Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 4. juli 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om fastsættelse af gennemføre   l- sesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt ang  år kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport . Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemførelsesbestemme   lser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport Kommissionen har ved et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag om ændring af art  ikel 3, stk. 2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af gennemførelsesbeste   mmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek   sportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12. Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald for e- lægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemf ø- relsen af reglerne i en periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Kommissionen har senest den 7. juni 2005 fremlagt et revideret forslag. Kommissionen oplyste i den forbindelse, at der ville blive fremlagt endnu et revideret forslag, hvilket endnu ikke er sket. Forslaget i en revideret form forventes sat til afstemning på  det kommende møde i forvaltningsk o- mitéen for handelsmekanismer den 5. juli 2005. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24 - 03 - 174/DEP: 4848 CFC/NSS/LLI/CABS/JWP Den 30 .juni 2005 FVM 284
2 Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav , at en dyrlæge skal kontrollere, at fællesskab s- lovgivningen om dyrevelfærd er overholdt, når dyrene har fo   rladt EF's toldområde. Med forslaget tydeliggøres kravene til de kontrollerende dyrlægers uddannelse. Forslaget vil formentlig kunne øge kvalitete n af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærd  s- bestemmelserne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger med en uddannelsesmæ  ssig baggrund, der anerkendes efter gældende EU  -regler. Der er således tale om en beskeden stramning af regelsættet i forhold til i dag. Regeringen agter på denne  baggrund at støtte forslaget  med eventuelle mindre tilpasninger, idet forslaget forbedrer kvaliteten af kontrollen med, at fællesskabslovgivningen for dyrevelfærd ved eksport af levende kvæg med eksportstøtte overholdes, og    fremfører  fortsat, at eksportrestitutioner til levende slagtekvæg skal afskaffes, da det er den en  este holdbare løsning.
3 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af genne  mførelsesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport Revideret genoptryk af grundnotat af 25. maj 2005. Ændringer er markeret    i marginen. Resumé Kommissionen har med et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag til opstramning af den vete- rinære kontrol i henhold til forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af ge n- nemførelsesbestemmelser efter Rådets fo  rordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport. Forslaget vil formentlig kunne øge kvaliteten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelse   rne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger med en uddannelsesmæ s- sig baggrund, der anerkendes efter gældende EU  -regler. Der er således tale om en beskeden stra m- ning af regelsættet i forhold til i dag. Baggrund Kommissionen har ved et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag om ændring af art  ikel 3, stk. 2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af gennemførelsesbeste   mmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek   sportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24 - 03 - 174/DEP: 4848 CFC/NSS/LLI/CABS/JWP Den 30. juni 2005 FVM 284
4 Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald for e- lægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte ge nnemfø- relsen af reglerne i en periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Ifølge Kommissionen er forslaget en opfølgning på den debat, der h   ar været dels efter offentligg  ø- relsen af en video og en rapport fra en række organisationer om behandlingen af dyr eksporteret til 3. lande med eksportstøtte dels landbrugskommissær Marian Fischer Boels brev af 8. april 2005 til medlemslandenes kompetente ministre vedrørende dyrevelfærd, hvor det oplyses, at der vil blive taget initiativ til en opstramning af kravene i forordning nr. 639/2003. Spørgsm å let om anvendelse af eksportstøtte til levende kvæg blev endvidere drøftet under eventuelt på rådsmødet (la ndbrug og fiskeri) den 26. april 2005 efter dansk anmodning. Kommissionen har senest den 7. juni 2005 fremlagt et revideret forslag. Kommissionen oplyste i den forbindelse, at der ville blive fremlagt endnu et revideret forslag, hvilket endnu ikke er sket. Forslaget i en revideret form forventes sat til afstemning  det kommende møde i forvaltningskom i- téen for handelsmekanismer den 5. juli 2005. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærh eds- princippet er tilgodeset. Formål og indhold Under de nugældende regler ligger ansvaret for kontrollen i 3. lande enten hos et af medlemsstaten godkendt internationalt overvågningsselskab eller medlemsstatens officielle overvågningskontor. Kontrollen foretages af en dyrlæge. Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav, at en dyrlæge   skal kontrollere, at fællesskab  s- lovgivningen om dyrevelfærd er overholdt, når dyrene har fo   rladt EF's toldområde. Det vil sige i tredjelandet. Kontrollen skal som hidtil finde sted dels alle de steder, hvor der skiftes transportmid- del, undtagen hvor en sådan ændring ikke var planlagt og skyldes usædvanlige og uforudsete fo r- hold, dels stedet for første aflæsning i det endel   ige bestemmelsestredjeland. Som udgangspunkt skal kontrollen udføres  af en dyrlæge med eksamensbevis,   attest eller andet bevis for formel kompetence i virksomhed som dyrlæge, jf. artikel 2   i direktiv 78/1026/EØF.   Dog kan medlemsstater vedtage regler, hvorefter dyrlæger fra tredjelande kan blive god  kendt til at udføre føromtalte kontrol, foru  d- sat de besidder den nødvendige  viden i relation til Rådets d irektiv 91/628/EØF.   Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5 Konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslage  t vil formentlig kunne øge kvalit e- ten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelserne, idet forslaget   indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger    med en uddannelsesmæssig baggrund anerkendes efter gældende EU  -regler. Der er således tale om en  beskeden stramning af regelsættet i forhold til i dag. Høring En tidligere udgave af forslaget har været   sendt i høring i §2 -udvalget (landbrug). FødevareIndustrien  hilser forslaget velkomment, da det ifølge FødevareIndustrien er   vigtigt og nø d- vendigt, at der bliver strammet op på veterinærkontrollen    af levende kvægs ve    færd under transport i forbindelse med ydelsen af eksportrestitutioner. Landbrugsraadet anfører , at der allerede foregår en meget omfattende veterinærkontrol ved e   ksport af kvæg til tredjelande, og heri indgår kontroller forestået af officielle veterinærer fra et EU me d- lemsland. Den afsluttende kontrol gennemføres af medlemslandet eller en af EU autoriseret vir k- somhed, hvilket er det gældende princip indenfor fødeva   re- og veterinæromr  å det. EU burde ifølge Landbrugsraadet allerede med de nuværende kontroller kunne sikre, at dyrevelfærden kontrolleres tilstrækkeligt. Men det kræver naturligvis, at EU sikrer en orden tlig kontrol både i afsenderlandet, ved grænsestatione  n og i samarbejde med modtagerlandets myndighed eller en autoriseret virksom- hed. Landbrugsraadet anfører, at en skærpelse af kontrolreglerne vil medføre betydelige omkos tninger for eksportørerne. Der bør i den forbindelse tages hensyn til, at de reelle pr  oblemer vedrører ekspo r- ten af slagtekvæg. Landbrugsraadet finder derfor, at skærpelsen alene bør gennemføres for slagt e- kvæg. Fra Danmark eksporteres alene avlskvæg til tredjelande, og en transport af avlskvæg vil ifø l- ge Landbrugsraadet typisk være underlag  t ni kontroller af veterinærer, hvoraf minimum tre er af en officiel veterinær fra et EU medlemsland, mens resten er af autoriserede veterinærer eller veterin æ- rer fra modtagerlandets myndighed. Denne kontrol er i forvejen så omfattende, at det er unødve  n- digt at indføre yderligere kontrol af dyrevelfærden. Landbrugsraadet finder, at den eneste sikre løsning er det danske forslag om at fjerne eksportrestit u- tioner til levende slagtekvæg. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen arbejder for at afskaffe eksportstøtten til levende slagtekvæg. Efter dansk opfa   ttelse bør dyrene principielt transporteres så kort som muligt før slagtning, og EU bør ikke yde et økonomisk incitament til eksport af levende dyr gennem eksportstøtte. Regeringen støtter de ko  nkrete ændri  n-
6 ger af reglerne for ydelse af eksportrestitutioner til levende dyr med henblik på at øge dyrevelfæ r- den, men fremfører  fortsat, at eksportrestitutioner til levende slagtekvæg skal afskaffes, da det er den eneste holdbare løsning. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det seneste reviderede forslag blev fremlagt af Kommissionen på møde den 7. juni   2005 i forvalt- ningskomiteen for handelsmekanismer. Der blev blandt andet stillet opklarende spørgsmål   til betin- gelserne for brug af dyrlæger fra   3. lande, ligesom der blev spurgt til, om Kommissionen havde overvejet, om der skulle sondres mellem udførsler af avlskvæg og udførsler af slagtekvæg. Til sidstnævnte svarede   Kommissionen, at brancheorganisationer havde tilkendegivet, at der ikke skulle forskelsbehandles. Mødet gav ikke indtryk af, hvorvidt der ville være    kvalificeret flertal imod forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er oversendt grundnotat i sagen den 25. maj 2005. Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.