere effektiv og ensartet kontrol. 2.Ny landdistriktspolitik 2007   - 2013 Rådet havde  i forlængelse af drøftelsen på rådsmødet den 28. februar 2005   en ny orienterende politisk drøftelse af forslaget. Drøftelsen viste, at flere delegationer havde en tøvende hold- ning til de foreslåede  minimumssatser for de 3 akser og Leader. Flere medlemslande efterlyste mere fleksibilitet. Samtidig stillede et flertal af lande sig tvivlende overfor behovet for at etab- lere en Leader-reserve. Medlemslandene bakkede doggenerelt op om Leader-metoden. Med hensyn til Kommissionens udkast til strategiske retningslinier for landdistriktspolitikken ud- talte et flertal af medlemslande sig generelt positivt om princippet om en fælles strategisk ramme, men man var samtidig kritisk indstillet overfor formen, herunder risikoen for mang- lende fleksibilitet for de enkelte medlemslande. Arbejdet med forslaget fortsætter nu i rådsa r- bejdsgruppen og i Specialkomitéen for Landbrug med henblik på fornyet drøftelse på et kommende rådsmøde. 3.F  inansiering og administration af den fælles landbrugspolitik Punktet var taget af dagsordnen. 4.Risiko  - og krisehåndtering i landbruget Kommissær Mariann Fischer Boel præsenterede Kommissionens meddelelse og understrege- de indledningsvist, at landbrugsreformens grundlæggende formål  var at frigøre europæisk landbrug fra produktionsspecifikke begrænsninger og dermed give landbrugssektoren mulig- hed for bedre at tilpasse produktionen til markedet. Kommissæren fremhævede, at selvom den afkoblede støtte fortsat vil udgøre et væsentligt og stabilt bidrag til landbrugernes indkomst, så medfører den øgede markedsorientering  også  nye udfordringer og større risici. Kommissæ- ren opridsede en lang række forhold, herunder naturkatastrofer, husdyr- og plantesygdomme samt markedsmæssige problemer, der kan medføre uforudsete kriser med væsentlige negative konsekvenser til følge. Set i det lys var det relevant at vurdere behovet for risiko- og krisesty-
3 ringsværktøjer. Udgangspunktet for meddelelsen er brugen af et procentpoint af modulati- onsmidlerne, hvilket vil udgøre den øvre grænse for finansieringen af nye risiko- og krisesty- ringsforanstaltninger. De nye medlemslande – hvor modulation endnu ikke er indført – bør ikke være udelukket, hvorfor Kommissionen vil overveje en anden lø s ningsmodel for de nye lande. Kommissæren fastslog, at benyttelsen af en del af modulationsmidlerne ikke vil nød- vendiggøre yderligere finansielle udgifter. Kommissæren opfordrede afslutningsvist til en til- bundsgående  drøftelse med udgangspunkt i meddelelsens optioner. Der forventes en su b- stansdrøftelse af meddelelsen på  rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 30. maj 2005. 5.Iværksættelse af Skovstrategien for EU Kommissær Mariann Fischer Boel præsenterede Kommissionens meddelelse.Rådet    tog med- delelsen til efterretning og anmodede Skovråds arbejdsgruppen og Specialkomitéen for Lan d- brug om snarest at foretage en grundig gennemgang af meddelelsen. 6.Fo  rhandlinger med Rusland om plantesundhed Formandskabet og Kommissionen redegjorde for de seneste drøftelser med de russiske myn- digheder, idet det blev oplyst, at der dagen efter rådsmødet, den 15. marts 2005, skulle afho l- des et forhåbentlig t afsluttende møde på højt niveau , idet forhandlingerne var i en sidste afgø- rende fase. Fra EU’s side ønsker man snarest muligt at genetablere normale handelsforbindel- ser med Rusland. Hovedemnerne var fortsat et EU-enhedscertifikat og transitkontroller samt spørgsmålet om en overgangsperiode, inden et nyt certifikatsystem kan træde i kraft. De russiske importforbud mod visse medlemslande vil også  blive taget op på  EU-niveau. Kommissionen anførte, at EU’s nye certifikatsystem vil overflødiggøre anvendelse af russiske inspektører, hvorfor disse i givet fald kun kan være midlertidige. Formandskabet kunne konstatere, at der var enighed i Rådet om fuld opbakn ing til EU’s forhandlinger med Rusland, herunder enighed om, at det er afgørende vigtigt, at der eksisterer normale handelsrelationer mellem EU og Rusland i over- ensstemmelse med internationale standarder.