Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 9. september 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat vedr. Råd smøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september 2005. Med venlig hilsen Marie Louise Flach de Neergaard
1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Kontoret for europapolitik og internationale relationer 8.september    2005 FVM 294 SAMLENOTAT Rådsm øde (landbrug og fiskeri) den  19. –  20. september 2005 1. Sukkersektoren: Orientering ved formandskabet om uformelt møde med ministrene fra de su k- kerproducerende AVS- og LDC-lande. KOM-dokument foreligger ikke Udveksling af synspunkter Side 3 2. (Evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa   - Parlamentets og Rådets di rektiv 2001/18/EF af et majsprodukt (Zea majs L., linje 1507), der er genetisk modificeret med henblik på resistens over for visse skadelige sommerfugle og tolerance over for herbicidet ammoniumglufosinat KOM (2005) 284 (Evt.) Vedtagelse Side 5 3. Forslag til Rådets beslutning om ændring af bilag II til Europa   -Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer KOM (2005) 291 (Evt.) Vedtagelse Side 5 4. Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001 KOM (2003) 589 Politisk enighed Side 5 5. Muligheder og principper for en styrkelse af foranstaltningerne til genopret- ning af bestandene KOM-dokument foreligger ikke
2 Udveksling af synspunkter Side 8 6. Forslag til Rådets forordning  om ændring af forordning (EF) nr. 850/98 for så vidt a ngår beskyttelsen af dybhavskoralrev mod virkningen af trawling i visse områder i A tlanterhavet KOM (2004) 58 Politisk enighed Side 11 7. Forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en aftale i form af bre   vveksling mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Thailand om metoden for beregning af toldsatserne for afskallet ris og om ændring af afgørelse 2004/617/EF, 2004/618/EF og 2004/619/EF. KOM-dokument foreligger ikke Vedtagelse (a-punkt) Side 14
3 NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI) den 19. –  20. september 2005 1. Sukkersektoren: Orientering ved formandskabet om uformelt møde med ministrene  fra de sukkerproducerende AVS- og LDC-lande KOM-dokument foreligger ikke Nyt notat. Resumé I randen af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.  -20. september 2005 afholdes uformelt møde med ministrene fra de sukkerproducerende AVS-lande (Afrika, Vestindien, Stillehavet) og LDC- lande (de mindst udviklede lande). På mødet forventes det, at man især skal drøfte  Kommissionens forslag om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af refo   r- men af EU’s sukkerordning. Forslaget indebærer, at der indføres en ordning om finansiel og te nisk bistand for at hjælpe med tilpasningsprocessen i sukkerprotokolland  ene. Baggrund I forbindelse med rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.  -20. september 2005 afholdes uformelt møde med ministr ene fra de sukkerproducerende AVS-lande (Afrika, Vestindien, Stillehavet) og LDC-lande (de mindst udviklede lande). Udover EU’s ministre for landbrug og fiskeri forventes deltagelse af de 3 kommissærer for henholdsvis landbrug, udvikling og handel. På møde t forventes det, at man skal drøfte  Kommissionens forslag om ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s sukkeror dning. På selve rådsmødet vil formandskabet orientere om drøftelsen med AVS - og LCD - landene. Kommissionen har stillet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s su kkerordninger. Forslaget om ledsageforanstaltninger er hjemlet i TEF artikel 179. I medfør af denne artikel træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa   -Parlamentet. I henhold til sukkerprotokollen, der er knyttet til bilag V i Cotonou-partnerskabsaftalen mellem EU og AVS-landene, har 18 AVS-lande kunnet eksportere sukker til EU’s marked på fordelagtige vi l- kår. Reformen af EU’s sukkerordninger vil efter al sandsynlighed i væsentlig grad ændre størsted e- len af disse landes markedsforhold. Sukkersektoren har i disse lande ofte en stor socioøkonomisk betydning, o g udgør dermed en v æ- sentlig faktor i landenes bestræbelser på at bekæmpe fattigdom og skabe bæredygtig udvi kling.
4 Nærhedsprincippet Kommissionen vurderer, at hjælp til tilpasningsprocesser i de lande, der påvirkes af EU’s sukkerr    e- form, ikke kan opfyldes i tilstrækkelig grad af medlemslandene. På grund af omfanget og virkni   n- gerne af den foreslåede indsats nås målet bedre på fællesskabsplan. Det er regeringens vu rdering, at nærhedsprinci  ppet er overholdt. Formål og indhold Kommissionen foreslår, at der indf øres en ordning om finansiel og teknisk bistand, herunder i givet fald budgetstøtte, for at hjælpe med tilpasningsprocessen i sukkerprotokollandene. B   istanden har til hensigt at fremme konkurrenceevnen i protokollandenes sukkersektor, når der her er tale o m en langsigtet og bæredygtig proces. Er dette ikke tilfældet, kan der tillige ydes bistand til fremme af diversificering af produktionen i de sukkerafhængige områder. Det finansielle referencegrundlag for gennemførelsen af forslaget er i 2006 fastsat til  40 mio. euro. Bistanden tænkes givet i en periode på et år med mulighed for fortsat støtte indtil 2013. Støtten for 2007-2013 vil blive finansieret gennem udviklingsdelen af instrumentet for udviklingssamarbejde under forudsætning af, at der opnås enighed    om de finansielle perspektiver. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Konsekvenser De finansielle udgifter forudses afholdt inden for rammerne af EU’s budget. Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller samfunds  økonomiske konsekvenser udover in dvirkningerne på EU’s budget. Høring Forslaget har ikke været i høring i §2   -udvalget (landbrug). Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen forholder sig positivt til forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger Der er alene tale om et uformelt møde mellem EU’s ministre og repræsentanter fra AVS    - og LDC - landene samt de 3 kommissærer for henholdsvis landbrug, udvikling og handel. Hove  dparten af medlemslandene har tilkendegivet, at man principielt stiller sig positiv over for forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg ved Udenrigsministeriets grundnotat af 13. juli 2005.
5 2. (Evt.) Forslag til Rådets beslutning om mar kedsføring i medfør af Europa  - Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af et majsprodukt ( Zea majs L., lin- je 1507), der er genetisk modificeret med henblik på resistens over for visse sk a- delige sommerfugle og tolerance over for herbicidet ammoniumglufosinat KOM (2005) 281 Sagen hører under Miljøministeriets ressort.   Der henvises til særskilt notat fra   Miljøministeriet . 3. Forslag til Rådets beslutning om ændring af bilag II til Europa   -Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køret  øjer KOM (2005) 291 Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet. 4. Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001 KOM (2003) 589 Revideret genoptryk af samlenotat af 9. juni 2005. Ændringer er markeret i marginen. Resumé Forslaget er fremsat på baggrund af et forskningsarbejde, som peger på, at flere    fiskebestande i Middelhavet er i en dårlig forfatning og med baggrund i EU’s handlingsplan for bevarelse og b  æ- redygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet, som er et led i den fælles fiskeripolitik. Handlingsplanen foreslår blandt andet en ajourf øring af de gæ   ldende tekniske regler for fiskeriet i Middelhavet. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2003) 589 endelig af 9. oktober 2003 fremsendt ovennævnte forslag.
6 Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Eur opa-Parlamentet. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.   -20. september 2005, med henblik på at opnå politisk enighed. Nærhedsprincippet Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiske  ripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er ti  l- godeset. Formål og indhold Kommissionens forslag reviderer og erstatter de tekniske foranstaltninger, som er fastlagt i rådsf o- rordning (EF) nr. 1626/94 af 27. juni 1994 om tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeres- sourcerne i Middelhavet. Forslaget er fremsat på baggrund af forskningsarbejde, som peger på, at flere fiskebestande i Mi  d- delhavet er i dårlig forfatning samt EU’s handlingsplan for bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet som led i den fælles f  iskeripolitik (KOM (2002) 535 af 9. oktober 2002). Handlingsplanen foreslår blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for f i- skeriet i Middelhavet. Forslaget er opdelt i elleve kapitler, som omhandler specifikke foranstaltninger for fiskeriet i Mid- delhavet, f.eks. fiskeredskaber, mindstemål, fredningsområder m.v. Der er tale om: - nye tekniske foranstaltninger for at gøre den gældende maskestørrelse på 40 mm for tru kne netredskaber mere selektiv; maskestørrel sen øges til 60 mm i to etaper over de næste seks år, - skærpelse af det gældende forbud mod anvendelse af trukne redskaber i kystfa rvande, - begrænsning af størrelsen af bestemte fiskeredskaber, som påvirker fiskeriin dsatsen, - procedure for midlertidig eller permanent lukning af områder for bestemte fangs tmetoder enten i EU-farvande eller internationale farvande, - vedtagelse af forvaltningsplaner, som kombinerer forvaltning af fiskeriindsatsen med tekniske foranstaltninger, - indførelse af bestemmelser, der skal  sikre, at det rekreative fiskeri foregår på en måde, så det ikke i så høj grad griber ind i erhvervsfiskeriet og ikke bringer visse ressourcers bær edygtighed i fare, - overdragelse af beføjelser til medlemsstaterne, så de i egne territorialfarvande og under   visse omstændigheder kan regulere fiskeriaktiviteter, som ikke har afgørende betydning for EU eller indvirkning på miljøet og - indførelse af bevarelsesforanstaltninger i en 25 -sømile -zone omkring Malta i overensstemmelse med Maltas tiltrædelse af EU.
7 Med forslaget ophæves rådsforordning (EF) nr. 1626/94 af 27. juni 1994 om tekniske foranstaltni   n- ger til bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet. Derudover er der en mindre ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelsen af en kontro l- ordning under den fælles fiskeripolitik. I forbindelse med overvågningen af fangsterne tilføjes der et nyt afsnit i artikel 6 vedrørende, hvilke arter i Middelh avet der skal anføres i logbogen. I forslagets Kapitel IX foreslås der særlige foranstaltninger for stærkt vandrende arter (bestemte fartøjs - og redskabstyper og mindstemål for sværdfisk). Disse foranstaltninger foreslås tilføjet i fo r- ordning (EF) nr. 973/2001 om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter. Malta-delen af forslaget blev vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.   -22. april 2004. Udtalelser Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg forkastede i første omgang forslaget pga. manglende hensynt a- gen til Middelhavets særlige karakteristika, men der er siden   hen gennemført drøftelser mellem bl.a. fiskeriudvalget og Kommissionen. Den endelige udtalelse fra Europa-Parlamentet kom den 9. juni 2005, hvor man støtter forslaget, idet man dog har en række præciseringer, tilføjelser eller ændri n- ger til forslaget, af meget teknisk karakter. Formandskabet har i maj 2005 fremsendt et arbejdsdokument, som bygger videre på det oprindelige forslag og indeholder en række tilføjelser og ændringer, hvor der er taget højde for en række af Pa r- lamentets Fiskeriudvalgs ændringsfo  rslag. Konsekvenser Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kons  ekvenser. Høring I §5-udvalget har WWF Danmark hilst Kommissionens forslag velkommen. WWF Danmark finder, at forslaget vil bidrage til en langsigtet regulering og udnyttelse af Middelhavets ressourcer og medvirke til at sætte fokus på området. WWF Danmark har også en række konkrete bemærkninger, bl.a. at der i forslaget mangler en he n- visning til biologisk rådgivning samt overordnede retningslinier for fiske riet i Middelhavet, og at der bør indføres foranstaltninger m.h.p. beskyttelse af dybhavsområderne. Deru   dover er WWF Danmark bekymret over det foreslåede mindstemål på 15 cm for kulmule samt 11 cm for sværdfisk. Anvendelsen af drivgarn bør efter WWF’s opfa  ttelse direkte forbydes i forslaget, og der bør indf ø- res regulering af opdræt af tu  nfisk. På mødet i §5  -udvalget den 7. juni 2005 gjorde WWF Danmark på ny opmærksom på, at forslaget tilsyneladende åbner op for brugen af såkaldte flydende ankre, som reelt   er drivgarn, hvilke burde være udfaset.
8 Til dette skal Fødevareministeriet bemærke, at der i EU er et generelt forbud mod anvendelse af drivgarn. Der er endvidere i forslaget lagt op til et forbud af fiskeri efter bestemte stærkt vandrende arter ved hjæ  lp af bundsatte garn i bred forstand og forankrede flydegarn, med henblik på en bedre anvendelse af reglerne i relation til  brugen af drivgarnslignende redskaber. Regeringens foreløbige generelle holdning Det er regeringens holdning, at Danmark på det fo religgende grundlag kan acceptere forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det forventes, at der vil være kvalificeret flertal for forslaget. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Sagen har senest været forelagt Folk  etingets Europaudvalg den 17. juni 2005 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005, jf. samlenotat af 9. juni 2005. Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. april 2004 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.  -22. april 2004 og sagen indgik i aktuelt notat af hhv. 7. april 2004 og 19. september 2003. Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2003 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13. oktober, jf. aktu  elt notat af 3. oktober 2003. Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 5. Muligheder og principper for en styrkelse af foranstaltningerne til genopretning af bestandene KOM-dokument foreligger ikke Nyt notat. Resumé Punktet er sat på dagordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.    -20. september 2005 som led i front-loading processen i forbindelse med de kommende TAC/kvoteforhandlinger med henblik på udveksling af synspunkter. Formandskabet  ønsker en drøfte  lse af tre konkrete spørgsmål: 1.    Hvis den videnskabelige rådgivning for 2005 betyder, at yderligere reduktioner i fiskerid ø- deligheden er nødvendige for nøglebestandene, skal Rådet så vedtage flere begrænsninger for fiskeriet i 2006? 2.    Hvis svaret på det første spørgsmål er ”ja”, hvilke foranstaltninger, eller kombination af foranstaltninger, vil i så fald være de mest passende? 3.    Bør supplerende kontrolforanstaltninger introduceres, inklusiv mere generel anvende lse af administrative sanktioner?
9 Baggrund Punktet er sat på dagordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.   -20. september 2005 med henblik på en udveksling af synspunkter. Dette skal ses i lyset af front -loading processen i forbin- delse med de kommende TAC/kvoteforhandlinger, hvor man forsøger at behandle en række centrale emner forud for de beslutninger, som skal træffes på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i d ecember. Formandskabet har udarbejdet et diskussionspapir til brug for drøftelsen indeholdende tre konkrete spørg smål. Nær  hedsprincippet Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om et diskussionspapir fra Fo   r- mandskabet. Formål og indhold Det er næsten tre år siden, at Rådet vedtog specifikke foranstaltninger med henblik på genopretning af en række to  rskebestande. Rådet vedtog i december 2002 TAC’er for torskebestande (og arter, som fanges sammen med torsk, f.eks. jomfruhummer, tunge og rødspæ   tte) i Kattegat, Nordsøen og Vest for Skotland, som svarede til en reduktion på 65 pct. i fiskeridødeligheden i   forhold til 2000. Rådet vedtog også et system til fiskeriindsatsbegrænsning for Kattegat, Skage rrak, Nordsøen og Vest for Skotland med havdage skønnet at svare til en 65 pct.’s indsatsreduktion. Fra 2004 har der også været indsatsbegrænsning i form ha vdage i Det Irske Hav og den østlige del af Den Engelske Kanal. Det kan oplyses, at der som led i disse genopretningsplaner er etableret et særligt overvå   g- ningsprogram for en treårig periode mhp. en harmoniseret kontrol af fiskeriaktiviteterne. Endvidere forventes der snart fremlagt et Kommissionsforslag vedrørende genopretning af torsk e- bestanden i Østers  ø en. På trods af de foranstaltninger, som er blevet taget hidtil, er det vurderingen efter den seneste vide n- skabelige rådgi vning, at de pågældende torskebe   stande (med bestanden i Det Irske Hav som mulig undtagelse) fortsat er på historisk lave niveauer, og at målet for torskegenopretning selv, dvs. en 30 pct. årlig stigning i biomasse, ikke er o pnået hidtil. I lyset af ovennævnte er det Formandskabets opfa  ttelse, at det således er sandsynligt, at også dette års rådgivning fra ICES vil indikere, at de nuværende foranstaltninger til genopretning ikke opfy l- der deres formål, og at yderligere foranstaltninger er påkrævet. Formandskabet ønsker derfor aller e- de nu en drøftelse af mulige optioner for at styrke torskegenopretningspl anen. Gennemførelsen af foranstaltninger til begrænsning af indsatsen    er blevet revideret af Kommissio- nen i relation til torskegenopretningsforanstaltninger og er også genstand for fortsa t videnskabelig evaluering. Selvom dette arbejde ikke er afsluttet, har Kommissionen draget nogle foreløbige ko n- klusioner, som opregnes i Formandskabets diskussionsoplæg. Det drejer sig bl.a. om følgende:
10 Det er sandsynligt, at forholdet mellem den nominelle indsats (havdage) og fiskeridødeligheden ændrer sig over tiden (en given reduktion i havdage vil ikke nødvendigvis generere den samme r   e- duktion i dødelighed, idet fiskerne eventuelt kan forøge deres fartøjs effektiv   itet). Det er også muligt, at andr e redskabsgrupper, hvis indsats ikke direkte er reguleret af torskegenop- retningsplanen, fanger mere torsk end forudset. Fiskeri efter rødspætte og tunge i den sydlige del af Nordsøen, hvor der kan anvendes bomtrawl eller andre trawl med 80 mm garn, er betydeligt, og der fiskes ofte i områder med ungtorsk. Fan g- sten af torsk af disse redskabsgrupper er ukendt, men kan være betydeligt højere end den tilladte bifangstprocent på 20. Der er derfor også v  æ  sentlig bekymring for muligheden for, at torsk fanges og udsmides eller landes uden rapportering. Resultatet heraf kan også være en bet   ydelig mindre reduktion i fiskeridødeligheden end forudset. Et andet punkt, som nævnes, er problemer ved overførsel af fiskeriindsats mellem områder fra vest for Skotland til Nordsøen  - hvilket kan resultere i højere indsatsniveauer end forventet f.eks. på Nordsøbestanden og en tilsvarende højere end forventet reduktion i indsa   tsen på andre bestande. Formandskabet fremlægger forskellige ideer til, hvilke initiativer so  m kan gennemføres med he n- blik på yderligere o pstramninger. Blandt andet nævnes muligheden for lukning af områder som supplement til, eller eventuelt ersta   t- ning for fiskeriindsatsbegrænsning i form af havdage. Effektiviteten heraf som forvaltningsredskab er imidlertid usikker. Et problem relaterer sig til forskydning af fiskeriindsats. Et andet problem vedrører rimelig behandling af fiskere, som enten anvender forskellige redskaber eller fisker med samme redskab i forskellige områder. Endelig er der ofte ma ngel på et solidt videnskabeligt grun d- lag til at identificere de områder, det vil være mest hensigtsmæssigt at lukke. For så vidt angår foranstaltninger med henblik på bedre håndhævelse omtales muli gheden for brug af administrative sanktioner, månedlig a frapportering fra medlemsstaterne om den faktisk anvendte indsats af de berørte fartøjer, et system til forbedret dataindsamling for så vidt angår stående re d- skaber foreslås udviklet, og endelig forenkling af detaljerede regler (f.eks. regler om tolerancem ar- ginen i logbogen). I lyset af den beskrevne situation ønskes specifikt følgende tre spørgsmål drøftet på rådsm ø det: 1.    Hvis den videnskabelige rådgivning for 2005 betyder, at yderligere reduktioner i fiskerid ø- deligheden er nødvendige for nøglebestandene,   skal Rådet så vedtage flere begrænsninger for fiskeriet i 2006? 2.    Hvis svaret på det første spørgsmål er ”ja”, hvilke foranstaltninger, eller kombination af fo r- anstaltninger, vil i så fald være de mest passende? 3.    Bør supplerende kontrolforanstaltninger introd uceres, inklusiv mere generel anvendelse af administrative sanktioner?
11 Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse om formandskabets diskussionspapir. Konsekvenser Formandskabets diskussionspapir har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske ko n- sekvenser. Høring §5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt. Regeringens foreløbige generelle holdning Man hilser fra dansk side en drøftelse af foranstaltninger med henblik på genopre  tning af en række torskebestande som led i en front-loading velkommen. Fra dansk side lægges der vægt på, at der sikres balance i fiskeriet, at der undgås unødvendigt bureaukrati samtidig med  , at der sikres o m- kostningseffektivitet og der lægges endvidere vægt på, at der skabes incitamenter til øget selektiv i- tet i fiskeriet. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det forventes, at medlemsstaterne vil være positivt indstillet over for en debat nu som led i front  - loading og være villige til at se på, om der er behov for ændringer i systemet. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12 6. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 850/98 for så vidt angår beskytte lsen af dybhavskoralrev mod virkningen af trawling i visse områder i A tlanterhavet KOM (2004) 58 Nyt notat. Resumé Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcer gennem tekniske foranstaltni n- ger fastsætter restri  ktioner for anvendelsen af bundtrukne redskaber. Forordningen foreslås ændret således, at der tilføjes et nyt stk. 4 i artikel 30 vedr. restriktioner i anvendelsen af bundtrukne re  d- skaber, som definerer et geografisk afgrænset område ved Madeira og De Kanariske Øer samt Az o- rerne, hvor bundtrawl og lignende trukne redskaber, der har kontakt med havbunden, er forbudt. Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Da  nske fartøjer udøver ikke fiskeri i de pågældende omr å Baggrund Kommissionen har ved KOM(2004) 58 endelig af 3. februar 2004 fremsendt ovennævnt  e forslag. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Eur opa-Parlamentet. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 1   9. – med henblik på ve dtagelse (som a-punkt). Nærhedsprincippet Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er ti l- godeset. Formål og indhold Med henblik på integrationen af mi ljøbesky ttelseskrav, er det i henhold til art. 2 i Rå dets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressou  r- cerne som led i den fælles fiskeripolitik (grundforordningen) et krav, at der vedtages foranstaltni  n- ger, som begrænser fiskeriets indvirkning på de marine økos ystemer mest muligt. Nye videnskabelige rapporter fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) har vist, at der er fundet og kortlagt dybhavsnaturtyper i Atlanterhavet, som det er nødvendig at  beskytte mod meka- nisk erosion forårsaget af fiskeredsk aber. Disse naturtyper er vært for vigtige og meget forskellige biologiske samfund og er opført som n aturtyper af EF - betydning i direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet).
13 Videnskabelige undersøgelser viser, at sådanne naturtyper, der beskadiges af traw  lredskaber, som trækkes hen over havbunden, slet ikke gendannes eller gendannes meget langsomt.    Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om  bevarelse af fiskeressourcer gennem tekniske foranstaltninger fastsætter restriktioner for anvendelsen af bundtrukne redskaber. Forordningen foreslås ændret sål e- des, at der tilføjes et nyt stk. 4 i artikel 30 vedr. restriktioner i anvendelsen af bundtrukne  redskaber, som definerer et geografisk afgrænset område ved Made   ira og De Kanariske Øer samt Azorerne, hvor bundtrawl og lignende trukne redskaber, der har kontakt med havbunden, er forbudt. Der kan fortsat fiskes med visse redskaber, der ikke er i kontakt med havbunden. Farvandene omkring Azorerne, Madeira og De Kanariske Øer var indtil 2004 beskyttet mod tra  w- ling på grund af den begrænsede adgang til områderne, der var fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 2027/95 om indførelse af en forvaltning sordning for fiskeriindsatsen m.v. Denne blev erstattet af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 om forvaltning af fiske rindsatsen i de vestlige farvande, der dog ikke indeholdt beskyttelsesforanstaltninger for dybhavskoralrev i farvandene omkring Azorer- ne, Madeira og De Kanariske øer. For 2005 er beskyttelsen af området   derfor blevet indføjet i TAC og Kvoteforordningen for 2005. Nærværende forslag er fremsat for at sikre kontinuitet i beskytte l- sen af de nævnte områder. Udtalelser Europa-Parlamentet har i udtalelse af 16. december 2004 støttet forslaget, idet man dog foreslog visse ændringer, bl.a. at de regionale rådgivende råd skal høres, at forbudszonerne revideres efter to år på grundlag af nye tilgængelige videnskabelige oplysninger samt forbud mod at anvende fiske- redskaber, som kan forvolde alvorlige skader på koralrev. Europa-Parlamentets ændringsforslag er delvis blevet imødekommet, herunder en specifikation af hvilke fiskeredskaber, der forbydes. Konsekvenser Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kons  ekvenser. Danske fartøjer udøver ikke fiskeri i de pågældende omr å der. Høring I forbindelse med høringen i §5 - udvalget, har Verdensnaturfonden (WWF)  hilst initiativet til at integrere miljøhensyn i den fæ   lles fiskeripolitik velkommen. Regeringens foreløbige generelle holdning Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger
14 Forslaget er senest blevet behandlet i rådsarbejdsgruppen den 20. juli 2005, hvor Formands kabet præsenterede et kompromisforslag, der har udvidet forbudet til o  gså at omfatte visse andre garn, som blev anvendt i dybder på mere end 200 m, udover det oprindelige forslags forbud mod at a n- vende bundtrawl eller lignende trukne redskaber. Visse medlemslande har fortsat forbehold over for forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. 7. Forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en aftale i form af brevveksli   ng mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Thailand om metoden for b e- regning af toldsatserne for afskallet ris og om ændring af afgørelse 2004/617/EF, 2004/618/EF og 2004/619/EF KOM-dokument foreligger ikke Nyt notat. Resumé Med det forventede forslag godkendes Kommissionens forhandlingsresultat med Thailand om im- portregimet for ris, ligesom det midlertidige importregime for ris justeres i overensstemmelse med aftalen. Ifølge Thailand aftalen kan toldsatsen for sleben ris nedsættes fra 175    €/t ti l 145 €/t. Aft a- len indeholder også en bestemmelse om, at den anvendte toldsats for brudris fastsæ   ttes til 65 €/t. Baggrund Kommissionen har –  som opfølgning på 2003  – - indgået en aftale i form af udveksling af breve mellem EU-Kommissionen og Kongeriget Thailand om metoden for beregning af toldsatser- ne for afskallet ris og om ændring af afgøre   lse 2004/617/EF, 2004/618/EF og 2004/619/EF. Det forventes, at Kommissionen snart fremsender et egentligt forslag fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal uden høring af E uropa- Parlamentet. Kommissionen indledte i slutningen af 2003 forhandlinger med de fire lande, som har forhandlings- ret: USA, Pakistan, Indien og Thailand. Kommissionen opnåede i 2004  en aftale med Indien og Pakistan, der blev godkendt af Rådet (landbrug og fiskeri) i juli 2004 med kvalific eret flertal. I 2005 blev der indgået en aftale med USA, som blev godkendt af Rådet i juni 2005. Nu foreligger så en aftale indgået med Thailand, som  endeligt fastsætter de generelle toldsatser. Bestemmelserne (det bedst opnåede for hver af de forhandlingsberettigede parter) i aftalerne indgået med de enkelte fo  r- handlingsparter, Indien, Pakistan, USA og Thailand, er gældende for alle land  ene.
15 Det forventede forslag vedr. aftalen med Thailand ventes at blive sat på dagsordenen for et ko m- mende rådsmøde med he  nblik på vedtagelse som a -punkt. Nærhedsprincippet Det forventede forslag er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik, hvorfor nærhedsp rin- cippet er tilgodeset. Formål og indhold Aftalen med Thailand indeholder bestemmelser for semi-sleben og sleben ris og brudris. Bestem- melserne for semi-sleben og sleben ris er i deres struktur lig bestemmelserne for afskallet ris. Der fastsættes en år   lig referencemængde for importniveauet beregnet som gennemsnittet af den totale mængde semi  -sleben og sleben ris importeret til EU fra alle destinationer fra 1. sept. til 31. aug. i årene 2001/2002 -2003/2004 plus 10 % (i alt 337.168 t). Ligeledes fastsætte  s en halvårlig ref e- rencemængde beregnet som 47 % af den årlige referenc   emængde (dvs. 158.496 t). Efter 6 måneders forløb skal EU reducere toldsatsen fra 175   €/t til 145 €/t, hvis importen inden for de forløbne 6 mån  eder er mindre end eller lig med 6 måneder referencemængden øget med 15 % (dvs. mindre end eller lig med 182.239 t). Er importmængden deri  mod mere end 15 % over 6 må- neder referencemængden (dvs. over 182.239 t), anvendes en toldrate på 175    €/t. Senest 10 dage efter udgangen af et markedsår skal EU evaluere og endeligt fastsætte toldsatsen efter samme pri   n- cipper som for den halvårlige fas tsætt  else. Der skal endvidere åbnes et nyt årligt toldkontingent for 13.500 t semi  -sleben og sleben ris, for hvilke 4.313 t skal allokeres til Thailand. Toldsatsen indenfor denne kvote skal være nul. Endelig fastsættes den anvendte toldsats ved import af brud  ris til 65 €/t og m ængden af det nuv  æ- rende toldkontingent for brudris øges til 100.000 t. Toldsatsen inden for denne kvote skal v æ  re lig den anvendte toldsats (65 €/t) fratrukket 30,77 %. Aftalen skal træde i kraft pr. 1. september 2005. Udtalelse Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om eventuelle rådsbeslutninger om indgåelse af aft  aler med leverandørlandene. Europa -Parlamentet skal dog udtale sig om et efterfølgende fo rslag om ændring af markedsordningen for ris. Konsekvenser En eventuel aftale forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser. De statsfina  n- sielle konsekvenser vil være yderst begrænsede for de afledte kons ekvenser for EU-budgettet i form af ændrede toldindtægter. Høring
16 Forslaget vil, når det modtages blive sendt i høring i § 2  -udvalget (landbrug). Regeringens foreløbige generelle holdning Det har hidtil været regeringens holdning, at man skulle afvente indgåelsen af aftaler med alle fo   r- handlingsparterne, før man kunne tilslutte sig aftalerne. Med resultatet af forhandlingerne  med Thailand foreligger der nu aftaler med alle forhandlingsparter. Resultatet fra forhandlingerne med Thailand er en forbedring af aftalen vedrørende slebne ris og brudris . Bestemmelserne (det bedst opnåede for hver af de forhandlingsberettigede parter)  i aftalerne indgået med de enkelte forhandlingsparter Indien, Pakistan, USA og Thailand er gældende for alle land  ene. Regeringen kan således  støtte den indgåede aftale med Thailand  , der også betyder, at der nu er in d- gået aftale med alle 4 forhandlingsbere ttigede parter. Generelle forventninger til andre landes holdninger Både forslaget om en aftale med Indien og Pakistan og forslaget om en aftale med USA er blevet vedtaget med kvalificeret flertal på rådsmøder (landbrug og fiskeri) h   enholdsvis den 19. juli 2004 og d. 20.-22. juni 2005. Danmark stemte imod begge aftaler, da Danmark ønskede én samlet vedta- gelse af aftalerne med de 4 forhandlingsberettigede lande. Forslaget vedr. Thailand forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal, idet det dog må  for- ventes, at visse større ris -producerende lande i Sydeuropa vil være kritisk indstillet overfor aftalen. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Aftalen med USA blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 i forbindelse med fo- relæggelse af rådsm   ø -22. juni 2005, jf. samlenotat af 9. juni 2005. Sagen om forhandlingerne om de bundne toldsatser for ris med USA og Thailand indgik i samleno- tat oversendt 14. januar 2005 forud for rådsmødet (landbrug og   fiskeri) den 24. januar 2005, men sagen blev taget af rådsmødedagsord  enen. Aftalen med Indien og Pakistan blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2004 i forbin- delse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2004, jf. sa mlenotat af 8. juli 2004. Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.