16. marts 2005 MINFF/jmog Det talte ord gælder Samrådstale til spørgsmål F, G, H og J den 16. marts 2005 kl. 13.00 i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Etablering af DFVF Danmarks Fødevareforskning blev som be- kendt etableret som en sektorforskningsinsti- tution pr. 1. januar 2004 ved en sammenlæg- ning af daværende Danmarks Veterinærinsti- tut og Institut for Fødevaresikkerhed og Er- næring, der var en del af Fødevaredirektora- tet, nu Fødevarestyrelsen.  Der er tale om en sammenbragt institution, der også tidligere har v æ- re udsat for omorganiseringer. Statsvirksomhed Danmarks Fødevareforskning er en statsvirksomhed med et nettoudgiftsbevilling på 205,4 mio. kr. på Fi  nansloven for 2004. Den samlede omsætning var på Finansloven budgetteret til 440,6 mio. kr. Indtægterne vedrører især fra salg af diagnostiske ydelser, salg af vacciner og eksternt finansieret forskning.
2. Sektorforskningslov Danmarks Fødevareforskning er en sektor- forskningsinstitution under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Dan- marks Fødevareforskning er omfattet af lov nr. 326 af 5. maj 2004 om sektorforsknings- institutioner. Der er udarbejdet en vedtægt med udgangspunkt i denne lov.   Bestyrelse I medfør af loven om sektorforskningsinsti- tutioner er der nedsat en bestyrelse for Dan- marks Fødevareforskning. Det er bestyrelsen og direktionen, der står for den dagl ige drift af institutionen. Ministeriet deltager som ob- servatør i forbindelse med bestyrelsens mø- der. DFVF’s Formål Det er Danmarks Fødevareforsknings formål at fremme forbrugernes adgang til sunde og sikre fødevarer, at bidrage til at forebygge kostrelaterede sygdomme hos mennesker samt at medvirke til forebyggelse og be- kæmpelse af husdyrsygdomme som led i det veterinære beredskab.
3. Kerneområder Danmarks Fødevareforskning forsker i føde- varernes betydning for befolkningens sund- hed (fødevaresikkerhed og ernæring) samt i husdyrsundhed Fødevaresikkerhed Danmarks Fødevareforskning forsker i ke- misk, toksikologisk, genteknologisk og mi- krobiologisk fødevaresikkerhed, samt i ko- stens sundhedsfremmende og sygdomsfore- byggende effekter. Desuden udfører Dan- marks Fødevareforskning kortlægning og overvågning af kemiske stoffer og mikroo r- ganismer i fødevarer, bl.a. til brug for ind- tagsberegninger og risikovurderinger, samt udvikler metoder og modeller til at øge for- ståelsen af biologiske virkningsmek anismer i fødevarekæden. Husdyrsygdomme Danmarks Fødevareforskning forsker i års a- ger til husdyrsygdomme samt i udvikling og anvendelse af metoder til påvisning og b e- kæmpelse af husdyrsygdomme. Der udføres overvågning, forebyggelse og bekæmpelse af husdyrsygdomme. Desuden forskes i epide- miologi og risikovurdering.
4. Human ernæring Danmarks Fødevareforskning forsker i sammenhænge mellem kost og sundhed samt forebyggelse af livsstilssygdomme og vurde- rer behovet for initiativer til fremme af sunde kostvaner og til at sikre indtagelse af speci- fikke næringsstoffer. Danmarks Fødevare- forskning foretager endvidere kostundersø- gelser på individniveau for at indsamle akt u- elle data om befolkningens kostvaner. Myndighedsrådgivning Danmarks Fødevareforskning yder forsk- ningsbaseret myndighedsrådgivning inden for institutionens kerneområder. Danmarks Fødevareforsknings myndighedsbetjening omfatter rådgivning og risikovurdering i fo r- hold til fødevaresikkerhed og ernæring samt opgaver som led i det veterinære beredskab mod husdyrsygdomme og zoonoser. DFVF’s første år Danmarks Fødevareforskning har erklæret, at det første driftsregnskab for året 2004 v i- ser et underskud på 33,1 mio. kr. Årets resu   l- tat betyder, at DFVF efter forbrug af sin op- sparing har et underskud på 21,6 mio. kr. u l-
5. timo året. Underskuddet er inden for den ti l- ladte udsvingsmargin, som for finansåret 2004 er på 22,1 mio. kr. Danmarks Fødevareforskning forventer og- så, at der vil være et økonomisk problem i 2005. Det er da klart. Jeg synes selvfølgelig ikke at det er hensigtsmæssigt at komme ud med et stort underskud. På den anden side er unde r- skuddet jo bl.a. udtryk for, at Danmarks Fø- devareforskning har  gennemført mere forskning end der oprindelig var budgetteret med. Årsager til underskud Det nøjagtige billede af DFVF’s økonomiske situation analyseres i øjeblikket. På nuv æ- rende tidspunkt har man oplyst, at hovedå r- sagen til underskuddet er, 1) at lønudgifterne på den almindelig virksomhed har oversteget bevillingen, 2) et merforbrug på øvrig  drift og 3) vigende indtægter.
6. Hvordan kan det gå så galt Ifølge Danmarks Fødevareforskning har der på bevillings - og budgetområdet beklageli g- vis ikke været en tilstrækkelig sammenhæng mellem på den ene side fastlæ ggelse af og opfølgning på de interne bud getter og på den anden side opfølgning på det forventede fo r- brug og bevillingstræk i rammeredegørelser- ne med videre. Jeg har så snart, jeg blev opmærksom på det, over for institutionen krævet, at der øjeblik- keligt bliver rettet op på økonomistyri ngen samt, at der blev indsat en ansvarlig økono- mistyring. Klar besked For mig er det vigtigt, at vi hurtigst muligt for klarhed over omfanget af de økonomiske problemer i DFVF. Så vi kan finde den rigt i- ge løsning. Ekstern revision Ministeriet har i den forbindelse efter aftale med bestyrelsen iværksat en ekstern revision af de økonomiske forhold på DFVF. Min i- steriet har i øvrigt løbende været i kontakt
7. med Finansministeriet og Rigsrevisionen om den økonomiske situation. Revisionsfirmaet (PricewaterhouseCoopers),   som har fået denne opgave har igangsat d e- res undersøgelse i denne uge og vil se på tre forhold: - det økonomiske resultat for 2004 (er tal- lene rigtige?), - vurdering af økonomien i 2005 (er der et problem –og hvor stort er det?), - tiltag omkring økonomistyringen (er de relevante og tilstrækkelige?). - og endelig foretage en overordnet vurde- ring af DFVF’s samlede bevillingssituati- on. Dispositionsbegrænsninger Samtidig har ministeriet anmodet DFVF  om med øjeblikkelig virkning at indføre ansæt- telsesstop  for alle stillinger der ikke er abso- lut nødvendige for at kunne drive virksom- heden samt generelle dispositionsbegræns- ninger. Det betyder, at DFVF kun afholder de mest nødvendige udgifter.
8. Dispositionsbegrænsningerne vil fortsætte indtil, der foreligger fuldt afklaret situation og en økonomisk genopretningsplan. Det er væsentligt for mig, at der hurtigst mu- ligt findes en løsning, der skaber balance i DFVF’s økonomi. Økonomistyringen DFVF har oplyst, at de har gennemført en række initiativer som skal sikre og genskabe tilliden til økonomistyringen. Der er bl.a. tale om tiltag vedrørende: - lønstyring, - planlægning af økonomistyringen, - bedre budgetopfølgning, - sikring af korrekt bogføring, og - gennemgang af projektregnskaber. Dialog med bestyrelsen Ministeriet har indledt en dialog med besty- relsen og direktionen med henblik på at fi n- de en fornuftig og faglig forsvarlig løsning for Danmarks Fødevareforskning. Løsningsforslag Det er derfor på nuværende tidspunkt for ti d- lig at sige noget konkret om hvilke konse- kvenser den økonomiske situation vil have i
9. forhold til antallet af medarbejdere ligesom det er vanskeligt at sige noget præcist om be- tydningen for varetagelsen af de enkelte op- gaver. Ligesom alle andre er DFVF selvføl- gelig forpligtet til at holde sig indenfor sine bevillingsmæssige rammer. Ligeså klart er det, at vi i Danmark skal have et solidt og videnbaseret grundlag for fortsat høj fødeva- resikkerhed og dyresundhed. Tilsætningsstoffer På samme måde vil jeg naturligvis sikre, at tilpasningerne i Danmarks Fødevareforsk- ning gennemføres på en sådan måde, at Danmark fortsat er i stand til gennemføre de nødvendige risikovurderinger af blandt andet tilsætningsstoffer, og kan varetage de kon- trol- og overvågningsopgaver, som vi i he n- hold til EU samarbejdet er forpligtet til. Bekæmpelse af fedme Bekæmpelse af fedme er en af de vigtigste opgaver som ligger foran os. Det er min op- fattelse, at vi ikke må svigte i de nne sag. Der skal gøres en indsats. Det er en forudsætning for en effektiv og målrettet indsats på fedme  området, at der o p- retholdes og udvikles et solidt niveau for den
10. viden, som indsatsen skal bygge på. Her spi l- ler DFVF naturligvis en afgørende rolle. Det er imidlertid alt for tidligt at sige noget om konsekvenserne for bekæmpelsen af fedme som følge af den økonomiske situati- on for DFVF. Konklusion Hvad jeg på nuværende tidspunkt kan sige er, at: 1) DFVF har brugt flere penge end man hav- de bevillinger, 2)  Der skal skaffes fuldt overblik over den økonomiske situation på DFVF, og 3)  Der skal findes en økonomisk og faglig forsvarlig løsning. Vender tilbage Når jeg har modtaget et konkret beslutning s- grundlag for hvordan vi får løst de økonom i- ske problemer, som vi står med her og nu vil jeg naturligvis orientere udvalgets medlem- mer om min beslutning ligesom jeg vil orien- tere Finansudvalget. Og det er så langt, som jeg kan nå i dag. Jeg har d.d. besøgt Da n- marks Fødevareforskning, og jeg har drøftet situationen med bestyrelsen samt nævnt den
11. for medarbejderne. Jeg er nu nødt til at få sagen belyst helt og aldeles.