Den 26. maj 2005 GRUNDNOTA TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza Dok.  KOM(2005) 171 Baggrund Kommissionen har ved KOM(2005) 171 af 28. april 2005 fremsendt forslag til Rådets dire k- tiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza (fugleinfluenza, AI). Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet 3. maj 2005 i dansk sprogversion.   Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kv alificeret flertal efter høring af Europa -Parlamentet. Resumé Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om fuglei n- fluenza (aviær influenza/AI), som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at si kre en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI  -udbrud. Endvidere vil det begrænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skadevirkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne sygdom. De gældende bestemmelser bliver ændret på fø lgende centrale punk ter: 1. Ændring af definitionen af AI, så anvendelsesområdet for bekæmpelsesforanstaltningerne bliver udvidet til også at omfatte lav patogen (lav smitterisiko) AI -virus, der vil kunne udvikle sig til højpatogen (høj smitterisiko) AI  -virus. Der vil dog blive sondret mellem de to former for AI, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, der er målrettet de forskell i- ge risici, de respektive virus udgør. 2. Indførelse af obligatorisk overvågning for AI  -virus med lav smitterisiko i alle medlemssta- ter.
Side 2/5 3. Nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. 4. Nye, fleksible bestemmelser om bekæmpelse af lav  - og højsmitsom AI   virus hos andre tam- fugle end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter. 5. Nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed skal sikre sama r- bejdet mellem medlemsstaternes veterinær  - og sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af aviær influenza. 6. Tildeling af beføjelser til Kommissionen (ved forskriftsprocedure) til at ivæ   rksætte yderl  i- gere og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at oprette en AI  -vaccinebank. Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet, navnlig udbrud forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af v  irusset til mennesker fra fugle eller an- dre dyr, på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et virus, som fuldt ud tilpasser sig menn    e- sket og kan forårsage en influenzapandemi i stil med den spanske syge i 1917 -1919. En sådan pandemi kunne koste millioner af menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekve  nser på verdensplan. En vedtagelse af forslaget vurderes at styrke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Nærhedsprincippet Det er vurderingen, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om   ændringer af og ti  l- føjelser til allerede eksisterende EU -regler vedr. fællesskabsforanstal  tninger til bekæmpelse af AI. Det vurderes endvidere at være ønskeligt med fælles EU -regler for at sikre en samlet eu- ropæisk indsats for at forebygge og bekæmpe AI. Formål og indhold Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om aviær influenza, som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at sikre en mere effektiv for   e- byggelse og bekæmpelse af AI  -udbrud. Endvidere vil det begrænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skadevirkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne sygdom. Tamfjerkræ er generelt fri for AI  -virus. Visse vilde fugle og frem for alt svømmefugle såsom ænder og gæs virker imidlertid som -virus med lav smitterisiko (Lav Patogen Aviær Influenza, LPAI), som fra tid til anden spredes til ta  mfjerkræ. Det er ikke muligt at stoppe spredningen af virus blandt vilde fugle i naturen. Det betyder, en vedvarende risiko for overførsel af AI -virus fra vilde fugle til tamfugle, hvor virus kan mutere til en meget smitsom type (Høj Patogen) AI, som medfører ekstremt høj dødelighed blandt fugle, og kan sprede sig til svin og mennesker.
Side 3/5 Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet, navnlig udbrud forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset til mennesker fra fugle eller a  n- dre dyr, på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et virus, som fuldt ud tilpasser sig me   nnesket og kan forårsage en influenzapandemi i stil med den spanske syge i 1917 -1919. En sådan pandemi kunne koste millioner af menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekve  n- ser på verdensplan. Der har i de seneste år været alvorlige udbrud af AI med høj smitterisik o (HPAI) hos mange forskellige fuglearter i flere forskellige dele af verden. Hundreder af millioner af fugle er døde eller er blevet aflivet som led i sygdomsbekæmpelsesforanstaltningerne, og fjerkr  æ  industrien har lidt meget store tab. Under disse udbrud er der også indberettet flere tilfælde af infekt   ion hos mennesker, som i visse tilfælde har haft dødelig u   dgang. For at reducere risikoen for spredning af sygdommen vil de nugældende bestemmelser om bekæmpelse af AI således blive ændret på følgende ce ntrale punkter: Med forslaget bliver det gjort obligatorisk at foretage AI-overvågning i alle medlemsstater, og der bliver fastlagt krav til de nationale overvågningsprogrammer. Anvendelseso mrådet for bekæmpelsesforanstaltningerne bliver udvidet til også at    omfatte LPAI, og der bliver opstillet specificerede krav til de nødvendige foranstaltninger i tilfælde af udbrud. Der bliver således sondret mellem de to former for AI-virus, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstal   t- ninger, målrettet de forskellige r isici, de respektive typer udgør. Disse detaljerede bestemme l- ser vedrører nedslagning, zoner, sporing, destruktion, rengøring og desinfekt  ion, m.v.   Der indføres nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. Det vil fortsat være    forbudt at vaccinere mod AI som en alment forebyggende foranstaltning, men  nø    vaccination kan iværksættes, når der er risiko for, at et udbrud truer med at sprede sygdommen. En medlem s- stat skal forelægge Kommissionen en plan til godkendelse, førend nødvaccination kan påb e- gyndes. Nødvaccinations -planen skal godkendes i komiteprocedure. Endvidere gives der mulighed for at medlemsstater kan indføre  forebyggende vaccination af fjerkræ og andre fugle, hvis de vurderer, at bestemte dele af deres område, bestemte karakter   i- stika ved deres fjerkræproduktion eller bestemte kategorier af fjerkræ eller andre fugle er fo r- bundet med en særlig høj risiko for så vidt angår indslæbning og spredning af AI. Medlem s- staten skal forelægge Kommissionen en vaccinationsplan til godkende  lse. Forslaget tilføjer bestemmelser om bekæmpelse af LPAI og HPAI hos a   ndre tamfugle end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter, herunder at fugle/fjerkræ der bl i- ver holdt som kæledyr under særlige vilkår ikke nødvendigvis kr æ  ves aflivet ved et udbrud.
Side 4/5 Der foreslås nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed skal si  k- re samarbejdet mellem medlemsstaternes veterinær  - og sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af AI. Der skal hurtigt etableres forholdsregler for at forebygg e influenzainfektioner hos personer i kontakt med de smittede dyr. Medlemsstaterne pålægges at opstille beredskabsplaner, og omfattende krav hertil er fastsat i forslaget. Beredskabsplanerne skal tages op til revision mindst hvert femte år. Ko mmissionen skal afgøre om planen lever op til kravene, og planerne, med eventuelle pålagte ændringer, skal godkendes i komiteprocedure. Det foreslås desuden, at medlemsstaterne straks skal kunne opstille et nationalt krisecenter for sygdomsbekæmpelse i tilfælde af udbrud, og der opstilles en række krav vedr. tilstedev  æ  relse af tilstrækkelige midler, udstyr, personale, organisation, planer for samarbejde med andre myndigheder m.v. De nationale krisecentre skal straks kunne suppleres af  lokale krisecentre, hvor der på tilsvarende vis opstilles en række krav til udstyr og opgavevaretagelse for disse enheder. Kommissionen tildeles beføjelser til i forskriftkomitéprocedure at kunne iværksætte yderlig    e- re og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at oprette   en AI-vaccinebank. Medlemsstaterne vil få adgang til den fælles bank og herudover kan medlemsstater oprette n   a- tionale vaccinebanker. Der er tale om minimumsbestemmelser, og medlemsstaterne har således generelt mulighed for at træffe yderligere foranstalt  ninger. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Gældende dansk ret Aviær influenza er omfattet af lov nr. 432 af  9. juni 2004 om hold af dyr samt bekendtgørelse nr. 921 af 10. november 1994 om særligt smitsomme sygdomme hos fj  erkræ og andre fugle i fangeskab. En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve lovændring, men kan implementeres ved ny b e- kendtgørelse.
Side 5/5 Konsekvenser En vedtagelse af direktivet skønnes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget skønnes at få s  tatsfinansielle konsekvenser, idet implementeringen af direktivet for- udsætter et langt mere aktivt basis  -beredskab i Fødevarestyrelsen, herunder en årlig målre   ttet overvågning, tilpasning og vedligeholdelse af beredskabsplanen for AI samt systematisk e f- teruddannelse af personale. Omfanget af de finansielle konsekvenser forventes at blive på ca. 4 mio. kr. årligt. Merudgi  f- ten skal finansieres inden for Fødevarestyrelsens ramme, idet der dog eventuelt vil være grundlag for en finansiering af de nye foranstaltninger ved brugerbetaling fra erhvervets side.   Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget, men det skal b   e- mærkes, at et eventuelt udbrud af AI i Danmark forventes at få meget voldsomme økonom i- ske konsekvenser for erhvervet og staten. Høring Forslaget er sendt i høring i en kreds af relevante organisationer og institutioner, men der er ikke modtaget høringssvar. Forhandlingssituationen Forslag er til drøftelse i en Rådsarbejdsgruppe. Det er forventningen, at Ministerrådet    vil blive orienteret ved mødet 20. -21. juni 2005. Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre med- lemsstater. Regeringens holdning Regeringen er grundlæggende enig i forslaget. Tidligere forelæggelse for Folk  etingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.