Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 20. september 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag for markedsåret 2005/2006  - deklassificering af sukker. Med venlig hilsen Ellen Marie Friis Johansen
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om Kommissionens forslag for markedsåret 2005/2 006 - deklassificering af sukker Arbejdsdokument 2005/61864 Kommissionen har på mødet i forvaltningskomitéen for sukker den 15. september 2005 fre m- lagt udkast til en kommissionsforordning, hvorved ca. 2 mio. tons kvotesukker for markeds- året 2005/2006 dek lassificeres til C-sukker med henblik på eksport. Forslaget behandles i en procedure II i forvaltningskomitéen for sukker. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret fler- tal. I så fald forelægge   r Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning på næste møde i forvaltningskomitéen for sukker den 22. september 2005. Forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Kommissionen fremlagde ultimo juni 2005 foreløbige estimat er for produktion, import, for- brug og eksport af sukker for indeværende markedsår 2005/   2006. Det fremgik heraf, at der vil være en overskudsmængde af kvotesukker på mellem 1,3 -2,5 mio. tons, som ikke kan ekspor- teres med restitution på grund af GATT -loftet. I henhold til markedsordningen for sukker kan kvotesukker deklassificeres til C-sukker. WTO-panelet har afgjort, at eksport af C-sukker skal betragtes som subsidieret. Deklassifice- ring af ca. 2,1 mio. tons sukker er derfor at sammenligne med en yderligere subsidieret eks- port på ca. 2,1 mio. tons . Det tilladte WTO-loft for subsidieret sukker er 1.273.000 tons. Kommissionen finder,at deklassificering   ikke er i modstrid med WTO - panelets afgørelse, da der er tale om et gældende instrument, indtil den nye mar  kedsordning træder i kraft. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv/ 2.3/2.1 Den 20. september 2005 MACP/PEA/CABS/ACR FVM 296
2 De danske A- og B-kvoter er forinden reduktionen hhv. 325.000 tons og 95.745,5 tons. For Danmarks vedkommende betyder forslaget en reduktion af de danske kvoter med hhv. 49.516,6 tons A-sukker og 14.587,9 tons B-sukker gældende   for de sukkerroer, der høstes i 2005. Roeavlerne vil derfor i stedet for de højere kvotepriser få den lavere verdensmarked  s- pris for disse roer. Det forventes dog, at det fortsat vil være re  ntabelt at høste roerne og sende dem til fabrik. Forslaget forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover de afledte konsekvenser for EU-budgettet. Danmark arbejder for en udfasning af eksportstøtten.  Regeringen finder, at en deklassificering ikke stemmer overens med politikken om udfasning af eksportstøtten, idet mængden af subs   i- dieret sukker, ifølge WTO -afgørelsen, herved øges og overstiger det årlige loft. Regeringen agter på den baggrund at  stemme imod Kommissionens forslag om deklassifice- ring, idet mængden overstiger de  t tilladte loft for subsidieret eksport samt at Danmark arbej- der for en udfasning af eksporten af landbrugsprodukter med stø tte.
3 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om Kommissionens forslag for markedsåret 2005/2006  - deklassificering af sukker Arbejdsdokument 2005/61864 Resumé Kommissionen har med arbejdsdokument 2005/61864 fremsat forslag til dekl assificering af 2.069.445 ,1 tons sukker for markedsåret 2005/ 2006. Baggrund Kommissionen har på mødet i forvaltningskomitéen for sukker den 15. september 2005 fre m- lagt udkast til en kommissionsforordning, hvorved ca. 2 mio. tons kvotesukker for markeds- å ret 2005/2006 deklassificeres til C-sukker med henblik på eksport. Forslaget foreligger ikke på dansk. Forslaget er fremsat med hjemmel i Kommissionens forordning (EF) nr. 1260/2001 om den fælles markedsordning for sukker, især artikel 10 , stk. 6 og artikel 39, stk. 6. Forslaget behandles i en procedure II i forvaltningskomitéen for sukker. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret fler- tal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Komm issionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning på næste møde i forvaltningskomitéen for sukker den 22. september 2005. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv/ 2.3/2.1 Den 20. september 2005 MACP/PEA/CABS/ACR FVM 296
4 Nærhedsprincippet Forslaget er led i gennemførelsen af  den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet   er tilgodeset. Formål og indhold Kommissionen fremlagde ultimo juni 2005 foreløbige estimater for produktion, import, fo r- brug og eksport af sukker for indeværende markedsår 2005/   2006. Det fremgik heraf, at der vil være en overskudsmængde af kvotesukker på mellem 1,3 -2,5 mio. tons, som ikke kan ekspor- teres med restitution på grund af GATT -loftet. I henhold til markedsordningen for sukker kan kvotesukker deklassificeres til C-sukker. Det betyder i praksis, at produktionskvoterne for A- og B-sukker (samt for isoglucose og inulin sirup) nedsættes, hvorved en s  tørre mængde su   kker i stedet for klassificering som A- og B-sukker bliver klassificeret som C-sukker. Ultimo april 2005 er det ved afgørelse i en panelsag ved WTO fastslået, at EU’s sukkeror   d- ning er i modstrid med WTO-reglerne. Det konkluderes i panelafgø relsen, at EU’s eksport af C-sukker (sukker, der er produceret uden for kvote og eksporteres uden eksportstøtte) er krydssubsidieret, som konsekvens af de garanterede priser til A- og B-sukker. Afgørelsen b e- tyder, at eksporten af C-sukker skal medregnes i mængden af subsidieret sukkereksport fra EU, som ifølge GA TT-reglerne årligt maksimalt må være på 1.273.500 t ons. Kommissionen har oplyst, at panelafgørelsen skal være implement   eret inden 15 måneder efter afgørelsen, hvilket vil ske med implementeringen af forslag til reform af markedsordningen for sukker. Kommissionen finder,at deklassificering   ikke er i modstrid med WTO - panelets afgørelse, da der er tale om et gældende instrument, indtil den nye markedsordning træder i kraft. De lande, der anlagde panelsagen mod EU (Brasilien, Australien og Thailand), er af den opfat- telse, at afgørelsen skal implementeres allerede inden for 6 måneder, og WTO er blevet bedt om at deltage i mægling mht. fastsættelsen af den maksimale implementeringsperiode. Resu l- tatet heraf forventes at foreligge i november i år. Brasilien, Australien og Thailand, støttet af andre lande, er af den opfattelse, at en deklassif i- cering på nuværende tidspunkt ikke stemmer overens med panelets afgørelse. De danske A- og B-kvoter er forinden reduktionen hhv. 325.000 tons og 95.745,5 tons. For Danmarks vedkommende betyder forslaget en reduktion af de danske kvoter med hhv. 49.516,6 tons A-sukker og 14.587,9 tons B-sukker gældende for de sukkerroer, der høstes i 2005. Roeavlerne vil derfor i stedet for de højere kvotepriser få den lavere verdensmarked  s- pris for disse roer. Det forventes dog, at det fortsat vil være re  ntabelt at høste roerne og sende dem til fabrik. Kommissionen har gjort gældende, at en undladelse af at fjerne overskudmængden fra ma rke- det før reformen af markedsordningen vil bringe den samlede effektivitet af  den kommende reform i fare. Hvis muligheden for deklassificering ikke bringes i anvendelse, vil sukkeret
5 forblive på det indre marked og dermed lægge pres på de interne priser,    hvilket vil føre til en betydeligt forøget intervention. Medio september 2005 lå der ca. 860.000 t  ons sukker på interventionslagrene. Store interventionslagre ved overgangen til den nye markedsordning vil betyde et yderligere behov for nedsættelse af produ  ktionen. Udtalelse Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Konsekvenser Forslaget forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover de afledte konsekvenser for EU-budgettet. Høring Sagen er sendt i høring i § 2 -udvalget (landbrug). Høringssvar følger. Regeringens foreløbige generelle holdning WTO-panelet har afgjort, at eksport af C-sukker skal betragtes som subsidieret. Deklassifice- ring af ca. 2,1 mio. tons sukker er derfor at sammenligne med en yderligere subsidieret eks- port på ca. 2,1 mio. tons . Det tilladte WTO-loft for subsidieret sukker er 1.273.000 tons. Danmark arbejder for en udfasning af eksportstø tten. Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at en deklassificering ikke stemmer overens med politikken om udfasning af eks- portstøtten, idet mængden af subsidieret sukker, ifølge WTO -afgørelsen, herved øges og ove  r- stiger det årlige loft. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det kan forventes, at de fleste medlemslande støtter forsl aget, ud fra en betragtning om, at der er behov for at komme af med overskudsmængderne af sukker snarest muligt, og inden den nye markedsordning for sukker træder i kraft. Den generelle holdning er, at EU har ret til u  n- der implementeringsperioden på 15 mån  eder at fortsætte eksporten af C  -sukker som tidligere. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.