Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 18. august 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 2 fra Fo  lketingets Europaudvalg, i tilknytning til rådsmøde Med venlig hilsen Hanne Lauger
Folketingets Europaudvalg Den 16. august 2005 J.nr. 5223 FVM 293 Folketingets Europaudvalg har ved skrivelse af den 18. juli 2005 i tilknytning til råd s- møde nr. 2676 (landbrug og fiskeri) 18 -19/7 05 anmodet om besvarelse af følgende spørgsmål 2: Spørgsmål 2: ”Vil ministeren i forlængelse af drøftelsen i Folketingets Europaudvalg den 15. juli 2005 oversende udvalget et notat, som beskriver de danske sukkerroedyrkeres økonomi før og efter en reform af EU’s marked  sordning for sukker, som foreslået af Kommissi o- nen (KOM (2005) 0263))?” Svar: Nærværende svar indeholder en beskrivelse af 2 forskellige analyser af sukkerroedy r- kernes økon omi før og efter gennemførelse af Kommissionens forslag til reform. Fødevareøkon  omisk Institut (FØI) står for den første analyse. I denne beregnes sukke r- roedyrkernes ”kvoterente” før og efter Kommissionens forslag til reform af sukkerse   k- toren. Ændringen i sukkerroedyrkernes kvoterente kan ses som et udtryk for sukkerro   e- avlernes produktionsøkonomi på langt sigt, idet både de faste og de variable omkostni   n- ger tages i betragtning. Den anden metode er foretaget af Landbrugsraadet/Dansk Landbrug. Her beregnes dækningsbidraget efter fradraget af variable og delvist faste omkostninger (Dækn ings-
2 bidrag II). Denne metode kan betragtes som et udtryk for sukkerroeavlernes produkti- onsøkonomi på kort eller melle  mlangt sigt.   Inden de 2 analyser forklares nærmere, kan det være hensigtsmæssigt at se på sukke r- roeavlernes økonomi før en eventuel refo  rm og i forhold til en alternativ afgrøde (hv e- de). Dækningsbidraget for henholdsvis sukker og hvede bygger på talmateriale fra FØI’s seneste landbrug   sstatistik (2003). Dækningsbidrag for heltidsbedrifter i Danmark ved dyrkning af sukkerroer og hvede (kr./ha) Sukker 2003 Hvede 2003 Produktionsværdi, i alt 22.417 9.193 Omkostninger I 6.194 3.239 Dækningsbidrag I* 16.223 5.954 Omkostninger II 7.712 3.512 Dækningsbidrag II** 8.511 2.442 * = Dækningsbidrag I indeholder fradrag af de variable omkostning  er som udsæd, gødning og kemik alier, energi og  maskinstation. ** = Dækningsbidrag II indeholder fradrag af de variable samt af de delvist faste omkostninger som arbejdsindsats og inventar (vedligehold, afskrivninger og forrentning til inventar). Som det fremgår af ovenstående tabel (og af FØI’s analyse) er økonomien for dansk sukkerproduktion i gennemsnit markant bedre end ved produktion af hvede. Det skal bemærkes, at produktionsværdien for hvede indeholder hektarstøtten. Der er store reg i- onale forskelle i indtjeningen. Det kan i denne forbindelse oplyses, at Dækningsbidrag II for sukkerroedyrkere på Lolland/Falster i 2004 gennemsni tligt var 14.800 kr./ha. Det kan endvidere være hensigtsmæssigt at se på de direkte støttebeløb til arealer med henholdsvis sukker og hvede før og efter reformen. Direkte støttebeløb for sukker og for hvede før og efter fuld implementering af sukkerreformen Sukker Hvede
3 Støtte i 2004 0 kr./haa 2.364 kr./hab Støtte fra 2005 og frem Ca. 2.200 kr./hac Ca. 2.200 kr./hac Støtte efter sukkerreform og e f- ter tilbagebetaling af dobbelt- støtte Ca. 5.000 kr/ha d Ca. 2.250 kr/ha a =  Sukkerproduktionen var i 2004 udelukkende subsidieret via den institutionelle prisstøtte til sukker.   b =  Beløbet dækker hektarstøtten for hvede fo r 2004. c =  Beløbet dækker den afkoblede basisstøtte under enkeltbetalingsordningen til almindelige landbrugsjorder. Støtten er uafhængig af pr   oduktionen. d =  Dette beløb udgøres af den afkoblede basisstøtte på ca. 2.220 kr/ha som nævnt under c samt en sæ  rlig støtte på ca. 2.800 kr/ha. med sukkerroer. Kompensationsbeløbet på ca. 2.800 kr/ha fordeles på den pågældende prod ucents samlede betalingsrettigheder. Den danske model for tilbagebetaling af dobbeltstøtten indebærer, at producenterne først vil opnå den fulde kom- pensation, når dobbeltstøtten for 2005 er tilbag  ebetalt. Fødevareøkonomisk Institut (FØI) har i notatet ”Økonomiske konsekvenser af Kommi s- sionens forslag af 22. juli 2005 til reform af EU’s markedsordning for sukker” af 8. juli 2005 blandt andet analyseret de danske sukkerroedyrkeres økonomi før og efter en r  e- form af markedsordningen for sukker. Notatet blev i sin helhed oversendt til Folketin- gets Europaudvalg den 14. juli 2005 (jf. besvarelsen af spørgsmål 1 til KOM(2005) 0263). FØI’s analy   se bygger på talmateriale for heltidslandbrugene fra 2003 og ind eholder en beregning af ændringen i den såkaldte kvoterente. Kvoterenten er den totale produkt   i- onsværdi pr. ha fratrukket de samlede omkostninger pr. ha (inklusiv faste omkostni  n- ger). Som et skøn for omkostningen til jorden indgår i beregningen et estimat for area  l- afkastet af hvede, idet hvede vurderes at være alternativafgrøden til sukker. Arealafk   a- stet af hvede er i dette tilfælde eksklusiv hektarstø   tte, idet støtten afkobles med virkning fra 2005. FØI har beregnet kvoterenten for 2003 til 7.800 kr./ha. Høsten 2003 gav imidlertid et unormalt højt udbytte og dermed en højere indtjening end ved en normal høst. På den baggrund har FØI foretaget en justering af kvoterenten, svarende til at høste    n havde lig-
4 get 5 pct. under det faktiske niveau for 20031. Herefter fås en kvoterente på   7.400 kr./ ha i 2003. FØI har ligeledes beregnet kvoterenten efter reformforslagets fulde impleme  ntering. Her viser beregningen, at kvoterenten efter reform vil være   negativ ( ). FØI har i forbindelse med denne beregning kalkuleret med, at reformens nedsættelse af min  i- mumsprisen for roer på 42,6 pct. i Danmark reelt kun vil medføre et fald i prisen ab landmand for alle roer under ét på 36 pct. Denne forskel skyldes, at  B-kvoten tegner sig for en større andel af den samlede kvote i Danmark end i EU som helhed, og en fo r- ventning om, at den danske produktion af C-roer (roer uden for kvote), der afregnes til de laveste priser, helt vil ophøre. I beregningen af  kvoterenten efter reformen indgår desuden den samme justering af det faktiske høstudbytte for 2003 på 5 pct., som b  e- skrevet ovenfor.   Ifølge FØI’s beregninger udgør ændringen i sukkerroeavlernes kvoterente som følge af reformen således 7.800 kr./ha. (7. 400 -400)). FØI præciserer i notatet, at beregni n- gerne er baseret på gennemsnitstal, der dækker over store forskelle fra landbrug til lan   d- brug. Beregningerne af kvoterenten er endvidere baseret på uændrede produktionso   m- kostninger og tager ikke højde for , at en forventet strukturudvikling, især med henblik på størrelsesmæssige og beliggenhed smæssige fordele, vil bidrage til at reducere de gennemsnitlige produktionsomkostninger. FØI konkluderer, at reformen vil medvirke til at fremme koncentrationen af r  oeproduk- tionen på væsentlig færre og fortrinsvis større bedrifter, der formodentlig også vil ligge nærmere fabrikkerne. En sådan udvikling vil bidrage til at formindske de samlede pr   o- duktions- og transportomkostninger og dermed forøge kvoterenten. Såfremt   denne strukturtilpasning finder sted, er det FØI’s vurdering, at der også efter reformen, vil v    æ- re landbrug, der vil kunne producere roer med en positiv kvoterente, og at produktionen af sukkerroer i Danmark fortsat vil være konkurrencedygtig i forhold til   andre land- brugsafgrøder. Produktionen vil derfor blive opretholdt på et niveau svarende til den fremtidige danske kvote (dvs. kvoten efter eventuelle tilkøb og frasalg og efter eventue l- le nedsæ  ttelser). Det skal bemærkes, at FØI’s beregninger ikke indeho lder potentielle omkostninger for roedyrkerne vedrørende produktionsafgiften og fragttilskuddet, jf. nede nfor. 1 Dette gøres ved at fo retage en justering både af høstudbyttet pr. ha og af den gennemsnitlige pris for r  o- erne ab landmanden.
5 Ovennævnte beregninger inkluderer ikke den afkoblede kompensation, som i henhold til Kommissionens forslag ydes for 60 pct. af sukkerroedyrkernes indkomsttab. FØI for  e- tager i sin analyse en beregning af, hvor stort et gennemsnitligt tab sukkerproducenterne vil have, såfremt kompensation udbetales til det antal sukkerroeavlere, der var i 2003. Ifølge FØI beløber kompensationen pr. år for Danmark s ig i alt til ca. 241 mio. kr. FØI beregner en samlet kvoterente for Danmark forudsat, at arealet med sukkerroe falder til 41.245 ha (det areal som skønnes at være nødvendigt for at opretholde en produktion svarende til den nuværende danske kvote). Herefter   beregnes sukkerroedyrkernes sam- lede tab ved at trække den samlede kompensation fra den samlede kvoterente. Den ge  n- nemsnitlige nedgang i indkomsten pr. sukkerproducent på knap  29.000 kr. om året  fås ved at dividere det samlede tab med antallet af sukkerroedyrkere i 2003. Der tages i denne beregning heller ikke højde for effekterne af den forventede strukturudvi kling. Landbrugsraadet/Dansk Landbrug har ligeledes foretaget beregninger vedrørende ro e- dyrkernes indkomsttab. Landbrugsraadets beregninger er statiske og baseret på roedy r- kere med et gennemsnitsudbytte. Beregningerne bygger på forudsætninger om, at der fremover vil blive dyrket sukkerroer svarende til den nuværende kvote, samt at der ikke vil blive tale om kvotereduktion i Danmark, idet omstruktureringsfonden forudsættes at have den ønskede effekt på sukkerproduktionen i EU. Sidstnævnte er også en forudsæ t- ning i reformforslaget.   Foruden reduktionen i roepriserne inkluderer Landbrugsraadet tillige konsekvenserne af: forventningerne til den nye produktionsafgift forventninger til reduktionen i fragttilskuddet Kommissionens forslag indebærer indførelsen af en    produktionsafgift på 12  €/ton fra 2007/2008. Afgiften opkræves hos fabrikanterne, men fabrikanterne kan kræve, at ro e- dyrkerne bærer 50 pct. af afgiften. Ifølge Landbrugsraadets b   eregninger vil denne udgift vil i givet fald udgøre 370 kr./ha for roedy rkerne.   I den nuvære  nde markedsordning fastsættes   fragttilskuddet i brancheaftalerne mellem roedyrkerne og Danisco. Landbrugsraadet forudsætter, at fragttilsku  ddet efter reformen fortsat vil blive knyttet til minimumsprisen for roer, og at fragttilskuddet derfor vil blive reduceret med samme takt som prisen på sukker, dvs. med 39 pct. over 2 år. Redukti  o- nen i fragttilskuddet estimeres til 990 kr./ha. i 2007.
6 Det skal bemærkes, at roedyrkernes andel af produktionsafgiften og fragtti  lskuddets størrelse ikke  en obligatoriske k onsekvenser af reformforslaget. Fordelingen af sådanne udgifter vil blive fastsat i brancheaftalerne mellem roedyrkerne og fabrikanterne. Prisfaldet er estimeret til at føre til et indtægtstab på 8.426 kr./ha i 2007 2. Samlet set ser Landbrugsraadets beregninger således ud: Sukkerroeavlernes indkomsttab i kr./ha Tab i kr. pr. ha   Ny produktionsafgift 370 Prisreduktion, fragttilskud 990 Prisreduktion 8.426    Tab i alt pr. ha 9.787 Som det fremgår af tabellen, vil Kommissionens forslag ifølge Lan  dbrugsraadets bereg- ninger, medføre en samlet reduktion i dækningsbidrag II på 9.787 kr./ha. Under antage l- se af en afkoblet støtte på i alt ca. 5.000 kr. (basisstøtte og kompensation) opgør Lan d- brugsraadet roedyrkernes samlede tab til ca. 4.800 kr./ha (9.787 Det skal bemærkes, at Landbrugsraadets beregning bygger på gennemsnitlige beregni   n- ger, der alene dækker indtægtssiden. Eventuelle besparelser i produ ktionsomkostninger indgår ikke, og beregningerne tager ikke højde for struktu  rtilpasninger, der må forventes at medføre en positiv effekt på indtjeningen for de fortsættende roedyrkere. Landbrug s- raadet ser isoleret på økonomien i su  kkersektoren og inddrager ikke muligheden for at skifte til alternative afgrøder. Landbrugsraadet bygger som nævnt deres beregninger på en antagelse om, at der også efter en reform vil blive dyrket sukkeroer svarende til den nuværende danske kvote, 2 Kommissionen har estimeret, at prisreduktionen i Danmark for alle roer under et vil udgøre  41,5 pct. Det er denne procentmæssige prisreduktion, som Landbrugsraadet benytter i sine beregninger. FØI har beregnet denne procentmæ  ssige prisreduktion til 41,3 på basis af tal fra 2003. Prisreduktionen på 42,6 pct., som er nævnt i Kommissionens forslag, svarer til den genn  emsnitlige procentmæssige prisredu  ktion i EU.
7 hvilket indikerer, at sukkerproduktion, efter Landbrugsraadets opfattelse, fortsat vil væ- re bedste alternativ for en del af de eksisterende bedrifter. De 2 analyser giver nogenlunde samme niveau for faldet i indkomsten pr. ha efter suk- kerreformen med de forskelle, som forskellige forudsætninger kan a  fstedkomme. I FØI’s beregning af kvoterenten tages flere omko   stninger i betragtning, herunder til jorden, hvilket ikke er tilfældet i Landbrugsraadets analyse. Landbrug  sraadets har på sin side inkluderet potentielle udgifter til fragttilskud og produktionsafgiften. Hverken i FØI’s eller i Landbrugsraadets beregnin   ger indgår muligheden for en yderl i- gere reduktion af mindsteprisen til roedyrkerne på maksimalt 10 pct., som er en del af Kommissionens forslag. Såfremt denne mulighed tages i anvendelse, vil tabet for ro e- dyrkerne blive forøget.