Folketinget — Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Christiansborg, den 13. september 2005 2. udkast Til Folketingets Europaudvalg Bemærkninger til Kommissionens forslag til reform af EU´s sukkerordning Europaudvalget opfordrede i sit brev af 14. juli 2005 (omdelt på FLF alm. del – 283) Fødevareudvalget til at behandle Kommissionens forslag til reform af EU´s sukkerordning. Fødevareudvalget har drøftet sagen på 3 møder. Herefter opfordrer et <>tal i udvalget (V, KF ….) regeringen til at arbejde for, at EU's sukkerordning bliver så markedsorienteret som muligt. <>tallet noterer sig, at de indledende drøftelser på Rådsmødet den 18. juli 2005 har  vist  en  overvejende  negativ  holdning  til  Kommissionens  udspil  som  væ- rende for vidtgående, og at der således er risiko for en kraftig udvanding af det fremlagte forslag.   Det er derfor vigtigt, at de reformivrige lande holder sammen, så der kan gen- nemføres en reform, der er så vidtgående som overhovedet muligt. <>tallet op- fordrer derfor regeringen til at arbejde for og tilslutte sig et reformforslag, som kan finde opbakning fra gruppen af lande, der støtter en liberalisering og mar- kedsorientering af EU-sukkerordningen.   Interessen fra dansk side i at kunne støtte en vedtagelse består i at fastholde så store  prisfald  som  muligt,  at  kvotereduktioner  sker  på  en  markedsorienteret måde via en frivillig opkøbsordning, at undgå delvis kobling, at søge en evalue- ringsklausul  indføjet,  samt  eventuelt  i  denne  sammenhæng  at  arbejde  for,  at
- 2 - den yderligere kvote på 1 mio. ton ikke tildeles, før evaluering af reformen har fundet sted. I relation til U-landene lægger <>tallet vægt på, at Rådet vedtager Kommissio- nens forslag om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollan- de, der påvirkes af reformen af EU’s sukkerordning med henblik på at under- støtte  sukkerprotokollandenes  tilpasningsproces.  Formålet  er  at  fremme  kon- kurrenceevnen i sukkersektoren igennem en langsigtet og bæredygtig proces el- ler yde bistand til diversificering af produktionen, således at man understøtter landenes  bestræbelser  på  at  bekæmpe  fattigdom  og  skabe  bæredygtig  udvik- ling.   Dette  suppleres  med  Kommissionens  erklærede  hensigt,  præsenteret sammen  med  forslaget,  om  at  indlede  forhandlinger  om  en  safeguard-clause med henblik på at undgå swop-handel fra EBA-landenes side. Et andet <>tal i udvalget (DF, SF, RV…..) opfordrer regeringen til at arbejde for, at EU’s sukkerordning bliver så markedsorienteret som muligt. <>tallet noterer sig, at de indledende drøftelser på Rådsmødet den 18. juli 2005 har vist en overvejende negativ holdning til Kommissionens udspil som væ- rende for vidtgående, og at der således er en risiko for en kraftig udvanding af det fremlagte forslag. Det er derfor vigtigt, at de reformivrige lande holder sammen, så der kan gen- nemføres en reform, der er så vidtgående som overhovedet muligt. <>tallet op- fordrer derfor regeringen til at arbejde for og tilslutte sig et reformforslag, som kan finde opbakning fra gruppen af lande, der støtter en liberalisering og mar- kedsorientering af EU’s sukkerordning. Interessen fra dansk side i at kunne støtte en vedtagelse består i at fastholde så store prisfald som muligt, at kvotereduktioner sker på en markedsorienteret måde via en frivillig opkøbsordning, at undgå delvis kobling, at søge en evalue- rings- og revisionsklausul efter højest 5 år indføjet, samt eventuelt i denne sammenhæng arbejde for, at den yderligere kvote på 1 mio. ton ikke tildeles, før evaluering af reformen har fundet sted. Danmark skal arbejde for at kompensa- tionen til nuværende sukkerroedyrkere og –fabrikker aftrappes over tid, idet en vedvarende kompensation på 60% hverken er nødvendig eller rimelig. Det er en ufravigelig betingelse, at der skabes fuld sikkerhed for, at EU om se- nest 5 år kan leve op til løfte om at udfase alle eksportsubsidier på landbrugs-
- 3 - produkter når det gælder sukker. Denne hensigt bør fremgå eksplicit i direkti- vet om den nye sukkerordning. I relation til ulandene lægges der vægt på, at disse sikres kompensation for de forringelser, som den nye sukkerordning påfører dem, herunder den gevinst som en række LDC-lande havde udsigt til under den gældende ordning. I den forbindelse er Kommissionens forslag om fastlæggelse af ledsageforanstaltnin- ger for sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s sukkerordning med henblik på at understøtte sukkerprotokollandenes tilpasningsproces et skridt på vejen, men langt fra nok – blandt fordi lande, der ikke er omfattet af sukkerprotokollen slet ikke tilgodeses. Kompensationen skal fremme konkur- renceevnen i sukkersektoren igennem en langsigtet og bæredygtig proces eller yde bistand til diversificering af produktionen, således at man understøtter landenes bestræbelser på at bekæmpe fattigdom og skabe bæredygtig udvik- ling. Med venlig hilsen Christian H. Hansen, udvalgsformand.