Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler, AGRI/60917/2005. Med venlig hilsen Troels Vensild
24.06.2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsm   e- tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler. AGRI/60917/2005 Kommissionen har den 2. maj 2005 fremsendt forslag til Kommissionens forord- ning om æ  ndring af bilag III i Rådets forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk pr oduktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levned smidler. Forslaget er sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Øk   ologisk Jordbrug den 1. juli 2005. Med forslaget foretages primært en justering med henblik på at ti   lpasse kravene til de nye virksomhedstyper, der omfattes af forordningens anmeldelses- og kontrol- krav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomheder, der forhandler eller opbevarer økologiske produkter, men som ikke prod ucerer, tilbereder eller importerer disse. Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. De foreslåede ændringer vil sikre, at alle virksomheder, der forhandler eller opb   e- varer økologiske produkter engros, vil blive omfattet af de grundlæggende ko   n- trolbestemmelser. Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
2. GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsm   e- tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler. AGRI/60917/2005 Resumé: Forslaget tilpasser kravene til de nye virksomhedstyper, der omfattes af forord- ningens anmeldelses- og kontrolkrav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomhe- der, der forhandler eller opbevarer økologiske produkt er, men som ikke produce- rer, tilbereder eller importerer disse. De væsentligste elementer i forslaget er: Krav om, at også ”de nye” virksomheder omfattes af kravet om minimum én årlig ”fuldstændig fysisk kontrol” samt kravet om modtagekontrol, dvs. kontrol af overensstemmelse mellem modtagne partier og følgedokumenter samt registrering af, at modtagekontrollen er udført. Krav om, at stikprøvevise kontrolbesøg, der udføres udover den årlige fuldstændige kontrol, skal bas  eres på en generel risikovurdering. Krav om, at virksomheder, der alene forhandler økologiske produkter, skal registrere visse data om køb og salg. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet J.nr.: 2005-20 - 2332 - 00037 24. juni 2005
3. Baggrund Kommissionen har den 2. maj 2005 fremsendt forslag til Kommissionens forord- ning om æ  ndring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr   . 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk pr oduktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter og levned smidler. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktion smetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler (herefter ”økologiforordningen”), særligt artikel 13, anden tankestreg. Øk ologiforordningen er senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 2254/2004 af 27. december 2004. Forslaget vil blive behandlet i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, u  d- steder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalific eret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa -Parlamentet. Rå- det kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler R ådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget er sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Øk   ologisk Jordbrug den 1. juli 2005. Nærhedsprincippet Idet der er tale om udmøn tning af en allerede vedtaget retsakt er det Regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhed   s- princippet. Formål og indhold Der er med det foreliggende forslag tale om ændringer til forordningens bilag III, særligt under afsnittet   Generelle bestemmelser. Økologiforordningens bilag III indeholder minimumskrav til økologikontrollen, herunder både krav rettet mod virksomhederne samt krav til kontrolmyndighede r- nes/-organernes tilsyn og kontrol. Med forslaget foretages primært en justering mh  p. at tilpasse kravene til de nye virksomhedstyper, der omfattes af forordningens anmeldelses- og kontrolkrav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomheder, der forhandler eller opbevarer økolog i- ske produkter, men som ikke producerer, tilbereder eller importerer disse. De væsentligste elementer i forslaget er: En tydeliggørelse af anvendelsesområdet for bilagets Generelle og Særlige bestemmelser. Krav om, at også ”de nye” virksomheder omfattes af kravet om minimum én årlig ”fuldstændig fysisk kontrol” samt     kravet om modtagekontrol, dvs.
4. kontrol af overensstemmelse mellem modtagne partier og følgedokume n- ter samt registrering af, at modtagekontrollen er udført. Krav om, at stikprøvevise kontrolbesøg, der udføres    udover den årlige fuldstændige kontrol, skal ba  seres på en generel risikovurdering. Krav om, at virksomheder, der alene forhandler økologiske produkter, skal registrere visse data om køb og salg. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Området er regule ret af reglerne i økologiforordningen samt bekendtgørelse om økologisk jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer og bekendtgørelse om økologiske fødevarer nr. 761 af 14. august 2000 med senere ændringer.   Ved forslagets vedtagelse forventes det, at der skal udstedes ændringer til bekendtgørelse om økologiske fødevarer, indeholdende tekniske justeri   nger. Konsekvenser Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøko nomiske konsekvenser. Høring Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet har i oktober 2004 samt april 2005 sendt tidligere versioner af ændringsforslaget (hhv. arbejdsdokument af den 30. septe  m- ber 2004 og non paper af den 7. marts 2005) i høring hos en bred  kreds af organi- sationer. Sidstnævnte non paper af den 7. marts 2005, som indholdsmæssigt svarer til det nuværende forslag, blev endvidere sendt til høring i §2   -udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevar  eudvalg. Forbrugerrådet  har ikke forholdt sig til forslaget. Landbrugsrådet, Økologisk Landsforening, Danske Slagterier, Dansk Lan    d- brug, Mejeriforeningen, DLG, Landsudvalget for svin, Kødbranchens Fæ   l- lesråd og øvrige medlemsorganisationer   har i fælles høringssvar anført, at org a- nisationerne overordnet er enige i, at det vil være hensigtsmæssigt, at Danmark anvender undtagelsesmuligheden for detailvirksomheder, såfremt der fortsat si k- res troværdighed overfor forbrugerne. Det støttes endvidere, at der fastlægges kontrolregler for de nye virksomheder under økologiforordni ngen, og at der åbnes mulighed for at gennemføre en risikobaseret kontrol for både nye og gamle vir  k- somheder. Tilrettelæggelse af kontrollen på baggrund af risikovurdering skal ske
5. samtidig med, at troværdigheden for de økologiske produkter    og forbrugernes til- lid opretholdes. COOP Danmark ser generelt positivt på, at økologiske produkter igennem ko  n- trolforanstaltninger sikres tilstrækkeligt, således at der ikke sker en kompromitt   e- ring af konceptet. COOP betragter sine lagre og terminaler i Norden som en inte- greret det af detailhandlen og finder, at disse af denne grund må være undtaget kravet om økologikontrol. Der bør sikres en ensartet tolkning heraf i EU. I h  ø- ringssvar af 26. april 2005 er endvidere anført, at det fremstår uklart, hvordan   o r- det bruger, nævnt i økologiforordningens artikel 8, skal forstås. Herudover anf ø- res, at modtagekontrol hos COOPs lagre allerede er implementeret i den ordinære egenkontrol, og at det ikke vil være realistisk at operere med 2 modtagekontrols  y- stemer. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer, og forholder sig p o- sitivt til forslaget. idet de foreslåede ændringer vil sikre, at alle virksomheder, der forhandler eller opbevarer økologiske produkter en gros, vil blive omfattet af de grundlæggende kontrolbestemme  lser. Generelle forventninger til andre landes holdninger Der forventes at være kvalificeret flertal for forslaget. Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.