Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MINISTEREN
Den
J.nr.: 422
-1
Vedr. Multivitamin juice sagen
Som oplyst i besvarelse af 13. juni 2005 af udvalgsspørgsmål 116 vurderede Fødevareregion Århus i
notat af 1. juni 2005, at mærkningen af Multivitamin juice ikke var vildledende. Vurdering skete e f-
ter anmodning fra departementet.
Forbrugerrådet anmeldte den 3. juni 2005 produktet til Fødevareregion Århus for vildledende ma
r-
kedsfø
i sagen og fastholdte sin vurdering
af 1. juni 2005 om, at mærkningen og markedsføringen ikke var vildledende.
Denne afgørelse blev af Forbrugerrådet påklaget til Fødevarestyrelsen, der som 2. instans ne
top har
truffet afgørelse i sagen. Fødevarestyrels ens afgørelse vedrører det forbud mod vil dledende mærkning
og markedsføring overfor forbrugerne, som er fastsat i artikel 16 i fødevareforor dningen
(178/2002/EF), hvorefter der foretages en konkret vurdering af de samlede omstændigheder ved ma r-
kedsføringen og mærkni ngen af den pågældende fødevare.
Fødevarestyrelsens afgørelse fremsendes hermed til udvalgets orientering. Det følger af Fødevarest
y-
relsens afgørelse, at virksomheden inden for en nærmere fastsat frist skal ændre produktets emball
age,
idet den i sin nuværende form findes vildledende. Fødevarestyrelsen ændrer herved Fødevareregion
Århus afgørelse af 10. juni 2005.
Fødevarestyrelsen har i sin afgørelse taget stilling til om navnet Multivitaminjuice set i samme
n-
hæng med de øvrige omstændighede
r ved mærkningen og markedsføringen af det konkrete pr odukt er
vildledende. Der er derfor tale om en anden vurdering end den, som Familie- og Forbrugerministeriets
departement foretog, da det i afgørelse af 25. august 2004, vurderede, at brugen af navnet Multivit a-
minjuice ikke i sig selv er vildledende eller i øvrigt udgør en ulovlig anprisning. I afgørelsen fra a
u-
gust 2004 vurderedes navnet inden markedsføringen var påbegyndt, mens Fødevarestyrelsen
produktet er kommet på markedet - i sin afgørelse har vurderet navnet i sammenhæng med de øvrige
omstændigheder ved mærkningen og markedsføringen af det konkrete pr
odukt.
For uddybende forklaring af denne sondring kan jeg henvise til mine besvarelser af fø lgende § 20
spørgsmål: S 1125, S 1126, S 1127, S 1128 og S 1129.
Lars Barfoed
/Lars Korsholm