Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 1. juni 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om EF-finansieringsforanstaltninger til gennemførelse  af den fælles fiskeripolitik og havretten   . Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om  EF-finansieringsforanstaltninger til gennemførelse   af den fælles fiskeripolitik og havretten KOM (2005) 117 endelig Resumé For perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013 skal der fastlægges finansielle rammer for EU’s politikker, herunder den fælles fiskeripolitik. Dette forslag ved   rører de dele af den fælles fiskeripolitik, der ikke er omfattet af forslaget om oprettelsen af den Europæiske Fiskerifond, det vil sige inden for områderne kontrol og håndhævelse, dataindsamling og bedre vidensk a- belig rådgivning, foranstaltninger med henb n- delser og havret. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2005) 117 a f 6.april   2005 fremsendt forslag til Rådets foror d- ning om EF-finansieringsforanstaltninger til gennemførelse  af den fælles fiskeripolitik o   g havretten. Forslaget er oversendt til Rådet den  14.april   2005. Forslaget er modtaget fra Råd s- sekretariatet den 4. maj 2005 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalif iceret flertal efter høring af E uropa-Parlamentet. Nærheds  princippet Forslaget skal ses som et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik  , hvorfor nærhed  s- princippet er tilgodeset. Formål og indhold For perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013 skal der fastlægge  s finansielle rammer for EU’s politikker, herunder den fælles fiskeripolitik. Dette forslag vedrører de dele af den fælles Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri FPC/8. kt. J.nr.: 5027/120024 Den 31 .maj 2005 BDE/ACR FVM 274
2 fiskeripolitik, der ikke er omfattet af forslaget om oprettelsen af den Europæiske Fisk  erifond, det vil sige inden for områderne: - Kontrol og håndhævelse - Dataindsamling og bedre videnskabelig rådgivning - Foranstaltninger med henblik på god forvaltning - Internationale forbindelser og havret Med hensyn til kontrol og håndhævelse    er målet at forbedre fiskerikontrollen. Der ydes støtte til investeringer i kontrol, analyse og vurdering af håndhævelsesudgifter og initiativer, der skal forbedre kommunikationen med de forskellige interessenter i fiskeriet og den brede offentlig- hed. Der ydes også støtte til inspektion foretaget af Kommissionens in  spektører samt EU - fiskerikontrolagenturets administrations- og driftsudgifter. Kommissionens medfinansieringssats er maksimalt 50 pct. af de støtteberettigede udgifter. Dog kan denne sats være højere for så vidt angår medlemslandenes investeringer i kontrolres- sourcer (dog ikke skibe og fly), indførelse af inspektions - og observatørordninger på forsøg   s- basis samt initiativer til seminarer og medieværktøjer rettet mod en bred kreds af aktører for at øge forståelse  n af kontrol og overholdelse af reglerne.Ansø   gninger om EU-støtte indgives hvert år senest den 31. januar sammen med et årligt fiskerikontrolprogram, der bl.a. angiver opstillede mål, disponible menneskelige, finansielle og materielle ressourcer og en tidsplan for hvert projekt. På basis af fiskeriko ntrolprogrammerne besluttes EU’s finansielle bidrag i hen- hold til forvaltningskomitéprocedure. Med hensyn til dataindsamling og videnskabelig rådgivning  ydes der støtte til medlemsland e- nes etablering af flerårige aggregerede og videnskabeligt baserede se rier omfattende biologi- ske, miljømæssige og økonomiske oplysninger med henblik på at bedømme fiskeressource  r- nes tilstand og fiskeriet i og uden for EU-farvande. Der kan også ydes støtte til partnerskab  s- kontrakter med nationale forskningsinstitutioner, bidrag til relevante internationale organer samt aftaler med EU’s rådgivende organer om varetagelse af arbejdet i STECF  (Scientific, Technical and Economic Committee for Fisheries). Der skelnes mellem grunddata og supplerende data. Vedrørende grunddata er  Kommissionens medfinansieringssats maksimalt 50 pct. af de støtteberettigede offentlige udgifter for det pr o- gram (det minimale program), der indeholder de væsentlige oplysninger, der er nødvendige for en videnskabelig vurdering. Kommissionens medfinansieringssats er maksimalt 35 pct. af de støtteberettigede offentlige ekstraudgifter for det program (det udvidede program), der fo r- uden oplysningerne i det minimale program indeholder oplysninger, der sandsynligvis vil kunne forbedre den videnskabelige vurdering betydeligt. Hvert medlemsland opstiller et nationalt program for indsamling og forvaltning af data. I forbindelse med indsamling af supplerende data er medfinansieringssatsen maksimalt 50 pct. af de støtteberettigede udgifter, idet der dog gælder særlig e regler for universiteter og offentli-
3 ge forskningsorganer. Den samlede finansiering af supplerende data må maksimalt udgøre 15 pct. af de årlige bevillinger til både grunddata og supplerende data. Med hensyn til god forvaltning af den fælles fiskeripo  litik skal de berørte parter inddrages i a l- le stadier af den fælles fiskeripolitik. Derfor   ydes der støtte til udgifter i forbindelse med Den Rådgivende Komité for Fiskeri og Akvakultur (ACFA) og de regionale rådgivende råd. Der gælder særlige regler for d ækning af rejse  - og opholdsudgifter for medlemmer af ACFA. Der kan ligeledes ydes støtte til information om den fælles fiskeripol   itiks mål og midler. Med hensyn til internationale forbindelser ydes der støtte  til indgåelse af fiskeriaftaler med tredjelande, herunder partnerskabsaftaler, og deltagelse i internationale fiskeri- og havretsor- ganisationer med henblik på at bidrage til en mere bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i tredjelandes farvande og på åbent hav. Endelig kan der ydes støtte til t eknisk bistand i form af undersøgelser, møder, ekspertbistand, information, ”awareness -raising”, uddannelse og publikation, IT, herunder computernetværk til informationsudveksling, midlertidigt personale og andre udgifter til administrativ eller tek- nisk bistand, som Kommissionen skal afholde. Foranstaltninger, der finansieres i henhold til denne forordning, kan ikke modtage tilskud fra andre EU-instrumenter. Der skal ske en regelmæssig uvildig ekstern evaluering af de relevante foranstaltninger  , og Europa-Parlamentet og Rådet skal forelægges midtvejsevalueringsrapporter og efterfølgende evalueringsrapporter. Forslagets samlede udgifter på EU -budgettet for hele perioden 2007 - 2013forventes at beløbe sig til 2.580 mio. Euro. De endelige udgiftsrammer vil afhænge af resultatet af forhandlinge  r- ne om de samlede finansielle perspektiver 2007-2013. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Konsekvenser På det foreliggende grundlag kan de lovgivningsmæssige, statsfinansielle og erhvervsø kono- miske konsekvenser ikke vurderes. Disse vil blive vurderet i forbindelse med behandlingen af forslaget. Høring §5 - udvalget er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.
4 Regeringens foreløbige generelle holdning Danmark er principielt positivt indstillet over for Kommissionens forslag, idet det er vigtigt at få fastlagt rammer ne for de foranstaltninger under den fælles fiskeripolitik, der ikke er omfa  t- tet af forslaget om Den Europæiske Fiskerifond. Generelle forventninger til andre landes holdning Forslaget har endnu ikke været drøftet i EU   -regi. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er den 18. maj 2005 oversendt notat om nærhedsprincippet til Folketingets Europaudvalg til orientering. Samme dag er notatet oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Lan d- brug og Fiskeri, ligeledes til orientering.