Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
Den 4. juli 2005
og Fiskeri
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om fastsættelse af gennemføre l-
sesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt ang år kravene for ydelse
af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport
.
Med venlig hilsen
Lene Mølsted Jensen
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om
fastsættelse af gennemførelsesbestemme lser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så
vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd
under transport
Kommissionen har ved et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag om ændring af art ikel 3, stk.
2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af gennemførelsesbeste mmelser efter
Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek sportrestitutioner i
forbindelse med levende kvægs velfærd u
nder transport.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den
fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12.
Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissionen kan udstede
forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald for e-
lægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemf
ø-
relsen af reglerne i en periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet
ikke inden en frist på 3 måneder
med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
Kommissionen har senest den 7. juni 2005 fremlagt et revideret forslag. Kommissionen oplyste i
den forbindelse, at der ville blive fremlagt endnu et revideret forslag, hvilket endnu ikke er sket.
Forslaget i en revideret form forventes sat til afstemning på det kommende møde i forvaltningsk o-
mitéen for handelsmekanismer den 5. juli 2005.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor
Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24
-
03
-
174/DEP: 4848
CFC/NSS/LLI/CABS/JWP
Den 30
.juni
2005
FVM 284
2
Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav
, at en dyrlæge skal kontrollere, at fællesskab
s-
lovgivningen om dyrevelfærd er overholdt, når dyrene har fo rladt EF's toldområde. Med forslaget
tydeliggøres kravene til de kontrollerende dyrlægers uddannelse.
Forslaget vil formentlig kunne øge kvalitete n af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærd s-
bestemmelserne, idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger med en
uddannelsesmæ ssig baggrund, der anerkendes efter gældende EU -regler. Der er således tale om en
beskeden stramning af regelsættet i forhold til i dag.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget med eventuelle mindre tilpasninger, idet
forslaget forbedrer kvaliteten af kontrollen med, at fællesskabslovgivningen for dyrevelfærd ved
eksport af levende kvæg med eksportstøtte overholdes, og fremfører fortsat, at eksportrestitutioner
til levende slagtekvæg skal afskaffes, da det er den en este holdbare løsning.
3
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om
fastsættelse af genne mførelsesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så
vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd
under transport
Revideret genoptryk af grundnotat af 25. maj 2005. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har med et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag til opstramning af den vete-
rinære kontrol i henhold til forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af ge
n-
nemførelsesbestemmelser efter Rådets fo rordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for
ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport.
Forslaget
vil formentlig kunne øge kvaliteten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelse rne,
idet forslaget indebærer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger med en uddannelsesmæ
s-
sig baggrund, der anerkendes efter gældende EU -regler. Der er således tale om en beskeden stra m-
ning af regelsættet i forhold til i dag.
Baggrund
Kommissionen har ved et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag om ændring af art ikel 3, stk.
2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af gennemførelsesbeste mmelser efter
Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek sportrestitutioner i
forbindelse med levende kvægs velfærd u
nder transport.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den
fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor
Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24
-
03
-
174/DEP: 4848
CFC/NSS/LLI/CABS/JWP
Den 30. juni 2005
FVM 284
4
Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissionen kan udstede
forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald for e-
lægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte ge
nnemfø-
relsen af reglerne i en periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder
med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
Ifølge Kommissionen er forslaget en opfølgning på den debat, der h ar været dels efter offentligg ø-
relsen af en video og en rapport fra en række organisationer om behandlingen af dyr eksporteret til
3. lande med eksportstøtte dels landbrugskommissær Marian Fischer Boels brev af 8. april 2005 til
medlemslandenes kompetente ministre vedrørende dyrevelfærd, hvor det oplyses, at der vil blive
taget initiativ til en opstramning af kravene i forordning nr. 639/2003. Spørgsm å let om anvendelse
af eksportstøtte til levende kvæg blev endvidere drøftet under eventuelt på rådsmødet (la
ndbrug og
fiskeri) den 26. april 2005 efter dansk anmodning.
Kommissionen har senest den 7. juni 2005 fremlagt et revideret forslag. Kommissionen oplyste i
den forbindelse, at der ville blive fremlagt endnu et revideret forslag, hvilket endnu ikke er sket.
Forslaget i en revideret form forventes sat til afstemning det kommende møde i forvaltningskom i-
téen for handelsmekanismer den 5. juli 2005.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærh
eds-
princippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Under de nugældende regler ligger ansvaret for kontrollen i 3. lande enten hos et af medlemsstaten
godkendt internationalt overvågningsselskab eller medlemsstatens officielle overvågningskontor.
Kontrollen foretages af en dyrlæge.
Forslaget indebærer, at det fremover vil være et krav,
at en dyrlæge skal kontrollere, at fællesskab s-
lovgivningen om dyrevelfærd er overholdt, når dyrene har fo rladt EF's toldområde. Det vil sige i
tredjelandet. Kontrollen skal som hidtil finde sted dels alle de steder, hvor der skiftes transportmid-
del, undtagen hvor en sådan ændring ikke var planlagt og skyldes usædvanlige og uforudsete fo
r-
hold, dels stedet for første aflæsning i det endel ige bestemmelsestredjeland. Som udgangspunkt skal
kontrollen udføres af en dyrlæge med eksamensbevis, attest eller andet bevis for formel kompetence
i virksomhed som dyrlæge, jf. artikel 2 i direktiv 78/1026/EØF. Dog kan medlemsstater vedtage
regler, hvorefter dyrlæger fra tredjelande kan blive god kendt til at udføre føromtalte kontrol, foru d-
sat de besidder den nødvendige viden i relation til Rådets d irektiv 91/628/EØF.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslage t vil formentlig kunne øge kvalit e-
ten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærdsbestemmelserne, idet forslaget indebærer, at
kontrollen i 3. lande skal udføres af dyrlæger med en uddannelsesmæssig baggrund
anerkendes
efter gældende EU -regler. Der er således tale om en beskeden stramning af regelsættet i forhold til i
dag.
Høring
En tidligere udgave af forslaget har været sendt i høring i §2 -udvalget (landbrug).
FødevareIndustrien hilser forslaget velkomment, da det ifølge FødevareIndustrien er vigtigt og nø d-
vendigt, at der bliver strammet op på veterinærkontrollen af levende kvægs ve færd under transport
i forbindelse med ydelsen af eksportrestitutioner.
Landbrugsraadet anfører , at der allerede foregår en meget omfattende veterinærkontrol ved e ksport
af kvæg til tredjelande, og heri indgår kontroller forestået af officielle veterinærer fra et EU me
d-
lemsland. Den afsluttende kontrol gennemføres af medlemslandet eller en af EU autoriseret vir k-
somhed, hvilket er det gældende princip indenfor fødeva re- og veterinæromr å det. EU burde ifølge
Landbrugsraadet allerede med de nuværende kontroller kunne sikre, at dyrevelfærden kontrolleres
tilstrækkeligt. Men det kræver naturligvis, at EU sikrer en orden
tlig kontrol både i afsenderlandet,
ved grænsestatione n og i samarbejde med modtagerlandets myndighed eller en autoriseret virksom-
hed.
Landbrugsraadet anfører, at en skærpelse af kontrolreglerne vil medføre betydelige omkos
tninger
for eksportørerne. Der bør i den forbindelse tages hensyn til, at de reelle pr oblemer vedrører ekspo r-
ten af slagtekvæg. Landbrugsraadet finder derfor, at skærpelsen alene bør gennemføres for slagt
e-
kvæg. Fra Danmark eksporteres alene avlskvæg til tredjelande, og en transport af avlskvæg vil ifø
l-
ge Landbrugsraadet typisk være underlag t ni kontroller af veterinærer, hvoraf minimum tre er af en
officiel veterinær fra et EU medlemsland, mens resten er af autoriserede veterinærer eller veterin
æ-
rer fra modtagerlandets myndighed. Denne kontrol er i forvejen så omfattende, at det er unødve n-
digt at indføre yderligere kontrol af dyrevelfærden.
Landbrugsraadet finder, at den eneste sikre løsning er det danske forslag om at fjerne eksportrestit u-
tioner til levende slagtekvæg.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for at afskaffe eksportstøtten til levende slagtekvæg. Efter dansk opfa ttelse bør
dyrene principielt transporteres så kort som muligt før slagtning, og EU bør ikke yde et økonomisk
incitament til eksport af levende dyr gennem eksportstøtte. Regeringen støtter de ko nkrete ændri n-
6
ger af reglerne for ydelse af eksportrestitutioner til levende dyr med henblik på at øge dyrevelfæ
r-
den, men fremfører fortsat, at eksportrestitutioner til levende slagtekvæg skal afskaffes, da det er
den eneste holdbare løsning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det seneste reviderede forslag blev fremlagt af Kommissionen på møde den 7. juni 2005 i forvalt-
ningskomiteen for handelsmekanismer. Der blev blandt andet stillet opklarende spørgsmål til betin-
gelserne for brug af dyrlæger fra 3. lande, ligesom der blev spurgt til, om Kommissionen havde
overvejet, om der skulle sondres mellem udførsler af avlskvæg og udførsler af slagtekvæg.
Til
sidstnævnte svarede Kommissionen, at brancheorganisationer havde tilkendegivet, at der ikke skulle
forskelsbehandles.
Mødet gav ikke indtryk af, hvorvidt der ville være kvalificeret flertal imod forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat i sagen den 25. maj 2005.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.