Folketingets Udvalg for Fødevarer, LandbrugDen 9. juni 2005og Fiskeri./.Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og f iskeri) den30.-31. maj 2005.Med venlig hilsenHanne Lauger
Ministeriet for Fø devarer, Landbrug og Fiskeri8. kontor / LMJDen 8.juni 2005 FVM 275Referat af mød e i Rådet (landbrug og fiskeri) den 30. 31. maj 2005 1. Finansiering af den fælles landbrugspolitikEfter en bordrunde præsenterede formandskabet et revideret kompr omisforslag, der blandt andet in-deholdt den ændring, at Rådet kan justere den endelige fastsættelse af satsen for degressivitet, i stedet for alene at kunne reducere satsen for degressivitet.Fristen for tilbagebetaling ved ure t-mæssig udbetaling blev ændret fra 36 måneder, som foreslået af Kommissionen, til 24 m å neder på linje med Europa-Parlamentets ændringsforslag .Formanden kunne herefter konstatere, at der var kvalificeret flertal for formandskabet seneste kompromisforslag. I forbindelse med den politiske enighed blev der blandt andet afgivet en erklæring , hvori det blev understreget, at der eventuelt kunne ske rent tekniske tilpasninger af forslaget efter vedtagelsen af Dagsorden 2007.2.Risiko - og krisestyring i landbrugetRådets d røftelse af Kom missionens meddelelse viste, at en række lande er meget interesserede i blandt andet en konkretisering af de optioner, som Kommissionen har beskrevet i sin meddelelse. Disse delegationer opfordrede derfor Kommissionen til snarest muligt at fremsætte konkre te lov-givningsinitiativer med henblik på at indføre nye risiko- og krisestyringsværktøjer i den fælles landbrugspolitik. En række andre lande, herunder Danmark, udtrykte på den anden side stor skepsis overfor Kommissionens meddelelse og understregede blandt andet, at der ikke skulle gives yderli-gere støtte til landbrug sområdet , at landbrugssektoren - i tråd med reformen fra 2003 e-re skulle fungere på markedsvilkår, at eventuelle nye støtteformer ikke måtte være i strid med WTO-reglerne og at konkurrenceforvridning mellem medlemslandene skulle undgås . Kommissio-nen så gerne, at der blev arbejdet videre med ideerne, men ønskede på den anden side et klart ma n-dat fra Rådet, såfremt man skulle gå videre med konkrete initiativer. Kommissionen oplyste dog, at man under alle omstændigheder ville kigge nærmere på krisebestemmelserne i enkelte markedsord-ninger f.eks. frugt- og grøntsektoren. Formandskabet konkluderede, at Kommissionen med sin meddelelse havde taget temperaturen på Rådet , således at Kommission en kunne komme videre med konkrete forslag.3.G ennemfø relsen af EUs skovbrugsstrategi Rådet vedtog rådskonklusioner som a -punkt uden debat.4.K voteordning for produktionen af kartoffelstivelseRådet vedtog med kvalificeret flertal forslaget om en 2-å rig forlængelse af de eksisterende kvoter. Kommissionen afgav en erklæring om , at man ville se nærmere på Polens og Litauens ønsker om større kvoter i forbindelse med behandlingen af kvoteordningen ved udløbet af de nye 2 -årige kv o-
2ter. 5. EUs tiltrædels e af den internationale konvention om beskyttelse af plantenyheder (UPOV-konventionen)Rådet vedtog forslaget som a-punkt uden debat.6.Ny landdistriktspolitik 2007 - 2013 Formandskabet og Kommissionen afholdt bilaterale møder med de enkelte medlemsland e og med Bulgarien og Rumænien, som følge af disse landes observatørstatus. Formandskabet forventes på denne baggrund at fremlægge et endeligt kompromisforslag forud for junirådsmødet med henblik på opnåelse af politisk enighed på dette møde. Fødevaremini ster Hans Christian Schmidt fremhæ-vede i sit indlæg især , at det var nødvendigt at gå bort fra historisk baserede fordelingsnøgle r mel-lem medlemslandene og i stedet se på fremtidige behov i for bindelse med f.eks. Natura 2000, Vand-rammedirektivet oginnovation. Vedrørende innovation fremhævede ministeren linket til Lissabon-processen og sagde, at innovation netop går ind og støtter de væsentlige mål omkring økonomisk vækst og udvikling, især etablering og fastholdelse af arbejdspladser. Det vigtigste på dette område var således at skabe en landdistriktspo litik, der styrker jobskabelsen.Formandskabet takkede for de meget klare budskaber fra dansk side. Kommissær Fischer Boel fremførte blandt andet , at landdi-striktsforordningen helst ikke skulle være eneste fi nansieringskilde til Natura 2000 og Vandramme-direktivet. Med hensyn til innovationsdelen understregede hun, at de mellemstore virksomheder, der nu er medtaget i forslaget, udgør langt den største del af virksomh ederne i EU.Under dagsordenspunktet eventueltblev der blandt andet rejst følgende to punkter:Sverige anmodede Kommissionen om at overveje at indføre regler på EU -plan vedrørende forbud mod import af pels fra dyr, især hunde og katte , som i visse asiatiske lande er udsat for store lidelser i forbindelse med pelsningen. Anmodningen blev eksplicit støttet af en lang række medlemslande. Den danske fødevareminister takkede også den svenske minister for, at emnet hunde- og katteskindendnu en gang blev taget op i Rådet. Da emnet sidste gang var blevet drøfte t i november 2003 Danmarks foranledning anmodede det daværende italienske formandskab Kommissionen om at komme med en vurdering af mulighederne for et importforbud på EU -plan af hunde- og katteskind.Efter dansk opfattelse var der ingen tvivl om, at et forbud på EU -plan ville være langt mere effektivt og hensigtsmæss igt, selvom en række lande, herunder Danmark, allerede havde indført nationale importforbud. Hans Christian Schmidt opfordrede derfor endnu en gang Kommissionen til at over-veje, hvorvidt det er muligt at indføre et importforbud på EU-plan. Den ansvarlige kommissær Kyprianou var enig i, at der skulle gøres noget og forsikrede, at Kommissionen ville gøre en aktiv indsats. Han havde derfor bedt sine medarbejdere om at undersøge muligh ederne for at indføre EU -foranstaltninger. I første omgang var det vigtigt at få retsgrundlaget afklaret. Kommissæren h å bede på denne baggrund snarest at kunne informere om konkrete initiativer.Frankrig og Tyskland fremlagde et memorandum om bioenergi og biobrændsler og anmodede om, at emnet kunne blive taget op på et senere rådsmøde. Man fremhævede blandt andet problemerne med stadigt dyrere olie samt at bioenergi/biobrændstof har en række positive miljøperspektiver . Ini-tiativet blev støttet af en lang ræ kke medlemslande.Kommissionen (Mariann Fischer Boel) udtalte
3bl.a., at det var vigtigt at fremme innovation og EU´s konkurrenceevne, herunder en diversificering af landbruget i Fællesskabet. Kommissæren oplyste,der internt i Kommissionen var nedsatenarbejdsgruppe, der skulle analysere hele området og komme med en rapport ved udgangen af 2005 i form af en handlingsplan for biomasse. Kommissionen lovede endvidere at se nærmere på det frem-lagte memorandum. Formanden konkluderede, at Rådet så frem t il enhandlingsplan fra Kommissi-onen om biomasse.