Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
FLF Alm.del Bilag 236
Offentligt
2596907_0001.png
10
EASTERN EUROPE
THE INVESTMENT FUND FOR CENTRAL AND
INVESTERINGSFONDEN FOR ØSTLANDENE
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri (2. samling)
FLF alm. del - Bilag 236
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
02112212
Offentligt
Att.: Fødevareudvalget ved Tommy Jørgensen
15. juni 2005
A3 &
N4-2-3/HJ/LST
Kære Tommy Jørgensen,
I fortsættelse af telefonsamtale dags dato fremsendes vedlagt rapport udarbejdet af
Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gyllehåndteringen i
aktive svineproduktioner med 10 medfinansiering", som bedes fordelt til medlemmerne
i Folketingets Udenrigsudvalg, Miljøudvalg og Fødevareudvalg.
Endvidere vedlægges kopi af IØ's pressemeddelelse udsendt i forbindelse med
frigivelsen af rapporten.
Jeg fremsender ligeledes dags dato rapport pr. e-mail.
Med venlig hilsen
Henrik Jepsen
k
fax +45
3332 2524 • e-mail [email protected] • www.ioe.d
Copenhagen K • Denmark • tel +45 3363 7500 •
Bremerholm 4 • 1016
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0002.png
EASTERN EUROPE
ENT FUND FOR CENTRAL AND
THE INVESTM
TLANDENE
INVESTERINGSFONDEN FOR ØS
PRESSEMEDDELELSE
ler — men endnu ikke alle danske
teuropa opfylder nationale miljøreg
Danske svinefarme i Øs
regler.
nske svinefarme i Central-
dersøge om gyllehåndteringen på 11 da
10-Fonden har bedt Carl Bro un
til danske og nationale miljøregler.
Østeuropa med 10 deltagelse lever op
og
Rapporten konkluderer bl.a.;
samlede bebyggelse
farme ligger i god afstand til nærmeste
- at stort set alle
lser — eller har ansøgninger under
r de nødvendige miljø- og byggetillade
- at virksomhederne ha
sagsbehandling
teter, som lever op til danske regler
at de fleste anvender opbevaringsfacili
-
emmelse med danske
somheder udbringer gyllen i overensst
- at halvdelen af de besøgte virk
vintersædafgrøden eller efterårs-
elen bringer gylle ud i efteråret forud for
regler, men halvd
n tilladt ifølge lokal lovgivning og i
e, hvilket ikke er tilladt i Danmark, me
pløjning og forårsafgrød
overensstemmelse med EU's nitratdirektiv
v som de danske harmonikrav på
overholder såvel nationale harmonikra
- at alle virksomhederne
1,4 husdyrenheder pr. hektar
de sager mod projekterne
at lokale myndigheder har ikke verseren
-
nmark og Østeuropa og at
ler, som regulerer svineprojekter i Da
- at der er tale om komplekse reg
rfor projekterne indskærper nødvendig-
ændres. Derfor foreslås det, at IØ ove
reglerne løbende
sområdet, så projekterne kan
tilstrækkelige ressourcer til myndighed
heden af at de afsætter
entering og i drift
leve op til reglerne både under implem
analyserapporter, der ikke har givet
med egen vandindvinding har fremvist
- at alle virksomheder
alyserne er alle udført af eksterne,
til bemærkninger fra myndighederne. An
anledning
godkendte laboratorier
ge omsorg for, at gylle-
modet fondens administration om at dra
"10-Fondens bestyrelse har an
sstemmelse med de
ner inden udgangen af 2005 er i overen
håndteringen på alle 11 svineproduktio
bringning af gylle således at det
igelser accepteres for så vidt angår ud
danske regler, dog kan afv
nhold til EU's nitratdirektiv og for de
som ligger i de nye EU lande sker i he
for de projekter
atdirektiv — dvs. projekter i Ukraine og
i lande, der ikke er omfattet af EU's nitr
projekter, som ligger
r.", siger bestyrelsens formand,
på anvisninger fra uafhængige eksperte
Rusland — vil være baseret
Johannes Poulsen.
ekspertise på miljøområdet til rådighed
jekterne har den nødvendige faglige
"Vi skal sikre at pro
nske miljøkrav respekteres", siger
terne udformes så alle nationale og da
med henblik på at projek
.
IØ-Fondens formand Johannes Poulsen
ngspartnere og der er nu
ns konklusioner med Fondens investeri
10-Fonden har diskuteret rapporte
tlige svinefarme også lever op til
handlingsplaner som skal sikre, at sam
udarbejdet konkrete
me.
dansk miljølovgivning inden året er om
struktive dialog med myndigheder,
, at virksomhederne fortsætter deres kon
10-Fonden forventer
til en yderligere præcisering
ing, ligesom rapporten giver anledning
organisationer og lokalbefolkn
af 195-Fondens miljøpolitik.
•www.ioe.dk
+45 3332 2524 • e-mail [email protected]
K • Danmark • tlf. +45 3363 7500 • fax
Bremerholm 4 • 1069 København
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0003.png
ID
FAKTA
TERN EUROPE
THE INVESTMENT FUND FOR CENTRAL AND EAS
INVESTERINGSFONDEN FOR ØSTLANDENE
Yderligere oplysninger: Vicedirektør Frank Norman Larsen
— 33 63 75 00
ioe.dk
dk og bestilles på ioe
Rapporten findes på IØ-Fondens hjemmeside www.ioe.
2005 og har omfattet 11 virksom-
Carl Bro rapporten er gennemført i perioden januar til maj
og Ukraine, med 10 deltagelse.
heder i Polen, Ungarn, Slovakiet, Rusland, Litauen, Letland
sk miljøkonsulent, en dansk
Undersøgelsen er gennemført af et team bestående af en dan
ældende land.
landbrugskonsulent og en national miljøkonsulent fra det påg
København, den 15. juni 2005
e og bistå reformvenlige kræfter i disse lande med at
Formålet med 10 er at støtte danske investeringer i østlanden
n at fremme mulighederne for et nærmere økonomisk
opnå økonomisk vækst og erhvervsmæssig udvikling. Det er tanke
relle øst-Vest-forhold, og for at investeringerne kan
samarbejde mellem Danmark og østlandene til gavn for det gene
komme dansk erhvervsliv og beskæftigelse til gode.
• fax +45 3332 2524 • e-mail [email protected] •www.ioe.dk
• 1069 København K • Danmark • tlf. +45 3363 7500
Bremerholm 4
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0004.png
Carl Bro
lutions
nt So
Intellige
Vurdering af overholdelse af miljøregler
relateret til gyltehåndteringen i aktive svine-
produktioner med 10 medfinansiering
Maj 2005
,
111/1.11 -
Udgivet
Udarbejdet
Efterset
Godkendt
:
:
:
:
26. maj 2005
Morten Guld Nielsen + Poul Martin Møller
Lene Lauritsen
Mette Jeppesen
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0005.png
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
åndteringen i svineproduktioner med 10 medfinans
iering
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
BILAG
1. Liste over anvendt nøglelovgivning og standarder
2. Typer af gennemgåede dokumenter
INTRODUKTION
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
Lokalisering og naboer
Myndighedsgodkendelser
Staldindretning
Gylletanke og laguner
Anvendelse af gylle
Resultater af vandkvalitetsundersøgelser
SIDE
3
4
4
5
6
6
9
10
Side 2
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0006.png
gylleh
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til
åndteringen i svineproduktioner med 10 medfinans
iering
INTRODUKTION
Carl Bro Gruppen om, at
Investeringsfonden for Østlandene (10-fonden) har anmodet
eproduktion, som 10
gennemføre en vurdering af de aktive virksomheder med svin
fortsat deltager finansielt i.
omhedernes håndtering
Opgaven har været at identificere eventuelle afvigelser i virks
de lande, og dels den
af gylle i forhold til dels de nationale miljøkrav i de pågælden
har omfattet en
danske miljølovgivning. Det skal understreges, at opgaven ikke
ion på miljøet. En sådan
vurdering af virkningerne af virksomhedernes svineprodukt
issioner og
vurdering ville blandt andet kræve beregning af ammoniak-em
, vurdering af andre
kvælstofspredning, undersøgelse af klima og vækstforhold
luft, vurdering af
forureningskilder i området, recipientanalyser for jord, vand og
baggrundsbelastningen etc.
har omfattet følgende 11
Opgaven er gennemført i perioden januar til maj 2005 og
sultants (Polen);
virksomheder, der alle er blevet besøgt: Danish Farming Con
ovakia (Slovakiet); JK
Danfarm Hungary (Ungarn); Dan-Slovakia (Slovakiet); Poln
Agripo Taldom (Rusland);
Gabcikovo (Slovakiet); Slovakian Farm Invest (Slovakiet);
); Ozolaji (Letland).
Saerimner (Litauen); Danosha (Ukraine); Danam (Ukraine
ikke længere er aktiv
Gennemgangen har ikke omfattet Gaizeni, Letland, som lei
iteter samt Latvidan
medinvestor i, Novsvin, Rusland, hvor der endnu ikke er aktiv
deltagelse.
Agro, Letland, hvor investeringen gennemføres uden IØ's
k miljøkonsulent, en dansk
Besøgene er gennemført af et team bestående af en dans
ldende land. Under
landbrugskonsulent og en national miljøkonsulent fra det pågæ
e typer dokumenter
besøgene blev gyllehåndteringen besigtiget og forskellig
gennemgået jf. bilag 2.
Nærværende rapport indeholder Carl Bro Gruppens konklusio
de gennemførte besøg.
ner og anbefalinger fra
Side 3
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0007.png
gyllehåndte
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til
ringen i svineproduktioner med 10 medfinansiering
2
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
undersøgte virksomheder
Den overordnede konklusion fra gennemgangen er, at de
håndtering, men at de fleste
overholder den nationale miljølovgivning vedrørende gylle
overholde alle danske
af virksomhederne skal gennemføre et antal ændringer for at
regler.
dpun
I relation til overholdelse af de danske regler kan følgende hove
kter fremhæves:
te samlede bebyggelse.
Stort set alle farme er beliggende med god afstand til nærmes
ere end 300 meter på
En enkelt virksomhed har overtaget en farm, der liggere tætt
sterende farm,
nærmeste landsby, men da der er tale om renovering af en eksi
vurderes det ikke at være en afvigelse fra danske regler.
og byggetilladelser på plads
Virksomhederne har generelt enten de nødvendige miljø-
omheder har haft
eller har ansøgninger under sagsbehandling. Enkelte virks
opbevaringsfaciliteter,
problemer med at opnå tilladelser til etablering af nye gylle
perioder ikke har været
hvilket har betydet, at danske regler for gylleudbringning i
fulgt.
omheder faciliteter, som
Med hensyn til opbevaringsfaciliteter anvender de fleste virks
laguner med lerbund,
lever op til danske regler. En enkelt virksomhed har åbne
ny, overdækket lagune
hvilket ikke er tilladt i Danmark. Virksomheden oplyser, at en
ciliteterne på 2 andre
vil blive anlagt i 2005. Det anbefales desuden, at opbevaringsfa
om nødvendigt,
virksomheder undersøges nærmere, og at der efterfølgende,
udarbejdes forslag til forbedring af disse faciliteter.
n i overensstemmelse
Godt halvdelen af de besøgte virksomheder udbringer gylle
virksomhederne udbringer
med de danske regler for udbringning. Knap halvdelen af
e eller forud for
dog gylle i efteråret forud for etablering af en vinterhvedeafgrød
røde som f.eks. vårbyg
efterårspløjning og efterfølgende etablering af en forårsafg
eller sukkerroer, hvilket ikke er tilladt i Danmark.
og de danske
Alle virksomhederne overholder både nationale harmonikrav
harmonikrav på 1,4 husdyrenheder pr. ha.
e beskrevet i de
Konklusioner og anbefalinger fra gennemgangen er nærmer
efterfølgende afsnit.
Lokalisering og naboer
afstand til samlet
Alle farme er beliggende i landzone og generelt med god
re end 300 meter til samlet
boligbebyggelse. En virksomhed har en lokalitet med mind
tilladelse ved nyetablering
bebyggelse, hvilket i Danmark vil kræve en lokaliserings
eksisterende farm vurderes
eller udvidelse, men da der er tale om renovering af en
bemærkes, at den
det ikke at være en afvigelse fra danske regler. Det skal
inden opstart af
pågældende virksomhed frivilligt har holdt nabohøringer
med de nationale regler.
produktionen, og at placeringen er i overensstemmelse
2.1
Side 4
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0008.png
gylleh
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til
iering
åndteringen i svineproduktioner med 10 medfinans
, der er udpeget som
Virksomhederne i Ungarn og Slovakiet ligger i områder
eder er der, eller vil der i de
nitratfølsomme jf. EU's Nitratdirektiv. For disse virksomh
gen, men det vurderes at
kommende år, komme skærpede krav til gyllehåndterin
eller vil kunne nå at
virksomhederne enten allerede opfylder de skærpede krav
opfylde kommende krav inden de træder i kraft.
gede såkaldte Natura
Ingen af virksomhederne ligger i dag i nærheden af særligt udpe
skal bemærkes, at
2000 områder (habitat- og fuglebeskyttelsesområder), men det
at udpege områderne.
myndighederne i de pågældende lande ikke er færdige med
Myndighedsgodkendelser
- og byggetilladelser på
De undersøgte virksomheder har enten de nødvendige miljø
omheder har haft
plads, eller har ansøgninger under sagsbehandling. To virks
g af nye
problemer med at opnå de nødvendige tilladelser til etablerin
e, og har som følge heraf
gylleopbevaringsfaciliteter inden for den planlagte tidsramm
midlertidige løsninger
gennemført midlertidige løsninger for bl.a. gyllehåndtering. De
de lande, men har
har været i overensstemmelse med lovgivningen i de pågælden
der, ikke har været fulgt.
betydet, at danske regler for f.eks. gylleudbringning i perio
etableres i 2005, hvorefter
Virksomhederne forventer, at de nye opbevaringsfaciliteter
de danske regler vil kunne overholdes.
er omfattet af det
Virksomhederne i Letland, Litauen, Polen, Slovakiet og Ungarn
godkendelse efter
såkaldte IPPC direktiv og skal have en integreret (IPPC) miljø
eder være godkendt og
tidsfrister fastsat i det enkelte land Dog skal alle virksomh
ologi" pr. oktober 2007.
leve op til et krav om anvendelse af "bedst tilgængelige tekn
endelse inden for den i
En enkelt af virksomhederne har ikke fået den krævede godk
es, at virksomheden har
landet fastsatte frist af 1. januar 2005, men det skal bemærk
et generelt billede i det
indsendt ansøgning herom før fristens udløb, og at det er
ndle ansøgninger og
pågældende land, at myndighederne ikke har magtet at beha
således, at den manglende
udstede IPPC godkendelser til tiden. Carl Bro vurderer
godkendelse ikke kan lægges virksomheden til last.
Ungarn gælder i det hele
For virksomhederne i Letland, Litauen, Polen, Slovakiet og
de senere år. Udover
taget, at der er sket omfattende ændringer i lovgivningen i
, som f.eks. Nitrat-direktivet
kravet om IPPC godkendelser er også andre EU direktiver
vedrørende gyllehåndtering
under implementering. I Rusland og Ukraine er kravene
også i disse lande kan
endnu ikke så omfattende som i EU og Danmark, men
stramninger forventes i den nærmere fremtid.
opgave for især de
De omfattende lovændringer betyder, at det er en vanskelig
ourcer at overskue de
mindre virksomheder med begrænsede administrative ress
reglerne har medført. Det
mange ændringer i lovgivningen, som tilpasningen til EU-
indskærper projektholderne
anbefales derfor, at I0-fonden ved fremtidige projekter
sområdet, enten via eget,
nødvendigheden af, at afsætte ressourcer tilmyndighed
konsulent.
kvalificeret personale eller gennem aftaler med en ekstern
eder i Letland, Litauen,
De lokale miljøtilsynsmyndigheder for de besøgte virksomh
rsøgelsen. Der er ikke rettet
Polen, Slovakiet og Ungarn er kontaktet som led i unde
de ifølge Carl Bros
henvendelse til myndighederne i Rusland og Ukraine, da
je personer om konkrete
lokalkonsulenter erfaringsmæssigt ikke udtaler sig til tred
at der ikke er øvrige
virksomheder. Samtlige kontaktede myndigheder oplyser,
der måtte være under
udeståender med virksomhederne end de godkendelser,
udarbejdelse.
Side 5
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
2.2
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0009.png
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til
gyllehåndteringen i svineproduktioner med 10 medf
inansiering
2.3
Staldindretning
g med efterisolering, nye
Langt de fleste stalde har gennemgået en total renoverin
tem samt nyt gylleanlæg
spalter, bund og inventar, nyt ventilationsanlæg, nyt fodersys
st tilgængelige
med vakuumudmugning. Disse stalde vurderes at anvende "bed
riale fra Danmark og EU (se
teknologi" (BAT), som den er beskrevet i vejledende mate
bilag 1, reference 3 og 4).
g i nogle af staldene,
To virksomheder, der stadig anvender det oprindelige gylleanlæ
til danske normtal på
har for stort volumen af gylle (opblandet med vand) i forhold
stalde. Disse problemer skal
grund af stort vandforbrug til bagskylning og rengøring af
tidsfristen for
i henhold til IPPC direktivet løses inden oktober 2007, der er
virksomheder er
eksisterende anlæg til at opfylde kravet om BAT. De omtalte
gennemføre de
opmærksomme på problemerne og det vurderes muligt at
nødvendige forbedringer indenfor tidsfristen.
af grundvand i
En enkelt farm har derudover problemer med indtrængning
renovering af kanalerne,
gyllekanalerne. Virksomheden er i gang med en etapevis
gen fremskyndes og
som vil være tilendebragt i 2007. Det anbefales, at renoverin
afsluttes hurtigst muligt.
ne åbne og uden eller med
Fortanke og pumpebrønde er på de fleste af virksomheder
pebrønde skal i henhold til
mangelfuld sikkerhedsafskærmning. Åbne fortanke og pum
d, og sekundært af hensyn
danske regler overdækkes, primært af hensyn til sikkerhe
et påbud fra lokale
til lugtgener og ammoniakfordampning. Der er ikke konstater
pebrønde. Det anbefales,
myndigheder vedrørende overdækning af fortanke eller pum
ke regler, hvilket
at fortanke og pumpebrønde overdækkes i henhold til dans
at de ville gøre hurtigst
virksomhederne i forbindelse med besøgene tilkendegav,
muligt.
Gylletanke og laguner
Der anvendes en række forskellige løsninger til gylleopbe
virksomheder:
varing på de forskellige
2.4
. Lagunerne eksisterede
• Åbne laguner med lerbund er fundet på en enkelt farm
gen i det pågældende
da den tidligere statsfarm blev overtaget. Ifølge lovgivnin
et projekt til
land er de lovlige indtil 2008. Virksomheden har vedtaget
polymer
anlæggelse af nye overdækkede gyllelaguner med 2 lag
danske regler og
bundmembran, opført så de overholder både lokale og
forventer at indsende
landbrugets byggeblad for gyllelaguner. Virksomheden
anlægges i 2005.
ansøgning om godkendelse, således at lagunerne kan
en bund-membran uden
• Der blev besigtiget en 5 år gammel lagune med kun
nen er lovligt opført i
fast overdækning, men med halmbaseret flydelag. Lagu
danske BAT byggeblad
henhold til de nationale regler, og den er opført før det
kraft. Det anbefales, at
for laguner (jf. bilag 1, ref 3, arkivnr. 103.04-30) trådte i
lagunen i henhold til de
der snarest muligt foretages en nærmere vurdering af
ering bør ses som en
danske regler for kontrol af gyllebeholdere. Denne vurd
fremtidige gyllehåndtering
integreret del i udarbejdelse af en samlet plan for den
på farmen.
Side 6
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0010.png
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
åndteringen i svineproduktioner med 10 medfinansiering
gylletank i betonblokke,
• På en enkelt farm under renovering er der opført en ny
men ansøgning herom
som man endnu ikke har fået ibrugtagelsestilladelse til,
eres umiddelbart ikke
er under behandling hos myndighederne. Denne tank vurd
anbefales derfor, at
at leve op til danske byggestandarder for gylletanke, og det
ke regler og
der foretages en byggeteknisk vurdering af tanken efter dans
normer inden ibrugtagning.
en ny gyllelagune i
• På en farm under renovering vil der i 2005 blive etableret
membran.
armeret beton med skrå sider, betonbund og en polymer bund
n anvendes ikke
Lagunen forventes forsynet med flydelag af plastikbrikker. Type
dansk praksis,
i Danmark, og der kan derfor ikke drages direkte paralleller til
le krav om tæthed og
men det vurderes, at den vil kunne leve op til de principiel
jf. bilag 1, ref. 1.
overdækning i den danske husdyrgødningsbekendtgørelse,
de ståltanke, der
• På 4 af virksomhederne anvendes overjordiske, glasemaljere
op til 25 år gamle,
drives med flydelag i henhold til danske regler. Tankene er
Både gamle og nye
men i god stand, ligesom der også opføres nye ståltanke.
et tilladt at installere
tanke er forsynet med bundaftapning, hvilket ikke har vær
alle de omtalte farme
siden 1988 i Danmark. Det skal dog bemærkes, at der på
anlægget, hvilket er
er etableret befæstet oplagsplads med opkant omkring tank
lokale myndigheder.
et lovkrav i værtslandet. Alle tankene har godkendelse af
e gylletanke opført af
• På 3 farme er der etableret nye, lokalt fremstillede rund
e vil i 2005 opføre
betonelementer efter danske standarder. Yderligere 3 farm
eller udbygning af
betonelementtanke i forbindelse med renovering af stalde
overdækning af
lagerkapaciteten. I &t tilfælde monteres tankene med fast
rligt flydelag med
plasticplader, mens der for de øvrige tanke etableres natu
e tanke vurderes at
tilsætning af halm når det måtte vise sig nødvendigt. Diss
kunne drives i henhold til danske regler.
med fast
• Der vil på 2 af virksomhederne blive etableret nye laguner
holder både lokale og
overdækning og 2 lags bundmembran — opført så de over
danske regler.
, pumpes der fra fortanke
På en del af de virksomheder, der har åbne gyllebeholdere
bene være dykkede for at
ind over beholdersiden. Ifølge danske standarder skal indlø
fales, at alle indløb dykkes.
reducere ammoniakfordampning og lugtgener. Det anbe
Tabel 1 opsummerer gylleopbevaringen på de besøgte
virksomheder.
Side 7
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0011.png
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
åndteringen i svineproduktioner med 10 medfinansiering
omfattede virksomheder
Tabel 1: G Ileo bevarin smetode o_q kapacitet på de
Bemærkninger
Opbevaringskapacitet
Gylle-
Virk-
(måneder)
opbevarings-
som-
krav i
Aktuel 1
metode
hed
landet
nr.
Betonelement
1
7
83
tanke
Nye lukkede laguner opføres i
Åbne laguner
2-1
8
,7
17
2005
u. membran
Betonelement
2-2
8
10,9
tanke
Virksomheden ikke i fuld drift
Lukkede
2-3
2005
8
8-9
laguner
Der laves en plan for den
Åben lagune m.
3
4/6
6,7
fremtidige gylleopbevaring.
membran
Stald under renovering.
Ståltanke
4
Tanke renoveres og
6
16
ibrugtages 2005
Stald under renovering, nye
Ståltanke &
5
betontanke opføres 2005
6
>9
betonelement
tanke
Der anvendes både nye og
6
79
Ståltanke
6
,
renoverede tanke
Stald og tank opføres 2005
Betonelement
7
4
12
tanke
Stald under renovering.
Lagune med
8
Ingen
13,3
Lagune opføres forår 2005
betonbund
Stald under renovering.
Lukkede
9
Laguner opføres 2005
Ingen
Ca.12
laguner
10
Gylletank
opført i
betonblokke
Ståltanke &
Betonelement
tanke
13
Ingen
Tanken er nyopført.
Byggeteknisk vurdering inden
ibrugtagning
Ståltanke er renoverede.
Betonelement tanke er nye.
Yderligere betonelement
tanke opføres 2005
11
12,6
6
den gennemsnitlige kapacitet, der er
Note 1: For de virksomheder, der har flere lokaliteter, er det
ige opgørelser, da hver af dens tre lokaliteter
angivet. For en virksomhed er der dog lavet tre selvstænd
er en samlet produktionsenhed for sig.
Som det fremgår af tabellen overholder alle virksomheder
opbevaringskapacitet.
ne nationale regler for
tionen mere kompliceret.
For så vidt angår overholdelse af danske regler er situa
i følge den danske
Kravet i Danmark til lagerkapacitet er minimum 6 måneder
tilstrækkelig
husdyrgødningsbekendtgørelse, men dog således at der er
gødningsplanen. Udkørsel af
lagerkapacitet til at gødningen kan tildeles i henhold til
følgende dyrkningssæson
gylle om efteråret må således kun ske, såfremt der den
frø. I praksis betyder det
skal dyrkes vinterraps samt græs til foderproduktion og
normalt 9 måneders lagerkapacitet.
Side 8
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0012.png
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
åndteringen i svineproduktioner med lei medfinansiering
ter og udbringningsperioder er
Det skal bemærkes, at de danske krav til lagerkapacite
afgrødevalg samt klimatiske
tæt knyttet til vækstperiodens længde, jordbundsforhold
n klimazone (den
forhold. Da en række af virksomhederne ligger i en ande
regler således ikke direkte
kontinentale) end Danmark (den atlantiske) kan de danske
overføres.
danske krav til
Enkelte af virksomhederne vurderes ikke at overholde de
på arealer hvor der om
opbevaringskapacitet, idet de om efteråret udbringer gylle
etableres forårsafgrøde,
efteråret etableres en vintersædsafgrøde eller om foråret
sukkerroer eller majs.
Anvendelse af gylle
på gyllevogne eller med
Udkørsel af gylle sker med slæbeslangesystem monteret
lejet gyllevogn med
selvkørende gylleudlæggere. En farm under renovering har dog
ke regler, om end det er
fladspreder, hvilket ikke er i overensstemmelse med dans
gyllevogn med
lovligt i det pågældende land. Virksomheden oplyste, at ny
fter ikke vil blive anvendt.
slæbeslanger vil blive indkøbt og at fladsprederen here
af gyllen for at opnå bedre
En enkelt farm anvender i nogen udstrækning nedfældning
med udbringning. Denne
udnyttelse af gyllen samt reducere lugtgenerne i forbindelse
nger på græsarealer
farm udbringer den resterende mængde gylle med slæbesla
det pågældende land krav om
samt afgrøder i vækst. Der er hverken i Danmark eller i
umiddelbar nedfældning.
onikrav og de danske
Alle virksomhederne overholder både evt. nationale harm
også kravene i EU's
harmonikrav på 1,4 husdyrenheder' per ha (og hermed
nitratdirektiv på 1,7 dyreenheder per ha).
ngigt af gyllens
Der udbringes typisk 25 til 40 tons gylle pr. ha. årligt, afhæ
e er i overensstemmelse
næringsstofindhold og afgrøden hvortil gyllen tilføres. Dett
med danske regler og praksis.
n i overensstemmelse
Godt halvdelen af de besøgte virksomheder udbringer gylle
virksomhederne udbringer
med de danske regler for udbringning. Knap halvdelen af
grøde eller forud for
dog gylle i efteråret forud for etablering af en vinterhvedeaf
røde som f.eks. vårbyg
efterårspløjning og efterfølgende etablering af en forårsafg
overensstemmelse med
eller sukkerroer. Dette er, som nævnt i afsnit 2.4, ikke i
og i overensstemmelse med
danske regler, men er tilladt ifølge den lokale lovgivning
EU's Nitratdirektiv.
perioder. Langt de fleste
Virksomhederne overholder de lokale regler for udkørsels
rsel, således at længden af
virksomheder har den nødvendige kapacitet til gylleudkø
eder anvender selvkørende
perioden med gylleudbringning minimeres. Tre virksomh
par virksomheders
gylleudlæggere, som har en meget stor kapacitet. For et
udbringning reduceres. En
vedkommende må det stadig anbefales, at perioden for
ensstemmelse med lokale
enkelt farm udbringer gylle hver måned, hvilket er i over
e lagerkapacitet, således at
regler, men ikke med danske. Der er nu bygget yderliger
gyllen fremover vil blive udbragt om foråret.
smågrise eller 35 producerede slagtesvin
2.5
1 1 dyreenhed svarer til 4,3 årssøer, 175 producerede
Side 9
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0013.png
åndte
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
ringen i svineproduktioner med If23 medfinansiering
2.6
Resultater af vandkvalitetsundersøgelser
analyserapporter, der ikke
Alle virksomheder med egen vandindvinding har fremvist
Analyserne er alle udført af
har givet anledning til bemærkninger fra myndighederne.
eksterne, godkendte laboratorier.
iteten i drænvand,
Myndighederne udfører jævnlige undersøgelser af vandkval
ker. Ikke alle
grundvand og recipienter nær udvalgte farmes stalde og mar
rapporter, men de
virksomheder var i besiddelse af kopi af myndighedernes
og danske
gennemsete målinger udviser overholdelse af både nationale
ldende lande ikke haft
grænseværdier. Endvidere har myndighederne i de pågæ
bemærkninger til resultaterne.
ler at der ikke
En enkelt farm modtager vand fra et nabokooperativ, som udta
, at virksomheden selv får
eksisterer dokumentation for vandkvaliteten. Det anbefales
s alternative løsninger.
udført en analyse af drikkevandet for at se, om der skal søge
Side 10
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0014.png
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
åndteringen i svineproduktioner med 10 medfinansiering
Bilag 1: Liste over anvendt nøglelovgivning og standarder
Danske og EU
om erhvervsmæssigt dyrehold,
1. Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 604 af 15. juli 2002
husdyrgødning, ensilage mv.
er 1997 om kontrol af
2. Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 723 af 12. septemb
evand.
beholdere for flydende husdyrgødning, ensilagesaft eller spild
, gyllelaguner,
3. Landbrugets BAT byggeblade vedrørende staldindretning
www.landscentret.dk.
gyllebeholdere, konstruktion af gyllekanaler mv. Kan findes på
Intensive Rearing of Poultry
4. Reference Document on Best Available Techniques for
EF). Kan downloades fra
and Pigs, European Commission, November 2002 (EU-BR
http://eippcb.jrc.es/.
Litauiske
al sources, approved by the
5. National reduction program of pollution from agricultur
ision No 1076.
Government of the Republic of Lithuania 26.08.2003, Dec
from agricultural sources,
6. Requirements for protection of waters by nitric compounds
re 19.12.2001, Order No
approved by Minister of Environment and Minister of Agricultu
452/607.
te water disposal in farms
7. The environmental requirements for the manure and was
2.1999, Order No 426.
(LAND 33-99), approved by the Minister of Environment 27.1
tice, prepared by the Ministry of
8. Rules and recommendations on advanced farming prac
Agriculture and the Ministry of Environment, 2000.
by the Minister of Agriculture
9. The requirements of good farming practice, approved
Order, 16.07.2004, No 3D-431.
Lettiske
l requirements for
10. Cabinet of Ministers Regulations No. 628 "Environmenta
establishment and operation of animal farms.
n of waters and soil against
11. Cabinet Regulation No. 531 "Regulations on the protectio
pollution caused by nitrates from agricultural sources.
the methods for determination
12. Cabinet of Ministers Regulations No 626 „Regulation on
ting activities".
of odour, as well order of limitation of odours from pollu
Polske
ndelse af gødning (Dz. U.
13. Polsk bekendtgørelse af 26. juli 2000 om gødning og anve
e beholdere med kapacitet til
Nr. 89, position 991) med senere ændringer (krav om tætt
4 måneders opbevaring).
ndelse af gødning (Dz. U.
14. Polsk bekendtgørelse af 2. april 2004 om gødning og anve
dækkede).
Nr. 91, position 876) (krav om at gylletanke skal være over
ktion af nitratbelastning fra
15. Polsk bekendtgørelse af 23. december 2002 om redu
eders opbevaringskapacitet
landbrugsaktiviteter (Dz. U. 4, position 44), (krav om 6 mån
i nitratfølsomme områder).
Bilag 1, Side 1
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0015.png
åndteringen i svine
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
produktioner med 10 medfinansiering
Bilag 1: Liste over anvendt nøglelovgivning og standarder
Slovakiske
16. Act 127/1994 (amended by 391/2000) on EIA.
17. Act 136/2000 (amended in 2004) on manure.
in vulnerable zones.
18. Regulation 392/2004 on Program of agriculture activities
19. Code of good agricultural practise, 2001.
Ungarnske
e" (in line with the relevant
20. Government Decree No. 20/2001. „on the EIA procedur
activities subject to EIA.
Directive No. 85/337/EEC). Annex 1 of the Decree lists the
the requirements of waste
21. Government Decree No. 126/2003. (VIII. 15.) Korm. „on
management plans".
the protection of subsurface
22. Government Decree No. 219/2004. (VII. 21.) Korm. „on
and 2000/60/EC)
waters" (in line with the relevant Directives No. 80/68/ EEC
groundwater including
establishes the general rules for the protection of soil and
ities (e.g. manure placement on
permitting procedures for potentially contaminating activ
agricultural fields).
protection of waters against
23. Government Decree No. 49/2001. (IV. 3.) Korm. „on the
relevant Directive No.
nitrate contamination of agricultural origin" (in line with the
gary and establishes the
91/676/ EEC) designates the nitrate sensitive areas in Hun
met in sensitive areas.
detailed rules of good agricultural practice that have to be
Ukrainske
edures of reviewing EIA
24. Law on Ecological Expertiza (09.02.95) specifies proc
documents.
A.2.2-1-2003). Regulate
25. State Construction Norms on conducting EIA (DBN
datory EIA is required is the
procedures and documents on EIA. For pigs farms, man
number of animals exceeds 5000 (Annex E, 17).
in Settlements (19.06.1996). Main
26. State Sanitary Norms on Planning and Construction
lopers (any legal or natural
regulatory act that prescribes requirements which deve
persons) in urban and rural areas must meet.
Russiske
y requirements to processing,
27. GOST 24076-84 "Manure liquid. Veterinary-sanitar
storage, transportation and use ";
ems of removal and preparation for
28. "All-union norms of technological designing of syst
mittee of the USSR;
use of manure ", ONTP 17-86, State Agricultural Com
device of technological lines of
29. "Veterinary-sanitary and hygienic requirements to the
manure received on cattle-
removal, processing, disinfecting and recycling of the
R, Ministry of Health of the
breeding complexes and farms ", 1979 (MCX the USS
USSR);
ronmental contamination manure of
30. Methodical recommendations on prevention of envi
cultural Committee of the
cattle-breeding complexes and farms, " 1989 (State Agri
USSR);
Federation from November, 23, 1996
31. "The decision of the Government of the Russian
r-security zones of water
N 1404 " About the statement of Regulations about wate
objects And their coastal protective strips "
Bilag 1, Side 2
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 236: Henvendelse af 15/6-05 vedr. rapport udarbejdet af Carl Bro om "Vurdering af overholdelse af miljøregler til gyllehåndteringen i aktive svineproduktioner med IØ medfinansiering", fra Investeringsfonden for østlandene
2596907_0016.png
åndte
Vurdering af overholdelse af miljøregler relateret til gylleh
ringen i svineproduktioner med 10 medfinansiering
Bilag 2: Typer af gennemgåede dokumenter
ggel
1. Oversigtskort med angivelse af farm og nærmeste beby
2. Konstruktionstegninger for gylletanke og laguner
3. VVM-rapporter og lignende miljørapporter
4. Vandindvindingstilladelser
5. Byggetilladelser for gyllebeholdere mv.
6. IPPC godkendelser og andre miljøgodkendelser
se mv.
7. Gødningsplaner (i nogle lande at betragte som affaldsplaner
)
af gylle
8. Aftaler med landmænd om leje af arealer og spredning
9. Aftaler om affaldsbortskaffelse (kemikalieaffald, døde dyr)
10. Analyserapporter for drikke / grund / overfladevand.
er stillet til rådighed af
Dokumenterne vedrører virksomhedsspecifikke forhold og
virksomhederne.
Bilag 2, Side 1
Carl Bro as / 40.3878.01 / 26. maj 2005