Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den 23. februar 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat, Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 28. februar 2005. Med venlig hilsen Kent Harnisch
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 8. kontor 16.febr  uar 2005 FVM 251 SAMLENOTAT Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 28. februar 2005 1. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2792/1999 for så vidt angår overførsel af fartøjer til lande, der ble  v ramt af flodbølgekatastro- fen i 2004 KOM (2005) 36 Politisk enighed/vedtagelse side 3 2. Forslag til Rådets direktiv  om ændring af bilag IV til direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter e l- ler planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet KOM (2005) 38 Vedtagelse side 4 3. Forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudviklingen fra den E u- ropæiske Landbrugsfond for Landdistriktsudvikling KOM (2004) 490 Orienterende drøftelse side 8 4. Forslag til Rådets forordning om finansiering af den fælles landbrug s- politik KOM (2004) 489 Orienterende drøftelse side 26
5. Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning  (EF) nr. 2007/2000 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande og terri- torier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske Unions stabil i- serings- og associeringsproces samt om ændring af forordning (EF) nr. 2820/98 og ophævelse af foror dning (EF) nr. 1763/1999 og forordning (EF) nr. 6/2000 (Balkan - sukker) KOM (2004) 739 samt Forslag til anbefaling fra Kommissionen til Rådet om at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med Republikken Kroatien og den tidligere jugoslaviske republik Makedonien med henblik på at justere Stabiliserings og Associeringsaftaler mellem Det Europæiske Fællesskab og dets me dlemslande på den ene side og Republikken Kroatien  og den tidligere jugoslaviske republik Makedonien på den anden side. KOM dokument foreligger ikke Vedtagelse (formentlig a-punkt) side 30
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI) den 28. februar 2005 1. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2792/1999 for så vidt angår overførsel af fartøjer til lande, der blev ramt af flodbølgekatastrofen i 2004 KOM (2005) 36 Nyt notat. Resumé Som bidrag til genopbygningen af fiskerisektoren i de lande, der er berørt af flodbølgekatastro- fen i Sydøstasien vil forslaget åbne mulighed for medlemslandenes overførsel af fiskerfartøjer til de katastroferamte områder med EU-tilskud. Baggrund Kommissionen har med KOM (2005) 36 fremsat forslag til ændring af Rådets  forord- ning (EF) nr. 2792/1999 for så vidt angår særlige foranstaltninger for overførsel af fi- skerfartøjer til lande ramt af tsunamien i 2004.Forslaget er oversendt til Rådet den 10. februar 2005. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret fler- tal efter høring af Europa-Parlamentet. Forslaget er sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28. februar 2005 med henblik på politisk enighed/vedtagelse. Nærhedsprincippet Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor nærheds- princippet er tilgodeset.
Formål og indhold Som bidrag til genopbygningen af fiskerisektoren i de lande, der er berørt af flodbøl- gekatastrofen i Sydøstasien vil forslaget åbne mulighed for medlemslandenes over- førsel af fiskerfartøjer til de katastroferamte områder med EU-tilskud (ophugnings- støtte). Ordningen er gældende indtil 30. juni 2006. Den om fatter kun overførsel til de kata- stroferamte områder og kun fartøjer under 12 meter, der er mellem 5 og 20 år. Både FAO og modtagerlandet skal inddrages i processen. Tilskuddet vil kunne forhøjes med 20% i forhold til den normale tilskudssats til op- hugning (artikel 7 stk. 5 i forordning (EF) nr. 2792/1999) for at kompensere for trans- portomkostninger m.v. Udtalelser Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Det forventes, at Europa- Parlamentet vil behandle sagen i hasteprocedure. Konsekvenser Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kons e- kvenser, idet foranstaltningen finansieres inden for det eksisterende EU budget for FIUF. Høring §5 -   udvalget er blevet hørt, men har ikke haft væsentlige bemærkninger  . Regeringens foreløbige generelle holdning Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget, idet der lægges vægt på, at or  dningen er midlertidig, og at overførslen af fiskerfartøjer er i modtagerlandets interesse. Generelle forventninger til andre landes holdning De øvrige EU medlemslande forventes generelt at kunne tilslutte sig forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. 2.     Forslag til Rådets direktiv om ændri ng af bilag IV til direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for Fællessk abet KOM (2005) 38 Revideret genoptryk af grundnotat af 14. januar 2005. Ændringer er markeret i ma  rginen. Resumé Forslaget indeholder en midlertidig suspension i et år af EU’s krav om afbarkning af træem- ballage, der ifølge direktiv 2004/102/EF skulle gælde fra 1. marts 2005. Krav om varmebe- handling eller behandling med methylbromid af træ, som indgår i træemballage vil blive in d- ført pr. 1. marts 2005 som forudset. Der vil således være tale om en trinvis indfasning af et højere plantebeskyttelsesniveau over et år i stedet for fuld implementering pr. 1. marts 2005.      Baggrund Kommissionen har den 7. februar 2005 fremsat forslag til Rådets direktiv om æ n- dring af bilag IV til direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning i Fæ  l- lesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden for Fæ llesskabet. Forslaget er oversendt til Rådet den   7. februar 2005. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 2, litra d) i Rådets direktiv 2000/29/EF. Forslaget blev den 20.-21. januar 2005 behandlet i en forskriftskomitéprocedure III i Den Stående Komité for Plantesundhed i henhold til artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forslaget opnåede ikke kvalificeret flertal.
Idet forslaget ikke opnåede kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret fler- tal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28. februar 2005 med henblik på vedtagelse. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærhed sprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Med baggrund i den internationale plantesundhedsstandard ISPM standard nr. 15 har EU med Kommissionsdirektiv 2004/102/EF af 5. oktober 2004 vedtaget krav om, at træemballage importeret sammen med alle varetyper f ra 1. marts 2005 skal være fremstillet af afbarket træ, som har unde rgået varme- eller metylbromid-behandling, og være mærket med det internationalt beskyttede mæ  rke som attestation heraf. ISPM standard nr. 15 beskriver to alternative metoder for behandling af træ, som indgår i træemba llage: Varmebehandling, med kernetemperatur og behandlingstid specificeret som mi- nimum 56o C i minimum 30 minutter Metylbromid-behandling specificeret i dosering og tid efter en temperatur- afhængig skala. Standarden angiver, at det yderligere kan kræves, at importeret træemballage er fremstillet af afbarket træ, såfremt dette er teknisk retfærdiggjort. Kommissionen har foreslået, at EU’s krav om afbarkning af træemballage midlerti- digt suspenderes et år. Dette skyldes henvendelser fra visse af EU’s handelspartnere, idet der blandt andet fra USA er stillet spørgsmålstegn ved begrundelsen for kravet om afbar k ning.
Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Gældende dansk ret Plantesundhedskrav til importeret træe mballage reguleres i dansk lovgivning ved lov om planteskadegørere, jf. lovbekendtgørelse nr. 687 af 18. juli 1996 og bekendtgø- relse nr. 1290 af 14. december 2004 om indførsel af planter og planteprodukter m.m. Konsekvenser Kommissionens forslag om en suspension af det vedtagne krav om afbarkning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, men vil have  konsekvenser for den plan- lagte ændringsbekendtgørelse til bekendtgørelsen om indførsel og udførsel af plan- ter m.m. Med forslaget vil krav om afbarkning af emballagetræ først træde i kraft 1. marts 2006.  Krav om varmebehandling eller behandling med methylbromid af træ, som indgår i træemballage vil blive indført pr. 1. marts 2005, som forudset i direktiv 2004/102/EF. Der vil således være tale om en trinvis ind fasning af et højere beskyt- telsesniveau over et år, i stedet for fuld implementering pr. 1. marts 2005 som oprin- deligt forudset.      Høring Forslaget har været i høring i §2-udvalget (landbrug). Dansk Erhvervsgartnerforening finder, at der med vedtagelsen af direktiv 2004/102EF blev indført rimelige foranstaltninger mod indførsel og spredning af en række farlige skadegørere i EU herunder krav om, at træemballage skal være fre  m- stillet af afbarket træ. Gennem de senere år er der ifølge Dansk Erhvervsgartnerfor- ening set flere eksempler på indførsel og spredning i EU af nye skadegørere på træ- agtige planter, skadegørere som udgør en alvorlig trussel bl.a. for produktionen af plante skoleplanter. Dansk Erhvervsgartnerforening finder det vigtigt, at der bevares et maksimalt be- skyttelsesniveau overfor skadegørere, og at kravet om afbarkning derfor skal opret- holdes som en nødvendig del af foranstaltningerne mod indførsel af skadegørere. Foreningen kan derfor ikke støtte forslaget om suspension i et år af kravetom af- barkning af træ til importeret træemball  age.
Dansk skovforening har som udgangspunkt den holdning, at forsigtighedsprincippet ubetinget bør gælde for så vidt angår risiko for indførsel af skadegørere på planter eller planteprodukter. Skovforeningen hilste det derfor velkomment, da EU med kommissionsdirektiv 2004/102/EF af 5. oktober 2004 vedtog krav om, at træemba l- lage importeret sammen med alle varetyper fra 1. marts 2005 skulle være fremstillet af afbarket træ. Skovforeningen kan således ikke støtte en midlertidig suspension af kravet om afbarkning. Skovforeningen finder, at hvis Kommissionen alligevel skulle finde det nødvendigt at vedtage en midlertidig suspension af kravet, vil det blive nødvendigt med ekstra opmærksomhed på kravet om behandling  af træemballagen i forhold til ISPM sta n- darden nr. 15. Denne behandling vil således være eneste sikkerhed for , at eventuelle skadegørere elimineres. Skovforeningen vil endvidere anbefale, at der forud for en eventuel suspension af kravet udføres en PRA (Pest Risk Analysis), for at sandsyn- liggøre risikoen ved at undlade en afbarkning af træemballagen. En PRA er tidligere gennemført ved relativ kort varsel f.eks. i forbindelse med indførsel i træ flis i EU. Træets Arbejdsgiverforening  er uforstående overfor forslaget, da foreningen finder, at kravet er reelt og baseret på en korrekt vurdering. Denne holdning understøttes også af, at de amerikanske dyre- og plantesundhedsmyndigheder (APHIS), der selv stiller krav om, at importerede træemball ager skal være fri f or bark. Foreningen kan således ikke støtte forslaget. Dansk Landbrug finder det problematisk, hvis ophævelsen af kravet om afbarkning får den konsekvens, at der til EU indføres skadegørere, som EU hidtil har været fri af, og som – hvis de kommer ind   – ka  n medføre meget store skader på hervoksende træer. Dansk Landbrug finder det derfor meget vigtigt, at en eventuel ophævelse bl  i- ver ledsaget af andre foranstaltninger, som kan sikre mod indførelse af skadegørere, hvorfor man klart bør rådføre sig med plantepatologisk ekspertise, før regelsættet ændres. Landbrugsraadet finder, at der i den pågældende sag bør lægges afgørende vægt på de foreliggende danske faglige vurderinger, som klart tilsiger, at forslaget ikke gen- nemføres. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd  finder ikke, at der bør ske en suspension af de vedtagne regler, idet det måske kan medvirke til en svækkelse af beskyttelsesnivea u- et. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ser dog gerne, at når man fastholder, at emba l-
lagetræ skal være afba  rket, at man så kunne fjerne anvendelsen af metylbromid- behandlingen, idet denne behandling giver store arbejdsmiljømæssige problemer, både for dem der anvender metylbromid, men også fordi der sker en afdampning af metylbromid fra de behandlede materialer, hvilket kan medføre, at der f.eks. i skibs- last er en høj koncentration af metylbromid, som er til skade for lastarbejderne. Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at man fra dansk side i relevante fora arbejder for en udfasning af brugen af Methylbromid. Regeringens foreløbige generelle holdning Danmark arbejder for et højt niveau for plantebeskyttelse. Samtidig finder Danmark, at Fællessk abet bør vælge de mindst handelsrestriktive foranstaltninger med henblik på at opnå den ønskede beskyttelse. Fra dansk side vil manarbejde for, at der gives mulighed for valgfrihed mellem ”afbarket” (med krav om mærkning)  og ”barkfrit” (uden krav om mærkning)  for så vidt angår træemballage. Krav om barkfrihed vil yde endnu større beskyttelse end kravet om afbarkning. For nogle producenter vil det være lettere at opfylde kravet om barkfrihed, idet hovedparten af træet naturligt bliver barkfrit ved længde -opskæringen af tømmeret, og fordi man da vil undgå mærkningskravet. Fra dansk side vil man endvidere kunne acceptere, andre fagligt forsvarlige løsninger med henblik på at opnå den ønskede beskyttelse. Generelle forventninger til andre landes holdninger Forslaget opnåede ikke kvalificeret flertal i komitéen den 20.-21. januar 2005, idet 94 stemte for (Belgien, Estland, Grækenland, Cypern,  Litauen, Luxembourg, Nederlan- dene, Polen, Slovenien og Finland), 215 stemte imod ( Danmark, Tyskland, Spanien , Frankrig, Irland, Italien, Letland, U ngarn, Malta, Østrig, Portugal, Slovakiet, Sverige, Storbritannien) og 12 stemte ikke (Tjekkiet). Alle medlemsstater, der stemte imod, forklarede, at der foreligger tilstrækkelig teknisk begrundelse for at opretholde de eksisterende bestemmelser. Tjekkiet undlod af juridiske årsager at stemme, fordi det ville være umuligt for Tjekkiet at gennemføre en udsættelse  i tide. Der forventes umiddelbart ikke at være et kvalificeret flertal imod forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er oversendt notater den 14. januar 2005 til Folketingets Europaudvalg forud for afstemningen om komitésagen.
Forud for vedtagelsen af Kommissionsdirektiv 2004/102/EF er der oversendt notater den 17. oktober 2003 og grundnotat den 17. juli 2003. 3.     Forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudviklingen fra den Europæiske Landbrugsfond for Land distriktsudvikling KOM (2004) 490 Revideret genoptryk af samlenotat af 12. november 2004. Ændringer er markeret i marginen  . Resumé Kommissionens forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudvikling fra den Eu- ropæiske Landbrugsfond for L anddistriktsudvikling dækker programperioden 2007 -2013. Det overordnede formål er at fremme en bæredygtig udvikling af landdistrikterne i forlængelse af den fælles landbrugs - og samhørighedspolitik. Aktiviteterne skal rette sig mod forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne, forbedring af miljøet og forholdene i landdi- strikterne samt forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne og fremme af diversificering af de økonomiske aktiviteter. Medlemslandene skal udarbejde et eller flere landdistriktspro- grammer for hele programperioden 2007-2013. Kommissionen foreslår, at den fremtidige poli- tik på landdistriktsområdet bygges op omkring 3 overordnede tematiske akser for landdi- striktsudvikling: 1) Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne, 2) Arealfor- valtning, miljø og landskab og 3) Diversifikation og livskvalitet i landdistrikterne. Derudover er LEADER-tilgangen integreret som en lokal udviklingsstrategi. Forslaget indeholder også elementer vedrørende finansieringen og statsstøtte. Beskyttelsesniveauet skønnes at kunne blive forbedret grundet den mere strategiske tilgang samt en bedre integration af fødevaresik- kerhed og –kvalitet, dyrevelfærd og miljø. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2004) 490 endelig af 14. juli 2004 fremsendt forslag til Rådets forordning om støtte til landdistriktsudvikling fra den Europæiske Land- brugsfond for Landdistriktsudvikling. Forslaget er oversendt til Rådet den 15. juli 2004. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen har udarbejdet et arbejdsdokument (SEC (2004) 931) i form af en rap- port med udvidede effektvurderinger af landdistriktspolitikken til brug for forbere- delse af forslaget til en ny politik på landdistriktsområdet for programperioden 2007- 2013. Rapporten er offentliggjort på Kommissionens hjemmeside. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28. februar 2005 med henblik på drøftelse. Nærhedspr incippet Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilg  o- deset. Formål og indhold Med Dagsorden 2000 blev landdistriktspolitikken indarbejdet som søjle II i den fæl- les landbrugspolitik. På den ene side for at ledsage og understøtte landbrugspolitik- ken og på den anden side for at skabe sammenhæng med strukturfondspolitikken. Forordningsforslaget dækker programperioden 2007 -2013, og skal afløse den nugæl- dende Rådsforordning (EF) nr. 1257/1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings - og Garantifond for Landbruget (landdistriktsfor- ordningen). Landdistriktsforordningen udgør EU-grundlaget for de nationale land- distriktsprogrammer, som medfinansieres af EU. Kommissionen sammenfatter i den forklarende note til forslaget de udfordringer og problemer, som landdistrikterne står overfor, og som landdistriktspolitikken skal bi- drage til at afhjælpe, på følgende måde: Økonomiske udfordringer  – lave indkomster, ældre befolkning og større afhæ   n- gighed af primærsektoren. Sociale udfordringer – høj arbejdsløshed, lav befolkningstæthed, fraflytning, ri n- gere serviceudbud, risiko for social udstødning og færre jobmuligheder. Miljømæssige udfordringer – opretholdelse af balance i natur og miljø. Der henvises til konklusionerne fra Salzburg-konferencen om EU's landdistriktspoli- tik og konklusionerne fra det Europæiske Råd i Lissabon og Göteborg om at gøre EU til det mest konkurrencedygtige, videnbaserede økonomiske område inden 2010 samt at understøtte miljømæssig og social bæredygtighed. I Kommissionens medd e- lelse om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 indgår tre hovedformål
for landdistriktspolitikken: konkurrencedygtighed, miljø og landskab samt generel landdistriktsudvikling. Kommissionen fremhæver, at vigtigheden af EU -dimensionen i landdistriktsudvik- lingen ligger i at ledsage og komplementere yderligere reform af den fælles landbrugspolitik og at sikre sammenhæng med instrumenterne og politikken under søjle 1 i den fæ l- les landbrugspolitik at bidrage til andre prioriterede EU- politikker, herunder bæredygtig forvaltning af naturressourcer, innovation og konkurrencedygtighed i landdistrikterne og økonomisk og social samhørighed. Politikken foreslås realiseret gennem finansiering fra en enkelt landdistriktsfond med fokus på bl.a. fælles EU -strategier, forenkling, større sammenhæng mellem støtte- ordningerne og mellem programmerne, højere grad af uddelegering af ansvar, øget gennemsigtighed samt styrket overvågning og evaluering. Der er ifølge Kommissio- nen desuden behov for at etablere dialog på alle niveauer af aktører, skabe netværk og udveksle erfaringer. Kommissionen foreslår overordnet, at der i forordningen fastsættes: Generelle regler for EU-støtte for landdistriktsudvikling Målsætninger for  politikken for landdistriktsudvikling Strategisk ramme for landdistriktsudvikling Akser og støtteordninger for landdistriktsudvikling Regler for samarbejde, programmering, evaluering, finansiel styring, overvåg- ning og kontrol. Målsætninger Ifølge forordningsforslaget er det overordnede formål at fremme en bæredygtig u d- vikling af landdistrikterne i forlængelse af indkomst - og markedspolitikken under den fælles landbrugs - og samhørighedspolitik. Aktiviteterne skal rette sig mod følgende målsætninger (artikel 4): Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne igennem støtte til omstrukturering. Forbedring af miljøet og landskabet gennem støtte til arealforvaltning. Forbedre livskvaliteten i landdistrikterne og tilskynde til diversificering af den økonomiske aktivitet.
Forordningsforslagets politik skal ifølge Kommissionen baseres på følgende grund- principper:  komplementaritet,  samhørighed  og  lighed,  partnerskab,  subsidiaritet samt ligestilling mellem mænd og kvinder. Strategisk planlægning Det fremgår af forordningsforslaget, at Kommissionen bemyndiges til at fastlægge strategiske retningslinjer for forberedelsen og gennemførelsen af programmeringen samt de fælles EU -strategiske prioriteter for gennemførelsen af hver af de tre temati- ske akser, der foreslås i forordningen, og som er beskrevet neden for. Dette skal ske inden for en frist på tre måneder fra ikrafttrædelsen af foror dningen. Medlemslandene udarbejder en strategisk plan for den nationale landdistriktspolitik, hvori der redegøres for sammenhængen med Fællesskabets strategi og de nationale og regionale strategier. Fra 2008 skal medlemslandene en gang om året rapportere til Kommissionen om sta- tus for gennemførelse af den nationale strategi og målsætninger, og om hvordan der er bidraget til gennemførelsen af EU-strategien. Dette sker på baggrund af indikato- rer defineret i landdistriktsprogrammerne. Kommissionen vil fra 2009 og i hvert af de efterfølgende år udsende en rapport med syntesen af medlemslandenes indberetninger, herunder i forhold til hvordan den overordnede EU-strategi skrider frem. Programmering Inden for rammerne af EU-strategien og den nationale strategi skal medlemslandene udarbejde et eller flere landdistriktsprogrammer for hele programperioden 2007- 2013. Programmet skal udarbejdes efter høring af partnerskabet mellem statslige, re- gionale og lokale myndigheder, interesseorganisationer og andre relevante parter. Landdistriktsprogrammerne skal udarbejdes således, at de bl.a. indeholder en analy- se over situationen i landdistrikterne med styrker og svagheder, redegørelse for støt- teordninger der hører under de enkelte akser, specifikke mål, indikatorer til brug ved den løbende overvågning og evaluering samt en finansieringsplan. Fire akser for landdistriktsudvikling
Kommissionen foreslår, at den fremtidige politik på landdistriktsområdet bygges op omkring 3 overordnede tematiske akser for landdistriktsudvikling, samt en LEADER-akse: 1.    Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne  (artikel 19-33) 2.    Arealforvaltning, miljø og landskab (artikel 34-48) 3.    Diversifikation og livskvalitet i landdistrikterne (artikel 49-59) 4.    LEADER-aksen (artikel 60-66) Under hver af de tematiske akser er foreslået en række støtteforanstaltninger, som kan indgå i landdistriktsprogrammerne, jf. oversigten på følgende side. Der er i store træk tale om støtteordninger svarende til dem, der indgår i den nugældende landd i- striktsforordning, men grupperet og tilpasset således, at de mere sammenhængende kan falde ind under en af de tematiske akser. Hertil kommer, at der i alle landdistriktsprogrammer skal indgå et såkaldt LEADER- element til gennemførelse af lokale aktionsgruppers lokale udviklingsstrategier. Derved indarbejdes det eksisterende fællesskabsinitiativ LEADER+ for 2000 -2006 i landdistriktsprogrammerne fra 2007. Skematisk oversigt over akser og støtteordninger i forslaget til landdistriktsforord- ning. Fastlæggelse af formål EU strategi, National strategi, Landdistriktspro- grammer Akse 1: Forbedring af landbru- gets og skovbrugets konkurren- ceevne Foranstaltninger Menneskelige ressourcer: Uddannelse og information (artikel 20) Etablering af unge jordbrugere (artikel 21) Førtidspensionering (artikel 22) Rådgivning (artikel 23) Oprettelse af vikar- og driftskonsulentordninger samt rådgivningssystemer for landbrug og skov- brug (artikel 24)
Fysisk kapital: Modernisering af bedrifter (artikel 25) Værdiforbedring af skove (artikel 26) Værditilvækst til den primære produktion (art   i- kel 27) Infrastruktur (artikel 28) Fødevarekvalitet Opfyldelse af standarder (artikel 29) Deltagelse i fødevarekvalitetsordninger (artikel 30) Information og afsætning af kvalitetsfødevarer (artikel 31) Overgangsforanstaltninger for nye medlemslande: Delvis selvforsyningslandbrug (artikel 32) Oprettelse af producentorganisationer (artikel 33) Budgetandel Min. 15 % af det tildelte EU-budget EU medfinansie- ring Max. 50 %, dog 75 % i konvergensregioner Områder Alle landdistrikter Bæredygtigt landbrug: Ugunstigt stillede bjergområder (artikel 35) Andre ugunstigt stillede områder (artikel 35) Natura 2000 landbrugsområder (artikel 36) Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd (artikel 37) Ikke produktionsfremmende investeringer (arti- kel 38) Foranstaltninger Bæredygtigt skovbru g: Skovrejsning (artikel 40-42) Natura 2000 skovbrugsområder (artikel 43) Skovbrug og miljø (artikel 44) Genopbygning af produktionspotentiale i skov- brug (artikel 45) Ikke produktionsfremmende investeringer (arti- kel 46) Grundlag Krydsoverensstemmelser (Cross compliance) Akse 2: Arealfor- valtning, miljø og landskab. Budgetandel Min. 25 % af det tildelte EU-budget
EU medfinansie- ring Max. 55 %, dog 80 % i konvergensregioner Områder Alle landdistrikter/udpegede områder Økonomisk diversificering: Diversificering til ikke-landbrugsaktiviteter (ar- tikel 50) Etablering og udvikling af mikro-virksomheder (artikel 51) Fremme af turisme (artikel 52) Bevaring og forvaltning af naturarv (artikel 53) Foranstaltninger Liv i landdistrikterne: Basale servicefaciliteter for liv i landdistrikterne, infrastruktur (artikel 54) Bevaring af landsbyer og natur/kulturarv i landdistrikterne (artikel 55) Uddannelse (artikel 56) Kapacitetsopbygning for lokale udviklingsstra- tegier (artikel 57) Implementering Gennem lokale udviklingsstrategier Budgetandel Min. 15 % af det tildelte EU-budget EU medfinansie- ring Max. 50, dog 75 % i konvergensområder Akse 3: Diversifice- ring og livs- kvalitet i landdistrik- terne Områder Alle landdistrikter Foranstaltninger Implementering af lokale udviklingsstrategier (artikel 63) Implementering af samarbejdsprojekter (artikel 64) Uddannelse (artikel 65) Implementering af lokale udviklingsstrategier mhp. at nå målsætningerne defineret i artikel 4 Implementering Lokale aktionsgrupper og udviklingsstrategier EU medfinansie- ring Max 55 %, dog 80 % i konvergensområder LEADER Budgetandel Min. 7 % af det tildelte EU-budget skal anvendes til foranstaltninger gennemført med LEADER- metoden.
I Bilag 1 til forslaget er angivet maksimale støttesatser/støttebeløb for de støtteord- ninger, hvor sådanne skal fastsættes ifølge forordningsteksten. Bemærkninger til akser og støtteordninger Nedenfor er fremhævet nogle væsentlige forhold for støtteordningerne under akse r- ne, herunder ændringer i forhold til tilsvarende ordninger i den gældende land  di- striktsforordning (EF) nr. 1257/1999, hvor støttemulighederne blev udvidet med re- formen af EU's landbrugspolitik i 2003. Det skal bemærkes, at Kommissionen skal udarbejde gennemførelsesbestemmelser til forordningen, herunder om de nærmere betingelser for støtteordningerne. Hertil kommer, at der under et forventet langt for- handlingsforløb vil blive skabt større klarhed over forslagets forskellige elementer, herunder i forhold til den eksisterende forordnings støttemuligheder. Akse 1: Forbedring af landbrugets og skovbrugets konkurrenceevne Uddannelse og information, artikel 19 og 20 Støttemuligheden er bredere i forhold til nugældende forordning, idet der ikke er fastlagt et fokusområde for, hvad uddannelsen skal angå. Støttemuligheden er desu- den udbredt til også at omfatte informationsaktiviteter. Etablering af unge jordbrugere, artikel 19 og 21 Støtten til yngre jordbrugere ændres til udelukkende at være en engangspræmie, der hæves fra max. 30.000 € til 40.000 €. Under den gældende forordning kan også gives rentestøtte. Det er uafklaret, om denne mulighed skal fortsætte under den ny forord- ning. Som noget nyt stilles krav om drifts- og udviklingsplaner. Førtidspensionering, artikel 19 og 22 Betingelserne for overdrager skærpes lidt, således at overdrager ikke må drive lan d- brug mere overhovedet. Betingelserne for overtager lempes lidt, idet der ikke stilles krav til at bedriften skal forbedres inden en bestemt frist. For arbejdstager er betin- gelserne de samme som hidtil. Den samlede støtteperiode begrænses til 10 år. Støttesatserne sættes op med ca. 20 %. Rådgivning, artikel 19 og 23
Skovbrugere omfattes, og tilsyneladende udvides de tilskudsberettigede rådgiv- ningsaktiviteter. Støttesatsen på 80 % af tilskudsberettigede udgifter og støtteloftet på 1500 € pr. rådgivningstjeneste er uændrede. Oprettelse af vikar- og driftskonsulentordninger mv., artikel 19 og 24 Omfatter også rådgivningstjenester for skov. Støtten er degressiv over en periode på max. 5 år fra etablering. Modernisering af bedrifter, artikel 19 og 25 Svarer til investeringsstøtteordningen (forbedringsordningen) i den eksisterende for- ordning. Ordningen gøres tilsyneladende bredere, idet der ikke henvises til hvilke specifikke indsatsområder der kan støttes, som i den gældende forordning. For unge jordbrugere vil den maksimale støttesats være 50 % - dog 60 % i ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder samt Natura 2000-områder. For andre jordbrugere vil den maksimale støttesats være 40 % og 50 % i ovennævnte ugunstigt stillede områder mv. Værdiforbedring af skov artikel 19 og 26 Der er tale om en videreførelse af de eksisterende støttemuligheder med sigte på at forbedre skovens produktion. Der indføres en maksimal støttesats på 40 %, dog 50 % i ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder samt Natura 2000 - områder. Der er ingen maksimale støttesatser i den gældende forordning. Værditilvækst til den primære produktion i landb  rug og skovbrug, artikel 19 og 27. Omfatter investeringer i forarbejdningssektoren. Muligheden for at yde støtte til in- vesteringer i forarbejdningsvirksomheder er i forslaget begrænset til mikro - og små virksomheder1. Det vil sige virksomheder, som beskæft iger under 50 personer, og som har en årlig omsætning e ller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. €. For skovvirksomheder begrænses til mikrovirksomheder. Der er ingen begrænsninger i den gældende forordning om hvilke virksomheder, der kan støttes. Der henvises ik- 1I henhold til Kommissionens henstilling (2003/361/EF) af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder. Henstillingen erstatter fra den 1. januar 2005 henstilling 96/280/EF. Ved mi- krovirksomheder forstås virksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og som har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 2 mio. €. Ved små virksomheder forstås virksomheder, som beskæftiger un- der 50 personer og har en årlig omsætning eller en samlet årlig balance på ikke over 10 mio. €.
ke til hvilke specifikke indsatsområder, der kan støttes, hvilket er tilfældet i den eksi- sterende forordning. Ordningen gøres derfor tilsyneladende bredere, men med be- grænsning af, hvilke virksomheder, der kan støttes. Maksimal støttesats 40 %, dog 50 % i konvergensregioner. Infrastruktur artikel 19 og 28. Samler nuværende fora nstaltninger vedrørende grundforbedring, jordfordeling, for- valtning af landbrugets vandressourcer og infrastruktur. Udvidet med skovbrug. Genopbygning af landbrugspotentiale beskadiget ved naturkatastrofer, artikel 19 b(v). Uændret. Opfyldelse af normer baseret på EU-lovgivning, artikel 19 og 29 Videreførelse af de støttemuligheder, der kom ind i landdistriktsforordningen i 2003, herunder det samlede støtteloft på 10.000 €/bedrift/år. Investeringsudgifter er ikke længere udelukket fra at ku nne indregnes i støtten. Deltagelse i mærkningsordninger for fødevarer, artikel 19 og 30. Videreførelse af de støttemuligheder, der kom i landdistriktsforordningen i 2003. Dog indgår ingen definerede krav til de ordninger for fødevarekvalitet, som med- lemslandene kan godkende. Disse fastsættes i gennemførelsesbestemmelser. Støtte- loftet på 3000 € /bedrift/år er uændret. Information og markedsføring af kvalitetsordninger, artikel 19 og 31 Videreførelse af de støttemuligheder, der kom ind i landdistriktsforordningen i 2003, herunder maksimal støtteintensitet på 70 % af de tilskudsberettigede omkostninger. Akse 2: Arealforvaltning, miljø og landskab. Aksen omfatter miljø- og naturrettede foranstaltninger til fremme af bæredygtig produktion inden for landbrug og skovbrug, samt foranstaltninger målrettet områ- der med naturlige handikaps, herunder bjergområder. Der indgår særlige foranstaltninger målrettet landbrugs - og skovarealer i relation til implementeringen af EU’s habitat- og fuglebeskyttelsesdirektiver. Der er ikke fore- slået særlige støtteordninger til opfyldelse af Vandrammedirektivet. En række støt-
teordninger vurderes dog at kunne understøtte den kommende implementering af Vandrammedirektivet.   Medlemslandene vil – i lighed med den eksisterende forordning   – være forpligtet til at implementere støtteordninger for miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd (artikel 37) i hele landet. Der foreslås en strammere definition af ugunstigt stillede områder. Ugunstigt stillede områder ud over bjergområder, som ikke er ramt af betydelige naturbestemte handi- kaps, men af konkrete handikaps, må maksimalt udgøre 10 % af landbrugsarealet i de enkelte medlemslande. Medlemslandene skal endvidere begrænse deres ugu n- stigt stillede områder ud over bjergområder med specifikke handikaps. Kommissio- nen stiller forslag hertil, som behandles i forvaltningskomiteen. Landbrug nord for den 62. breddegrad anses automatisk som bjergområder, hvor der af klimatiske grunde er en kortere vækstsæson. Støttemodtagere under akse 2 skal overholde reglerne for krydsoverensstemmelse (cross compliance) og god landbrugs- og miljømæssig stand, som fastlagt i artikel 4 og 5 samt bilag III og IV i den horisontale rådsforordning (EF) nr. 1782/2003 om fast- læggelse af fælles regler for direkte støtte, og der skal fastlægges regler for annull  e- ring eller reduktion af støtten. Dennuværende forordning stiller betingelse om ove r- holdelse af ”God Landbrugspraksis”, som indeholder betingelser fastsat i de nationa- le programmer, som typisk er mindre omfattende end cross compliance. Med forsla- get bliver der således sammenfald mellem EU-bestemmelserne under Søjle I og Søjle II på dette område. Bæredygtigt landbrug Betalinger til ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder, artikel 34 og 35: Svarer stort set til den eksisterende forordnings muligheder for støtte til ugunstigt stillede bjergområder og andre ugunstigt stillede områder. Årlig betaling pr. ha landbrugsjord i mindst 5 år i udpegede områder, jf. artikel 47, hvor landbrug sker under vanskelige vilkår. Betalingen fastlægges som kompensation for særlige o  m- kostninger og indkomsttab inden for et minimums- og maksimumsbeløb (25-250 €/ha/år). Betalinger pr. hektar til bedrifter i bjergområder og andre ugunstigt stille- de områder skal reduceres degressivt over et maksimalt antal ha. pr. bedrift, hvilket defineres nationalt.
Betalinger til Natura 2000 landbrugsområder, artikel 34 og 36: Svarer til støttemuligheden under den eksisterende forordning. Årlig betaling pr. ha landbrugsjord beregnet ud fra meromkostninger og mindreindtægter ved lan d- brugsdrift i Natura 2000 områderne som følge af restriktioner relateret til implemen- tering af EU's Habitat- og Fuglebeskyttelsesdirektiver. Normal maksimumbetaling 200 € pr. år med mulighed for initial betaling op til 500 € pr. år i op til 5 år. Miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd, artikel 34 og 37: Ordningen svarer stort set til støttemulighederne i den eksisterende forordning. Støt- ten omfatter betalinger til landmænd for indgåelse af miljø- og dyrevelfærdsmæssige forpligtelser i 5 år beregnet ud fra meromkostninger og mindreindtægter forbundet med disse forpligtelser. Hvor det er nødvendigt, kan gennemførelsesomkostninger (transaction costs) også indgå, hvilket er et nyt støtteelement. Forpligtelserne skal gå videre end betingelserne for cross compliance og god landbrugs- og miljømæssig stand. Der gives ikke længere adgang til at medtage et incitamentstillæg som under den eksisterende forordning. Kommissionen har dog antydet, at transaction costs kan indrettes sådan, at der er et incitamentselement her. Støttemodtagere kan som noget nyt vælges ud fra bedste bud, idet der i udbuddet anvendes resultatbaserede kriterier for økonomi, miljøog dyrevelfærd. Naturkriterier forventes også at kunne indgå. Støtten omfatter årlig betaling i 5 år pr. ha landbrugsjord til landmænd og, hvor det kan begrundes i miljøhensyn, også til andre jordforvaltere. Maksimalstøttesatserne er uændrede (450  – 900 €/ha/år for arealrelaterede foranstaltninger). Hvis det kan b  e- grundes, kan støtteperioden forlænges, og i særlige tilfælde kan støttesatserne øges ud over de anførte satser. Foranstaltningen om miljøvenligt jordbrug og dyrevelfærd er obligatorisk for medlemsstaterne. I den nuværende programperiode er det alene miljøvenligt jordbrug, som er obligatorisk. Ikke produktionsfremmende investeringer, artikel 34 og 38: Der er tale om en ny separat støtteordning. Støtte til ikke-produktionsfremmende in- vesteringer kan under den gældende forordning indregnes i støtteniveauet for miljø- venligt jordbrug. Støtte kan gives til urentable investeringer forbundet med a)  de i artikel 37 beskrevne foranstaltninger for miljøvenligt jordbrug og dyrevel- færd og
b)  til investeringer på landbrugsbedrifter, som forøger de offentlige naturværdier i de involverede Natura 2000 områder. Under den nuværende forordnings artikel 33, pind 11, er det muligt at støtte miljøbe- skyttelse i forbindelse med landbrug, skovbrug og landskabspleje samt forbedring af dyrevelfærd. Denne støttemulighed indgår ikke i forordningsforslaget under akse 2, og muligheden for at støtte demonstrations- og pilotprojekter er derfor tilsyneladen- de begrænset. Den nye forordning synes i mindre grad at give mulighed for støtte til investeringsomkostninger til naturgenopretning. Bæredygtigt skovbrug. Skovrejsning, artikel 40: Under den nuværende forordning er det muligt at opnå støtte til privat og kommu- nal skovrejsning. Statslig skovrejsning kan medfinansieres efter ændring af landd i- striktsforordningen i 2003. Dette vil fortsat være muligt efter det nye forslag. Dog kan støtte som kompensation for indkomsttab kun ydes i 10 år mod nu 20. Maksi- mumstøtten for indkomstkompensation er sænket fra 725 til 500 €/ha/år til land- mænd eller sammenslutninger af landmænd. Der er de  suden indført et støtteloft for investeringerne på 40 % - dog 50 % i ugunstigt stillede bjergområder og andre ugun- stigt stillede områder samt Natura 2000-områder.   Skovrejsning på ikke-landbrugsjord, artikel 42: Der er tale om videreførelse af en tilskudsmulighed, der ikke har været udnyttet i Danmark. Natura 2000 områder, artikel 43: I henhold til forslaget til ny forordning kan der ydes tilskud til private skovejere eller sammenslutninger af private skovejere som kompensation for de restriktioner i skovanvendelsen, der måtte blive pålagt i Natura 2000 områderne. Restriktionerne pålægges skovejeren for at sikre arter og skovnatu rtyper som er omfattet af EU’s Ha- bitatdirektiv og EU’s fuglebeskyttelsesdirektiv. Der er i forslaget lagt op til årlige ud- betalinger, og at indkomsttab ikke kan dæ kkes. Skovbrug og miljø, artikel 44: Der er tale om en ny tilskudsmulighed, der for skovbruget åbner for tilskud efter samme principper som kendes fra landbrugets MVJ-ordning. Tilskud til skovmiljø
gives pr. hektar for 5-årige frivillige forpligtigelser inden for et minimums- og mak- simumsbeløb. Genopbygning af  produktionspotentiale i skovbrug, artikel 45: Svarer til mulighederne i den gældende forordning. Ikke produktionsfremmende investeringer, artikel 46: Som noget nyt gives mulighed for tilskud til ikke produktionsfremmende investe- ringer, som er koblet til artikel 44 (Skovbrug og Miljø). Tilskuddet skal fremme de of- fentlige goder på det pågældende areal. Tilskuddet kan også ydes til offentlige myn- digheder. Akse 3: Diversificering og livskvalitet i landdistrikterne Støttemulighederne i den eksisterende forordning til fremme af tilpasning ogudvik- lingen af landdistrikterne genfindes i den nye forordning, men med et højere detalje- ringsniveau. Der er tilføjet nye støtteområder, særlig vedrørende kompetenceudvik- ling. Det indgår, at foranstaltningerne under akse 3 bør implementeres gennem loka- le udviklingsstrategier. Diversificering til ikke landbrugsaktiviteter, artikel 49 og 50: Det specificeres, hvem der kan modtage støtten. Støtte til etablering og udvikling af mikrovirksomheder artikel 49 og 51: Ny støttemulighed til virksomheder med op til10 ansatte. Turistaktiviteter,  artikel 49 og 52: I forhold til den gældende forordning præciseres, hvad der er turistaktiviteter, hvo  r- ved bestemmelsen indsnævres. Beskyttelse, forbedring og forvaltning af naturværdier med henblik på at sikre bæredygtig økonomisk udvikling, artikel 49 og 53: Ny støttemulighed, der omfatter tiltag til styrkelse af miljømæssig opmærksomhed, turisme og udarbejdelse af beskyttelses- og forvaltningsplaner vedrørende Natura 2000 områder og andre områder af høj naturværdi.