Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk 9. juni 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat til Rådsmødet (landbru g og fiskeri) den 20.-22. juni 2005 for så vidt angår Ministeriet for Familie- og For- brugeranliggenders område. Med venlig hilsen Charlotte Ahrendt Steen
2. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Den 7. juni 2005 SAMLENOTAT Rådsmøde (Lan  dbrug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005 – Familie- og Forbrugerministeriets område 8. Forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza KOM (2005) 171 Orienterende drøftelse side 3
3. NOTAT OM RÅD  SMØDE    (Landbrug og fiskeri den 20.-22. juni 2005) 8. Forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza. KOM (2005) 171 Genoptryk af grundnotat til Folketingets Europaudvalg oversendt 30. maj 2005. Resumé Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om fugleinfluenza (aviær influe  nza/AI), som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/ EØF, for at sikre en me  re effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI  -udbrud. End- videre vil det begrænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skad  e- virkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne sygdom. De gæ  l- dende bestemmelser bliver ændret på følgende c entrale punkter: 1. Ændring af definitionen af AI, så anvendelsesområdet for bekæmpelsesfora n- staltningerne bliver udvidet til også at omfatte lav patogen (lav smitterisiko) AI - virus, der vil kunne udvikle sig til hø jpatogen (høj smitterisiko) AI -virus. Der vil dog blive sondret mellem de to former for AI, sådan at der kan anvendes bekæ   m- pelsesforanstaltninger, der er målrettet de forskellige risici, de respe ktive virus udgør. 2. Indførelse af obligatorisk overvågning for AI  -virus med lav smitterisiko i alle medlemsstater. 3. Nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. 4. Nye, fleksible bestemmelser om bekæmpelse af lav  - og højsmitsom AI   virus hos andre tamfugle end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter. 5. Nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed skal sikre samarbejdet mellem medlemsstaternes veterinær  - og sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af aviær infl uenza. 6. Tildeling af beføjelser til Kommissionen (ved forskriftsprocedure) til at ivær   k- sætte   yderligere og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at o  p- rette en AI-vaccinebank. Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet, navnlig udbrud forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset   til mennesker fra fugle eller andre dyr, på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et virus, som fuldt ud tilpasser sig mennesket og kan forårs age en influenzapandemi i stil med den spanske syge i 1917-1919. En sådan pandemi kunne koste millioner af menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekvenser på ve    rdensplan.
4. En vedtagelse af forslaget vurderes at styrke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har ved KOM(2005) 171 af 28. april 2005 fremsendt forslag til Rådets direktiv  om fællesskabsfora  nstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza (fugleinfluenza, AI). Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet 3. maj 2005 i dansk sprogversion.   Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kva lificeret flertal efter høring af Europa -Parlamentet. Nærhedsprincippet Det er vurderingen, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om ændri n- ger af og tilføjelser til allerede eksisterende EU -regler vedr. fællesskabsforanstal  t- ninger til bekæmpelse   af AI. Det vurderes endvidere at være ønskeligt med fælles EU-regler for at sikre en samlet europæisk indsats for at forebygge og bekæmpe AI. Formål og indhold Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om aviær influe  nza, som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at sikre en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI  -udbrud. Endvidere vil det be- grænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skadevirkninger for sa  m- fundet generelt, der er forbundet med denne sygdom. Tamfjerkræ er generelt fri for AI  -virus. Visse vilde fugle og frem for alt svømm e- fugle såsom ænder og gæs virker imi dlertid som permanente "depoter" af AI-virus med lav smitterisiko (Lav Patogen Aviær Influenza, LPAI), som fra tid til anden spredes til tamfjerkræ. Det er ikke muligt at stoppe spredningen af virus blandt vilde fugle i naturen. Det betyder, en vedvarende risiko for overførsel af AI -virus fra vilde fugle til tamfugle, hvor virus kan mutere til en meget smitsom type (Høj Patogen) AI, som medfører ekstremt høj dødelighed blandt fugle, og kan spr   ede sig til svin og mennesker. Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet, navnlig udbrud forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset   til mennesker fra fugle eller andre dyr, på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et v   i- rus, som fuldt ud tilpasser sig mennesket og kan forårsage en influenzapandemi i
5. stil med den spanske syge i 1917-1919. En sådan pandemi kunne koste mill ioner af menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekvenser på ve   rdensplan. Der har i de seneste år været alvorlige udbrud af AI med høj smitterisiko (HPAI) hos mange forskellige fuglearter i flere forskellige dele af verden. Hundreder af millioner af fugle er døde eller er blevet aflivet som led i sygdomsbekæmpelse   s- foranstaltningerne, og fjerkræindustrien har lidt meget store tab. Under disse u  d- brud er der også indberettet flere tilfælde af infektion hos mennesker, som i visse tilfælde har haft dødelig u   dgang. For at reducere risikoen for spredning af sygdommen vil de nugældende beste  m- melser om bekæmpelse af AI således blive ændret på følgende ce ntrale punkter: Med forslaget bliver det gjort obligatorisk at foretage AI-overvågning i alle me d- lemsstater, og der bliver fastlagt krav til de nationale overvågningsprogrammer. Anvendelsesområdet for bekæmpe   lsesforanstaltningerne bliver udvidet til også at omfatte LPAI, og der bliver opstillet specificerede krav til de nødvendige fora n- staltninger i tilfælde af udbrud.   Der bliver således sondret mellem de to former for AI-virus, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, målrettet de forskellige risici, de respektive typer udgør. Disse detaljerede bestemmelser ve d- rører nedslagning, zoner, sporing, destruktion , rengøring og desinfekt ion, m.v.   Der indføres nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. Det vil fortsat være forbudt at vaccinere mod AI som en alment forebyggende foranstaltning, men   kan iværksættes, når der er risiko for, at et udbrud truer med at sprede sygdommen. En medlemsstat skal forelægge Kommissionen en plan til godkendelse, førend nødvaccination kan påbegyndes. Nødvaccinations -planen skal godkendes i komiteprocedure. Endvidere gives der mulighed for at medlemsstater kan indføre  forebyggende vaccination af fjerkræ og andre fugle, hvis de vurderer, at bestemte dele af deres område, bestemte karakteristika ved deres fjerkræproduktion eller bestemte kat   e- gorier af fjerkræ eller andre fugle er fo  rbundet med en særlig høj risik   o for så vidt angår indslæbning og spredning af AI. Medlemsstaten skal forelægge Kommiss i- onen en vaccinationsplan til godkendelse. Forslaget tilføjer bestemmelser om bekæmpelse af LPAI og HPAI hos andre ta   m- fugle end fjerkræ, såsom fugle i zool   ogiske haver og truede dyrearter, herunder at fugle/fjerkræ der bliver holdt som kæledyr under særlige vilkår ikke nødvendigvis kræ  ves aflivet ved et udbrud.
6. Der foreslås nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sun  d- hed skal sikre samarbejdet mellem medlemsstaternes veterinær  - og sundhedsmyn- digheder i tilfælde af påvisning af AI. Der skal hurtigt etableres forhold   sregler for at forebygge influenzainfektioner hos personer i kontakt med de smittede dyr. Medlemsstaterne pålægges at opstille beredska   bsplaner, og omfattende krav hertil er fastsat i forslaget. Beredskabsplanerne skal tages op til revision mindst hvert femte år. Kommissionen skal a fgøre om planen lever op til kravene, og planerne, med eventuelle pålagte ændringer, skal godkendes i komite   procedure. Det foreslås desuden, at medlemsstaterne straks skal kunne opstille et nationalt krisecenter for sygdomsbekæmpelse i tilfælde af udbrud, og der opstilles en række krav vedr. tilstedeværelse af ti  lstrækkelige midler, udstyr, personale, organisa  tion, planer for samarbejde med andre myndigheder m.v. De nationale krisecentre skal straks kunne suppleres af  lokale krisecentre, hvor der på tilsv arende vis opstilles en række krav til udstyr og opgavevaretagelse for disse enh  eder. Kommissionen tildeles beføjelser til i forskriftkomitéprocedure at kunne ivær  k- sætte yderligere og mere specifikke AI  -bekæmpelsesforanstaltninger og til at o  p- rette en AI-vaccinebank. Medlemsstaterne vil få adgang til den fælles bank og herudover kan medlemsstater oprette nationale vaccinebanker. Der er tale om minimumsbestemmelser, og medlemsstaterne har således generelt mulighed for at træffe yderligere foranstaltni  nger. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Gældende dansk ret Aviær influenza er   omfattet af lov nr. 432 af  9. juni 2004 om hold af dyr samt be- kendtgørelse nr. 921 af 10. november 1994 om særligt smitsomme sygdomme hos fjerkræ og andre fugle i fang  eskab. En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve lovændring, men kan implementeres ve d ny bekendtgøre lse.
7. Konsekvenser En vedtagelse af direktivet skønnes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet implementeringen af d  i- rektivet forudsætter et langt mere aktivt basis  -beredskab i Fødevarestyrelsen, he r- under en årlig målrettet overvågning, tilpasning og vedligeholdelse af beredskab   s- planen for AI samt systematisk efteruddannelse af personale. Omfanget af de finansielle konsekvenser forventes at blive på ca. 4 mio. kr. årligt. Merudgiften skal finansieres inden for Fødevarestyrelsens ramme, idet der dog eventuelt vil være grundlag for en finansiering af de nye foranstaltninger ved br  u- gerbetaling fra erhvervets side.   Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser af fo   rslaget, men det skal bemærkes, at et eventuelt udbrud af AI i Danmark forventes at få meget voldsomme økonomiske konsekvenser for erhve rvet og staten. Høring Forslaget er sendt i høring i en kreds af relevante organisationer og institutioner, men der er ikke modtaget høringssvar. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen er grundlæggende enig i forslaget. Orientering om andre landes positioner Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater. Tidligere forelæggelse for Folketingets E  uropaudvalg Der er fremsendt grundnotat om forslaget den 30. maj 2005.