C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ188570.DOC 7. juni 2005 FVST/loe/mko Notat om Fødevarestyrelsens kommentarer til Revisionsenhedens rapport om kontrollen i 2004 Revisionsenheden har udarbejdet en rapport over revision af Fødevarestyre l- sens kontrol med fødevarer i 2004. Fødevarekontr  oludvalget har afgivet sine bemærkninger til revisionen. Fødevarestyrelsen har følgende kommentarer he r- til: God udvikling Fødevarekontroludvalget bemærker, at Fødevarestyrelsen er kommet langt med at ensarte, behovsorientere og kvalitetssikre kontrolarbejdet. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at flere års indsats til bedre fødevarekontrol har givet det forventede afkast. Fødevarestyrelsen vil fortsat have en målsæ t- ning om, at fødevareko ntrollen skal være effektiv og målrettet. Metoden er bedre værktøje   r til planlægning, klare krav til udførelse af kontrollen og syst   e- matisk opfølgning af styrelsens aktiviteter. Egenkontrol Fødevarekontroludvalget finder, at Fødevarestyrelsen bør fokusere på, at øget kontrol med egenkontrol finder sted under opretholdelse af fødevaresikkerh e- den. Fødevarestyrelsen bør afstemme tilsynsaktiv  iteten derefter. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at vejen til et højt niveau for fødevaresi k- kerhed netop går gennem øget kontrol af egenkontrol. Det er desuden afgøre   n- de, at den offentlige kontrol kan målrette sin kontrol, de steder i produktionen hvor problemerne er, eller hvor de kan opstå. Fødevarestyrelsen har forbedret sin styring af antal tilsyn i 2005 og for 2006 ved at styrke sit værktøj til vurdering af risici af brancher og    risici i hver enkelt virksomhed. Kontrolintensiteten af engrosvirksomheder bliver nu i højere grad bestemt af, hvor godt virksomhedernes egenkontrol fungerer. Fødevarekontroludvalget nævner, at Mejeriforeningen har overtaget en del kontrolopgaver for Fød evarestyrelsen. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at den offentlige kontrol af mælkeprodu k- tionen uændret bliver udført af Fødevarestyrelsen alene. Det nye er, at Mejer i- foreningen har systematiseret sin rådgivning af mælkeproducenternes egenko   n-
2. trol. Føde varestyrelsen lader den dokumenterede rådgivning af mælkeprod   u- centernes egenkontrol indgå i den offentlige mælkekontrol. Omlægningen af kontrollen på mælkeområdet indebærer således en regelmæssig offentlig aud i- tering af mælkeproducenternes egenkontrol. Det   har styrket mælkeko  ntrollen. Revisionen påpeger mælkekontrollens målopfyldelse i 2004. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at mælkekontrollen blev omlagt i den 1. april 2004. Man valgte den 1. april som en naturlig dato for omlægning af mælkekontrollen  , da en række besætninger hvert år bliver afviklet med udga n- gen af marts, og fordi mælkekvote  -året begy nder den dag. Datoen kan have medført en vis usikkerhed i regionerne om den samlede målopfy  ldelse for 2004. Fødevarestyrelsen vurderer, at der er tale om  et overgangsfænomen b  e- grænset til 2004. Ensartet og korrekt sagsopfølgning. Fødevarekontroludvalget finder, at Fødevarestyrelsen laver mange fejl i sag  s- behandlingen. Fødevarestyrelsen har gennemgået det materiale, som revisionen har lagt til grund for sin konklusion og finder, at revisionen flere steder tager fejl i sin vurdering af Fødevarevarest yrelsens afgørelser. Fødevarestyrelsen kan derfor ikke anerkende revisionens vurdering af omfanget af fejl i styrelsens sagsbehandling. Kritikken bliver gennemgået i det fø  lgende. Revisionen påpeger, at flere af Fødevarestyrelsens afgørelser kan være svære at forstå. Fød  evarestyrelsen bemærker hertil, at fødevarelovgivning er vanskeligt stof, og at skriftlige afgørelser alene af den grund kan være vanskeligt til   gæ  n- gelige. Fødevarestyrelsens gennemgang  af revisionens materiale viser, at afg ø- relserne opfylder det forvaltningsretlige krav om, at virksomheden bliver gjort bekendt med, hvad den skal gøre, og hvornår en korrigerende han  dling skal være udført. Fødevar estyrelsen lægger vægt på, at afgørelser bliver formidlet klart til vir k- somheden og besætningsejeren. Fød   evarestyrelsen har derfor udviklet et antal fælles grundafgørelser, som de tilsynsførende bruger som ramme for konkrete afgørelser. Afgørelsen bliver s  krevet færdig ved at bruge tekststykker fra et fælles bibliotek. Dette tekstsystem sikrer sproglig og grafisk ensartethed i F  ø- devarestyrelsens afgø Revisionen påpeger, at der i flere påbud om egenkontrol optræder den fejl, at hjemmel ikke er anfør t i indledningen. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at man anser det for forvaltningsretligt fuldt ud korrekt, hvis hjemmelshenvisning i et påbud enten fremgår i direkte forlængelse af påbuddet eller under begru n- delsen for påbuddet. Fødevarekontroludval get udtrykker bekymring for, at Fødevarestyrelsens bød  e- fastsættelse kan være subjektiv. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at styrelsen har værktøjer, der sæ tter rammen for regionernes behandling af bødeforlæg, fx bødekatalog og kontrolvejledning. F ø devarestyrelsen finder derfor ikke, at der er en konkret risiko for, at bøder fastsættes efter subjektive krit   erier.
3. Fødevarekontroludvalget anfører, at det i mange sager ikke er dokumenteret, om der er foretaget partshøring. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at der i langt de fleste sager vedrørende mærkning og registrering af dyr, bliver foret   a- get partshøring i henhold til forvaltningsl oven. Det sker ved kontrolbesøget hos besætningsejeren, hvor besætningsejeren bliver gjort bekendt med de oplysni n- ger, som regionen vil anvender til afgørelse af sagen. Hvad angår partshøring i fødevarevirksomheder, kan Fødevarestyrelsen konst a- tere, at der i langt de fleste afgørelser enten foreligger dokumentation for, at partshøring er sket eller også har forvaltningslovens   betingelser for, at partshø- ring skal ske, ikke været tilst  ede. Sagsopfølgning er et kerneområde i Fødevarestyrelsens styring af fødevarer e- gionernes kontrol. Fødevarestyrelsen vil som opfølgning på revisionen sætte fokus på regionernes anvendelse af kumul ation og skærpende/formildende o  m- stændigheder. Fødevarestyrelsen vil sætte yderligere fokus på admin istrative bødeforelæg på kurser i sagsopfølgning. Der vil blive fulgt op med artikler om sagsopfølgning til kontrolpersonalet i det interne blad KontrolNyt.  Fødevar e- styrelsen vil undersøge, om der er behov for justering af det administrative b ø- deforelæg i autotekst  -systemet. Fødevarestyrelsen vil stramme op på relevante afsnit i kontrolvejledningen, så det bedre fremgår hvilke betingelser, der skal være opfy   ldt, før forvaltningsl o- vens regler om partshøring finder anve ndelse. Fødevarestyrelsen følger med i regionernes anvendelse af sanktioner. Mørkhøjs supervisioner af regionerne har sat fokus på området. Sagsopfølgning indgik bl.a. i den seneste supervision af de regionale veterinærafdelinger i april 2005. Fødevarestyrelsen overvejer som følge af erfaringerne fra den seneste superv  i- sion at opdatere retningslinierne for sanktionsanvendelsen for mærkning og r  e- gistrering af dyr. Kontrol af skiftende lovgivningsområder. Fødevarekontroludvalget opfordrer Fødevarestyrelsen til at sætte fokus på, at der ved hvert tilsyn bliver kontrolleret fire lovgivningsområder. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at et tilsyn i en detailvirksomhed skal o   m- fatte tre faste emner: hygiejne, egenkontrol og ophængning af kontrolrapport. Derudover skal fødevarereg ionen kontrollere et fjerde lovgivningsområde, så kontrollen over tid kommer hele vejen rundt i de regler, der er relevante for virksomheden. Kontrollen af det fjerde område  kaldes også kontrol af den 4. pind. Fødevarestyrelsen har fulgt op på de første erfaringer med kontrollen af den 4. pind. Regionerne skal fremover gennemføre fire projekter hvert år, hvor man i et kvartal ad gangen har særlig fokus på ét lovgivningsområde   . Der udpeges ankerregioner, som udarbejder projektbeskrivelser for kontrollen, der kan bru- ges umiddelbart af andre regioner. Denne fremgangsmåde sæ   ttes i værk i 2005. Kontrol med engrosvirksomheder.
4. Revisionsenheden peger i sin rapport på manglende målo  pfyldelse i kontrollen med engrosvirksomheder uden tilvirkning. Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at man også i 2005 vil have fokus på o p- fyldelse af mål i Fødevarestyrelsens resultatkontrakt om kontrol af engrosvir  k- somheder uden tilvirkning. Gruppen skal have mindst et tilsyn om året. Offentliggørelse af kontrolresultater. Revisionsenheden anfører i sin rapport, at man ikke finder det dokumenteret, at Fødevarest yrelsen løbende har vurderet, om ordningen for offentliggørelse af kontrolresultater fungerede efter hensigten. Fødevarestyrelsen må afvise kritikken. Fødevarestyrelsen har i 2003 og 2004 gennemført undersøgelse af holdning og kendskab blandt forbrugere og vir  k- somheder til offentliggørelsesordningen. Fødevarestyrelsen har efter hver u  n- dersøgelse  udarbejdet et notat, der opsummerer analyserne og tager stilling til resultaterne. Fødevarestyrelsen har ved begge undersøgelser kunne konkludere, at ordningen fungerer efter hensigten og lagt notaterne frem på Smiley - hjemmesiden.