Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering redegørelse for Rådsmødet (be  - skæf tigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 2.-3. juni 2005 for så vidt angår de af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders sager, der vedrører udvalget. Med venlig hilsen Charlotte Ahrendt Steen
2. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 14. juni 2005 Redegørelse for møde i Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og fo r- brugerpolitik) 3. juni 2005 –  sager inden for Ministeriet for Familie- og For- brugeranliggenders område 10. Forslag til Europa-Parlamentets og Råd ets forordning om ernærings  - og sundhedsanprisninger af fødevarer Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om en fælles holdning til forslaget. Forslaget indeholder en godkendelsesordning for sundhedsanprisninger, der er i overensstemmelse med Grundlovens § 77 om ytringsfrihed. Forordningen vil sik- re et højt beskyttelsesniveau for forbrugerne. Anprisninger skal således være i tråd med anerkendte ernærings  - og sundhedsmæssige principper og bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Alle medlemsstater samt Kommissionen kunne tilslutte sig vigtigheden af, at for- slaget indeholder ernæringsprofiler, som vil være grundlag for anprisningerne. Spørgsmålet om ernæringsprofiler og om godkendelsesordningen forventes at v æ- re de dominerende temaer i de kommende drøftelser om forslaget mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Forslaget fastholder et forbud mod anprisninger, der henviser til anbefalinger fra individuelle læger og sundhedspersonale samt organisationer generelt. Dog vil anbefalinger fra nationale lægelige organisationer og ikke  -kommercielle organisa- tioner på sundhedsområdet fortsat være reguleret efter national lovgivning.
3. Med hensyn til børns sårbarhed i forbindelse med anprisninger støttede man fra dansk side i princippet Sveriges ønske om et fo rbud mod anprisninger rettet mod børn. Begge lande kunne dog tilslutte sig forslagets formulering om, at der ved fastsættelse af ernæringsprofiler skal tages særligt hensyn til børn. Rådet ane r- kendte, at børn er blevet en vigtig målgruppe for reklame, heru  nder på fødevare  - området. Direktivet om urimelig handelspraksis fastslår, at reklamer, der indeho  l- der en opfordring til børn om at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe produkter, under alle omstæn   digheder vil blive betragtet som en urimelig handelspraksis. Endvidere henviste Rådet til rådskon  klusionerne om fedme, ernæ- ring og fysisk aktivitet, som blev vedtaget på samme møde. Heri opfor  dres Kom- missionen til at tage initiativer, der sikrer, at reklame og markedsføring ikke u d- nytter børns  troskyldighed og begrænsede erfaring med medier. Forhandlingerne på rådsmødet drejede sig primært om nationale mærkningsor d- ninger. For Det Forenede Kongerige var ”signposting” vigtigt, ikke mindst i fo  r- hold til de svage grupper i samfundet, der skulle kunne foretage et forholdsvis nemt valg ud fra nogle simple informationer. Der var tilslutning til Det Forenede Kongeriges ændringsforslag om, at forslaget alene regulerer anven  delsen af gavn- lige ernæringsanprisninger. Visse medlemsstater frygtede, at de  tte forslag ikke le- ver op til ønsket om harmonisering. Det blev derfor understreget, at medlemsst a- ter, der påtænker at indføre nationale ordninger vedr. ikke -gavnlige ernæringsa  n- prisninger, skal notificere disse i overensstemmelse med direktiv 98/34/EF (in- formationsprocedure-direktivet). I forbindelse med disse notifikationer undersøger Kommissionen i overensstemmelse med Traktatens artikel 28-30, at der ikke der- ved indføres de jure eller de facto hindringer for samhandelen med fødevarer. Nederlandene foreslog med tilslutning fra Danmark en ændring, der skulle give bedre råderum for medlemsstater, der nationalt er på vej med en form for logo, der sammenfatter ernærings  anprisninger. Medlemsstaterne kan indtil ét år efter vedta- gelsen af forordningen meddele Kommissionen disse logoer med tilhørende nat i- onale bestemmelser. Kommissionen træffer beslutning herom efter komitologi  - procedure.
4. 11. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tilsætning af vitaminer og mineraler samt visse andre stoffer til fødevarer Der blev opnået politisk enighed om en fælles holdning til forslaget. Danmark stemte som eneste delegation imod forslaget. Forslaget indeholder et forbud mod tilsætning af vitaminer og mineraler til ufo  r- arbejdede fødevarer og til visse alk oholiske drikke. Yderligere fødevarer eller f ø- devarekategorier kan omfattes af forbuddet i en komitologi-procedure. Kommis- sionen vil i den forbindelse overveje at foreslå et forbud mod tilsætning af vitam   i- ner og mineraler til slik. Fra dansk side pointerede man vigtigheden af, at der bliver fastsat ernæringsmæ s- sige betingelser for at kunne berige fødevarer. Slik og chokolade skal ikke kunne sælges som om de er sunde, fordi der er vitaminer i. Derfor finder Danmark, at e  r- næringsprofiler er vigtige   – også i     forslaget om tilsætning af vitaminer og miner  a- ler. Danmark tilkendegav, at man alternativt kunne acceptere et forbud mod at til- sætte vitaminer og mineraler til visse fødevarekategorier som slik, læskedrikke og lignende, men at man ikke fandt, at Kommissionens tilsagn om at overveje et så- dant forbud var tilstrækkeligt. Sverige og Frankrig var langt hen ad vejen enige med Danmark, men kunne alli- gevel stemme for forslaget, dog ville man afgive en stemmeerklæring. Regeringen finder generelt, at beskyttelsesniveauet ikke forringes med forslaget. Der vil blive fastsat maksimumsgrænser for vitaminer og mineraler, der kan ti  l- sættes fødevarer. Kriterierne for tilsætning forventes at svare til den vurdering, der i dag foretages i Danmark.
5. Eventuelt Under punktet eventuelt tog Danmark ordet i forbindelse med formandskabets fremskridtsrapport vedrørende ændring af tilsætningsdirektivet (opfølgning på madsminkesagen). Danmark tilkendegav, at man generelt er positivt indstillet over for forslaget, der bl.a. er en opfølgning på EF  -Domstolens dom, der fastslog, at de nuværende regler ikke er i overensstemmelse med udtalelserne fra Den V  i- denskabelige Komité for Levnedsmidler (nu Den Europæiske Fødevaresikke  r- hedsautoritet). Danmark udtrykte håb om, at mængderne for anve   ndelse af nitrit og nitrat i kødprodukter kommer til at svare til den videnskabelige rådgivning. Kommissionen ville ikke kommentere på selve indholdet af forslaget, men sagde dog, at de videnskabelige råd fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet i k- ke var tilfældige, og derfor skulle tages alvorligt, men at der samtidig kunne være tale om undtagelser for traditionelle produkter med visse sikkerhedsventiler in- kluderet.