Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den 15. juli 2005 Sagsnr. 410 ./. Vedlagt fremsendes til Fødevareudvalgets orientering  notat om implementeringsprocessen vedr. FAO’s (Food and Agriculture Organisation of the United Nations) internationale traktat om plantegenetiske ressourcer for fødevare r og landbrug. Hans Chr. Schmidt /Henry Damsgaard Lanng
ORIENTERENDE   NOTAT   TIL   FOLKETINGETS   UDVALG   FOR   FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERI om implementeringsprocessen vedr. FAOs1 internationale traktat om plantegenetiske ressourcer for fødevarer og jordbrug Resumé Der er i FAO iværksat en pro  ces med henblik på at fastlægge adgangsbetingelserne til plantegenetiske ressourcer under FAOs internationale traktat om plantegenetiske ressourcer for fødevarer og jordbrug, herunder betaling for kommerciel anvendelse  af de plantegenetiske ressourcer i systemet. Nedenstående har til formål kort at orientere udvalget herom. Baggrund og indhold Danmark og EU har ratificeret FAOs internationale traktat om plantegenetiske ressourcer for fødevarer og jordbrug2. Traktaten har senest været forelagt Folketinget i   2003 forbindelse med Danmarks og EUs ratifikation af traktaten. Der arbejdes nu i FAO-regi med at udmønte traktatens rammebestemmelser. Et centralt element er udarbejdelsen af en standardaftale for udvekslingen af plantegenetiske ressourcer3 under traktaten, en såkaldt ”standard Material Transfer Agreement” (sMTA). I følge traktaten skal denne sMTA bl.a. indeholde et krav til brugerne af de plantegenetiske ressourcer om økonomisk udbyttedeling: Hvis man markedsfører et produkt, der er en plante genetisk ressource, og som indeholder materiale hentet fra traktatens system, kan man i visse tilfælde blive pålagt at indbetale en del af det økonomiske udbytte til en central fond. Reglerne for, hvordan denne betaling skal ske og størrelsen heraf, er et meget væse   ntligt punkt under udarbejdelsen af MTA’en. En FAO-arbejdsgruppe (Contact group)4 skal levere et forslag til sMTA til traktatens styrende organ, som herefter med konsensus skal træffe endelige beslutning om sMTA’en. De lande, 1FAO: Food and Agriculture Organisation of the United Nations. 2Folketingsbeslutning  om  Danmarks  ratifikation  af  den  internationale  traktat  om  plantegenetiske  ressourcer  for fødevarer og jordbrug (B50) af 20. marts 2003. 3 Omfatter plantegenetiske ressourcer fra 64 afgrøder og beslægtede arter (jf. traktaten  s bilag 1), som forvaltes af de lande, som har tiltrådt kontrakten (72 lande (inkl. EU) pr. 12/7-05), og som er offentlig ejendom. Derudover indgår plantegenetiske ressourcer af de omtalte afgrøder, som  bl.a. findes i de internationale landbrugsforskningscentre under CGIAR-systemet (Consultative Group on International Agricultural Research). Alt i alt forventes systemet at komme til at rumme en væsentlig del af verdens plantegenetiske ressourcer af de berørte afgr ø der og beslægtede a rter. 4 Fra  den  europæ iske  region  er  udpeget  12  repræsentanter ,  heriblandt  Bent  Skovmand,  direktør  for  Nordisk Genbank. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri 2. afdeling, 2. kontor,epartementet/Plantedirektoratet Den14 . juli 2005
der har ratificeret traktaten, herunder Danmark, er alle repræsenteret i det styrende organ og har dermed i princippet vetoret overfor sMTA’ens indhold. Traktatens styrende organ mødes i 1. halvår af 2006, formentlig juni måned, hvor der skal træffes beslutning om i det mindste visse dele af MTA’en. På området er der delt kompetence mellem nationalt og EU  -niveau. Under de foreløbige forhandlinger knyttet til traktaten og herunder sMTA’en har praksis væ  ret, at EU internt er nået til enighed om en fælles holdning, som formandskabet så har fremført overfor de andre forhandlingsparter i FAO. Status og videre proces FAO arbejdsgruppen (Contact group) afholder sit første møde den 18.  -22. juli 2005 i Tunesien. Arbejdsgruppens forhandlinger tager udgangspunkt i et 1. udkast til sMTA, som FAOs sekretariat har udarbejdet. En sMTA indeholder mange elementer, og forhandlingerne om flere af disse forventes at blive vanskelige. Det er derfor tvivlsomt, om der kan opnås enighed om en sMTA på arbejdsgruppens første møde. EU   -Kommissionen forventer, at de egentlige substansdrøftelser omkring et system for betalin g først vil ske på et 2. og eventuelt 3. mø EU’s forberedelse til forhandlingerne er primært foregået i en kommissionsarbejdsgruppe, som i løbet af foråret 2005 har drøf   tet FAO-sekretariatets udkast til sMTA. Drøftelserne er foregået på   et teknisk niveau knyttet til den konkrete tekst i udkastet til sMTA’en.   Der er mellem EU-landene bred enighed om, at det er centralt at sikre, at sMTA’en er helt konsistent med den internationale traktat og dens mandat. På den baggrund har kommissionsarbejdsgruppen foranstaltet en juridisk vurdering af det 1. udkast og inddraget denne vurdering i forberedelsen forud for mødet i Tunesien. Vedrørende betalingssystemet i MTA’en er der enighed i EU-kredsen om, at der bør opbygges et system for betaling, der er transparent, effektiv og realistisk at gennemføre. Disse drøftelser bedømmes dog som nævnt at være i en indledende fase. Jf. Fødevareministeriets svar af 5. februar 2003 på Folketin  gets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris spørgsmål nr. 5 af 21. januar 2003 er Danmark fortsat opmærksom på at arbejde for, at traktatens system for udveksling af plantegenetiske ressourcer ikke resulterer i en slags ”genskat” til skade for specielt   små og mellemstore forædlingsvirksomheder Når der skal tages  stilling til ”Contact group”s udkast til   sMTA’en i traktatens styrende organ vil Fødevaremin isteriet forelægge sagen for Folketinget.