C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ178822.DOC 27. maj 2005 Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om Danmarks Fødevareforsknings økonomiske ra  m- mer, Fødevarestyrelsens struktur og Fødevareloven Danmarks Fødevareforsknings økonomiske ramm  er Parterne er enige om, at der er behov for at tilføre midler til Danmarks Fødev  a- reforskning for at sikre dyresundhed og fødevaresikkerhed på et fortsat højt n   i- veau. Med henblik på at dække underskuddet i 2004 konvert   eres en anlægsreserve på 19,4 mio.kr. til Danmarks Fødevareforsknings driftsbevilling. Det resterende underskud på 2,2 mio.kr. dæ   kkes i 2005. I 2005 tilføres 20 mio.kr. Herved sikres opretholdelse af en række stillinger svarende til 45 af det uansøgte antal a fskedigede medarbejdere. I 2006-2009 tilføres yderligere midler. Dette vil samlet sikre et fagligt forsvarligt myndi g- hedsberedskab og et forskningsmæssigt fornuftigt niveau med muli  ghed for at tiltrække eksternt finansierede fors  kningsprojekter. Danmarks Fødevareforskning er i dag placer et på fire forskellige adresser, og der vil være betydelige effektiviseringsgevinster at hente ved en samlokalis  e- ring. Der igangsættes derfor en analyse af mulighederne for samlokalisering for at opnå besparelser på bygningsdriften, herunder unders  ø ges mulighederne for en overgang til huslejeordningen. Analysen gennemføres i løbet af efteråret 2005 med henblik på indbudgettering på FFL07. Danmarks Fødevareforsknings b   e- villinger justeres i forhold til effektiviseringspotentialet ved en samlokalise- ring. Parterne er enige om at drøfte samlokalisering, når analysen foreligger. Parterne vil især se positivt på en samlokalisering af laboratorie   - og kontorfaci- liteterne i Københavnsområdet, således at Danmarks Fødevareforsknings akt i- viteter i Mørkhøj flyttes til   Bülowsvej. Den allerede besluttede renovering af Lindholm igangsættes.
2. Der er enighed om at stemme for regeringens aktstykke om Danmarks Fødev a- reforsknings økonomi i 2004 og 2005. Fødevarestyrelsens struktur Fødevarestyrelsen har udarbejdet et oplæg ti   l en ny struktur, hvor det blev fore- slået at etablere: Tre regioner (regionale centre) i Ringsted, Vejle og Århus. Ti kontrolafdelinger under regionerne placeret i Rødovre, Ringsted, Odense, Haderslev, Vejle, Herning, Viborg, Aalborg, Esbjerg og Århus. K  øbenhavn nedlægges. Tre veterinære beredskabsafdelinger, som placeres i styrelsens lok  a- liteter i Ringsted, Haderslev og Viborg. Tre mikrobiologiske og to kemiske laboratorier. De kemiske labora- torier placeres i Ringsted og Århus, og de mikrobiologiske la  borato- rier placeres i Ringsted, Århus og Vejle. Med Fødevarestyrelsens forslag flyttes knap 60 årsværk ud af Københavnso m- rådet. Parterne er enige i forslaget, dog med en række ændringer: Beskæftigelsen i Nordjylland styrkes ved, at det mikrobiologiske laboratorium i den midt-og nordjyske region placeres i Ålborg i stedet for i Århus. Lig  eledes placeres medicinrejseholdet i Ålborg. Af regionalpolitiske hensyn samles kreditor-/debitorbogholderiet i Vi- borg i stedet for i Fødevarestyre lsens centrale enhed i Mørkhøj. Dertil kommer, at controller-funktionen, som planlægges oprettet i forbindelse med omlægningen af kødkontrollen, plac   eres i Viborg. Det mikrobiologiske laboratorium i den fynske og syd- og sønderjyske region placeres i Esbjerg i stedet for i Vejle. Det veterinære beredskabscenter for Midt  - og Nordjylland placeres i Herning, således at beskæftigelsen i Herning styrkes i forhold til det o   p- rindelige forslag. Parterne er enige om, at kvaliteten af fødevare - og veterinærkontrollen er af a  f- gørende  betydning for forbrugernes sikkerhed, en høj veterinær sundhedsstatus og dyrevelfærden. Med henblik på at øge kvaliteten og effekten gennemføres en analyse af muli   g- hederne for en yderligere effektivisering og behovsorientering af kontrollen. Indsatsen mål rettes områder med størst risici for fødevaresikkerheden og dyr   e- velfærden. Tilsynsfrekvensen på lo   vpligtige områder opretholdes. I forbindelse med analysen gennemføres en revurdering af de rent kvantitative målsætni   nger for veterinær  - og fødevarekontrolle n (antal kontrolbesøg etc.).
3. Der skal være fokus på kvaliteten i indsatsen, som skal være effektiv og målre t- tet, således at der hele tiden opnås den størst mulige beskyttelse af forbrugerne, en høj veterinær sundhedsstatus og dyrevelfærd. I analysen indgå r en undersøgelse af dyrevelfærdskontrollen, herunder fr   e- kvensen for kontrollen, antallet af opfølgende tilsyn, samt mulighederne for at inddrage og ansvarliggøre de privatpraktiserende dyrlæger. Endvidere analyseres dyrlægernes kontrol, ansvar og rolle i   forbindelse med dyretransporter. Analyserne drøftes løbende mellem parterne og afsluttes i oktober 2005 med henblik på, at de evt. kan indgå i finanslovforhandlingerne. Regeringens forslag til bevillinger for Fødevarestyrelsen vil fremgå af finan  s- lovforslaget for 2006, som offentliggøres i august 2005. Dansk Folkeparti ønsker spørgsmålet om Fødevarestyrelsens økonomi drøftet i efterårets finanslovforhandlinger. Fødevareloven Der er enighed om at stemme for L145 Forslag til lov om fødevarer.
4. Bilag om ændringer i regionale årsværk Regionskontor Nuværende årsværk Fødevarestyrelsens forslag Tilpasset ny struktur Ålborg 65,8 43,1 53,7 Herning 34,8 26,4 35,4 Viborg 32,7 29,5 35,0 Århus 96,7 102,8 92,2 Esbjerg 43,9 23,2 27,1 Vejle 53,5 61,8 59,4