Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk Den 6. juni 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater om Kommissionens udkast til Kommis- sionens forordning om gennemførelsesbestemmelser til Europa -Parlamentets og Rådets for- ordning (EF) nr. 2160/2003 for så vidt angår anvendelse af specifikke kontrolmetoder til brug i de nationale programmer til kontrol af salmonella – dok. SANCO/951/2005 Rev 1. Med venlig hilsen Charlotte Ahrendt Steen
Side 2/5 Den 31. maj 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om udkast til Kommissions forordning om gennemførelsesbestemmelser til Europa - Parlamentets og Rådets forordning  (EF) Nr. 2160/2003 for så vidt angår anvendelse af specifikke kontrolmetoder til brug i de nationale programmer til kontrol af salmonella. Dok. SANCO/951/2005 Rev. 1 Baggrund Kommissionen har med ovenstående dokument den 25. maj 2005 fremsat forslag om i  over- ensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning Nr. 2160/2003 at vedtage fæ   l- les retningslinier i EU for anvendelsen af særlige bekæmpelsesmetoder til at mindske for e- komsten af salmonella hos fjerkræ. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets foror d- ning (EF) Nr. 2160/2003 af 17. november 2003 om bekæmpelse af salmonella og andre b  e- stemte fødevarebårne zoonotiske agenser. Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Zootekniske Komité, og det forventes, at forslaget bliver sat til indikativ afstemning i Den Stå ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed 7.  -8. juni 2005. Formål og indhold Formålet med forslaget er at vedtage fælles retningslinier i EU for anven   delse af særlige b  e- kæmpelsesmetoder til at mindske forekomsten af salm  onella hos fjerkræ. Forslaget behandler to måder at nå dette mål. Brugen af antibiotika samt anvendelsen af vacc   ination. På baggrund af udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerheds autoritet (EFSA) foreslår Kommissionen dels at antibiotika ikke bør bruges rutinemæssigt som b   ehandling hos fjerkræ for at mindske forekomsten af salmonella. Kun ved klinisk sygdom, hvor der er risiko for, at dyrene lider uforholdsmæssigt, samt for at beva  re særlige værdifulde avlsdyr må antibiotika anvendes. Og dels, at god hygiejne i besætningerne, testprogrammer med henblik på kontrol af forekomsten af smitte samt fjernelsen af salmonellapositive fjerkræflokke er vigtige foru  d- sætninger for bekæmpelsen af salmonella. Vaccination kan dog tillades som et udmærket ek  s- tra tiltag, idet vaccination hos fjerkræ kan benyttes som et redskab til at forøge dyrenes mo   d- standskraft mod salmonella og for at reducere udskillelsen af salmonellabakterier fra dyrene. Regeringen agter, at tilslutte sig forslaget, idet der dog bliver lagt afgørende vægt på, at det bliver muligt at hindre import af vaccinerede dyr.
Side 3/5 Den 31. maj 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om udkast til Kommissions forordning om gennemførelsesbestemmelser til Europa - Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 2160/2003 for så vidt angår anvendelse af specifikke kontrolmetoder til brug i de nationale programmer til kontrol af salmonella. Dok. SANCO/951/2005 Rev. 1 Baggrund Kommissionen har med ovenstående dokument den 25. maj 2005 fremsat forslag om i ove r- ensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning Nr. 2160/2003 at vedtage fæ   l- les retningslinier i EU for anvendelsen af særlige bekæmpelsesmetoder til at mindske for e- komsten af salmonella hos fjerkræ. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets foror d- ning (EF) Nr. 2160/2003 af 17. november 2003 om bekæmpelse af salmonella og andre b  e- stemte fødevarebårne zoonotiske agenser. Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Zoo- tekniske Komité, idet afstemning om forslaget vil finde sted på et fæ  lles møde med deltagelse af både den Zootekniske Komité og den Stående Komité for Dyresundhed og Fø devarekæden. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalif i- ceret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europaparl   a- mentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uænd   ret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordni n- gen.
Side 4/5 Det forventes, at forslaget bliver sat til indikativ afstemning i Den Stående Komité for Fød e- varekæden og Dyresundhed 7.  -8. juni 2005. Nærhedsprincippet Det er vurderingen, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om ændringer af og ti l- føjelser til allerede eksisterende EU -regler vedr. bekæmpelse af salm  onella hos fjerkræ. Det vurderes endvidere at være ønskeligt med fælles EU -regler i bekæmpelsen af salmonella hos fjerkræ. Formål og indhold Formålet med forslaget er at vedtage fælles retningslinier i EU for anvendelse af særlige b e- kæmpelsesmetoder til at mindske forekomsten af salm  onella hos fjerkræ. Forslaget behandler to måder at nå dette mål. Brugen af antibiotika samt anvende   lsen af vaccination. På baggrund af udtalelser fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore   slår Kommiss ionen følgende regler: Brugen af antibiotika Kommissionen foreslår, at antibiotika ikke bør bruges rutinemæssigt som behan dling hos fjerkræ for at mindske forekomsten af salmonella. Kun ved klinisk sygdom, hvor der er risiko for, at dyrene lider uforholdsmæssigt, samt for at bevare særlige værdifulde avlsdyr må ant i- biotika anvendes. Brugen af vaccination Kommissionen fastslår, at god hygiejne i besætningerne, testprogrammer med henblik på ko n- trol af forekomsten af smitte samt fjernelsen af salmonellapositive fjerkræflokke er vigtige forudsætninger for bekæmpelsen af salmonella. Vaccination kan dog tillades som et udmæ r- ket ekstra tiltag, idet vaccination hos fjerkræ kan b  enyttes som et redskab til at forøge dyrenes modstandskraft mod salmonella og for at reducere udskillelsen af salmonellabakterier fra dy- rene. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.   Gældende dansk ret Lovbekendtgørelse nr. 656 af 28. juli 1995, om lov om lægemidler, som senest æn dret ved lov nr. 1431 af 22. december 2002, der regulerer godkendelse af lægemi  dler. Der vurderes ikke at være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslagets vedtage lse.
Side 5/5 Konsekvenser Vedtagelse af forslaget har ikke umiddelbare statsfinansielle eller samfundsøkonomiske  ko n- sekvenser. Det vurderes, at erhvervet kan få øgede udgifter til overvågning. Det skyldes, at hvis det bl   i- ver muligt at importere vaccinerede dyr, kan der ikke gennemføres ser ologisk overvågning (løbende undersøgelser af om blod og æg indeholder salmo nella antistoffer) i importerende besætninger, hvilket vil medføre behov for en hyppigere anvendelse af bakteriologisk ove   r- vågning i stedet for, hvilket medfører flere prøveudtagninger, som igen vil fordyre overvå g- ningen. Det vurderes, at det danske beskyttelsesniveau kan opretholdes, men at det vil blive dyrere som følge af øgede udgifter til bakteriologisk overvågning. Høring Forslaget har været sendt i høring i en kreds af relevante organisationer og institut   ioner, men der er ikke modtaget høringssv ar. Tidligere forelæggelse Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.