Lovforslag nr. L 7777 Folketinget 2005 - 06 Fremsat den 5. oktober 2005 af Hans Christian Schmidt Forslag til Lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om pla   n- tedække (Afbrænding af husdyrgødning  , offentliggørelse  m.v.) Udkast 4. juli § 1 I lov om jordbrugets anvendelse af gød ning og om plantedække  , jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, som ændret ved   § 7 i lov nr. 404 af 1. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 11, stk. 2, 2. pkt. ophæves som nyt 2. 5. pkt.: »Produktionen af kvæ  lstof i husdyrgødning skal korrigeres for afvigelser i produktionsniveau . Produktionen af kvælstof i hu  s- dyrgødning kan korrigeres  for afvigelser i ydelsesniveau. Der kan endvidere korrigeres, når der samtidig med afvigelser i ydelses- og produktionsniveau forekommer afvigelser i fodermængde og   - sammensætning.   Korrektioner foretages på grundlag af korrektionsfaktorer, jf. stk. 5,  og afvigelser- ne skal dokumenteres ved driftsbilag.« 2. I § 11 indsættes som stk. 7: »Stk. 7. Ministeren kan fastsætte regler   om, at husdyrgødning  og forarbejdet husdyrgødning  afsat til et forbrændingsanlæg kan fratrækkes i virksomhede ns forbrug af kvælstof  . Ministeren kan end- videre fastsætte regler om  , at husdyrgødning  og forarbejdet husdyrgødning , som virksomheder har afbrændt i   eget forbrændingsanlæg , kan fratrækkes   i virksomhedens forbrug af kvælstof.  « 3. I § 24, 3. pkt . ændres   »samt forarbejdningsanlæg  « til: », forarbejdningsanlæg samt   forbrænding  s- anlæg  .«   4. Efter § 27 indsættes  : »§ 27a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri  eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan hos andre offentlige myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere overholdelsen af loven og regler, der er udstedt i medfør heraf. Ministeren eller den, ministeren be- myndiger dertil, kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og samkøring  af oplysninger, herunder personoplysninger, i kontroløjemed samt  videregive oplysninger, herunder sammenstillede og samkørte  oplysninger.« 5. Efter § 28 indsættes   i kapitel 6: »§ 28 a.Mini  steren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om offentliggørelse med navns nævnelse af indbere  ttede oplysninger, oplysninger om overtrædelser og andre resultater
2 på grundlag af kontrol , som gennemføres i he nhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, at kl  age ikke har opsættende virkning. Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om   formen for og omfanget af offentliggørelse, herunder at offentliggørelse kan ske elektronisk. Ministeren  kan bestemme, at visse indberettede oplysninger, oplysninger om overtrædelser eller kontro  lresultater ikke skal offentliggøres. Stk. 3. Ministeren kan bestemme, at offentliggørelse skal ske på Internettet på grundlag af et af m   i- nisteren oprettet IT-system vedrørende indberettede oplysni nger, oplysninger om overtrædelser og kontrolresultater. Ministeren kan på ethvert tidspunkt, herunder periodisk, videregive såvel enkel  t- stående oplysninger som masseoplysninger fra IT -systemet til en ubestemt kreds af modtagere. En- hver har adgang til fra IT-systemet at få meddelt oplysninger, som enten har været offen   tliggjort, eller som skal offentliggøres. Adgangen omfatter såvel enkeltstående oplysninger som masseoply   s- ninger.« § 2 Loven træder i kraft den 1. august 2006.
3 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om pla n- tedække, jf. lovbekendt  gørelse nr. 767 af 8. juli 2004 som ændret ved lov nr. 404 af 1.    juni 2005. Om behandlingen af lov nr. 472 af 1. juli 1998 henvises til Folketingstidende 1997-1998, s. 879, s. 2143 og s. 2561, A s. 1516 og s. 1553, B s. 434 og s. 714, samt C s. 494. Om behandling af lov nr. 455 af 7. juni 2001 henvises til Folketingstidende 2000-2001, s. 8609, s. 8951 og s. 9229, A s. 7337, B s. 1754, samt C s. 1112 . Om   behandlingen   af   lov   nr.   1085   af.   19.   december   2001   henvises   til   Folketingstidende   2001-2002 (2.samling), s. 116, s. 319 og s. 358, A s. 156 og s. 160, B s. 24, samt C s. 6. Om behandlingen af lov nr. 370 af 6. juni 2002 henvises til Folketingstidende 2001-2002 (2.samling), s. 3265, s. 6424 og s. 6537, s. A 3463, og s. 3481, B s. 863, samt C s. 443 . Om behandlingen af lov nr. 203 af 25. marts 2003 henvises til Folke- tingstidende 2002-2003, s. 3453, s. 5803 og s. 6343, A s. 2562 og s. 2584, B s. 585, samt C s. 260. Om be- handlingen af lov nr. 437 af 9. juni 2004 henvises til Folketingstidende 2003-2004, s. 10294, s. 11332 og s. 11709, A s. 8438 og s. 8460, B s. 2124, samt C s. 986. Om behandling af lov nr. 404 af 1. juni 2005 henvises til Folketingstidende 2004 - 2005, s. 1433, A s. 5083 og s. 5102. 2. Lovforslagets hovedindhold Lovforslaget er et element i regeringens initiativer til fremme af den miljø teknologiske udvikling på  land- brugsområdet . Med lovforslaget fjernes således en af barrier erne for udvikling af alternative anvendelser af husdyrgødning. Efter den gældende lov    om  jordbrugets anvendelse  af gødning  og om plantedække    (gødskningsloven)   er det ikke muligt for jordbruger i gødningsregnskabet  at fratrække   kvælstofindholdet i det   husdyrgødning , der afbrændes.   Dette kan være en barriere for anvendelsen af   ny teknologi. Det foreslås, at  der etableres hjemmel til, at fødevareministeren  kan fastsætte regler, der gør det mu   ligt for jordbrugeren i sit gødningsregnskab   at fratrække kvælstof indholdet i husdyrgødning  og forarbejdet husdyr- gødning , når denne a fsættes til   et forbrænd  ingsanlæg, der er godkendt i henhold til Miljøministeriets regler for forbrændingsanlæg . Efter forslaget bemyndiges ministeren til at fastsætte regler om, at   den, der er ansvar- lig for forbrændingsanlæ gget, skal indberette, hvorfra anlæg  get modtager gødning. Det  forslås endvidere, at  der  sker en yderligere  samordning mellem Fødevareministeriets regler om   gø d- ningsanvendelse og Miljøministeriets regler om harmoni , jf. bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. (husdyrgødningsbekendtgøre   lsen).Med forslaget   skabes der overensstemmelse mellem reglerne i  henholdsvis husdyrgødningsb ekendtgørelsen og   i gødskningsloven   for  beregning af pro- duktion af kvælstof i husdyrgødning og    beregning af antal dyreenheder for så vidt angår   korrektioner foreta- get  på  baggrund  af  afvigelser  i  produkt ionsniveau.  Efter  forslaget  vil  kvælstofmængden fremover  i  begge regelsæt   skulle beregnes ud fra de faktiske produktionsforhold. Der  foreslås  ligeledes indsat en generel hjemmel for fødevareminister en til i kontroløjemed  at indhente op- lysninger fra andre offentlige myndigheder, herunder at foretage samkøring  af oplysninger. Som noget nyt foreslås  endelig  indsat hjemmel til offentliggørelse af bl.a. oplysninger som jordbrugsvir k- somheder indberetter i forbindelse med indsendelse af gødningsregnskab. 3. Lovforslagets baggrund Strukturudviklingen fører til en koncentration af husdyrproduktionen på store enheder og i områder, hvor producenterne finder de mest hensigtsmæssige produktions  - og infrastrukturforhold. Større enheder bringer mere fokus på produktionens påvirkning af omgivelserne   og skaber grundlag for udvikling af metoder, der kan reducere forurenings- og lugtproblemer. Dette er især aktuelt i husdyrtætte områder, hvor der kan være behov for at få næringsstoffer fordelt uden for området for bl.a. at sikre fosforbalancen og vandmil jøet.
4 Der er i de senere år sket en betydelig udvikling af ny teknologi til behandling af husdyrgødning på en m   å- de,  så  de  miljømæssige  problemer  i  forbindelse  med  opbevaring  og  anvendelse  af  husdyrgødningen  til gødskning  kan reduceres. Der er gennem flere år indvundet erfaringer med udnyttelse af husdyrgødningens energipotentiale i biogasanlæg  . I afgasningsprocessen indgår typisk andre organiske materialer som animalsk fedt og slagteriaffald, der sammen med gyllen bidrager til den samlede energiproduktion. De andre organiske materialer indeholder også kvælstof, som kan supplere gyllens kvælstof og anvendes som gødning. Der tabes ikke  gødningsværdi  ved  afgasningen,  men  der  skabes  CO2  neutral  energi,  som  ved  fortrængning  af fossile brændstoffer bidrager til op  fyldelse af Danmarks forpligtelser til reduktion af udledningen af drivhusgasser. Hvis bioforgasning suppleres  med  separering af den afgassede gylle, kan der spares transport, og næring  s- stofferne kan fordeles og udnyttes mere effektivt. Det  har  imidlertid  vist  sig  ganske  svært  at  afsætte  fiberfraktionen fra  separeringen  til  gødskningsformål. Det  skyldes  dels,  at  fiberfraktionen  skal  konkurrere med  spildevandsslam  og  slamprodukter  fra  industrien, som ikke har nogen markedspris og en lav udnyttelsesgrad af kvælstofindholde  t. Desuden er der endnu ikke udviklet en procesteknologi, der gør det enkelt og sikkert at dosere produktet ved udbringning.   Hvis fiber- fraktionen afbrændes, kan der spares yderligere transport af denne og produceres mere CO2 neutral energi. Afbrænding af fiber  fraktionen som en del af et samlet gyllebehandlingskoncept vil yderligere kunne medvir- ke til at fremme udbygningen af biogasanlæg. 3.1. Arbejdsgruppen om afbrænding   af fraktioner af husdyrgødning Med henblik på at afdække de eksister   ende barrierer for husdyrgødningens anvendelse til energiproduktion og for at bidrage til fremme af udviklingen af en bæredygtig vedvarende energiforsyning nedsatte fødevar   e- ministeren i marts 2005 en tværministeriel arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen  , der afsluttede sit arbejde den 1. juni 2005, har bl.a. gennemført en udredning af de lovmæssige barrierer for anvendelsen af    fraktioner af hus- dyrgødning   som  brændsel  til  energiproduktion    og  har  med  bistand  fra  Danmarks  JordbrugsForskning  og Fødevareøkonomisk Instit  ut gennemført en analyse af milj ø og ulemper ved at separere husdyrgødn ing og afbrænde f  iberfraktionen. Arbejdsgruppens hovedkonklusion er, at afbrænding af fiberfraktionen til energiproduktion   – med uændret husdyrproduktion  –   vil kunne bidrage til en begrænsning af potentialet for udledning af fosfor og reduktion af udledning af kvælstof i de områder, der leverer husdyrgødning til separ erings- og afbrændingsprocessen  . I forlængelse heraf er det   besluttet at iværks  ætte   en analyse af fordele og ulemper ved afbrænding af øvrige dele af tørstofholdigt husdyrgødning, f.eks. mink  - og fjerkrægødning   . Analysen forventes at foreligge i no- vember 2005. 3.2. Barriere for afbrænding af fraktioner af husdyrgødning til energiform   ål Efter den gældende lov    om jordbrugets anvendelse af gødning og   om plantedække    er det ikke muligt for jordbruger i sit gødningsregnskab  at fratrække   kvælstof   indeholdt i den husdyrgødning , der afbrændes. Ved at give jordbrugeren mulighed for i sit gødni ngsregnskab at fratrække kvælstof i den husdyrgødning, som er blevet anvendt til afbrænding, kan   barrieren for den teknologiske udvikling på  dette område fjernes . Efter reglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsen   skal husdyrgødning  anvendes til gødskningsform ål  – ua   n- set at gødningen forinden passe rer et biogasanlæg og/eller et   forarbejdningsanlæg.   Disse regler tillader sål e- des på nuværende tidspunkt    ikke afbrænding af gødningen med henblik på energiproduktion. Miljøministeriet vil inden udgang af 2005 ændre    husdyrgødningsbekendtgørelsen    på dette punkt, således at afbræn  ding af husdyrgødning i et vist o mfang tillades. 3.3. Forbrændingsanlæg Et forbrændingsanlæg til husdyrgødning  er et  anlæg  , der modtager og afbrænder   husdyrgødning og frakt i- oner af husdyrgødning  fra en eller flere husdyrproducenter eller fra et eller flere forarbejdningsanlæg  . Forbrændingsanlæg skal  være  g  odkendt  i  overensstemmelse  med  bestemmelserne  i  Miljøminister iets be- kendtgørelse om anlæg der forbrænder affald (forbrændingsbekendtgørelsen).
5 Der er endnu ikke etableret forbrændingsanlæg til husdyrgødning  i Danmark. Anlæggene befinder sig for  t- sat på forsøgs  - og udviklingsstadiet. I bl.a. Holland og England er der igangværende anlæg for afbrænding af fjerkræ  gø dning. For at afbrænding af husdyrg  ødning og fraktioner af husdyrgødning kan ske på en miljømæssig forsvarlig måde,   vil  afbrændingen    skulle  foregå  i  anlæg,  der specifikt  er  godkendt til  denne  afbrænding  og  dermed  i anlæg, der til enhver tid opfylder   de gældende   krav om grænseværdier for såv el røggas  som aske. Restprodukter (asken) fra afbrændingen    skal anvendes efter gældende regler   fastsat i henhold til bl.a. gø d- ningsloven, affaldsloven og lov om miljøbeskyttelse . 4. Den gældende lov Gødsknings loven har blandt andet til formål at regulere  jordbrugets anvendelse af gødning med   henblik på at begrænse udvaskningen af kvælstof. Den gældende lov indeholder     regler for omsætning og anvendelse af kvælstof i jordbruget for så vidt a n- går jordbru gsvirksomheder, der er optaget i Fødevarem inisteriets register over virksomheder, der er beretti- gede til at modtage gødning uden at skulle betale kvælstofafgift. I loven er der fastsat principper for beregning af det maksimalt tilladte forbrug af kvælstof og for beregning af den enkelte virksomheds forbrug af kvælstof i handelsgødning, husdyrgødning, forarbejdet husdyrgødning og anden organisk gødning end husdyrgødning   og forarbejdet husdyrgødning. Til brug for beregning af virksomhedens kvælstofforbrug er der fastsat regler for indberetning af til  - og fra- førsel af gødning, lageropgørelse og krav til den andel af det totale kvælstofindhold, der skal indgå i bere g- ningen af forbruget af kvælstof (udnyttelsesprocenten). Ved beregning af kvælstofforbruget på en registreret virksomhed er det muligt  at fratrække kvælstof i husdyrgødning og i forarbejdet husdyrgødning, der er afsat til  en  anden  registreret  virksomhed,  til  et  biogasanlæg  eller  til  et  forarbejdningsanlæg (f.eks.  gyllesepare- ringsanlæg  ). Det er ligeledes muligt i gødningsregnskabet  at fratrække   kvælstof i forarbejdet husdyrgødning, der afsættes til ikke registrerede virksomheder og andre, når blot den afsatte mængde er anmeldt og deklar e- ret  i  henhold til reglerne i  lov  om  gødning og jordforbedringsmidl er  m.m. (gødningsloven),  og der   betales kvæ  lstofafgift i henhold til reglerne i lov om afgift af kvælstof indeholdt i gødninger m.m. Kvælstofforbruget    fra  såvel  husdyrgødning  som  fra    forarbejdet  husdyrgødning  skal   –  som  et  led  i  gø    d- ningsregnskabssystemet - indberettes til Fødevareministeriet for at  sikre, dels at der ikke overgødskes, dels at der i medfør af lov om afgift på kvælstof i gødning m.m. kan opkræves afgift for kvælstofgødning, der in d- købes og anvendes af virksomheder og personer, der ikke er registrerede. Efter bestemmelser fastsat i henhold til den gældende lov kan kvælstof i husdyrgødning , der afsættes uden for landets grænser, alene fratrækkes i jordbruge rs gødningsregnskab , hvis der er tale om forarbejdede hus- dyrgødningsprodukter, der er anmeldt som handelsgø  dning. Biogas- og fæll  esanlæg samt forarbejdningsanlæg skal indberette til Plantedirektoratet, hvilke registrerede virksomheder, de har modtaget fra og har afsat gødning til . Oplysningerne indgår i grundlaget for kontrollen med virksomhedernes anvendelse af kvælstof. I lovens § 11, stk. 2, er der fastsat regler for, hvordan en virksomhed beregner kvælstofproduktionen fra husdyrholdet. Der er  også fastsat  regler for, hvornår en virksomhed kan vælge at korrigere beregningen af kvælstofproduktionen.  I  bekendtgørelse  om  jordbrugets     anvendelse  af  gødning  og  om  plantedække  er  det angivet, hvor meget kvælstof husdyr ved normal   start- og slutvægt (produktionsniveau)   kan producere på 1 år. Virksomheden kan vælge at   korrigere beregningen, hvis start og/eller slutvægt afviger fra disse sta  ndard- værdier, f.eks. hvis   husdyrene først slagtes ved en højere vægt . Dette betyder, at virksomheden kun korrige- rer, hvis korrektionerne er til fordel for virksomheden. Afvigelserne skal kunne dokumenteres. Efter  reglerne  i  Miljøministeriets  husdyrgødnings  bekendtgørelse  skal  virksomheden  altid  korrigere  hu s- dyrproduktionen angivet i antal dyreenheder, hvis start- og/eller slutvægt afviger fra standardværdierne. Efter disse regler er der således ikke nogen valgmuligheder . Beregning af gødningsproduktionen og   beregning af antal dyreenheder efter henholdsvis bekendtgørelsen efter gødskningsloven og efter  husdyrgødningsbekendtgørelsen   tager udgangspunkt i de samme normtal. Der er således en tæt sammenhæng mellem de to regelsæt.
6 5. Lovforslagets indhold 5.1. Fjernelse af barrierer for afbrænding af husdyrgødning Nærværende l ovforslag skal bl.a. fjerne en af barriererne for alternativ anvendelse af husdyrgødning. Med lovforslaget gives der fødevareministeren hjemmel til at fastsætte regler om, hvorledes jordbrug   eren i sit  gødningsregnskab   kan  fratrække  kvælstof  i  husdyrgødning,  når  denne  anvendes  til  afbrænding. Dette betyder, at kvælstoffet i den del af husdyrgødningen, der afbrændes, udgår af gødning skredsløbet. Det er hensigten at fastsætte   regler, der gør det  muligt for registrerede virksomheder i gø dningsregnskabet at fratrække   kvælstof   i fiberfraktioner, der efter separering af husdyrgødning   er afbrændt i forbrændingsa n- læg uden for virksomheden eller   afbrændt i eget forbrænding sanlæg. Derudover vil der kunne blive fastsat regler for andre typer af tørstofholdigt husdyrgødning i det omf  ang den teknologiske udvikling gør det muligt, og vurderingen af de  samfundsøkonomiske og  miljømæssige ko   n- sekvenser viser fordele herved. For at stille indenlandske og udenlandske forbrændingsanlæg lige, vil reglerne blive udformet således, at det bliver muligt at fratrække   kvælstof i husdyrgødningen   , uanset hvor forbrændingen sker. Med henblik på at kunne gennemføre kontrol med afsætning ud af landet ,  vil der blive fastsat regler, der på lægge  r afsætter    af husdyrgødningen   at give oplysning om den udenlandske modtagers identitet i form af modtagervirksomhedens/modtageranlæggets  navn,  adresse,  evt.  virksomheds  -ident  i  vedkommende  uden- landske virksomhedsregister, transportør  og lignende. Som grundlag for kontrollen foreslås  det, at fødevare ministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om indberetning af mængder   kvælsto  f i husdyrgødning og fraktioner af husdyrgød  ning modtaget til afbræ  n- ding og dokumentation herfor. 5.2. Mulighed for at indhente oplysninger fra andre myndigheder og foretage samkøring i kontroløjemed Det foreslås , at fødevareministeren  bemyndiges til i kontroløjemed at kunne  indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder og herunder foretage  sammenstilling og samkøring  af  oplysningerne samt foretage videregivelse af sammenstillede/samkørte oplysninger . Umiddelbart tænkes bestemmelsen brugt i forbinde  l- se med kontrol af, om mængden af    kvælstofholdige gødninger, som jordbrugere indfører direkte fra tredj e- lande eller samhandler direkte her til landet, også figurerer i vedkommende jordbrugers gødningsreg  nskab. Med  forslaget  til  §  27a  bliver  det  muligt  i  videre  omfang  at  genbruge  oplysninger  afgivet  til  offentlige myndigheder. Herved begræns  es de administrative byrder for borgere og virksomheder. De kontrolmæssige behov for gennem sammenstilling og samkøring af oplysninger at kunne se sammenhænge og mønstre, som ellers ikke ville være synl  ige, spiller en større rolle i tråd med, at den samlede jordbrugsproduktion og   jord- til-bord-kæden ønskes anskuet som en helhed. Herudover vil det på sigt  kunne være hensigtsmæssigt at indhente og samkøre oplysninger fra he nholdsvis Direktoratet for FødevareErhverv, støtteoplysninger, o  g Fødevarestyrelsen, CHR -registret, med Plantedirek- toratets register for afgiftsfritagelse. Årsagen er, at der kan være behov for at kontrollere, om en virksomhed med over 10 dyreenheder overholder pligten til at være tilmeldt registeret for afgiftsfritagelse samt til at for  e- tage en kvalitetskontrol af de oplysninger, der er afgivet i forbindelse med indberetning til den fælles husdy  r- indberetning og til den fælles indberetning (ansøgning om enkeltbetaling). Dette    ville kunne ske ved at sam- menstille  oplysninger  i  eksempelvis  CHR-registret  med  registeret  for  afgiftsfritagelse.  Fødevar eministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelse iagttage de procedurer omkring samk ø- ring og sammenstilling af personoplysninger, der følger af lov om behandling af personoply sninger. 5.3. Samordning med harmonireglerne Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 11, stk. 2 , ændres således, at en virksomheds produktion af kvæ l- stof i husdyrgødning fremover skal beregnes efter de faktiske produktionsforhold. Det betyder, at kvælstof i husdyrgødningspro duktionen skal korrigeres, hvis husdyrene indgår i produktionen med start - og/eller slut- vægte   (produktionsniveau), der afviger fra de standardværdier, der fremgår af beken   dtgørelse om jordbr ugets anvendelse af gødning og om plantedække. I bekendtgørelsen, som revideres hvert år, angive s for hver hus-
7 dyrart, staldtype og gødningstype den mængde kvælstof, der findes i husdyrgødningen produceret af de fo r- skellige husdyrarter. Der er i medfør af den gældende lov opstillet korrektionsformler, der kan benyttes, h   vis kvælstofprodukt  i- onen  ikke  svarer  til  standardforudsætningerne.    Det  foreslås,  at  v irksomheden  fremover  skal  korrigere  den producerede mængde kvælstof for afvigelser i produktionsniveau (start - og/eller slutvægt). Forslaget betyder en yderligere harmonisering af beregningsreglerne, der er fastsat i henholdsvis bekendt- gørelsen efter  gødskningsloven og  i husdyrgødningsbekendtgørelsen. 5.4. Offentliggørelse Fødevareministeriets offentliggørelsespolitik har hidtil omfattet produktionsvirksomheder og primært væ- ret af forbruger/kundeinteresse. Den foreslåede hjemmel til  offentliggørelse af gødningsregnskaber og ko  n- trolresultater på  internettet er således en udvidelse i forhold til ministeriets hidtidige offentliggørelsespolitik, så ledes at offentliggørelsen bli ver mere alment borgerrettet. Eftersom  gødningsregnskab erne  kan  indeholde  oplysninger  om  strafbare  forhold,  der  kan  betegnes  som fortrolige, og som dermed ville kunne undtages fra aktindsigt, er der behov for en udtrykkelig lovhjemmel til offentliggørelse  af alle indberettede oplysninger. Der har gennem de seneste år været et stigende antal anmodninger om aktindsigt m.v. i oplysninger i gø d- ningsregnskaberne. Anmodningerne er  kommet dels fra amter/kommuner til brug i kontroløjemed, dels fra journalister, interesseorganisationer og borgere i almindelighed. Dette må antages i vid udstrækning at være båret af den miljømæssige interesse, der knytter sig til denne type af oplysninger . Det foreslås derfor , at der etableres en bred hjemmel til offentliggørels e. 6. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, amt og kommuner Der er på nuværende tidspunkt ingen danske erfaringer med afbrænding af husdyrgødning og fraktioner af husdyrgødning og  dermed heller ingen erfaringer med mulighederne for anvendelse af restprodukter fra af- brændi  ngen. Det  er  derfor  vanskeligt  at  vurdere,  hvor  mange  forbrændingsanlæg,  der  vil  blive  etableret  i  løbet  af  de nærmeste  år.  Det  forventes,  især  af  økonomiske  grunde,  at  forbrændingsanlæg  først  og  fremmest  vil  blive anlagt i en kombination med biogas- og separeringsanlæg. Det er ligeledes vanskeligt at vurdere i hvilket omfang, der efter gældende regler   vil blive afsætningsm  u- ligheder for restprodukter fra afbrændingen   og dermed ske en forøgelse af  omfanget af anmeldte produkter, som  vil  medføre et  øget  provenu  til  staten (  anmeldelses-  og  kontrolafgift i forbindelse  med  anmeldte  han- delsgødni nger). Lovforslaget medfører imidlertid, at  der i forbindelse med Fødevareministeriets administration af ændri   n- gerne vedrørende afbrænding a   f husdyrgødning   må  forventes øgede omkos tninger til den administration og kontrol,  der  er  forbundet  med  virksomhedernes  indberetning  af  til-  og  fraførsel  af  husdyrgødning  og  fo  r- brændingsprodukter,  samt  den  administrative  og  fysiske  ko  ntrol  af  gødningsregns kaber.  Endvidere  vil  der være omkos  tninger forbundet med tilpasninger i Fødevareministeriets  IT-systemer. Der forventes svagt forøgede administrative opgaver i forbindelse med  registrering og behandling af indbe- retninger fra nye leverandører af gødnings  - og forbrændingsprodukter. I henhold til gødningsloven   skal produkter fra afbrænding af    husdyrgødning  anmeldes og deklareres som handelsgødning , medmindre der er tale om affald. Dette forventes i startfasen at få meget begrænset omfang og vil være udgiftsneu  tralt for staten, da ordningen er fuldt indtægtsdækket. Offentliggørel se af gødningsregnskaber indebærer begrænsede udgifter for Fødevareministeriet til etabl e- ring af offentliggørelsesfaciliteter på internettet, samt årlige ajourføring med gødningsregnskab er fra en af- sluttet planperiode. Forslaget skønnes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser for amter og kommuner. [Lovforslaget  har  været  forelagt  Erhvervs  -  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i  Erhvervsregule- ring]………… De skønnede økonom  iske konsekvenser for Fødevareministeriet fremgår af nedenstående skema:
8 Mio. kr. (faste priser) År 2006 År 2007 År 2008 År 2009 Administration og kontrol af loven 0 0,200 0,250 0,350 IT-udviklingsomkostninger 0,200 0,300 0,300 0,050 Merudgifter i alt 0,200 0,500 0,550 0,400 De samlede udgifter finansieres inden for Fødevareministeriets  eksisterende rammer. 7. Erhvervsøkonomiske konsekvenser Med  lovforslaget  bliver  det  muligt  for  jordbrugeren  i  sit  gødningsregnskab  at  fratrække  den  kvælsto f- mængde fra   husdyrgødning, der afbrændes i et forbrændingsanlæg. Lovforslaget fjerner således  en  barriere for at tage denne teknologi i anvendelse inden for landbrugssekto- ren. Den foreslåede mulighed for i gødningsregnskabet at fratrække den kvælstofmæn gde fra husdyrgødning, der afbrændes, må vurderes at udgøre et incitament for jordbruger til på sigt at vælge afbrænding af husdy r- gødning i situationer, hvor mere traditionelle måder at bortskaffe gyllen på ikke er mulige eller forde   lagtige. Der er dog ingen danske erfaringer med afbrænding af husdyrgødn   ing eller fraktioner herfra. Det er derfor forbundet  med  stor  usikkerhed  at  vurdere,  hvordan  muligheden for  at  fratrække  afbrændt  husdyrgødning  i gødningsregnskabet vil øge anvendelsen af afbrændingsteknikke n fremover, og hvordan afbrænding af hu  s- dyrgødning vil påvirke jordbrugsvirksomhedernes indtjeningsmulighed. I det omfang afbrænding af husdyrgødning kan bidrage til at opretholde husdyrproduktionen på et eksist e- rende niveau eller inden for de gældende har  moniregler skabe grundlag for at øge produktionen, må muli  g- heden for afbrænding vurderes at have en positiv effekt på jordbrugerens indtjeningsmulighed. I rapporten fra arbejdsgruppen om afbrænding af fraktioner af husdyrgødning vurderes det, at afbrænding under visse forudsætninger i sig selv kan være lønsom for jordbruger, hvis energien fra afbrændingen udny t- tes til varme. Lønsomheden vil dog i høj grad afhænge af gældende energiafgifter. Endvidere indeholder lovforslaget forslag om, at det bliver obligatorisk for jordbrugeren at korrigere den beregnede produktion af kvælstof fra husdyrproduktionen, hvis produktionsniveauet afviger fra standardfo  r- hold.  Hermed  vil  beregningen  i  højere   grad  afspejle  de  faktiske  forhold.  Dette  kan  få  økonomiske  kons  e- kvenser for de jordbrugere, der ikke hidtil har korrigeret eller kun har korrigeret til fordel for virksomheden. Konsekvenserne vurderes dog at blive af mindre omfang. 8. Administrative konsekvenser for erhvervet Den foreslåede ændring til § 11, stk. 2,    om obligatorisk korrektion i gødningsregnskabet for visse afvige l- ser i produktionsniveauet, kan for de jordbrugere, der beregner deres husdyrproduktion manuelt, medføre, at der skal foretages en yderligere beregning. Med  gennemførelsen  af   lovforslaget  bliver  det  et  krav,  at  den  ansvarlige  for  forbrændingsanlægget  skal indberette oplysninger om afbrændte mængder af husdyrgødning til Plantedirektoratet.  Indberetningskravene svarer  til  dem,  som  allerede  gælder  for  biogas  -  og  forarbejdningsanlæg.  Indberetni  ngerne  skal  indeholde oplysninger om, hvilke virksomheder forbrændingsanlægget har modtaget gødning fra . For jordbrugsvirksomheder  med  eget  forbrændingsanlæg vil det blive fastsat, at  de i  gø dningsregnskabet skal give oplysning om afbrændt mængde husdyrgødning eller  fraktioner heraf. 9. Miljømæssige konsekvenser Det fremgå r af hovedkonklusionen i den rapport, som arbejdsgruppen om anvendelse af fraktioner af hus- dyrgødning  til  energiproduktion  har  udarbejdet,  at  afbrænding  af  fiberfraktionen  fra  separering  af  husdy   r- gødnin g  til  energiproduktion  –  med  uændret  husdyrproduktion –   vil  kunne  bidrage  til  en  begrænsning  af potentialet for udledning  af  fosfor  og  reduktion af udledning af kvælstof i de områder, der leverer husdy   r- gødning til separerings - og afbrændingsprocessen.   Derudover vil afbrænding kunne bidrage til en betydelig reduktion af lugtgener fra husdyrgødning ved lagring og udbringning i marken.
9 Det fremgår ligeledes af rapporten, at de miljømæssige gevinster ved afbrænding af husdyrgødning, især vil få virkning i de e gne af landet, der har en meget stor husdyrtæthed. En afbrændingsmulighed for fibe r- fraktionen  vil  antagelig  bidrage  til  at  fremme  udbygningen  med  biogasanlæg,  hvorved  der  fås  en  mindre CO2-intensiv energiproduktion, samtidig med at væsentlige problemer ved   gødningshåndteringen kan løses. Da den fremtidige afbrændingsteknologi ikke er fastlagt og veldefineret, knytter der sig imidlertid usikke  r- hed til beregning/vurdering af de miljømæssige konsekvenser af afbrænding. Ved afbrænding af fiberfraktionen vil en    del af kvælstoffet i husdyrgødningen afbrændes, og det giver m u- lighed for en reduktion af kvælstofudvaskningen. Hermed kan husdyrproduktionen i disse egne opretholdes med  mindsket  miljøbelastning  eller  eventuelt  udbygges  inden  for  rammerne  af  den  generelle   miljølovgi v- ning. Ved afbrændingen koncentreres gødningens fosforindhold i asken, og overskuddet af fosfor kan derfor lettere transporteres til et område med underskud af fosfor, og dér erstatte fosfor indkøbt i form af handel s- gødning. For at afbrænding af   husdyrgødning og fiberfraktioner fra husdyrgødning kan ske på en miljømæssig fo r- svarlig måde, må afbrændingen kun foregå i anlæg, der opfylder kravene i f  orbrændingsbekendtgørelsen   , der bl.a. omhandler indretning og drift af forbrændingsanlæg. For de virksomheder, der i dag anvender standardnormer som den mest fordelagtige beregningsform, vil en regelændring medføre et lavere kvælstofforbrug . Det samlede kvælstofforbrug   vil med regelændringen  ku  n- ne reduceres marginalt. 10. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 11. Høring Lovforslaget har været til høring hos følgende organisationer: Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheudvalget for Biogas, Brancheudvalget for Frø, DAKOFO,  DANBIO, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Erhvervsgart- nerforening,  Danske  Svineproducenter,  Dansk  Industri,  Dansk  Juletræsdyrkerforening,  Dansk  Landbrug, Dansk  Landbrugsrådgivning    -  Landscenteret,  Dansk  Pelsdyravlerforening,  Dansk  Skovforening,  Danske Frøavlere, Danske Slagterier,  Datatilsynet, Det danske Fjerkræråd, Det Økologiske Fødevarer åd, Foreningen for Danske Handelsmøller, Frederiksberg Kommune, Frie Bønder  -Levende Land, Friluftsrådet, Kommune r- nes  Landsforening,  Københavns  Kommune,  Lan dbrugsraadet,  Landsforeningen  Danske  Maskinstationer, Skovdyrkerforeningerne, WWF, Økologisk Land  sforening. 12. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekven- ser/mindreudgifter Negative konsekvenser/ merudgifter Økonomiske konsekve  n- ser for det offentlige Ingen Begrænsede   meromkost- ninger for staten til admi- nistration, kontrol og til- pasning af IT-systemer Administrative konse- kvenser for det offentlige Forslaget om lettere ad- gang til andre offentlige myndigheders oplysninger samt samkøring af o plys- ninger vil medføre adm i- nistrative lettelser for så- vel stat og amter og i min- dre udstrækning for ko  m- muner Svagt forøgede admin i- strative opgaver i forbin- delse med: 1. indberetninger fra forbrændingsanlæg samt med kontrol og behandling af gø d- ningsregnskaber, og 2. sammenstilling og samkøring af oply s- ninger fra andre of-
10 fentlige myndighe- der Økonomiske konsekve  n- ser for erhvervet Øgede afsætningsmuli g- heder af fiberfraktionen fra separering af husdyr- gødning både inden og uden for Danmarks græ  n- ser. Korrektion kan betyde mindre behov for indkøb af handelsgødning Udgifter i forbindelse med anmeldelse af forbræ  n- dingsasken som handels- gødning m.h.p. salg. A f- gift på kvæ   lstofholdig gødning ved salg. Administrative konse- kvenser for erhvervet Sammenstilling og samkø- ring af oplysninger vil i nogen grad lette antal indberetninger fra erhver- vet Ejere af forbrændingsa  n- læg vil blive pålagt adm   i- nistration vedr. leverancer, salg og kontrol af produk- ter. De jordbrugere, der ma- nuelt beregner husdyrgø d- ningsproduktionen, og som skal korrigere, p å- lægges en yderligere b  e- regning. Miljømæssige konsekve   n- ser Tiltagene forventes at indvirke positivt på milj ø- et, idet afbrænding red  u- cerer udvaskning af kvæ  l- stof, ammoniakfordamp- ning og lugtgener. Med korrektionsadgangen for afvigelser i produktions- niveau afstemmes kvæ  l- stofforbrug i højere grad med det faktiske behov. Da den fremtidige af- brændingsteknologi ikke er fastlagt og veldefineret, knytter der sig storusikkerhed til bereg- ning/vurdering af de miljømæssige kons   e- kvenser af afbrændin  g. Administrative konse- kvenser for borgerne Ingen Ingen Andre konsekvenser Mindre belastning i for- bindelse med transport af fosforholdige husdyrgø d- ninger Større husdyrbesætni   nger i områder  med stor hus- dyrtæthed Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Det foreslås, at  bestemmelsen i lovens § 11, stk. 2, ændres   således, at en virksomheds produktion af kvæ   l- stof i husdyrgødning fremover skal bereg nes efter de faktiske produktionsforhold, hvis produktionen afviger fra standardværdierne for en given produktion  .
11 Efter  de  gældende  regler    er  der  mulighed  for  at  korrigere  beregningen  af  husdyrgødningsproduktionen   i forhold  til  de  faktiske  produktionsforhold.  Der  er  i  medfør  af  loven  opstillet  korrektionsformler,  der  skal benyttes, hvis produktionen af kvælstof i husdyrgødning afv   iger fra de standardværdier, der ligger til grund for de årligt udarbejdede tabelværdier over indhold af kvæ lstof og fosfor i husdyrgødning . Jordbrugeren kan efter de gældende regler   vælge, enten at beregne dyrenes produktion af kvælstof ved at anvende  standardnormer,  eller  at  korrigere  disse  efter  de  faktiske  produktionsforhold.  Standardnormerne angiver, hvor meget kvælstof et hu  sdyr ved normal start- og /eller slutvægt producere  r på 1 år.   Ved bereg- ning på baggrund af standardnormerne opnås en tilnærmet værdi, der kan variere fra den faktisk prod ucerede mængde  kvælstof, idet standardnormerne spænder over brede vægtintervaller. Frivilligheden i gødskning s- reglerne giver således jordbrugeren mulighed for at vælge den beregningsform, der er mest fo   rdelagtig, men som ikke nødvendigvis afspejler de faktiske forhold. I medfør  af harmonireglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsen   er det imidlertid et krav, at jordbruger kor- rigerer kvælstof i husdyrgødningsproduktionen ved beregning af antal dyreenheder   , hvis start og/eller vægt (produktionsniveau) afviger fra standardværdi  erne. Den beregnede kvælstofproduktion   bør  i videst muligt omfang afspejle de faktiske produktionsforhold. Den foreslåede  affattelse af § 11, stk. 2, 2. pkt. medfører  således , at jordbruger fremover skal korrigere for afvigelser i produktionsniveau. Samtidig skabes der overensstemmelse mellem beregningsregler efter gøds k- ningsloven og efter harmonireglerne. Med lovforslaget ændres der    ikke på jordbrugerens valgmuligheder , for så vidt  angår  de øvrige   korrekti- onsmuligheder, der fremgår  af loven. Ændringen    af § 11, stk. 2, 3. og 4. pkt. er således  alene af sproglig ka- rakter. Til nr. 2 Med forslaget til § 11, stk. 7, gives der som noget nyt fødevareministeren hjemmel til at fastsætte regler om, at husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning afsat til et forbrændingsanlæg eller afbrændt i eget a  n- læg kan fratræ kkes i virksomhedens beregning af kvælstof  forbruget. Det vil være en forudsætning, at anlæ g- get er godkendt. Bestemmelserne i den gældende   § 11 omhandler beregning af registrerede virksomheders forbrug af kvæ  l- stof  i  husdyrgødning  og  forarbejdet  husdyrgødning.  Som  udgangspunkt  bere  gnes  efter  de  gældende  regler virksomhedens  forbrug  på  baggrund  af  mængden  af  produceret     husdyrgødning  og  forarbejdet  husdyrgø  d- ning, idet der dog er mulighed for i gødningsregnskabet  at fratrække kvælstof i hu sdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning ,  der  er  leveret  til  andre  registrerede  virksomheder  eller  til  biogasanlæg,  fællesanlæg  eller forarbejdningsanlæg. Der vil i bekendtgørelsen om  jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække blive fastsat tilsva- rende regler for, hvorledes jordbruger i gødnin gsregnskabet kan fratrække kvælstof i husdyrgødning og fo r- arbejdet husdyrgødning, hvis det er afsat til et godkendt forbrændingsanlæg herunder afbrændt i eget gårda   n- læg  . Hjemlen  vil blive udmøntet således, at kvælstoffet kan fratrækkes i gødningsregnskabet , uanset om det fælles   forbrændingsanlæg er pl aceret inden for eller uden for Danmarks grænser Reglerne i bekendtgørelsen  vil blive udformet således, at det bliver muligt at fratrække kvælstof i husdyr- gødningens fiberfraktion  fra separering af husdyrgødni ng og kvælstof i husdyrgødning    og såfremt det  analy- searbejde, som regeringen har besluttet iværksat  , viser behov for også at kunne  afbrænde andre typer af tø   r- stofholdigt husdyrgødning , som f.eks. fjerkrægødning   , vil det også kunne omfattes . Mængden  af  det    kvælstof  ,  som  jordbruger  kan  fratrække    i  gødningsregnskabet ,  vil  afhænge  af  type  og mæ  ngde  af  den  afbrændte  gødning  s   amt  af  forbrændingsanlæggets  tekniske  specifikationer .  Der  vil  blive fastsat regler om,  hvilke oplysninger virksomheden skal afgive som dokumenta tion. Oplysninger afgivet til anden myndighed vil i videst muligt omfang blive genbrugt. Ministeren  vil  kunne  fastsætte  regler  om  dokumentation  for  den  gødningsmængde ,  der  afsættes  til    for- brændingsanlæg i udlandet. Der vil bl.a. blive fastsat regler , der pålægge   r afsætter at give oplysning om den udenlandske  modtagers  identitet  i  form  af  modtagervirksomhedens/modtageranlæggets  navn,  adresse,  evt. virksomheds-ident i vedkommende udenlandske virksomhedsregister og lignende.
12 Muligheden for afbrænding af   husdyrgødning og fraktioner heraf  afhænger af   udviklingen af ny teknologi inden for landbrugssektoren. Mulighederne og vilkårene for tilsyn med overholdelse af lovens bestemme lser vil derfor løbende blive vurderet og tilpasset  i takt med udviklingen. Til nr. 3 Med den foreslåede  æn  dring af § 24 udvides ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om indbere  t- ning m.v. til også at omfatte forbrændingsanlæg . Efter den gældende lov kan ministeren fastsætte regler om, at biogas - og fællesanlæg samt forarbe jdnings- anlæg skal indberette, hvorfra de modtager gødning, herunder gødningstypen og mængden, samt kvælsto f- indholdet i den modtagne gødning. Det  er hensigten at fastsætte tilsvarende regler for forbrændingsanlæg , således at  også forbrændingsanlæg, der modtager husdyrgødning  eller forarbejdet husdyrgødning ,hvert år inden en af ministeren nærmere fastsat dato skal indsende oplysninger om den modtagne mængde til tilsynsmyndigheden. Der vil blive fastsat regler om, at indberetningerne skal indeholde oplysninger om, hvilke registrerede virk- somheder, der er modtaget kvælstofholdig husdyrgødning     og forarbejdet husdyrgødning  fra. Indberetningen skal  for  hver  virksomhed  indeholde  oplysninger  om  den  totale  mængde  kvælstofholdig husdyrgødning   og forarbejdet husdyrgø dning, samt det totale kvælstof  indhold  i og  typen af den gødning, der er modtaget fra virksomheder i den senest afsluttede planperiode. Til nr. 4 Med  forslaget  til  §  27a,  skabes  der  hjemmel  til,  at  fødevareministeren   eller  den,  ministeren  bemyndiger hertil, i kontroløjemed kan indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder i forbindelse med en gen e- rel kontrol med overholdelse af lovens regler. Der kan herunder ske sammenstilling og samkø ring af oplys- ninger, herunder personoplysninger, til kontrolformål. Kontrolmyndigheden har efter de gældende regler i forvaltningsloven og lov om   behandling af personop- lysninger mulighed for at indhente oplysninger i kontroløjemed i enkeltstående tilfælde. Derimod har ko n- trolmyndigheden ikke uden udtrykkelig lovhjemmel mulighed for at foretage en systematisk sammenstilling og samkøring af de oplysninger, der er indhentet hos andre offentlige myndigheder, med de oply sninger, der findes i ministeriets egne IT-systemer. Der er således med forslaget tale om en udvidelse a f den bestående adgang  til indhentning og behandling af oplysninger, som findes hos andre offentlige myndigheder. Baggrunden for forslaget er et ønske om  at udvi- de og forbedre mulighederne for kontrol med overholdelse af reglerne. Umiddelbart tænkes bestem  melsen brugt til at indhente indførselsoplysninger fra Told Skat til brug for kon- trol  af,  om  mængden  af  kvælstofholdige  gødninger,  som  jordbrugere  indf ø samhandler direkte her til landet, også figurerer i vedkommende jordbr ugers gødningsregnskab. Regulering  og  beskatning  af  kvælstof er  overordnet delt  mellem  ToldSkat  og  Fødevareministeriet. Tol   d- Skat administrerer og kontrollerer Kvælstofafgiftsloven, der har til formål at beskatte kvælstof, der a nvendes til planter mv. andre steder end hos jordbrugere, der er optaget i registeret for afgiftsfritagelse. De registrere- de jordbrugsvirksomheder er til gengæld underlagt   gødskningsloven s regler og skal føre regnskab med   køb og anvendelse af kvælstof   med henblik på at sikre, at der ik ke finder overgødskning sted. Virksomheder,  der  selv  indfører  eller  samhandler  kvælstofgødning  fra andre  lande,  skal  registreres  hos ToldSkat. Oplysninger om danske virksomheders enkelte køb  i andre EU-lande vil endvidere tilgå ToldSkat via et EU-indberetningssystem. ToldSkat modtager således  en række oplysninger, som viser, at en virksomhed muligvis har indført gø d- ning fra udlandet. Oplysningerne vil ikke i sig selv kunne vise omfanget af en indførsel, men kan være med til at danne grundlag for den fysiske kontrol på virk somhederne. I forbindelse med kontrol bliver gødning s- regnskabet og tilhørende d okumenter gennemgået og det   vil blive kontrolleret, hvorvidt indført  gødning er regnet med i gødningsforbruget. Herudover vil det på sigt kunne være hensigtsmæs sigt at indhente og samkøre oplysninger fra henholdsvis Direktoratet for FødevareErhverv, støtteoplysninger, og Fødevarestyrelsen, CHR   -registret, med Plantedirek-
13 toratets register for afgiftsfritagelse. Årsagen er, at der kan være behov for at kontrollere, om en virksomhed overholder pligten til at være tilmeldt registeret for afgiftsfritagelse samt til at foretage en kvalitet  skontrol af de  oplysninger,  der  er  afgivet  i  forbindelse  med  indberetning  til  den  fælles  husdyrindberetning  og  til  den fælles indberet  ning (ansøgning om enkeltbetaling). Dette ville kunne ske ved at sammenstille oply sninger i eksempelvis CHR-registret med registeret for afgiftsfritagelse. Det er hensigten at tilrettelægge administrationen således, at de borgere, der berøres af en kontrol ordning, i almindelighed gøres opmærksom på myndighedens adgang til at foretage samkøring i kontroløjemed, i nden kontrollen iværksættes, og at samkøringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer, der omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om  kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden. Fødev a- reministeriet vil i forbindelse med administration af den foreslåede bestemmelse iagttage de procedurer o m- kring samkøring og sammenstilling  af  personoplysninger, der følger af lov om  beh  andling af personoplys- ninger. Til nr. 5 Bestemmelsen findes tilsvarende i anden lovgivning inden for Fødevareministeriets område. Med lov nr. 481 af 12. juni 1996 om offentliggørelse af kontrolresultater og om ændring af visse love u   n- der Landbrugs- og Fiskeriministeriet blev der etableret hjemmel til at offentliggøre kontrolresultater. Lovens principper blev fortsat i fødevareloven af 1998.  Imidlertid blev der fra forskellig side fremsat kritik mod  den  dagældende  ordning,  og  ved  lov  nr.  279  af  25.  april  20  01  blev  ordningen  revideret  på  en  række punkter.  I  samme  forbindelse  blev  lov  om  frø,  kartofler  og  planter  samt  Økologilovens  bestemmelser  om offetliggørelse tilpassset. Fødevarelovens  og andre loves offentliggørelsesordning er udformet  med henblik på de p  roduktionsvirk- somheder og handelsvirksomheder, som fødevareloven omfatter.  Ordningen er forbrugerorienteret. Det om- råde, som nærv   æ  rende lovforslag vedrører , er ikke forbrugerrelateret. Derimod har der gennem de seneste år været et stigende antal anmodninge  r om aktindsigt m.v. i  oplysninger i gødningsregnskaberne. Anmodni n- gerne er kommet dels fra amter/kommuner til brug i kontroløjemed, dels fra journalister, interesseorganisat i- oner og borgere i almindelighed. Dette må antages i vid udstrækning at være båret af den miljømæssige int   e- resse, der knytter sig til denne type af oplysninger. Et lignende hensyn til at offentliggøre indberettede oplysninger på baggrund af en mere generel borgerint  e- resse ligger til grund for  § 7 i lov om dyrkning m.v. af genetisk modificerede afgrøde r. I første om gang er det hensigten alene at anvende hjemlen til at offentliggøre de oplysninger i gødning  s- regnskabet, som jordbrugsvirksomhederne selv indberetter samt kontrolresultater. Til § 2 Det foreslås, at loven træder i kraft d   en 1. august 2006, således at de regler f ødevareministeren med lo v- forslaget bliver bemyndiget til at fastsætte, kan træde i kraft samtidig med en ny planperiode .
14 Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække   , jf. lovbe- kendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2004, som ændret ved § 7 i lov nr. 404 af 1. juni 2005, foretages følgende ændri   n- ger: § 11. - - - 1. § 11, stk. 2, 2. pkt. ophæves, stedet indsættes som nyt   2. –5 . p kt. : Stk. 2. Virksomhedens produktion af kvælstof i husdyrgødning beregnes på grundlag af normer for det totale ind- hold af kvælstof i husdyrgødning, vir   k- somhedens gennemsnitsbesætning og staldsystemer. Produktionen af kvæ stof i husdyrgødning kan korrigeres for afvigelser i ydelses- og produktionsni- veau samt fodermængde og   - sammensætning på grundlag af korre   k- tionsfaktorer, jf. stk. 5, hvis afvigelser- ne kan dokumenteres ved driftbilag. »Produktionen af kvælstof i hus  dyr- gødning skal korrigeres for afvigelser i produktionsniveau. Produktionen af kvælstof i husdyrgødning kan korrig   e- res for afvigelser i ydelsesniveau. Der kan endvidere korrigeres, når der sa m- tidig med afvigelser i ydelses- og pro- duktionsniveau forekommer afvigelser i fodermængde og   -sammensætning. Korrektioner foretages på grundlag af korrektionsfaktorer, jf. stk. 5, og afvi- gelserne skal dokumenteres ved drifts- bilag.« Stk. 3.6. - - - 2. I § 11 indsættes som stk. 7: »Stk. 7. Ministeren kan fastsætte regler om, at husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning afsat til et forbræ   n- dingsanlæg kan fratrækkes i virkso m- hedens forbrug af kvælstof. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om  , at husdyrgødning  og forarbejdet husdyr- gødning , som virksomheder har af- brændt i eget fo  rbrændingsanlæg , kan fratrækkes   i virksomhedens forbrug af kvælstof.  « § 24. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri fastsætter regler om, at virksomheder, som sælger eller afgiver 3. I § 24, 3. pkt. ændres   »samt forar- bejdningsanlæg  « til: », forarbejdnings- anlæg samt forbrænding sanlæg  «.  
15 kvælstofholdig gødning, skal indbere   t- te, hvortil der er afsat gødning, heru n- der den afsatte gødningstype og  - mængde samt kvælstofindholdet i den afsatte mængde. Indberetningen skal omfatte al gødning, der er solgt eller afsat henholdsvis med og uden afgift, jf. lov om afgift af kvælstof indeholdt   i gødninger m.m. Ministeren kan endv i- dere fastsætte regler om, at biogas  - og fællesanlæg samt forarbejdningsanlæg skal indberette, hvorfra de modtager gødning, herunder gø  dningstypen og - mængden, samt kvælstofindholdet i den modtagne gødning. 4. Efter § 27indsættes : »§ 27a. Ministeren for fødevarer, lan d- brug og fiskeri eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan hos andre of- fentlige myndigheder indhente de op- lysninger, der er nødvendige for at ko n- trollere overholdelsen af loven og reg- ler, der er udstedt i medfør  heraf. Mini- steren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan i forbindelse hermed foreta- ge sammenstilling og samkøring  af oplysninger, herunder personoplysnin- ger, i kontroløjemed samt  videregive oplysninger, herunder sammenstillede og samkørte  oplysninger.« 5. Efter § 28 indsættes i : »§ 28 a.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om offentliggørelse med navns nævne   l- se af indberettede oplysninger, oplys- ninger om overtrædelser og andre r  e- sultater på grundlag af kontrol , som gennemføres i he nhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven.  Mini- steren kan herunder fastsætte regler   om, at kl ag e ikke har opsættende virkning. Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af offent- liggørelse, herunder at offentliggørelse kan ske elektronisk. Ministeren kan bestemme, at visse indberettede oplys-
16 ninger, oplysninger om overtrædelser eller kontrolresultater ikke skal offent- liggøres. Stk. 3. Ministeren kan bestemme, at offentliggørelse skal ske på Internettet på grundlag af et af m inisteren oprettet IT-system vedrørende indberettede o p- lysninger, oplysninger om overtræde  l- ser og kontrolresultater. Ministeren kan på ethvert tidspunkt, herunder peri o- disk, videregive såvel enkel tstående oplysninger som masseoplysninger fra IT-systemet til en ubestemt kreds af modtagere. Enhver har adgang til fra IT-systemet at få meddelt oplysnin ger, som enten har været offentliggjort, eller som skal offentliggøres.  Adgangen om- fatter såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger.« § 2 Loven træder i kraft den 1. august 2006.