1 Lovforslag nr. L XX Forslag til Lov om ophævelse af   lov om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høs  t- tabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulen  t- virksomhed § 1 Lov nr. 918 af 25. november 1992 om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tø r- keramte jordbrugere ophæves  . § 2 Lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999, ophæves. § 3 Loven træder i kraft den   1. januar 2006, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. f e- bruar 1999, og regler udstedt i medfør af loven, gælder fortsat for tilskud, der er ydet efter loven. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninge  r 1. Indledning Lovforslaget fremsættes med henblik på at ophæve lov nr. 918 af 25. november 1992 om stats- garanti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgø relse nr. 98 af 10. februar 1999. [Spaltehenvisninger: udfyldes senere] 2. Lovforslagets indhold Lovforslaget er et led i regeringens regelsanering, der bl.a. har til formål at reducere antallet af l ove ved at ophæve de love, der ikke længere har nogen funktion. Ifølge lovforslaget for eslås statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere og lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed ophævet, da disse ikke længere finder anvende l se.
2 a. Ophævelse af lov om   statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jor d- brugere Lov nr. 918 af 25. november 1992 om statsgaranti og ydelsestilskud vedrørende høsttabslån til tø r- keramte jordbrugere foreslås ophævet   . Ifølge loven kunne der ydes 100 pct.  statsgaranti for lån med en løbetid på 10 år ydet af Dansk Landbrugs Realkreditfond til jordbrugere, der var udsat for væsentlige udbyttetab i 1992 på grund af tørken. Der kunne endvidere i 5 år ydes et tilskud til betaling af ydelserne på lånet. Ansø gninger om statsgaranti og ydelsestilskud skulle indgives inden den 1. april 1993. Alle de ydede lån er nu afviklet og statsgarantien hermed ophørt . Det sidste ydelsestilskud blev udbetalt i 2000. Som en konsekvens heraf foreslås lov om statsgaranti og ydelse stilskud vedrørende høsttabslån til tørkeramte jordbrugere ophævet. b. Ophævelse af lov om tilskud til jordbrugets konsulentvir  ksomhed Lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 98 af 10. februar 1999, foreslås ophævet   . Under konsulentordningen for jordbrugere blev der ydet tilskud til nedbringelse af jordbrugernes egenbetaling ved brug af konsulentrådgivning. Ifølge finansloven for 2004 og finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om finansloven for 2004 bortfaldt bevillingen til jordbru- gets konsulentvirksomhed. Jordbrugerne kompenseres for afskaffelsen af konsulentordningen ved, at landbrugets jordskattebetaling er nedsat, jf. lov nr. 1211 af 27. december 2003 om ændring af lov om beskatning af kommunerne af faste ejendomme (Den amtskommunale grundskyldspromille for landbrugsejendomme og lignende ejendomme). Som følge  af, at bevillingen til konsulentordningen er bortfaldet fra og med 2004, foreslås lov om tilskud til jordbrugets konsulentvirksomhed ophæ  vet. Lovens ophævelse får således ikke i sig selv konsekvenser. 3. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner. 4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. 5. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne. 6. Lovforslagets regionale konsekvenser
3 Lovforslaget har ingen regionale konsekvenser. 7. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 8. Forholdet til EU-retten EU-Kommissionen er orienteret om konsulentordningens ophør i Danmarks årsrapport over nati  o- nal finansiel støtte til landbrug for 2003 . Lovforslaget indeholder i øvrigt  ingen EU-retlige aspekter. 9. Høring [Lovforslaget er sendt i høring  jf. vedlagte høringsliste] Vurdering af konsekvenser for lovforslaget Positive konsekvenser / min- dreudgifter Negative konsekvenser / mer- udgifter Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Regionale konsekvenser Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Ingen Ingen Bemærkninger til de enkelte bestemmelser Til § 1 Loven giver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri  hjemmel til at yde g a ranti for lån i Dansk Landbrugs Realkreditfond til ejere af jordbrugsbedrifter, hvor høstudbyttet var nedsat som følge af tørken i 1992. Loven giver endvidere ministeren hjemmel til at yde tilskud til betaling af ydelserne på lånet. Lånene, hvortil der er ydet garanti, er alle    indfriet, og statsgarantien er hermed ophørt, lige som de sidste tilskud til betaling af ydelserne på lånet er udbetalt.   Loven foreslås derfor ophævet. Der henvises i øvrigt til de almi ndelige bemærkninger  .
4 Til § 2 Loven giver ministeren for fødevarer, l andbrug og fiskeri hjemmel til at yde tilskud til nedbringelse af jordbrugernes egenbetaling ved brug af jordbrugets konsulentvirksomhed. Fra og med 2004 er der ikke længere afsat midler på finansloven til konsulentordningen. Loven foreslås derfor ophævet. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger. Til § 3 Loven foreslås  at træde    i kraft den 1. januar 2006. En overgangsbestemmelse for så vidt angår ti  l- skud efter konsulentordningen er nødvendig for at kunne bevare muligheden for at rejse event uelle tilbagebetalingskrav som følge af uberettiget modtaget ti lskud.