Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 20 . september 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til ændring af bilag I i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 20 02 om uønskede stoffer i foderstoffer. Med venlig hilsen Ellen Marie Friis Johansen
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00216/2005, SANCO00362/2005 og SANCO/1996/2005 Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets d i- rektiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Forslagene skal behandles i en procedure III i Den Stå ende Komité for Fødevarekæden og D  y- resundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedt age forslaget uændret e  ller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre m å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslagene om grænseværdier forventes at blive sat til afstemning ved møde  i komitéen 26. 27. september 2005. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesn  iveauet. Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 200 2/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer i kraft. Direktiv 2002/32/EF erstattede Rådets direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som således ophævedes 1. august 2003. Med de nye forslag fastsætte  s grænseværdier eller retningsgivende grænseværdier for en ræ  k- ke uønskede stoffer  i foderstoffer. Forslagene vedrører: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17 -2 , DEP: 4381 Den 16. september 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP/LBJ/EMFJ FVM 295
2 - Nedsættelse af grænseværdien for bly i grønfoder. Endvidere  introduceres grænsevæ r- dier for bly i forskellige tilsætningsstoffer og   forblandinger. - Indførelse af grænseværdier for cadmium i en række foderblandinger, tilsætningssto f- fer og forblandinger. Endelig introduceres uændret   grænseværdi i andre tilskudsfode r- blandinger end mineralske foderblandinger til alle målgrupper. - Uændrede g  rænseværdier for flour . - Nedsættelse af g  rænseværdierne for campheclor i fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) og fiskefoder.Grænseværdien af camphechlor i fiskeolie øges , men da fiskeolien næsten udelukkende anvendes til produktion   af fiskefoder, hvor grænseværdien nedsættes, er beskyttelsesniveauet samlet set sikret. Med forslaget forpligtes producenterne desuden til at øge kapaciteten til at rense fiskeolien for camphechlor. - Uændrede grænseværdier for dioxiner (dioxiner og fureaner) og introduktion af græ  n- seværdier for TOTAL TEQ (summen af dioxiner og dioxin  -lignende PCB’er). Som noget nyt indføres græ   nseværdier for dioxiner   og TOTAL-TEQ i sporstoffer. - Introduktion af indgrebsværdier for dioxiner og dioxin  -lignende PCB’er. Indgrebsvæ  r- dierne for dioxiner justeres, og indgrebsværdier introduceres for dioxin  -lignende PCB’er. Indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger, fiskefoder og fiskeprotei   n- hydrolysat øges, mens indgrebsværdien for dioxin i animalsk fedt derimod ne   dsættes. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesniveauet.   I forhold til tidligere forslag, er et forslag vedrørende svampetoksiner udgået.   Kommissionen har meddelt, at man vil forske yderligere i svampetoksiner, og at man vil drøfte emnet og fo retage en eventuel revur dering i 2008. Regeringen forholder sig positivt til de foreslåede ændringer   , idet forslagene medfører  en in- troduktion eller en nedsættelse af   grænseværdier ne og dermed et øget  beskyttelsesniveau. Regeringen agter på den baggrund , at støtte Kommissionens forslag , idet Regeringen arbejder for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoksiner på sigt bliver til egentlige græ n- seværdier, når den nødvendige viden og videnskabelige dokumentation er tilvejebragt.
3 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00216/2005, SANCO00362/2005 og SANCO/1996/2005 Revideret grundnotat. Ændringer er markeret i marginen. Resumé Kommissionen foreslår, at grænseværdien for bly i grønfoder nedsættes og introducerer grænseværdier for bly i forskellige tilsætningsstoffer og forblandinger. Kommissionen fore- slår d esuden, at der for cadmium indføres grænseværdier i foder til kæledyr og i mineralske fodermidler, samt at der introduceres grænseværdier for cadmium i forskellige tilsætning s- stoffer og forblandinger. Endvidere indføres der samme grænseværdi for cadmium i alle an- dre tilskud s foderblandinger end mineralske foderblandinger. For flour medfører forslaget en ændring i måden at angive indholdet i tilskudsfoder på. Endvidere indføres, ud over græns e- værdier for dioxiner, grænseværdier for summen af dioxiner og de di oxinlignende PCB’er og udover indgrebsværdier for dioxiner, indgrebsværdier for de dioxinlignende PCB’er. Endelig foreslår Kommissionen ændring af grænseværdierne for camphechlor (chlorcampher). For- slagene medfører  samlet set en forhøjelse af beskyttelsesn iveauet. I forhold til grundnotat fremsendt den 23. februar 2005 er forslaget vedrørende svampetoks i- ner udgået og forslaget vedrørende camphechlor er introduceret. Baggrund Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets d i- rektiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Kommissionen ønsker ændringer i bil a- get som opfølgning på   direktivets ikrafttræden den 1. august 2003. Emnet er blevet drøftet på Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17 -2 , DEP: 4381 Den 16. september 2005 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP/LBJ/EMFJ F:\2AFD_1KT\FVM\FLF oversendelser\FLF, FVM 295 GrN Uønskede stoffer i foderstoffer.DOC
4 flere møder i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresun    dhed, Sektion for Foder- stoffer på baggrund af foreløbige arbejdsdokumenter  . Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets dire ktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Forslagene skal behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og D   y- resundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret e  ller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden   en frist på højst tre m å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Forslagene om grænseværdier forventes at blive sat til afstemning ved møde i komitéen den 26. 27. september 2005. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører  gennemførelsesbestemmelse r til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor næ  r- hedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer i kraft. Direktiv 2002/32/EF erstattede  Rådets direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som således ophævedes 1. august 2003. I præambel (5) til direktiv 2002/32/EF udtrykkes et behov for u d- videlse af direktivets anvendelsesområde til også at omfatte   tilsætningsstoffer. Bilag I i dire  k- tiv 2002/32/EF, der angiver tilladte størsteindhold af uønskede stoffer i foderstoffer, blev ikke revideret i første omgang i forbindelse med at direktiv 2002/32/EF erstattede direktiv 1999/29/EF. Bilaget blev ændret før   ste gang med virkning i Danmark fra den 1. september 2004 (direktiv 2003/100/EF) for så vidt angår størsteindholdene af arsen, bly, fluor, aflato   ksin B1, fri gossypol og endosulfan. De tilladte størsteindhold af dioxiner  og dioxinlignende PCB (PolyChlorerede Biphenyler) i foderstoffer skal ifølge direktivet  tages op til revision senest den 31. december 2004. Kommissionen fremsendte den 1. februar 2005 arbejdsdokumentet SANCO/00216/2005 se- nest erstattet af SANCO/00216/2005 rev. 4 fremsendt den 30. august 2005 om fastsættelse af grænsevæ rdier for bly, cadmium, fluor.
5 Endvidere fremsendte Kommissionen den 1. februar 2005 SANCO/00362/200 5 om græns  e- værdier for   dioxiner, dioxin-lignende PCB’er og TOTAL TEQ. Kommissionen fremsendte desuden forslaget SANCO/1996/2005 om fastsættelse af camphechlor den 30. august 2005. Endelig fremsendte Kommissionen den 19. januar 2005 arbejdsdokumentet SAN- CO/00226/2005 (DON, zearalenon, ochratoksin A), som blev trukket tilbage og erstattet af Kommissionens arbejdsdokument SANCO/01993/2005 fremsendt den 2. august 2005, hvor der i stedet for grænseværdier foreslås fastsat retningsgivende grænseværdier for svampeto k- siner (DON, ZEA, OTA og FUM). Der skal ikke stemmes om retningsgivende grænseværdier ved mødet i Den Stående Komité.  De retningsgivende værdier vedtages ved Kommissionsb  e- slutning. Forslagene og arbejdsdokumenterne fastsætter   grænseværdier eller retningsgivende græns  e- værdier   for en række uønskede stoffer.    Forslagene til grænseværdierne er baseret på den E u- ropæiske Føde   varesikkerhedsautoritets (EFSA) rapporter og erfaringerne i de enkelte med- lemslande, der løbende er kommunikeret til Kommissionen . Forslaget om introduktionen af grænseværdier for svampetoksiner er udgået. Af udkast til Kommissions beslutning om retningslinjer for svampetoksiner fremgår, at der skal foretages en fornyet vurdering af værdierne for svamp  etoksiner senest i 2008. Grænseværdierne har større betydning end indgrebsværdierne for beskyttelsesniveauet og er en værdi for det absolutte maksimumindho  ld af et uønsket stof. Det er forbudt at sælge og/eller anvende et foderstof til fodring af dyr, hvis grænseværdien er overskredet. Dette er ikke tilfældet ved en overskridelse af en indgrebsværdi. Når sådanne indgrebstærskler ove r- skrides, skal myndighederne iværksætte undersøgelser af, hvor de uønskede stoffer kommer fra, og der skal træffes foranstaltninger til at mindske eller fjerne de pågældende kilder. Det er ikke forbudt at sælge og/eller anvende et foderstof til fodring af dyr, hvis indgrebsværdien el- ler den retningsgivende grænseværdi er overskredet, så længe grænseværdierne ikke overskr i- des. De gældende grænseværdier for dioxiner ændres ikke i forslaget, og der introduceres græns e- værdier for dioxiner i tilsætning sstoffer og forblandinger. Der er to sæt af grænseværdier for henholdsvis dioxiner og for TOTAL TEQ. Alle foderstoffer skal fremover have to sæt græ n- seværdier, hvilket er en stramning, der øger beskyttelsesnivea   uet. Bly
6 Dokument SANCO/00216/2005 indeholder forslag om nedsættelse af grænse værdien i grø   n- foder fra 40 til 30 ppm (parts per million). Endvidere foreslås grænseværdier for bly i forske l- lige tilsætningsstoffer (sporstoffer og bindemidler) og forblandi  nger. Cadmium Dokument SANCO/00216/2005 indeholder endvidere forslag om indførels e af græ  nseværdier for cadmium i foder til kæledyr på 2 ppm og på 2 ppm i mineralske fodermi dler (undtagen fosfater hvor den i forvejen er 10 ppm). Desuden introduceres grænseværdier for cadmium i forskellige tilsætningsstoffer (sporstoffer og bindemidler)   og forblandinger. Endelig er der forslag om samme grænseværdi på 0,5 ppm i andre tilskudsfoderblandinger end mineralske foderblandinger til alle målgrupper. Fluor Samme dokument SANCO/00216/200 5 indeholder endelig grænseværdierne for fluor. Fo rsla- get vedrører en ændring i måden at angive indholdet i tilskudsfoder på, således at det læ nkes til indholdet af fosfor. Det giver ingen reel forskel. Grænseværdien er enten som nu 125 ppm pr. 1% fosfor (ved et fosforindhold over 4%) eller 500 ppm ved et fosforindhold under 4%. Camphechlor (chlorcampher) Dokument SANCO/1996/2005 indeholder forslag om ændring af de tilladte stø   rsteindhold  af camphechlor (i foderstofbekendtgørelsen chlorcampher) fra de nugældende 0,1 ppm i alle f   o- derstoffer til 0,02 ppm i fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel), 0,2 ppm i fiskeolie og 0,05 ppm  i fiskefoder. Dioxiner og dioxin-lignende PCB’er Dokument SANCO/00362/200 5 indeholder forslag om uændrede grænseværdier for dioxiner (dioxiner + furaner) og introduktion af grænseværdier for TOTAL TEQ (summen af dioxiner og dioxin-lignende PCB’er), jf. tabel 1 nedenfor. Som noget nyt indføres grænseværdier for dioxiner og TOTAL-TEQ i sporstoffer (tilsætningsstofkategorien mikromineraler) og forbla  n- dinger (ændringer er mark  eret med *). Tabel 1.  Grænseværdier (arbejds dokument SANCO/00362/2005) Foderstof Grænseværdi Dioxiner ng/kg Grænseværdi TOTAL TEQ Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,75 0,75* 1,25* 1,50* Mineralstoffer (direktiv 96/25) 1,0 1,50* Tilsætni  ngsstoffer (bindemidler, antiklumpningsmidler og koaguleringsmidler) 0,75 1,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 2,0 3,0* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,75 1,25* Fiskeolie 6,0 24,0*
7 Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,25 4,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæledyr og pel  sdyr 0,75 1,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 2,25 7,0* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 2,25 11,00* Tilsætnin  gsstoffer (sporstoffer) 1,0* 1,50* Forblandinger 1,0* 1,50* Dokument SANCO/00362/200 5 indeholder derudover forslag til indgrebsværdier for dioxiner og dioxin-lignende PCB’er, jf. tabel 2. Indgrebsværdierne for foderstoffer flyttes g   enerelt fra Kommissionens henstilling 2002/102/EF (der også omfattede fødevarer) til bilag II i direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Med forslaget vil der blive indført græns evæ  r- dier for TOTAL TEQ. Indgrebsværdierne for dioxiner justeres, og indgrebsvæ rdier introduce- res for dioxin-lignende PCB’er. Indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger, fisk   efoder og fiskeproteinhydrolysat øges, mens indgrebsværdien for dioxin i animalsk fedt de   rimod ne d- sættes. Tabel 2. Indgrebsværdier   (arbejdspapir SANCO/00362/2005) Foderstof Indgrebsværdi Dioxiner ng/kg Indgrebsværdi Dioxin-lign. PCB’er ng/kg Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,50 0,50 0,35* 0,50 Mineralstoffer (direktiv 96/25) 0,50 0,35* Tilsætningsstoffer (bindemidler, antiklumpningsmi  dler og koagulerings- midler) 0,50 0,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 1,0* 0,75* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,5 0,35* Fiskeolie 5,0* 14,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,0 2,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæl  edyr og pelsdyr 0,50* 0,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 1,75* 3,50* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 1,75* 7,0* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 0,50* 0,35* Forblandinger 0,50* 0,35* Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene. Gældende dansk ret Området er reguleret ved bekendtgørelse nr. 998 af 12. oktober 2004 om foderstoffer. Konsekvenser
8 Forslagene har ingen lovgivningsmæss  ige konsekvenser. En vedtagelse af forslagene kan gen- nemføres ved bekendtgørelse. Forslagene har ikke statsfinansielle konsekvenser. Forslagene medfører for de uønskede stoffers vedkommende samlet set en forhøjelse af beskyttelsesn   i- veauet (de grænseværdier , der ikke nedsættes eller nyindføres, forbliver uændr ede). For det uønskede stof dioxin ses en forøgelse af indgrebsværdierne for fiskeolie, foderbla n- dinger, fiskefoder og fiskeproteinhydrolysat, mens indgrebsværdien nedsættes for dioxin i an i- malsk fedt. Forslagene medfører samlet set en forhøjelse af beskyttelsesniveauet. Kommissionen har meddelt, at man vil forske yderligere i svampetoksiner, og at man vil drøfte emnet og foretage en eventuel revurdering i 2008. Høring Forslagene var første gang  i høring i  §2 - udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og Det Rådg i- vende Fødevareudvalg  den 11. november 2005. I den forbindelse blev følgende bemær   kninger afgivet: FødevareIndustrien  bemærke  r, at   m ed undtagelse af visse af dioxin/dioxin -lignende PCB vurderes det ikke, at nogle af de foreslåede grænser umiddelbart vil være generende for e r- hvervet. Producenter af fiskefoder vil dog begrænses i brugen af fiskemel og fiskeolie (no  r- malt forbrug er op til 40% fiskemel og 30% fiskeolie). Hvis disse mængder bruge  s i fiskefoder overskrides grænserne. Ifølge FødevareIndustrien forekommer det på længere sigt uhensigtsmæssigt , at man pålægger maximale grænseværdier for et givet uønsket stof både i det specifikke tilsætningsstof, i pr e- mix samt i foderblandingen. Det afgørende må være tilgangen af det uønskede stof i det fød e- vareproducerende dyr (oa.) og således koncentrationen i de forskellige typer foderblandinger. På sigt vil man  ifølge FødevareIndustrien   for en række af de uønskede stoffer formentlig sæ n- ke det tilladte niveau, - og hvis man følger den her skitserede metode vil dette medføre en r  i- siko for, at man qua lavere grænser i givne tilsætningsstoffer udelukker deres anvendelse selv om de totalt set (på foderblandingsbasis/dgl. indtagelse af dyret) ikke vil for anledige overskri- delse af dyrenes indtag. Det er ifølge FødevareIndustrien   netop den ekspertise hele den indu- strielle foderblandings industri er baseret på. Fødevareministeriet kan til FødevareIndustriens bemærkninger oplyse, at Fiskemelsindustr i- en er i gang med at udvikle en teknik til rensning af fiskeolie og fiskemel for dioxin og dioxin- lignende PCB. Teknikken er indtil nu lykkedes tilfredsstillende, så problemerne for fiskefode r-
9 producenter antages på sigt at blive mindre. Arbejdspapirerne for bly og c admium tager hø j- de for den naturlige opblanding, idet der generelt er foreslået højere grænseværdier for ti l- sætningsstoffer og forblandinger end for ful  dfoder. Forbrugerrådet  støtter de ændringer, der foreslås, idet de skønnes at højne beskyttelsesnivea u- et. Forbrugerrådet har dog ikke forholdt sig konkret til de enkelte værd   ier, idet det forudsætter en detailviden om indtag, optagelighed og overførsel fra f oderet via dyr og til mennesker, som Forbrugerrådet ikke har adgang til. Landbrugsraadet på vegne  af Dansk Landbrug, Dansk Kvæg   og Landsudvalget for Svin støtter introduktionen af nye grænseværdier og nedsættelse af eksisterende grænseværdier for uø n- skede stoffer i det omfang, at det er fagligt begrundet. Ifølge Landbrugsraadet kan det undre, at de foreslåede ændringer tilsyneladende ikke underbygges med fremlæggelse af videnskab e- lige vurderinger. Indtil sådanne vurderinger for eligger, vil Landbrugsraadet anbefale følgende konkrete ændringer til de fremlagte forslag: For fusariumtoksinet DON bør grænsev   ærdien for foder til svin være 1,0 ppm og for cer e- alier 0,8 ppm. For fusariumtoksinet zearaleon bør grænseværdien for foderkorn være 2,0 ppm af hensyn til fortyndingsprincippet. Fødevareministeriet kan oplyse, at Kommissionens arbejdspapirer om DON, zeara lenon, och- ratoksin A, bly, cadmium og fluor er baseret på videnskabelige statusrapporter fra EFSA’s CONTAM-panel publiceret på EFSA’s hje  mmeside Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri anfører, at anvendelsen af fiskemel og -olie i fiskefoder vil blive begrænset såfremt man fastholder forslaget om max 4,75 ng/kg dioxinlignende PCB’er. Normalt anvendes der op til 40 % fiskemel   og 30 % fiskeolie i fiske- foderblandinger, men selv om både fiskemelet og  – r- dier vil en blanding i de nævnte forhold af mel og olie bevirke en overskridelse af fiskefod  e- rets grænseværdi. Dette gælder både for dioxin og dioxinlignende PCB’er. Fødevareministeriet henviser til bemærkningerne under FødevareIndustr ien. Specialarbejderforbundet er af den opfattelse, at der i alle former for fødevarer og foderstoffer ikke må forefindes nogle former for pest icidrester. Specialarbejderforbundet anbefaler derfor, at der arbejdes for, at der ikke forefindes pesticidrester i fødevarer , eller hvis dette ikke er mu- ligt, at restindholdet er så lavt som muligt. Fødevareministeriet kan oplyse, at der ikke må forekomme pesticidrester eller andre uønsk    ede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdier.
10 DAKOFO (Danske Korn- og Foderstof- Im- og Eksportørers Fællesorganisation   ) henviser til udtalelser fra EFSA’s CONTAM-panel om DON og zearalenon og gør opmærksom på det faktum, at dyrs indtagelse af høje kvanta af disse mykotoksiner ikke medvirker til at forøge menneskers risiko ved at indtage dyreprodukter. Det skal derfor kraftigt understreges, at den offentlige sundhed ikke er i fare på dette område. Den hovedsagelige virkning af disse myk  o- toksiner på dyr er mangel på appetit og opkastning for DON’s vedkommende og lavere frug  t- barhed for zearalenons vedkommende. Med andre ord er dette ifølge DAKOFO  navnlig et økonomisk problem, der er forbundet til ugunstige indvirkninger på besætningsydelsen , snare- re end at det er et emne indenfor fødevaresikkerhed. Dette kan være sammenligneligt med at give dyr ubalanceret foder, som det kan være tilfældet i omfattende dyreprodu ktionssystemer. Selvom DAKOFO generelt støtter skadelige stoffer relevante for fodersikkerheden velkommen, er organisationen bekymrede for potentielle negative forgreninger i anvendelsen af kornprodukter i særdeleshed i Fusarium  -år, når en b etydelig del af EU kornhøsten kan forventes at ligge over de fremsatte grænser (1997 og 1999). DAKOFO anmoder indtrængende om at   Fødevareminist eriet foretager en cost/benefit analyse, før  der tages nogen beslutning. Denne bør også indbefatte en vurdering af omkostningseffektiviteten af alternative strategier indenfor risikostyring, idet man tager hen- syn til de foreslåede CODEX -regler for mykotoksiner, god landbrugsmæssig prak  sis inklude- rende udvælgelsen af Fusarium modstandsdygtige sorter og afgif  tningsmetoder. CONTAM-panelet nævnte i dets rapport, at der er meget begrænset oplysningsmateriale ti l- gængeligt mellem niveauerne for mykotoksin og virk  ningerne på dyr. Selv for de mest fø  l- somme arter, d.v.s. svin, konkluderer den, at de tilgængelige data ikke tillader oprettelsen af et ikke-virksomt niveau. Derfor forstår  organisationen ikke på hvilken videnskabelig basis EU  - myndighederne er i stand til at diskutere tal på dette stadie, i særdeleshed hvad angår andre a r- ter end svin. DAKOFO er derfor enige med CONTAM-panelet i, at der behøves flere data og undersøgelser for at være i stand til at opnå et klart billede af, hvad EU dyrene udsættes for og den aktuelle effekt af DON og zearalenon. Med mindre oplysningerne kan bevise en forøget tendens i dyrs udsættelse for DON og zear   a- lenon, anbefaler vi en trinvis tilnærmelse for at definere en effektiv risikostyring, der er pr  o- portionel med risikoen, idet man tager de økonomiske interesser for dyreindustrien og kor n- branchen i betragtning. DAKOFO mener på dette stadie, at etableringen af maksimumgræ   nser kun er én mulighed for risikostyring, der før i tiden hovedsagelig blev brugt i fodersektoren til beskyttelse af forbrugersundheden forbundet med fodersikkerhedsrelaterede risici. DAKOFO støtter fuldstændig EFSA CONTAM   -panels anbefaling til at udvikle analytiske metoder af passende følsomhed tilpasset til foderstoffer. Forslagene til grænser for foder in   d- befattede en sektion for analysemetoder. Organisationen mener ikke, at grænser kan etableres uden en analysemetode til reference. I henhold til organisationens eksperter findes der forskel-
11 lige metoder, som kan virke på nogle fodermaterialer, men ikke på andre.   For eksempel er vis- se metoder i stand til at påvise niveauer op til 2 ppm af zearalenon i sojamel, hvorimod andre metoder ikke påviser noget i samme prøve. Det er vigtigt, før man opstiller grænser for fode r- blandinger, at vide hvilken gyldig metode, der skal bruges til officiel kontrol. På dette tidlige stadie gør   DAKOFO opmærksom på den alvorlige kontroludfordring, der er for sådanne grænser indenfor hjemmeblandere i fodersektoren, som forarbejder ca. 50 % af det totale indenlandske kornforbrug til dyrefoder. Hjemmeblandere, som bruger korn direkte fra deres egen gård eller fra andre gårde, er generelt ikke udstyret til at foretage deres egen mykotoksin-analyse, da der ikke findes noget ”hurtig -test-sæt” på dette marke dsstadie (d.v.s. så vid es er sådanne  tests (PCR) kun på forsøgsstadiet). DAKOFO anbefaler derfor Kommissionen at overveje at nedsætte en fælles ekspert - arbejds- gruppe indenfor foderkæden og medlemsstaterne samt EFSA  -repræsentanter for at tage fat på ovennævnte begrebsmæssige problemer og for behold. Organisationen mener, at forslaget om grænser for fødevarers brug af korn er en vigtig begyndelse for diskussionen om foder, idet organisationen erkender, at mange kornprodukter ophober mykotoksiner (hvedeklid, majsglu- tenfoder, osv.). Organisationen mener imidlertid, at en separat diskussion for fodersektoren er berettiget af den grund, at organisationen i overensstemmelse med EFSA’s mening, ikke dis- kuterer et fødevaresikkerhedsproblem med relation til forekomsten af DON og zearalenon i foder. DAKOFO vil endvidere anbefale, at der fastsættes ens grænseværdier for dioxiner og d ioxin- lignende PCB’er. Fødevareministeriet kan oplyse, at lovgivningen om uønskede stoffer i foderstoffer har som formål at mindske risikoen for dyrs og menneskers sundhed, re ducere risikoen for miljøet og at nedsætte risikoen for påvirkning af den animalske produktion i ugu   nstig retning. Fødevareministeriet kan endvidere oplyse, at der eksisterer et omfattende erfaringsmateriale fra flere EU-lande og fra USA om fusariumtoksiners og andre svampetoksiners virkninger på husdyr, herunder produktionsdyr. Erfaringerne har udmøntet sig i mange nationale græns   e- værdier for svampetoksiner i dyrefoder. EFSA’s CONTAM   -panel har brugt disse erfaringer samt den omfattende tilgængelige litte  ratur om svampetoksiner. Risikostyringen er under sta- dig diskussion i EU. Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at ekspertkomitéen om uønskede stoffer løbende drøfter problematikken omkring uønskede stoffer i lyset af nye erfaringer på området. Fødevar eministeriet er enig med DAKOFO i vigtigheden af validerede analysemetoder for al- le uønskede stoffer i foderstoffer, og Plantedirektoratets laboratorium arbejder på at forbedre analysemetoderne.
12 Forslagene har den 14. september 2005 været i høring i    §2 - udvalget (landbrug), §5 -udvalget (fisk) og Det Rådgivende Fødevareudvalg. Landbrugsraadet har bemærket, at man støtter introduktionen af nye grænseværdier og ne d- sættelse af eksisterende grænseværdier for uønskede stoffer i det omfang, at det er fagligt b e- grundet. I det lys støtter Landbrugsraadet de foreslåede ændringer af grænseværdierne og in d- førelse af andre grænseværdier samt indgrebsværdier for bly, cadmium, flour, camphechlor samt dioxiner og dioxinlignende PCB’er, som nævnt i høringssvar af 18. novem    ber 2004. Landbrugsraadet bemærker desuden, at man bifalder, at man underkaster svampetoksinerne DON, Zearalenon yderligere vurderinger senest i 2008. 3F har bemærket, at de fortsat er af den opfattelse, at fødevarer og foderstoffer ikke bør ind e- holde nogen former for pesticidrester, tungmetaller eller lignende, også selvom det er under de tilladte grænseværdier. 3F ønsker på den baggrund, at grænseværdierne fastsættes til 0. 3F o p- fordrer Danmark til at arbejde for, at grænseværdierne for dioxin og dioxinl ignende PCB’er i fiskeolie bliver nedsat yderligere. Det bemærkes afslutningsvist, at ved at finde kilden til di  o- xinforureningen og minimere udslippet herfra, vil det være muligt at mindske forureningen i fisk, og derved kan dioxin og dioxin-lignende PCB’er undgås. Fødevareministeriet kan hertil bemærke, at der ikke må forekomme pesticidrester eller andre uønskede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdier. Danmark arbejder løbende for at udvikle grundlaget for at fastsætte grænseværdierne, her under på dioxinområdet. Regeringens foreløbige generelle holdning Samlet set medfører forslagene  en nedsættelse af   grænseværdier ne og dermed et øget  beskyt- telsesniveau, hvilket man fra dansk side kan støtte .Der arbejdes   i Kommissionen lø en generel nedsættelse af grænseværdierne for uønskede stoffer og indførelse af grænseværd i- er, hvor det er påkrævet af hensyn til beskyttelsesniveauet.    Det er således  regeringens hold- ning, at Danmark på det foreliggende grundlag  kan støtte  forslagene også  med eventuelt min- dre tekniske justeringer. Grænseværdien for bly i foder nedsættes, og der introduceres grænseværdier i tilsætningssto f- fer og forblandinger. Der introduceres grænseværdier for cadmium i en række foderblandi n- ger, tilsætningsstoffer og forblanding  er. Det fastsættes uændrede grænseværdier for flour. Grænseværdien af camphechlor i fiskeolie fordobles, men da fiskeolien næsten udelukkende anvendes til produktion af fiskefoder, hvor græ  nseværdien sættes ned, er beskyttelsesniveauet samlet set sikret. Med forslaget forpligtes producenterne desuden til at øge kapaciteten til at rense fiskeolien for camphechlor. Grænseværdierne for fiskemel og fiskefoder nedsættes b e- tragteligt. Endelig introduceres grænseværdier for dioxiner i tilsætningsstoffer og forblandin- ger og TOTAL TEQ i alle foderstoffer samt indgrebsværdier for dioxiner i tilsætningsstoffer
13 (sporstoffer) og forblandinger og dioxin-lignende PCB’er i alle foderstoffer. Herefter vil der være grænseværdier og indgrebsværdier for dioxiner i alle foderstoffer. Danmark forholder sig positivt til disse forslag, selvom indgrebsværdierne for fiskeolie, f  o- derblandinger, fiskefoder og fiskeproteinhydrolysat øges, fordi grænseværdierne ikke øges. Indgrebsværdien for animalsk fedt nedsættes, og der indføres græ nseværdier for sporstoffer og forblandinger, hvilket øger beskyttelsesniveauet. Man vil fra dansk side arbejde for, at de retningsgivende grænseværdier for svampetoksiner på sigt bliver til egentlige grænseværdier, når den nødvendige viden og videnskabeli ge dokumen- tation er tilvejebragt. Man kan derfor fra dansk side tilslutte sig fastsættelse af retningsg  ivende grænseværdier, da der samtidigt iværksættes et aktivt arbejde på at forbedre grundlaget for fastsættelse af egentlig grænseværdier, samt under hen syntagen til, at der ikke tidligere har været fastsat grænseværdier for svampetoks iner. Generelle forventninger til andre landes holdninger De øvrige medlemslande er generelt positive overfor forslagene, idet d er er generel enighed blandt medlemslandene om at nedsætte grænseværdierne for de nævnte uønskede stoffer . Dog har en række lande ikke kunnet støtte et tidligere forslag om introduktion af grænseværdier for svampetoksiner, hvorfor Kommissionen har valgt at trække det tilbage og i stedet fremlægge forslag til Kommissionsbeslutning, hvor der fastsættes retningsgivende grænseværdier i st e- det. Dette forslag skal ikke behandles i den stående komité. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grundnotat oversendt den 23. februar 2005. Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 23. februar 2005.