GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag XI til Europa  - Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001. Dokument SANCO/1779/2005 Baggrund Kommissionen har på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund hed   (SCoFCAH )den 19.-20. juli 2005 fremlagt udkast til forslag om ændring af bilag XI ti  l Euro- pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme en- cephalopatier. Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, særligt artikel 23. Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, jf. artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF, i SCoFCAH. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, fore lægger Kommissionen sagen for Rå det og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret fle r- tal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal i  mod for- slaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er  derfor Regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedspri  ncippet. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Fødevarestyrelsen J.nr.: 2005-20 - 221 - 01556 Den 23.september 2005 Initialer LF
2 Formål og indhold Kommissionens forslag har som formål at tilpasse og ajourføre EU  -medlemsstaternes beskyt- telsesforanstaltninger overfor BSE. Forslaget indeholder ænd  rede regler for så vidt angår def  i- nitionen på specificeret risikomateriale (SRM). SRM omfatter de organer, hvor BSE smitsto f- ferne kan forekomme, eksempelvis hjerne, øjne, mandler og ryghvirvler og som derfor skal fjernes ved slagtning før resten af kødet f  ra dyret kan anvendes til konsum. For afgrænsningen af SRM spiller dyrets alder også ind, da risikoen for forekomst af BSE smitstoffer i de ove n- nævnte organer, stiger jo ældre dyret er p.g.a. sygdommens inkubationstid (sygdommens u d- vikling). Jo yngre dyret er, jo færre organer vil blive betragtet som SRM.   Kommissionens forslag vil medføre ændringer i bilag XI til Europa   -Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, der indeholder afgrænsningen af SRM. Ifølge forslaget skal a   l- dersgrænsen for hvorn  år rygsøjlen fra kvæg skal defineres som SRM, og dermed udelukkes fra fødevare - og foderkæden, hæves fra 12 til 24 måneder. Kommissionen har fremsat forslaget på baggrund af en udtalelse fra Den Europæiske Føde - varesikkerhedsautoritet (EFSA). EFSA har  i april 2005 afgivet en udtalelse om risikoen ved forskellige typer af SRM. Udtalelsen konkluderer, at en aldersgrænse på 21 måneder for ry    g- søjlen fra kreaturer er absolut sikker i forhold til risikoen for ove rførsel af smitte, og at en grænse på 30 måned er vil give betydelig sikkerhed i forhold til smitteoverførsel. EFSA anf ø- rer i udtalelsen, at der siden 2001 alene har været to bekræftede tilfælde af BSE i dyr yngre end 30 måneder. Begge tilfælde var ”selvdøde dyr”, dvs. risikodyr, hvor der i forvejen er en forhøjet risiko for BSE. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret BSE-området er reguleret ved Europa -Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for foreby  ggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier, som senest er ændret ved Kommissionens Forordning (EF) nr.1292/2005 af 5. august 2005. Forordningerne er umiddelbart gældende i dansk ret. Konsekvenser Det vurderes på grundlag af udtalelserne fra EFSA vedrørende sikkerheden ved en alder  s- grænse på mellem 21 og 30 måneder, at en vedtagelse af forslaget om at hæve grænsen til 24 måneder ikke vil ændre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget skønnes ikke at få statsfi  nansielle konsekvenser.
3 Forslaget må forventes at få positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet mængden af SRM bliver formindsket. Dette betyder, at virksomhederne skal fjerne og bortskaffe mindre mæng  der af SRM, hvorved omkostningerne til bortskaffelse af særligt risikomateriale reduc  e- res betydeligt og medfører en besparelse for erhvervet. Høring Udkastet til forordningen i arbejdsdokumentversion  har været sendt i høring hos landsomfa   t- tende erhvervs- og forbrugerorganisationer efter Fødevarelovens  § 3 og Fødevareforordni n- gens artikel 9. Landbrugsrådet og Dansk Landbrug  støtter forslaget om at hæve aldersgrænsen fra 12 til 24 måneder. Kødbranchens Fællesråd og Dansk Kvæg hilser med glæde og støtter den foreslå ede alder for fjernelse af rygsøjle fra  kvæg. Dansk Industri finder det positivt, at aldersgrænsen, for hvornår rygsøjle skal def ineres som SRM og udelukkes fra fødevare og foderkæden, hæves fra 12 til 24 mån eder. Samtidig støttes, at aldersgrænsen burde hæves helt op til 30 måneder. Coop Norden Food tilslutter sig, at der kun fjernes det SRM, der er videnskabeligt belæg for at fjerne. Derfor kan den foreslåede lempelse fra 12 til 24 måneder godt a  ccepteres. Danmarks Fødevareforskning (DFVF)  udtaler, at EFSA´s udtalelse, som danner den viden- skabelige basis for Kommissionens forslag, forekommer noget forsigtig, og det anføres at ris i- koen ikke vil forøges dramatisk ved at hæve aldersgrænsen helt op til 30 måneder. Forbrugerrådet  har ingen bemærkninger til forslaget. Forhandlingssituationen Forslaget forventes at komme til afstemning i SCoFCAH  i oktober 2005. I forbindelse med indledende drøftelser af ændringsforslaget i SCoFCAH d. 19.   -20. juli 2005, blev der fra flere medlemsstaters side (Storbritannien, Irland, Italien, Grækenland og Sv  erige) givet udtryk for, at man ønskede yderligere at hæve aldersgrænsen for hvornår rygsøjlen fra kreaturer skal b e- tragtes som SRM, til f.eks. 30 måneder. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinge  ts Europaudvalg