Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk 14. juni 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat til Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. -22. juni 2005 for så vidt angår Ministeri- et for Familie- og Forbrugeranliggenders område. Med venlig hilsen Charlotte Ahrendt Steen
2. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Den 13. juni 2005 SUPPLERENDE AKTUELT NOTAT Rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 20  -22. juni 2005 11. Forslag til om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æ   ndring af direktiv 95/2/EF af 20. februar 1995 om andre tilsætningsstoffer til le  v- nedsmidler end farvestoffer og sødestoffer og direktiv 94/34/EF om sødesto  f- fer til brug i levnedsmidler side 2
3. NOTAT OM RÅDSMØDE (Landbrug og Fiskeri) den 20.-22. juni 2005 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af dire   k- tiv 95/2/EF af 20. februar 1995 om andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sød estoffer og direktiv 94/34/EF om sødestoffer til brug i le vnedsmidler KOM (2004) 650 Genoptryk af grundnotat af 22. november 2004. Ændringer markeret i ma   rginen. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2004) 650 af 11. oktober 2004 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 95/2/EF om    andre tilsætningsstoffer til le  vnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer (det såkaldte diversedirektiv) og direktiv 94/34/EF om sødestoffer til brug i levned smidler. Forslaget er oversendt til Rådet den 12. oktober 2004. Forslaget blev fremsendt på dansk den 12. november 2004. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95. Forslaget skal behandles efter proceduren for fælles beslutningst  agen i TEF artikel 251. Nærhedsprincippet Det er Regeringens opfattelse, at fælles regler for tilsætningsstoffer og herunder sødestoffer er nødvendige for at opnå et højt niveau af forbrugerbeskyttelse, fo r- bedre varernes frie bevægelighed og for at sikre en fair konkurrence på fødevar e- området. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærhedspri n- cippet. Desuden er der tale om gennemførelsesbestemmelser til allerede vedtagne retsa k- ter. Formål og indhold Forslaget indeholder i det væsentlige ændringer med hensyn til anvendelsesbeti n- gelserne for tilsæ  tningsstoffer. Disse ændres som følger: - Mængdebegrænsningen for anvendelse af nitrit 1 og nitrat2 i kødprodukter reguleres nu generelt ud fra tilsat mængde og ikke s  om i det nuværende direktiv 1E 249 Kaliumnitrit og E 250 Natriumnitrit
4. ud fra restmængde. Da nitrit og nitrat omdannes under fremstillingsprocessen og opbevaringen, er der væsentlig forskel på tilsatte mængder og res tmængder. Nitrit foreslås tilladt i en mængde på 100 eller 150 mg/kg beregnet som t ilsat mængde. Dog foreslås i nogle produkter, nærmere betegnet Wiltshire cured bacon and ham (Wiltshire saltet bacon og  -skinke), Dry cured bacon and ham (tø rsaltet bacon og -skinke) og Cured tongue, jellied veal, brisket (saltet tunge, kalv i gele og spidsbryst), stadig restmængder   - 10 og 175 mg/kg. Disse produkttyper er tra- ditionelt fremstillede produkter, som er anført i kursiv og på engelsk i direktivfo  r- slagets bilag I, og som derfor alene må markedsføres på det nationale marked i engelsksprogede lande. Nitrat foreslås tilladt i en mængde på 150 mg/kg beregnet som tilsat mængde. Dog foreslås det, at der for de samme traditionelt fremstillede produkter som anført ovenfor stadig reguleres ud fra restmæn  gde - 10 og 250 mg/kg. Nitrit og nitrat tilsættes k  ødprodukter med det formål at hæmme bakterievæksten, herunder af fordærvelsesfloraen og i visse produkter også til hæmning af Clostri- dium botulinum, der kan forårsage pølseforgiftning. Nitrat har dog ikke en direkte beskyttende effekt mod Clostridium botulinum, men stoffet kan fungere som et reservoir for nitrit, idet nitrat kan omdannes til nitrit. SCF (The Scientific Committee on Food) og EFSA (European Food Safety Au- thority) udtaler bl.a. i deres vurderinger: · At den tilsatte mængde nitrit   - og ikke restmængden af nitrit i det færdige kødprodukt  - er afgø af kræftfremkaldende ni  -trosaminer. · At jo større mængde nitrit, der tilsættes kødprodukter, jo større er risikoen for dannelsen af kræftfremkaldend  e nitrosaminer i de færdige produkter. · At den nødvendige tilsatte mængde, især i kødprodukter med lavt saltindhold og/eller i  produkter, som skal have særlig lang holdbarhed, ligger mellem 50 og 150 mg/kg for at hindre vækst af   Clostridium botulinum. · At restmængden af nitrit i det færdige kødprodukt er yderst variabel og kan nærme sig detektionsgrænsen, og at der ikke kendes nogen sammenhæng me l- lem tilsat mængde og restmængde n itrit. Fire nye tilsætningsstoffer tillades.   Det drejer sig om E 426, sojabøn nehemi- cellulose, der bl.a. kan anvendes som emulgator eller fortykningsmiddel, og hvor stoffet bliver tilladt til en nærmere angiven række fødevarer, E 462, ethylcellulo- se, der bl.a. kan anvendes som fortykningsmiddel eller stabilisator, E 586, 4- hexylresorcinol, der tillades til krebsdyr for at forhindre, at der dannes melanose (sorte pletter) på skallen kort tid efter fangst, og  E 968, erythritol, der bl.a. kan anvendes som konsistensmiddel, og hvor stoffet tillades i lighed med de øvrige såkaldte polyole r (sukkeralkoholer). Stoffet vil desuden – også i lighed med de 2E 251 Natriumnitrat og E 252 Kaliumnitrat
5. øvrige polyoler  – blive tilladt som sødestof. SCF     - nu EFSA - har vurderet, at an- vendelsen af de pågældende stoffer er sundhedsmæssigt a cceptabel. - To stoffer udelades, nemlig E 216 og E 217, propyl-p-hydroxybenzoat og natri- umsaltet heraf, idet EFSA ikke finder, at stofferne fortsat kan omfattes af de øvr i- ge p-hydroxybenzoaters gruppeværdi for ADI (acceptabel daglig indtagelse). Ifø   l- ge EFSA’s tilsætningsstofpanel er der dog eni   ghed om, at der ikke er nogen umiddelbar eller langsigtet sundhedsmæssig risiko ved tilstedeværelsen af stoffe r- ne i maden på grund af det forholdsvis begrænsede anvendelseso   mråde, hvortil de i øjeblikket er tilladt. - For enkelte af de allerede tilladte stoffer sker der en udvidet anvendelse i nog- le specifikke fødevarer. Her kan bl.a. nævnes anvendelse af    stoffer i nogle tradi- tionelle ungarske produkter og tilladelse til anvendelse af konserveringsstoffet benzoesyre til alle kogte krebsdyr, fx krebsehaler, i lighed med til kogte rejer. Herudover indskrænkes   anvendelsen af E 214, E 215, E 218 og E 219, methyl- og ethyl-p-hydroxybenzoaterne og deres natriumsalte, idet stofferne udelades til kosttilskud. Udtalelser Europa-Parlamentets forventes at vedtage 1. læsning på plen   umforsamlingen 4.- 7.juli 2005. Gældende dansk ret Bestemmelser om tilsætningsstoffer er fastsat i bekendtgørelse nr. 282 af 19. april 2000 om tilsæ  tningsstoffer til fødevarer som bl.a. ændret ved bekendtgørelse nr. 712 af 1. juli 2004 samt i Positivlisten af august 2002. Konsekvenser For så vidt angår forslaget bestemmelser om nitrit og nitrat i kødprodukter vil b   e- skyttelsesniveauet for forbrugeren ikke blive ændret i forhold til vækst af mikr o- organismer, herunder Clostridium botulinum, men beskyttelsesniveauet for for- brugeren vil blive forringet for så vidt angår nitrosamindannelse. Jo højere mæn g- de nitrit, der tilsættes i kødprodukter, desto større risiko er der for dannelse af n i- trosaminer, som er kræftfremkaldende. Forslaget er efter dansk opfattels  e ikke i overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning fra SCF og EFSA. Forslaget indebærer højere tilladte mængder nitrit i kødprodukter end de nuv æ- rende danske tilladte mængder på 60 til 150 mg/kg beregnet som tilsat mængde, hvilket er vurderet som teknologisk tilstrækkeligt til at nå den ønskede effekt i forhold til vækst af mikroorganismer, herunder   Clostridium botulinum, samtidig med, at risikoen for nitrosamindannelse minimeres. Den danske maksimale mængdebegrænsning på 150 mg/kg beregnet ud fra tilsat mængde er endvidere
6. kun udnyttet for nogle særlige produkter som fx Wiltshire bacon og spegeskinke, hvor det vurderes som nødvendigt for kunne forhindre vækst af mikroorganismer. De gældende danske regler er en genindførelse af tidligere gældende n ationale regler. Ved afgørelsen i Miljøgarantisagen1 fik Danmark medhold i, at Kommissi- onen ikke havde rettet sig efter SCF’s udtalelser i 1990 og 1995 vedrørende ti  l- sætning af nitrit og nitrat i kødprodukter. Som følge af EF -domstolens afgørelse har Danmark derfor genindført de  nationale regler vedrørende anvendelsesbeti  n- gelser for nitrit og nitrat i kødprodukter. For så vidt angår forslaget om for visse grupper kødprodukter at regulere tilsæ t- ningen af nitrit som restmængde i stedet for som tilsat mængde har dette ingen konsekvenser for forbrugerne i Danmark, da disse produkter kun kan markedsfø- res i engelsksprogede lande. Hvad angår de øvrige ændringer for anvendelse af tilsætningsstoffer giver disse ikke anledning til bemærkninger. En vedtagelse af forslaget vil kræve ændring af både tilsætningsstofbekendtgøre l- sen og Positivl i sten. Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser, og umiddelbart skø   n- nes det ikke at få økonomiske kons  ekvenser for hverken erhverv eller forbrugere. Høring Forslaget har været sendt til høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg og til en bred kreds af forbruger- og erhvervsorganisationer i henhold til føde varelovens §§ 6 og 69.     Coop Norden Food støtter forslaget om de nye anvendelsesbetingelser for nitrit og nitrat i kødpr odukter, idet de opfatter forslaget som en stramning af gældende EU bestemmelser. Også udeladelsen af E 216 og E 217 støttes. Coop No  rden har dog forbehold over for anvendelsen af forslagets betegnelser for de traditionelt fremstillede kødprodukt er, som er anført i kursiv. Danske Slagterier støtter, at mængdebegrænsningerne for nitrit og nitrat i kø d- produkter generelt sker som tilsat mængde og har ingen bemærkninger til de for e- slåede mængder. Danske Slagterier har dog forbehold over for anvendels   en af for- slagets betegnelser for de traditionelt fremstillede kødprodukter, som er anført i kursiv. Efter Forbrugerrådets n- gerne for nitrit og nitrat i kødprodukter mere i overensstemmelse med de værdi   er, der gennem mange års brug har vist sig tilstrækkelige for danske fødevarer. He r- 1 EF-domstolen C-3/00 af 20. marts 2003, Kongeriget Danmark mod Kommissionen for de Euro- pæiske Fællesskaber
7. udover støtter Rådet udeladelsen af E 216 og E 217, mens man finder, at anve  n- delsen af E 586 bør gøres tidsbegrænset med henblik på yderligere unde rsøgelser af stoffets sundhedsmæssige forhold. Bryggeriforeningen,DSK (De Samvirkende Købmænd) , FødevareIndustrien , Kaffe- og Teimportørforeningen  og SID har ingen bemærkninger til forslaget og ej heller Landbrugsraadet , idet sidstnævnte dog henviser til svaret fra Danske Slagterier. Orientering om andre landes positioner Regeringen er ikke bekendt med andre medlemslandes offentligt kendte holdnin- ger til forslaget i almindelighed, men Danmark forventer at være i mindretal for så vidt angår de danske synspunkter vedrørende regule  ringen af nitrit og nitrat, her- under det danske synspunkt om at der kun skal tillades nitrit i en tilsat mængde på 150 mg/kg til udvalgte produkter, hvor der foreligger et reelt teknologisk behov. Regeringens foreløbige holdning Det fremlagte forslag om ændrede anvendelsesbetingelser for tilsætningsstoffer - bortset fra betingelserne for anvendelse af nitrit og nitrat i kødprodukter  -  inde- bærer ikke sundhedsmæssige betænkeligheder. Man kan derfor forholde sig pos i- tiv til denne del af forslaget. Forslaget er desuden udtryk for en meget væsentlig forbedring af fællesskabets regulering af nitrit og nitrat i kraft af, at der reguleres på tilsat mænge i stedet for restmængde. Med hensyn til spørg   smålet om en generel mængdebegrænsning på 150 mg/kg forholder regeringen sig imidlertid kritisk.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering ved grundnotat af 22. november 2004.