Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministersekretariatet
Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater om forslag til Kommissionens forordning
om ændring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk
produktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter
og levnedsmidler, AGRI/60917/2005.
Med venlig hilsen
Troels Vensild
24.06.2005
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets
forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsm e-
tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter
og levnedsmidler.
AGRI/60917/2005
Kommissionen har den 2. maj 2005 fremsendt forslag til Kommissionens forord-
ning om æ ndring af bilag III i Rådets forordning (EØF) Nr. 2092/91 af 24. juni
1991 om økologisk pr oduktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse
heraf på landbrugsprodukter og levned smidler.
Forslaget er sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Øk ologisk
Jordbrug den 1. juli 2005.
Med forslaget foretages primært en justering med henblik på at ti lpasse kravene til
de nye virksomhedstyper, der omfattes af forordningens anmeldelses- og kontrol-
krav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomheder, der forhandler eller opbevarer
økologiske produkter, men som ikke prod ucerer, tilbereder eller importerer disse.
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
De foreslåede ændringer vil sikre, at alle virksomheder, der forhandler eller opb e-
varer økologiske produkter engros, vil blive omfattet af de grundlæggende ko n-
trolbestemmelser.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
2.
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag III i Rådets
forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsm e-
tode for landbrugsprodukter og om anvendelse heraf på landbrugsprodukter
og levnedsmidler.
AGRI/60917/2005
Resumé:
Forslaget tilpasser kravene til de nye virksomhedstyper, der omfattes af forord-
ningens anmeldelses- og kontrolkrav pr. 1. juli 2005. Der er tale om virksomhe-
der, der forhandler eller opbevarer økologiske produkt er, men som ikke produce-
rer, tilbereder eller importerer disse.
De væsentligste elementer i forslaget er:
Krav om, at også ”de nye” virksomheder omfattes af kravet om minimum
én årlig ”fuldstændig fysisk kontrol” samt kravet om modtagekontrol, dvs.
kontrol af overensstemmelse mellem modtagne partier og følgedokumenter
samt registrering af, at modtagekontrollen er udført.
Krav om, at stikprøvevise kontrolbesøg, der udføres udover den årlige
fuldstændige kontrol, skal bas eres på en generel risikovurdering.
Krav om, at virksomheder, der alene forhandler økologiske produkter, skal
registrere visse data om køb og salg.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet
J.nr.: 2005-20
-
2332
-
00037
24. juni 2005
3.
Baggrund
Kommissionen har den 2. maj 2005 fremsendt forslag til Kommissionens forord-
ning om æ ndring af bilag III i Rådets forordning (EØF) nr . 2092/91 af 24. juni
1991 om økologisk pr oduktionsmetode for landbrugsprodukter og om anvendelse
heraf på landbrugsprodukter og levned smidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning nr. 2092/91 af 24. juni
1991 om økologisk produktion smetode for landbrugsprodukter og om angivelse
heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler (herefter ”økologiforordningen”),
særligt artikel 13, anden tankestreg. Øk
ologiforordningen er senest ændret ved
Kommissionens forordning (EF) nr. 2254/2004 af 27. december 2004.
Forslaget vil blive behandlet i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i
Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, u d-
steder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalific eret flertal, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa -Parlamentet. Rå-
det kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det.
Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen
på ny. Handler R ådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen
udstede forordningen.
Forslaget er sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Øk ologisk
Jordbrug den 1. juli 2005.
Nærhedsprincippet
Idet der er tale om udmøn tning af en allerede vedtaget retsakt er det Regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhed s-
princippet.
Formål og indhold
Der er med det foreliggende forslag tale om ændringer til forordningens bilag III,
særligt under afsnittet Generelle bestemmelser.
Økologiforordningens bilag III indeholder minimumskrav til økologikontrollen,
herunder både krav rettet mod virksomhederne samt krav til kontrolmyndighede r-
nes/-organernes tilsyn og kontrol.
Med forslaget foretages primært en justering mh p. at tilpasse kravene til de nye
virksomhedstyper, der omfattes af forordningens anmeldelses- og kontrolkrav pr.
1. juli 2005. Der er tale om virksomheder, der forhandler eller opbevarer økolog i-
ske produkter, men som ikke producerer, tilbereder eller importerer disse.
De væsentligste elementer i forslaget er:
En tydeliggørelse af anvendelsesområdet for bilagets Generelle og Særlige
bestemmelser.
Krav om, at også ”de nye” virksomheder omfattes af kravet om minimum
én årlig ”fuldstændig fysisk kontrol” samt kravet om modtagekontrol, dvs.
4.
kontrol af overensstemmelse mellem modtagne partier og følgedokume n-
ter samt registrering af, at modtagekontrollen er udført.
Krav om, at stikprøvevise kontrolbesøg, der udføres udover den årlige
fuldstændige kontrol, skal ba seres på en generel risikovurdering.
Krav om, at virksomheder, der alene forhandler økologiske produkter, skal
registrere visse data om køb og salg.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er regule ret af reglerne i økologiforordningen samt bekendtgørelse om
økologisk jordbrugsproduktion nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer og
bekendtgørelse om økologiske fødevarer nr. 761 af 14. august 2000 med senere
ændringer. Ved forslagets vedtagelse forventes det, at der skal udstedes ændringer
til bekendtgørelse om økologiske fødevarer, indeholdende tekniske justeri nger.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget har
ingen statsfinansielle eller samfundsøko nomiske konsekvenser.
Høring
Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet har i oktober 2004 samt april 2005 sendt
tidligere versioner af ændringsforslaget (hhv. arbejdsdokument af den 30. septe m-
ber 2004 og non paper af den 7. marts 2005) i høring hos en bred kreds af organi-
sationer. Sidstnævnte non paper af den 7. marts 2005, som indholdsmæssigt svarer
til det nuværende forslag, blev endvidere sendt til høring i §2 -udvalget (landbrug)
og Det Rådgivende Fødevar eudvalg.
Forbrugerrådet har ikke forholdt sig til forslaget.
Landbrugsrådet, Økologisk Landsforening, Danske Slagterier, Dansk Lan d-
brug, Mejeriforeningen, DLG, Landsudvalget for svin, Kødbranchens Fæ l-
lesråd og øvrige medlemsorganisationer har i fælles høringssvar anført, at org
a-
nisationerne overordnet er enige i, at det vil være hensigtsmæssigt, at Danmark
anvender undtagelsesmuligheden for detailvirksomheder, såfremt der fortsat si k-
res troværdighed overfor forbrugerne. Det støttes endvidere, at der fastlægges
kontrolregler for de nye virksomheder under økologiforordni ngen, og at der åbnes
mulighed for at gennemføre en risikobaseret kontrol for både nye og gamle vir k-
somheder. Tilrettelæggelse af kontrollen på baggrund af risikovurdering skal ske
5.
samtidig med, at troværdigheden for de økologiske produkter og forbrugernes til-
lid opretholdes.
COOP Danmark ser generelt positivt på, at økologiske produkter igennem ko n-
trolforanstaltninger sikres tilstrækkeligt, således at der ikke sker en kompromitt e-
ring af konceptet. COOP betragter sine lagre og terminaler i Norden som en inte-
greret det af detailhandlen og finder, at disse af denne grund må være undtaget
kravet om økologikontrol. Der bør sikres en ensartet tolkning heraf i EU. I h ø-
ringssvar af 26. april 2005 er endvidere anført, at det fremstår uklart, hvordan o
r-
det bruger, nævnt i økologiforordningens artikel 8, skal forstås. Herudover anf
ø-
res, at modtagekontrol hos COOPs lagre allerede er implementeret i den ordinære
egenkontrol, og at det ikke vil være realistisk at operere med 2 modtagekontrols y-
stemer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er grundlæggende enig i de foreslåede ændringer, og forholder sig p
o-
sitivt til forslaget. idet de foreslåede ændringer vil sikre, at alle virksomheder, der
forhandler eller opbevarer økologiske produkter en gros, vil blive omfattet af de
grundlæggende kontrolbestemme lser.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for forslaget. Man er fra dansk side ikke
bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.