Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk Den 22. september 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fas    t- sættelse af maksimalgrænseværdier for benomyl gruppen (udtrykt som carbendazim) og carbofuran, SANCO/10303/2005. Med venlig hilsen Troels Vensild
14. september 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for benomyl gruppen (udtrykt som carbendazim) og carbofuran. SANCO/10303/2005 Kommissionen har ved SANCO/10303/2005 fremsat forslag til fastsættelse af EU  -maksimal - grænseværdier for aktivstofferne benomyl gruppen (carbendazim) og carb ofuran. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikke r- hed og Dyresundhed – vning,den 22.  -23. september 2005. En gennemgang og revurdering af de pågældende akti   vstoffer har vist det nødv endigt, at sætte nye EU-maksimalgrænseværdier, for derved at sikre, at forbrugerne ikke udsættes for uacce p- table mængder af disse aktivstoffer. Kommissionen har derfor fremsat forslag om fastsæ ttelse af  nye grænseværdier for de pågældende a ktivstoffer hurtigst muligt.   Det vurderes, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for carbendazim og carb o- furan vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.   Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man - arbejder for, at grænse  værdierne fastsættes så lavt som muligt under hensy ntagen til GAP og en sundhedsmæssig vurdering; - accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vu  rderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
14. september 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for benomyl gruppen (udtrykt som carbendazim) og carbofuran. SANCO/10303/2005 Resumé Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for to aktivstoffer (pesticidrester). Forslaget fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sund hedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10303/2005 rev 1 fremsat forslag til fastsættelse af EU  - maksimalgrænseværdier (MRL) for aktivstofferne benomyl gruppen (carbendazim) og carb o- furan. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgræns evæ  rdier for indholdet af pesticidrester  i og på korn. Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EØF om fastsættelse af maksimalgræns evær e- sticidrester i og på levnedsmidler af animalsk o prindelse. Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænsevær dier for pe- sticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, he runder frugt og grøntsager. Forslaget behandles i en forskriftprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Kom ité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, ud   steder Kommissionen di- rektivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kom   missionen sagen for Rådet og u n- derretter samtidig Europaparlamentet. Rådet  kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kva  lificeret flertal imod forslaget, skal Kommis- sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhed   s- princippet. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og ny data fastsætte grænseværdier.   Flere medlemslande i EU har meddelt Kommissionen, at de havde indtagsproblemer med de gældende EU grænseværdier. Derudover er der kommet ny viden på området vedr. det akutte indtag (fastsættelse af ARfD). En gennemgang og revurdering af de pågældende aktivstoffer har vist det nødvendigt,  at sætte nye MRLs, for derved at sikre, at forbrugerne ikke udsættes for uacceptable mængder af disse aktivstoffer. Kommissionen har på denne baggrund beslu   t- tet at fastsætte nye MRLs for de pågældende a ktivstoffer hurtigst muligt.   Benomyl gruppen, herefter benævnt carbendazim, og carbofuran er kendte aktivstoffer, som alle har EU-MRLs. Stofferne anvendes ikke i Danmark til spiselige afgrøder. For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksima l- grænseværdien på LOD. EU -maksimalgrænseværdier (MRL) sat på LOD er mærket med ”*”. Følgende ændringer af MRLs i forhold til gældende maksimalgrænseværdier er: For carbofuran foreslå s MRL i korn sænket fra 0,1* mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i animalske produkter, trænødder, kernefrugt, stenfrugt, bær og småfrugter, diverse frugter, hovedkål, bladkål, bladgrøntsager (friske urter),  bælgfrugter (fr i- ske), stængelgrø   ntsager, svampe, bælgfrugter (tørrede), frugtgrøntsager, solanacea, cucurbitae (spiselig skræl), sukkermajs og kartofler sænket fra 0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For cucurb i- tae (uspiselig skræl) foreslås MRL sænket fra 0,2 mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i kålroe, majroe, blomsterkål, kålrabi og te sænket fra 0,2 mg/kg til 0,02* mg/kg. For andre rødder og knolde sænkes MRL fra 0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i gulerod, pastinak, løg, hvidløg og skalotteløg sænket fra 0,3 mg/kg til 0,02* mg/kg. For andre løg sænkes MRL fra 0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i radise sænket fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås MRL i humle sænket fra 10 mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbofuran foreslås  MRL i oliefrø ændret fra 0,1* mg/kg til 0,1 mg/kg.
For carbofuran foreslås MRL i citrus frugt hævet fra 0,3 mg/kg til 0,5 mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i animalske produkter, trænødder, andre stenfrugter,  jordbær (dyrkede), stængelfrugter (dyrked  e), andre småfrugter og bær (dyrkede), vildtvoksende bær og frugter, diverse frugter (andre), rødder og knolde, løg, solanacea (andre), cucurbitae (spis  e- lig skræl, andre), cucurbitae (uspiselig skræl, andre), sukkermajs, blomsterkål, bladkål, kålr a- bi,  salat og lign (andre), spinat og lign., brøndkarse, julesalat, urter, bælgfrugter (friske), stængelgrøntsager (andre), svampe (vildtvoksende), bælgfrugter (tørrede, andre), oliefrø (a n- dre), kartofler sænket fra 0,1* mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i citrusfrugt, salat sænket fra 5 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i hovedkål (andre) sænket fra 3 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i kernefrugter, spisedruer og druer til vin, bladselleri, raba r- ber, bønner (t ørrede) sænket fra 2 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i abrikos, ferskner og nektariner, bananer, agurk, svampe (dyrkede) sænket fra 1 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i blommer, tomater, auberginer, melon, græskar, ro   senkål sænket fra 0,5 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i blommer, courgetter sænket fra 0,3 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i sojabønner sænket fra 0,2 mg/kg til 0,01* mg/kg. For carbendazim foreslås MRL i te og huml e sænket fra 0,1* mg/kg til 0,02* mg/kg. For carbendazim foreslås der fastsat ny MRL i mango og papaya på 0,1 mg/kg. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest indhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier  , som er fastlagt af Verdenssundheds- organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indta- gelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis). Fødevarestyrelsen har på baggrund af de  t foreliggende dokument vurderet, at de i forslaget   foreslåede maksimalgrænseværdier for carbendazim og carbofuran er sund hedsmæssigt a  c- ceptable. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Der er fastsat EU-maksimalgrænseværdier i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 om pest i- cidrester i fødevarer og foderstoffer for de foreslåede aktivstoffer. Forslaget kan implement  e- res ved ændring af denne.
Konsekvenser Fødevarestyrelsen har på baggrund af det foreliggende   dokument vurderet, at de i forslaget   foreslåede maksimalgrænseværdier for carbendazim og carbofuran samlet set vil øge sun d- hedsbeskyttelsesniveauet.   Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Høring Forslaget har vær  et sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndig   heder i hen- hold til fødevarelovens § 6 (generel høring). Erhvervs- og selskabsstyrelsen bemærker at forslaget ikke vurderes at få administrative konsekvenser for erhvervslivet. Landbrugsraadet, Plantedirektoratet,Danmarks Apot  e- kerforening og Fødevareindustrien i Dansk Industri har ingen bemærkninger til forslaget. Der er ikke modtaget høringssvar fra andre høringsparter. Regeringens foreløbige generelle holdning Det er højt prioriteret fr a dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pestici- der, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er de r- for et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse  vær d- hedsmæssige vurderinger eller om nye anve  ndelser. Generelle forventninger til andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser fra andre medlemslande om det foreliggende forslag. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget  s Europaudvalg.