Folketingets Udvalg for Fødevarer, LandbrugDen 18. august 2005og Fiskeri./.Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 2 fra Fo lketingets Europaudvalg, i tilknytning til rådsmødeMed venlig hilsenHanne Lauger
Folketingets EuropaudvalgDen 16. august 2005J.nr. 5223FVM 293Folketingets Europaudvalg har ved skrivelse af den 18. juli 2005 i tilknytning til råd s-møde nr. 2676 (landbrug og fiskeri) 18 -19/7 05 anmodet om besvarelse af følgende spørgsmål 2:Spørgsmål 2:Vil ministeren i forlængelse af drøftelsen i Folketingets Europaudvalg den 15. juli 2005 oversende udvalget et notat, som beskriver de danske sukkerroedyrkeres økonomi før og efter en reform af EUs marked sordning for sukker, som foreslået af Kommissi o-nen (KOM (2005) 0263))?Svar: Nærværende svar indeholder en beskrivelse af 2 forskellige analyser af sukkerroedyr-kernes økon omi før og efter gennemførelse af Kommissionens forslag til reform. Fødevareøkon omisk Institut (FØI) står for den første analyse. I denne beregnes sukker-roedyrkernes kvoterente før og efter Kommissionens forslag til reform af sukkerse k-toren. Ændringen i sukkerroedyrkernes kvoterente kan ses som et udtryk for sukkerro e-avlernes produktionsøkonomi på langt sigt, idet både de faste og de variable omkostni n-ger tages i betragtning. Den anden metode er foretaget af Landbrugsraadet/Dansk Landbrug. Her beregnes dækningsbidraget efter fradraget af variable og delvist faste omkostninger (Dæknings-
2bidrag II). Denne metode kan betragtes som et udtryk for sukkerroeavlernes produkti-onsøkonomi på kort eller melle mlangt sigt. Inden de 2 analyser forklares nærmere, kan det være hensigtsmæssigt at se på sukker-roeavlernes økonomi før en eventuel refo rm og i forhold til en alternativ afgrøde (hv e-de). Dækningsbidraget for henholdsvis sukker og hvede bygger på talmateriale fra FØIs seneste landbrug sstatistik (2003). Dækningsbidrag for heltidsbedrifter i Danmark ved dyrkning af sukkerroer og hvede (kr./ha) Sukker 2003Hvede 2003Produktionsværdi, i alt22.4179.193Omkostninger I6.1943.239Dækningsbidrag I*16.2235.954Omkostninger II7.7123.512Dækningsbidrag II**8.5112.442*=Dækningsbidrag I indeholder fradrag af de variable omkostning er som udsæd, gødning og kemik alier, energi og maskinstation.**=Dækningsbidrag II indeholder fradrag af de variable samt af de delvist faste omkostninger som arbejdsindsats og inventar (vedligehold, afskrivninger og forrentning til inventar).Som det fremgår af ovenstående tabel (og af FØIs analyse) er økonomien for dansk sukkerproduktion i gennemsnit markant bedre end ved produktion af hvede. Det skal bemærkes, at produktionsværdien for hvede indeholder hektarstøtten. Der er store regi-onale forskelle i indtjeningen. Det kan i denne forbindelse oplyses, at Dækningsbidrag II for sukkerroedyrkere på Lolland/Falster i 2004 gennemsni tligt var 14.800 kr./ha. Det kan endvidere være hensigtsmæssigt at se på de direkte støttebeløb til arealer med henholdsvis sukker og hvede før og efter reformen. Direkte støttebeløb for sukker og for hvede før og efter fuld implementering af sukkerreformen Sukker Hvede
3Støtte i 20040 kr./haa2.364 kr./habStøtte fra 2005 og fremCa. 2.200 kr./hac Ca. 2.200 kr./hacStøtte efter sukkerreform og e f-ter tilbagebetaling af dobbelt-støtteCa. 5.000 kr/hadCa. 2.250 kr/haa= Sukkerproduktionen var i 2004 udelukkende subsidieret via den institutionelle prisstøtte til sukker. b= Beløbet dækker hektarstøtten for hvede for 2004. c= Beløbet dækker den afkoblede basisstøtte under enkeltbetalingsordningen til almindelige landbrugsjorder. Støtten er uafhængig af pr oduktionen.d= Dette beløb udgøres af den afkoblede basisstøtte på ca. 2.220 kr/ha som nævnt under c samt en sæ rlig støtte på ca. 2.800 kr/ha. med sukkerroer. Kompensationsbeløbet på ca. 2.800 kr/ha fordeles på den pågældende producents samlede betalingsrettigheder. Den danske model for tilbagebetaling af dobbeltstøtten indebærer, at producenterne først vil opnå den fulde kom-pensation, når dobbeltstøtten for 2005 er tilbag ebetalt.Fødevareøkonomisk Institut (FØI) har i notatet Økonomiske konsekvenser af Kommis-sionens forslag af 22. juli 2005 til reform af EUs markedsordning for sukker af 8. juli 2005 blandt andet analyseret de danske sukkerroedyrkeres økonomi før og efter en r e-form af markedsordningen for sukker. Notatet blev i sin helhed oversendt til Folketin-gets Europaudvalg den 14. juli 2005 (jf. besvarelsen af spørgsmål 1 til KOM(2005) 0263).FØIs analy se bygger på talmateriale for heltidslandbrugene fra 2003 og ind eholder en beregning af ændringen i den såkaldte kvoterente. Kvoterenten er den totale produkt i-onsværdi pr. ha fratrukket de samlede omkostninger pr. ha (inklusiv faste omkostni n-ger). Som et skøn for omkostningen til jorden indgår i beregningen et estimat for area l-afkastet af hvede, idet hvede vurderes at være alternativafgrøden til sukker. Arealafk a-stet af hvede er i dette tilfælde eksklusiv hektarstø tte, idet støtten afkobles med virkning fra 2005. FØI har beregnet kvoterenten for 2003 til 7.800 kr./ha. Høsten 2003 gav imidlertid et unormalt højt udbytte og dermed en højere indtjening end ved en normal høst. På den baggrund har FØI foretaget en justering af kvoterenten, svarende til at høste n havde lig-
4get 5 pct. under det faktiske niveau for 20031. Herefter fås en kvoterente på 7.400 kr./ hai 2003. FØI har ligeledes beregnet kvoterenten efter reformforslagets fulde impleme ntering. Her viser beregningen, at kvoterenten efter reform vil være negativ (). FØI har i forbindelse med denne beregning kalkuleret med, at reformens nedsættelse af min i-mumsprisen for roer på 42,6 pct. i Danmark reelt kun vil medføre et fald i prisen ab landmand for alle roer under ét på 36 pct. Denne forskel skyldes, at B-kvoten tegner sig for en større andel af den samlede kvote i Danmark end i EU som helhed, og en fo r-ventning om, at den danske produktion af C-roer (roer uden for kvote), der afregnes til de laveste priser, helt vil ophøre. I beregningen af kvoterenten efter reformen indgår desuden den samme justering af det faktiske høstudbytte for 2003 på 5 pct., som b e-skrevet ovenfor. Ifølge FØIs beregninger udgør ændringen i sukkerroeavlernes kvoterente som følge af reformen således 7.800 kr./ha. (7. 400 -400)). FØI præciserer i notatet, at beregnin-gerne er baseret på gennemsnitstal, der dækker over store forskelle fra landbrug til lan d-brug. Beregningerne af kvoterenten er endvidere baseret på uændrede produktionso m-kostninger og tager ikke højde for , at en forventet strukturudvikling, især med henblik på størrelsesmæssige og beliggenhedsmæssige fordele, vil bidrage til at reducere de gennemsnitlige produktionsomkostninger. FØI konkluderer, at reformen vil medvirke til at fremme koncentrationen af r oeproduk-tionen på væsentlig færre og fortrinsvis større bedrifter, der formodentlig også vil ligge nærmere fabrikkerne. En sådan udvikling vil bidrage til at formindske de samlede pr o-duktions- og transportomkostninger og dermed forøge kvoterenten. Såfremt denne strukturtilpasning finder sted, er det FØIs vurdering, at der også efter reformen, vil v æ-re landbrug, der vil kunne producere roer med en positiv kvoterente, og at produktionen af sukkerroer i Danmark fortsat vil være konkurrencedygtig i forhold til andre land-brugsafgrøder. Produktionen vil derfor blive opretholdt på et niveau svarende til den fremtidige danske kvote (dvs. kvoten efter eventuelle tilkøb og frasalg og efter eventue l-le nedsæ ttelser).Det skal bemærkes, at FØIs beregninger ikke indeholder potentielle omkostninger for roedyrkerne vedrørende produktionsafgiften og fragttilskuddet, jf. nede nfor. 1Dette gøres ved at fo retage en justering både af høstudbyttet pr. ha og af den gennemsnitlige pris for r o-erne ab landmanden.
5Ovennævnte beregninger inkluderer ikke den afkoblede kompensation, som i henhold til Kommissionens forslag ydes for 60 pct. af sukkerroedyrkernes indkomsttab. FØI for e-tager i sin analyse en beregning af, hvor stort et gennemsnitligt tab sukkerproducenterne vil have, såfremt kompensation udbetales til det antal sukkerroeavlere, der var i 2003. Ifølge FØI beløber kompensationen pr. år for Danmark sig i alt til ca. 241 mio. kr. FØI beregner en samlet kvoterente for Danmark forudsat, at arealet med sukkerroe falder til 41.245 ha (det areal som skønnes at være nødvendigt for at opretholde en produktion svarende til den nuværende danske kvote). Herefter beregnes sukkerroedyrkernes sam-lede tab ved at trække den samlede kompensation fra den samlede kvoterente. Den ge n-nemsnitlige nedgang i indkomsten pr. sukkerproducent på knap 29.000 kr. om året fås ved at dividere det samlede tab med antallet af sukkerroedyrkere i 2003. Der tages i denne beregning heller ikke højde for effekterne af den forventede strukturudvi kling. Landbrugsraadet/Dansk Landbrug har ligeledes foretaget beregninger vedrørende ro e-dyrkernes indkomsttab. Landbrugsraadets beregninger er statiske og baseret på roedy r-kere med et gennemsnitsudbytte. Beregningerne bygger på forudsætninger om, at der fremover vil blive dyrket sukkerroer svarende til den nuværende kvote, samt at der ikke vil blive tale om kvotereduktion i Danmark, idet omstruktureringsfonden forudsættes at have den ønskede effekt på sukkerproduktionen i EU. Sidstnævnte er også en forudsæt-ning i reformforslaget. Foruden reduktionen i roepriserne inkluderer Landbrugsraadet tillige konsekvenserne af: forventningerne til den nye produktionsafgiftforventninger til reduktionen i fragttilskuddetKommissionens forslag indebærer indførelsen af en produktionsafgift på 12 €/ton fra 2007/2008. Afgiften opkræves hos fabrikanterne, men fabrikanterne kan kræve, at roe-dyrkerne bærer 50 pct. af afgiften. Ifølge Landbrugsraadets b eregninger vil denne udgift vil i givet fald udgøre 370 kr./ha for roedy rkerne. I den nuvære nde markedsordning fastsættes fragttilskuddet i brancheaftalerne mellem roedyrkerne og Danisco. Landbrugsraadet forudsætter, at fragttilsku ddet efter reformen fortsat vil blive knyttet til minimumsprisen for roer, og at fragttilskuddet derfor vil blive reduceret med samme takt som prisen på sukker, dvs. med 39 pct. over 2 år. Redukti o-nen i fragttilskuddet estimeres til 990 kr./ha. i 2007.
6Det skal bemærkes, at roedyrkernes andel af produktionsafgiften og fragtti lskuddets størrelse ikke en obligatoriske k onsekvenser af reformforslaget. Fordelingen af sådanne udgifter vil blive fastsat i brancheaftalerne mellem roedyrkerne og fabrikanterne. Prisfaldeter estimeret til at føre til et indtægtstab på 8.426 kr./ha i 20072. Samlet set ser Landbrugsraadets beregninger således ud: Sukkerroeavlernes indkomsttab i kr./haTab i kr. pr. ha Ny produktionsafgift370Prisreduktion, fragttilskud990Prisreduktion8.426 Tab i alt pr. ha9.787Som det fremgår af tabellen, vil Kommissionens forslag ifølge Lan dbrugsraadets bereg-ninger, medføre en samlet reduktion i dækningsbidrag II på 9.787 kr./ha. Under antagel-se af en afkoblet støtte på i alt ca. 5.000 kr. (basisstøtte og kompensation) opgør Land-brugsraadet roedyrkernes samlede tab til ca. 4.800 kr./ha (9.787 Det skal bemærkes, at Landbrugsraadets beregning bygger på gennemsnitlige beregni n-ger, der alene dækker indtægtssiden. Eventuelle besparelser i produktionsomkostninger indgår ikke, og beregningerne tager ikke højde for struktu rtilpasninger, der må forventes at medføre en positiv effekt på indtjeningen for de fortsættende roedyrkere. Landbrugs-raadet ser isoleret på økonomien i su kkersektoren og inddrager ikke muligheden for at skifte til alternative afgrøder. Landbrugsraadet bygger som nævnt deres beregninger på en antagelse om, at der også efter en reform vil blive dyrket sukkeroer svarende til den nuværende danske kvote, 2Kommissionen har estimeret, at prisreduktionen i Danmark for alle roer under et vil udgøre 41,5 pct.Det er denne procentmæssige prisreduktion, som Landbrugsraadet benytter i sine beregninger. FØI har beregnet denne procentmæ ssige prisreduktion til 41,3 på basis af tal fra 2003. Prisreduktionen på 42,6 pct., som er nævnt i Kommissionens forslag, svarer til den genn emsnitlige procentmæssige prisredu ktion i EU.
7hvilket indikerer, at sukkerproduktion, efter Landbrugsraadets opfattelse, fortsat vil væ-re bedste alternativ for en del af de eksisterende bedrifter. De 2 analyser giver nogenlunde samme niveau for faldet i indkomsten pr. ha efter suk-kerreformen med de forskelle, som forskellige forudsætninger kan a fstedkomme. I FØIs beregning af kvoterenten tages flere omko stninger i betragtning, herunder til jorden, hvilket ikke er tilfældet i Landbrugsraadets analyse. Landbrug sraadets har på sin side inkluderet potentielle udgifter til fragttilskud og produktionsafgiften. Hverken i FØIs eller i Landbrugsraadets beregnin ger indgår muligheden for en yderl i-gere reduktion af mindsteprisen til roedyrkerne på maksimalt 10 pct., som er en del af Kommissionens forslag. Såfremt denne mulighed tages i anvendelse, vil tabet for ro e-dyrkerne blive forøget.