Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 18. august 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 2 fra Folketingets Europau  d- valg, fremsendt ved skrivelse af den 18. juli 2005 i tilknytning til KOM (2005) 0263. Med venlig hilsen Hanne Lauger
Folketingets Europaudvalg Den 16. august 2005 J.nr.: 5223 FVM 292 Folketingets Europaudvalg har ved skrivelse af 18. juli 2005 i tilknytning til KOM (2005) 0263 anmodet om besvarelse af fø lgende spørgsmål 2: Spørgsmål 2: ”Udvalget udbeder sig fødevareministerens kommentarer til vedlagte artikel fra Ritzaus Bureau af 7. juli 2005 vedrørende Novozymes overvejelser om at flytte sin fremtidige vækst uden for Danmark.” Svar: I artiklen fra Ritzaus Bureau af 7. juli 2005 fremgår det, at Novozymes vil flytte sin   produktion til udlandet efter EU’s sukkerreform, idet kunstigt høje sukke  rpriser og tabet af eksportstøtte gør produktionen i EU for dyr, og at man derfor ønsker produktionen placeret, hvor der kan købes sukker til verdensmarked spriser. Det kan indledende bemærkes, at der under den nuværende markedsordning for sukker som hovedregel ikke kan tildeles eksportrestitutioner til kemiske og farmaceutiske pro- dukter1. Kommissionen lægger i sit   forslag til reform af sukkersektoren ikke op til æ  n- dringer på dette område. Det kan endvidere oplyses, at Direktoratet for FødevareE   r-
2 hverv på baggrund af registrerede data om udbetalte eksportrestitutioner fra perioden 2001 og frem ikke har registreret udbetalinger af eksportrestitutioner til en virksomhed under navnet Novozymes. Under den nuværende ordning er EU  -prisen på sukker ca. det tredobbelte af verden s- markedsprisen. Således har verdensmarkedsprisen gennemsnitligt v æ  ret ca. 230,3 $/ton for hvidt sukker over de sidste 5 år2, mens EU’s interventionspris er 631,9 €/ton for hvidt sukker. For at kompensere for denne prisforskel og for at tillade industrien i EU at konkurrere på lige fod med industrien i tredjelande kan der i dag tildeles produktionsr e- stitutioner. Det er en støtte til vir ksomheder, såsom Nov bl.a. i forarbejdningsprocessen. Novozymes har i 2003 fået 63,8 mio. kr. og i 2004 fået 50,2 mio. kr. i produktionsrestitutioner. For så vidt angår sukkerforsyning af den kemiske og farmaceutiske industri efter refo  r- men, gives der i Kommissionens forslag en række muligheder, som sigter efter at give industrien mulighed for at opnå sukker til verdensmarkedspris og derved få lige konku  r- rencevilkår med industrier i tredjelande. Således foreslår Kommissionen, jf. artikel 12 i for  slaget, at sukker produceret uden for kvote skal anvendes industrielt (fx til kemiske og farmaceutiske produkter), overføres til næste års kvote eller anvendes til den særlige forsyning sordning for ydre regioner f.eks. de oversøiske franske departementer.  Produktionen af sukker uden for kvote vil ikke være underlagt kravet om betaling af mindstepriser for sukkerroerne og vil heller ikke være omfattet af de mekanismer, der foreslås med henblik på at holde prisen for kvot e- sukkeret omtrent på niveau med refere nceprisen. Kommissionen forventer derfor, at sukker produceret uden for kvote vil kunne købes af den kemiske industri til priser, der ligger under den institutionelt fastsatte EU-referencepris. Er dette ikke tilstrækk ligt til at sikre forsyning af sukker til verdensmarkedspris, foreligger yderligere 3 muligheder: Der kan ydes produktionsrestitutioner, jf. artikel 13, stk. 3. I henhold til Kom- missionens forslag må de slutprodukter, der er produceret ved hjælp af sukker, hvortil der er ydet produktionsrestitutioner, dog ikke eksporteres. Kommissio- 1 Som undtagelse, jf. RFO (EF) nr. 1260/2001, bilag V, ydes eksportrestitutioner til produkterne Mannitol (KN-kode 2905 43 00), D -glucitol (Sorbitol) (KN-kode 2905 44) samt Sorbitol (KN-kode 3824 60) und- tagen varer henhørende under pos. 2905 44. 2 Kilde: F:O:Lichts, Vol. 137, 5. juli 2005. Tallene er for London børsen No 5.  Bemærk at tallene er i US  - dollar.
3 nen begrunder denne del af forslaget med hensynet til at holde sig under WTO- loftet for subsidieret eksport. Der kan åbnes importkontingenter til fordel for industrien, hvor tolden helt e l- ler delvist kan suspenderes, jf. artikel 26, stk. 3. Der kan anvendes aktiv forædling, jf. RFO (EF) nr. 2913/1992, afdeling 3, som indebærer, at sukker kan importeres toldfrit til forarbejdning med henblik på geneksport af slutprodukterne.   Det fremgår af artikel 13, stk. 2, at Kom missionen efter forvaltningskomitéprocedure skal udarbejde en liste over produkter, som industrisukker, industriglucose og industrii- nulinsirup kan anvendes til produktion af. Kommissionen har erklæret sig enig i, at det er yderst vigtigt at sikre industr  iens sukker- forsyning, sål edes at industrien i EU kan konkurrere på lige fod med sukkerindustrien i tredjelande.