Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk Den 7. Juli 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater om Kommissionens forslag til Kommis- sionens forordning om gennemførelses - og overgangsforanstaltninger for hygiejne- og kon- trolforordningerne – doc. SANCO/55/2005 Rev. 5. Med venlig hilsen Charlotte Ahrendt Steen
Side 2/11 5. juli 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om udkast til Kommissionens forordning om gennemførelses - og overgangsforanstaltninger for visse fødevarer af animalsk oprindelse iht. forordning (EF) nr. 853/2004, organisering af den offentlige kontrol af fødevarer af animalsk oprindelse  iht. forordning (EF) nr. 854/2004, og offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof - og fødevarelovgi v- ningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes iht. fo  r- ordning (EF) nr. 882/2004, og ændring af bilag i forordning (E  F) nr. 852/2004, 853/2004 og 854/2004 SANCO/55/2005 Rev. 5 Kommissionen har ved SANCO/55/2005 Rev. 5 fremsat forslag om gennemførelses    og over- gangsforanstaltninger til hygiejneforordningerne og kontrolforordningerne samt om ændring af bilag i hygiejneforordningerne og kontrolforordningen for animalske fødevarer. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresun   dhed den 19. juli 2005. Forordningsforslaget indeholder gennemførelses - og overgangsforanstaltninger til hygiejne- og kontrolforordningerne. Der er tale om en række tekniske bestemmelser, som er nødvendige for en ensartet anvendelse af forordningerne fra 1. januar 2006 i medlemsstaterne. Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede bestemmelser og forhold   er sig positivt til forslaget. Re- geringen arbejder dog for forbedring af forslaget for så vidt angår antimikrobiel behandling af fjerkrækød, trikinkontrol af slagtedyr og afsætning af animalske produkter produceret før 1. januar 2006. Hvis de ønskede forb edringer ikke imødekommes i relation til antimikrobiel b e- handling vil regeringen modsætte sig forslagets vedtagelse såfremt der kan etableres et blok   e- rende mindretal mod forslaget. Dette dog kun under forudsætning af, at Kommissionen ikke vælger at oversen  de forslaget til behandling i Rådet.
Side 3/11 Den 5. juli 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om udkast til Kommissionens forordning om gennemførelses - og overgangsforanstaltninger for visse fødevarer af animalsk oprindelse iht. forordning (EF)  nr. 853/2004, organisering af den offentlige kontrol af fødevarer af animalsk oprindelse iht. forordning (EF) nr. 854/2004, og offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof - og fødevarelovgi v- ningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestem  melserne overholdes iht. for- ordning (EF) nr. 882/2004, og ændring af bilag i forordning (EF) nr. 852/2004, 853/2004 og 854/2004 SANCO/55/2005 Rev. 5 Resume Forordningsforslaget indeholder gennemførelses - og overgangsforanstaltninger til hygiejne- og kontrolforordningerne. Der er tale om en række tekniske bestemmelser, som er nødvendige for en ensartet anvendelse af forordningerne fra 1. januar 2006 i medlemsstaterne. Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede bestemmelser og forholder sig positivt t   il forslaget. Re- geringen arbejder dog for forbedring af forslaget for så vidt angår antimikrobiel behandling af fjerkrækød, trikinkontrol af slagtedyr og afsætning af animalske produkter produceret før 1. januar 2006. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/55/2005 Rev. 5 fremsat forslag om gennemførelses    og over- gangsforanstaltninger til hygiejneforordningerne og kontrolforordningerne samt om ændring
Side 4/11 af bilag i hygiejneforordningerne og kontrolforordningen for animalske fødevarer. Forslaget er fremsat med hjemmel i: artikel 13, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne (hygiejneforordningen), artikel 9, 10 og 11 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om sæ  rlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer (hyg iejneforordnin- gen for animalske fødevarer), artikel 16, 17 og 18 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den o ffentlige kontrol af ani- malske produkter til konsum (kontrolforordningen for animalske fødevarer), og artikel 63 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at fodersto f- og fødevarelovgivni n- gen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes (kontrolforordni  n- gen). Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF, art. 5) i Den Stående Komi- té for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalif  iceret flertal, udsteder Kommissio- nen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rå - det og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod   det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre m å neder, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til indikativ afstemning på møde i Den Stå   ende Komité forFødevar e- kæden og Dyresundhed (SCOFCAH) den 19.  -20. juli 2005. Herefter skal forslaget til høring i WTO/SPS, og endelig afstemning i SCOFCAH forventes i september 2005. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en  allerede vedtaget retsakt. Det er derfor Regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhed   s- princippet. Formål og indhold Forordningen indeholder gennemførelses - og overgangsforanstaltninger for hygiejneforord- ningerne og kontrolforordningerne, samt ændrer bilag i hygiejneforordningerne og kontro  l- forordningen for animalske fødevarer. Der er primært tale om en række tekniske forhold.
Side 5/11 Ændring af bilag i hygiejneforordning og kontrolforordning for animalske fød e- varer Kommissionen foreslår en række ændringer i bilag II og III i hygiejneforordningen for an i- malske fødevarer (forordning (EF) nr. 853/2004) samt i bilag I og III i kontrolforordningen for animalske fødevarer (forordning (EF) nr. 854/2004). Det drejer sig om følg  ende emner: Landekoder for de nye medlemsstater. Slutdato for opbrug af indpakningsmateriale, emballage, stempler osv. med fortrykt sund- hedsmærke. Den foreslåede dato er 31. december 2009. Anvendelse af en international standardmetode til bestemmelse af E. coli i forbindelse med kontrol af muslinger. Tilladelse til at afsætte ikke  -afhudede fødder af kvæg af alle aldre, og ikke kun af kalve. Forbud mod at afsætte fjerkrækød som fersk fjerkrækød, hvis det er behandlet med van d- bindende midler udelukkende med det formål at binde vand. Tilføjelse af familien Gempylidae til listen over giftige eller farlige fisk, der ikke må a  f- sættes. Denne familie omfatter f.eks. smørmakrel/oliefisk (ikke at forveksle med smø r- fisk), som kan give anledning til diarré. Krav til pasteurisering og UHT behandling af mælk. Rettelse af ordet ”ægprodukter” til ”flydende æg” i forbindelse med visse produkter. Indsættelse af krav om mærkning af gelatine til konsum på samme måde som det eksist e- rende krav til kollagen til konsum. Generel tilladelse til medlemsstater til at tillade traditionelle produktioner Kommissionen foreslår at meddele medlemsstaterne en generel tilladelse til at meddele d is- pensationer fra visse indretnings- og driftskrav for at tillade fortsat produktion af fødevarer  ef- ter traditionelle produktionsmetoder uden at følge den fastlagte procedure for accept af s å dan- ne dispensationer fra Kommissionen og de øvrige medlemsstater. Der indføres i stedet en u  n- derretningsprocedure, så gennemskueligheden bevares. Gennemførelses  bestemmelser Kommissionen foreslår en række gennemførelsesbestemmelser: Samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne i forbindelse med at etablere et ensartet format for offentliggørelse af lister over virksomheder på internettet. Undersøgelsesmetoder , der skal anvendes ved undersøgelse af fiskevarer for marine bi o- toxiner. Der er siden vedtagelsen af hygiejneforordningerne vedtaget en international standard, som derfor skal anvendes.
Side 6/11 Undersøgelsesmetoder, der skal anvendes ved undersøgelse af fiskevare  r for synlige para- sitter og total flygtig nitrogen, som er et tegn på at fisken er ved at være for gammel. Modeller for de certifikater, der skal følge fødevarer af frølår, snegle, samt gelatine og kollagen og råvarer hertil, ved i mport fra tredjelande. Bestemmelser for udveksling af oplysninger om de leverede slagtedyr (fødevarekædeo   p- lysninger) mellem landmand og slagteri indenfor den enkelte medlemsstat, mellem med- lemsstater samt ved import af levende dyr fra tredjelande, samt bestemmelser for de kom- petente myndigheders opgave i relation til fødevarekædeoply   sninger. I hygiejneforordningen for animalske fødevarer er det angivet, at blødt separeret kød skal have et calcium-indhold, som ikke er væsentligt højere end i hakket kød. Kommissionen foreslår en maks imumsgrænse for calcium  -indhold på 0,1% i blødt separeret kød. Ko   m- missionens forslag er fremkommet efter drøftelse med europæiske forbruger   - og industri- organisationer. Bestemmelser for trikinkontrol af slagtedyr. Som hovedregel skal alle svin, heste og andre dyrearter, som er modtagelige for trikiner, undersøges før afsætning af kødet. Der er dog visse muligheder for at erklære landbrug eller grupper af landbrug for mindre udsatte for smitte med trikiner, således at svin fra disse besætninger kan undersøge s stikprøvevis. Der er desuden mulighed for frysebehandling af kødet i stedet for undersøgelse. Der ske  l- nes ikke længere mellem EU  -slagterier og hjemmemarkedsslagterier, så de pågældende dyrearter skal undersøges uanset slagteriets stø  rrelse. Det fremgår a f forslaget, at der ikke er krav om rutinemæssig undersøgelse af samtlige slagtesvin, når dyrene kommer fra o m- råder eller lande, som er erklæret officielt fri for trikiner på basis af en udtalelse fra E F- SA. Bestemmelser om antimikrobiel behandling af fjerkrækød, se nedenfor. Antimikrobiel behandling af fjerkrækød Der foreslås gennemførelsesbestemmelser for behandling af fjerkrækød med antimikrobie lle stoffer, der kan anvendes til at fjerne overfladeforurening fra slagtet fjerkræ. Der er åbnet for en sådan  behandling i artikel 3, stk. 2, i hygiejneforordningen for animalske fødevarer. Det beskrives i forslaget, at behandlingen ikke kan erstatte god hygiejnepraksis i de besætninger, dyrene stammer fra, samt god hygiejnepraksis under slagteprocessen. Stoffer kan kun god- kendes til denne brug efter videnskabelig vurdering i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsa   u- toritet (EFSA). Der skal ske mærkning af kødet fra de behandlede dyr. Kommissionen for   e- slår at godkende trinatriumfosfat til overfladebehandling. Trinatriumf osfat (E 339) er god- kendt som tilsætningsstof til visse fødevarer, dog ikke til fersk kød. På det seneste møde har
Side 7/11 Kommissionen ikke kunnet redegøre for, at der foreligger en vur dering af stoffets effekt til antimikrobiel overfladebehandling. Vedrørende  mærkning stiller forslaget krav om, at hele fjerkrækroppe, sty kker heraf med skind samt produkter fremstillet heraf skal mærkes, såfremt der har været anvendt antimikr o- bielle stoffer. Af mærkningen skal det fremgå, at ”der er foretaget behandling for at mi ndske forurening med mikroorganismer”. Overgangsbestemmelser Kommissionen foreslår en række overgangsbestemmelser. Disse vil være i kraft frem til 31. december 2009: Mulighed for en gradvis indførsel af systemet med fødevarekædeoplysninger for slagt e- dyr. Fortsat anvendelse af en gammeldags trikinkontrolmetode (kompressoriemetoden) i sæ  r- lige tilfæ  lde. Da metoden ikke er tilstrækkelig pålidelig, kan kødet fra dyr undersøgt med denne metode kun afsættes lokalt. Fortsat mulighed for i særlige tilfælde at anven de rå mælk, som ikke opfylder de sædva n- lige kimtalskrav, til f.eks. osteproduktion. Der er tale om i en overgangsperiode at videre- føre en skelnen mellem drikkemælk, som skal overholde kimtalskravet, og mælk til andre mejeriprodukter, som ikke hidtil har skullet overholde dette krav, men hvor virksomheden i stedet skal overholde særlige kriterier for tid og temperatur. Medlemsstater kan bevare nationale temperaturkrav for opbevaring og transport af æg. Virksomheder, som fremstiller flydende æg, må anvende kn Kommissionen foreslår, at animalske fødevarer produceret før 1. januar 2006 og mærket med de da gældende sundhedsmærker, kun må afsættes i overgangsperioden. Hjemm e- markedsvirksomheder, f.eks. små hjemmemarkedsslagterier, kan vælge i overga   ngsperio- den fortsat at anvende den hidtidige form for sundhedsmærker. Fødevarerne må i så fald kun afsættes på hjemmemarkedet. Visse laboratorier får en overgangsperiode til at blive akkrediteret. Det vil f.eks. gælde laboratorier, som udfører trikinunders øgelse, pH -bestemmelse i kød og andre simple u n- dersøgelser af kød. Laboratorierne skal i overgangsperioden arbejde på at blive akkredit   e- ret. Fiskevirksomheder på land kan fortsat bruge rent havvand i stedet for vand af drik ke- vandskvalitet til visse formål. Uddannelsen af det slagteripersonale, som bistår ved den offentlige kontrol af fjerkræ e   l- ler kaniner, kan tilpasses de opgaver, som personalet aktuelt skal udføre. Desuden skal
Side 8/11 der udarbejdes nærmere bestemmelser om det internationalt anerkendte cer  tifikat, som de slagterier, der ønsker at stille personale til rådighed for den offentlige kontrol, skal besi  d- de. Det kan nationalt tillades, at der fortsat afsættes kød af strudse direkte fra opdrætteren til den endelige forbruger eller lokale detailvirksomheder. De særlige importregler for sammensatte produkter fremstillet af fødevarer af vegetabilsk oprindelse og tilberedte fødevarer af animalsk oprindelse skal ikke gælde, før Kommiss i- onen har udarbejdet en liste over sådanne produkter. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Forslaget er fremsat som en forordning, der ved vedtagelse er direkte anvendelig i dansk ret. Der skal dog fastsættes straffebestemmelser. En række danske bekendtgørelser ophæves med u dgangen af 2005 som følge af anvendelsen af hygiejneforordningerne og kontrolforordningerne. Denne forordning vil ikke ændre på det forhold. Konsekvenser Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af ændringerne. Forslaget skønnes ikke at få stat  sfinansielle konsekvenser, og umiddelbart skønnes det heller ikke at indebære samfundsøkonomiske konsekvenser for hverken erhverv eller forbrugere. Såfremt forslaget om forbud mod afsætning af fødevarer produceret før 1. januar 2006 og fo r- synet med de da gældende sundhedsmærker gennemføres, kan der dog blive tale om økon o- miske konsekvenser for erhvervet i form af kassation af fødevarer. Det er ikke muligt at est i- mere de økonomiske konsekvenser, men de må dog anses for begrænsede, da kun få fødevarer opbevares i en periode ud over 4 år. Høring Forslaget har gentagne gange været sendt i høring i en række organisationer og o ffentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og i henhold   til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Fo r-
Side 9/11 ordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevarelo v- givningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautor   itet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (f ø forordningen). Forslaget består af nye elementer samt en sammenskrivning af en række emner, som ti   dligere har været fremlagt som selvstændige fo rslag: forslag vedr. antimikrobiel behandling af fjerkrækød, forslag vedr. fødevarekædeoplysninger for slagtedy   r, og forslag vedr. trikinkontrol af slagtedyr. Høringssvarene har koncentreret sig om fødevarekædeo plysninger for slagtedyr, calcium-ind- hold i blødt separeret kød, antimikrobiel behandling af fjerkrækød og trikinkontrol af slagt e- dyr. Landbrugsrådet  har tilkendegivet, at man henholder sig til medlemsorganisationernes be- mærk  ninger. Fødevarekædeoplysninger for slagtedyr Danske Slagterier finder det afgørende med fleksibilitet, ikke mindst i ove rgangsperioden, så det bliver muligt i forbindelse med udveksling af informationer inden for den enkelte med- lemsstat nærmere at specificere format og krav, herunder også mulighed for at udveksling af informationer kan foregå elektronisk. Organisationen finder det pos itivt, at der afsættes mere tid til implementering af fødevarekædeoplysninger, ikke mindst ud fra en realistisk vurdering af, at alle medlemslande skal kunne opfylde kravene. Det er dog meget vigtigt at sikre koor- dinering, således at medlemslandene så vidt muligt arbejder i samme re  tning. Calcium-indhold i blødt separeret kød Fjerkrærådet    har tilkendegivet, at man er tilfreds med de angivne grænser. Danske Slagterier har tilkendegivet, at man ønsker højere grænser.
Side 10/11 Antimikrobiel behandling af fjerkrækød COOP Norden Food, Dansk Slagtefjerkræ, Dansk Toks  ikologi Center (DTC), Den Dan- ske Dyrlægeforening (DDD), Forbrugerrådet og HORESTA    finder det problematisk, så- fremt kemisk dekontaminering af fjerkrækroppe tillades i EU. Bekæmpelse af patogener bør ske ved kilden og gennem hygiejniske slagteprocedurer. Der henvises til, at dele af dansk kyl- lingekødindustri har vist, at det med ganske små midler er muligt at producere salmonellafri fersk kylling uden brug af kemikalier direkte på kyllingen. Dvs., der kan opnås en effektiv r  e- duktion af især forekomsten af sal  monella i fjerkræ ved implementering af hygiejniske pr  o- duktionsmetoder. COOP Norden Food mener at der ikke vil ske en komplet eliminering, men blot en reduktion i forekomsten af patogener, og risikoen er, at der vil opstå renkulturer af hårdføre patogener. Dansk Slagtefjerkræ, DTC og DDD   kan kun acceptere anvendelse af antimikrobielle mid- ler, så fremt det har en veldokumenteret effekt med henblik på forbedring af folkesundheden, eller at der er umiddelbar fare for folkesundheden, hvis behandlingen ikke foretages, samt at anvendelsen kan ske uden risiko for miljøet, personer ansat på fjerkræslagterierne og for bru- gerne. Forbrugerrådet  mener desuden, at dekontaminanter er at sammenligne med konserverings- midler, hvorfor stofferne bør undergå en omfattende un  dersøgelse og godkendelse inden till a- delse. COOP Norden Food,Dansk Slagtefjerkræ, DDD, DTC, Forbrugerrådet og HORESTA ønsker, at alle varer stammende fra behandlede slagtekroppe skal mærkes, således at forbr u- geren har en mulighed for at vælge. Trikinkontrol af slagtedyr Danske Slagterier tilkendegiver, at man især er glad for, at der stilles krav til laboratorierne om præstationsprøvninger, og at der lægges op til, at der anvendes en risikobaseret vu rdering i nationalstaterne. Det vurderes ikke at give problemer at udfase to analysemetoder, som tidli- gere har været tilladt, da disse ikke anvendes i Danmark. d- brug henholder sig til høringssvar fra Danske Slagterier.
Side 11/11 HORESTA og Specialarbejderforbundet har oplyst, at man ingen bemærkninger har til fo  r- slaget. Et tidligere udkast til forslaget har været drøftet med    De Danske Håndværksslagtere     og Danske Slagtermestres Landsforening. Begge organisationer har givet udtryk for bekym- ring med hensyn til et eventuelt fremtidigt krav om trikinundersøgelse af dyr slagtet med he n- blik på anvendelse til hjemmemarkedet. Fødevarestyrelsen kan bemærke, at det fremgår af hygiejne - og kontrolforordningerne for ani- malske fødev arer, at svin skal undersøges for trikiner i forbindelse med slagtningen . Hidtil har hjemmemarkedsslagterier ikke været omfattet af dette krav, men da der fra 1. januar 2006 i  k- ke længere skelnes mellem hjemmemarkeds  - og eksportslagterier, vil hjemmemarkedsslagt e- rierne fremover også være omfattet af kravet. Det fremgår af forsl aget, at der ikke er krav om rutinemæssig undersøgelse af samtlige slagtesvin, når dyrene kommer fra o mråder eller lande, som er erklæret officielt fri for trikiner på basis af en udtalelse fra EFSA. Der forventes en u   d- talelse fra EFSA i løbet af efteråret   2005. Såfremt EFSA vurderer Danmark som et land med lav risiko for trikinsmitte, kan Danmark erklæres officielt fri for trikiner. Orientering om andre landes positioner Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Regeringens foreløbige holdning Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer, der er vigtige for en ensartet anvendelse af hygiejneforordningerne og kontrolforordningerne i medlemsstaterne og forhol- der sig generelt positivt til forslaget. Regeringen arbejder dog for forbedring af forslaget for så vidt angår antimikrobiel behandling af fjerkrækød, trikinkontrol af slagtedyr og afsætning af animalske pr odukter produceret før 1. januar 2006. Hvis de ønskede forbedringer ik ke imødekommes i relation til antimikrobiel b e- handling vil regeringen modsætte sig forslagets vedtagelse såfremt der kan etableres et blok   e- rende mindretal mod forslaget. Dette dog kun under forudsætning af, at Kommissionen ikke vælger at oversende forslage  t til behandling i Rådet. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.