Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 25. maj 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotatom certificering og handel med frø og frøblandinger med henblik på at bevare plantegenetiske re  ssourcer. Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG   om forslag til Kommissionsdirektiv, der fastlægger gennemførelsesbestemmelserne i Rådsdirektiverne 66/401/EØF, 66/402/EØF, 2002/54/EF, 2002/55/EF, 2002/56/EF og   2002/57/EF om certificering og handel med frø og frøblandinger med henblik på at b   e- vare plantegenetiske ressourcer Resumé Kommissionen har fremsat et direktivforslag, der fastlægger gennemførelsesbestemmelser for certificering og handel med frø og frøblandinger med henblik på at bevare plantegenetiske ressourcer. Baggrund Kommissionen har ved et arbejdsdokument fremsat forslag til Kommissionsdirektiv, der fast- lægger gennemførelsesbestemmelserne i Rådsdirektiverne 66/401/EØF, 66/402/EØF, 2002/54/EF, 2002/55/EF, 2002/56/EF og 2002/57/EF om certificering og handel med frø og frøblandinger med henblik på at be  vare plantegenetiske ressourcer. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets Direktiv 66/401/EØF af 14. juni 1966 om handel med frø af foderplanter, Rådets d  irektiv 66/402/EØF af 14. juni 1966 om handel med såsæd, Rådets Direktiv 2002/53/EF af 13. juni 200 2 om den fælles sortsliste over landbrugsplanter, Rådets Direktiv 2002/54/EF af 13. juni 2002 om handel med bederoefrø, Rådets Direktiv 2002/55/EF af 13. juni 2002 om handel med grøntsagsfrø, Rådets Direktiv 2002/56/EF af 13,. juni 2002 om handel med lægge  kartofler og Rådets Direktiv 2002/57/EF af 13. juni 2002 om handel med frø af olie - og spindplanter. Forslaget behandles i en forvaltningskomitéprocedure i Den Stående Komité for Frø. Ko m- missionen kan udstede direktivet, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvali- ficeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samt i- dig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalif   iceret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede direktivet. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 1031/EU1-7,DEP 4868 Den 23 .maj 2005 LBO/PBE/LOUJ/EMFJ FVM 272
2 Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor næ r- hedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold De gældende EU  -regler stiller en række specifikke krav til frø og læggekartofler, før de må markedsføres, herunder at sorterne i en officiel afprøvning fremstår som en   sartede, stabile og selvstændige. Reglerne forhindrer handel med f.eks. gamle sorter og visse sorter, der kunne være af interesse for hobbyavlere. Med henblik på bevaringen af plantegenetiske ressourcer indførte direktiv 98/95/EF ramm  e- bestemmelser, som i særlige tilfælde gør det muligt at dispensere fra ovennævnte specifikke krav. Det foreliggende forslag skal gennemføre disse rammebestemme lser. Forslaget fastsætter særskilte regler for handel med følgende typer plantemateri ale: 1.    Bevaringssorter, dvs. plantesorter, der er tilpasset til lokale og regionale forhold, og hvis genetiske integritet er truet, 2.    Hobbysorter af grønsager, dvs. grønsagssorter, som ikke er egnede til ko  mmerciel dyrkning, men som er værdifulde for amatøravlere, 3.    Naturfrøblandinger, dvs. en blanding af frø fra flere plantearter, der er knyttet til en b  e- stemt naturlig vegetationstype, og hvis genetiske integritet er truet. Bevaringssorter Forslaget gør det muligt at få optaget en sort som ”bevaringssort” på sortsliste og dermed at markedsføre den i EU, såfremt en række betingelser er opfyldt, herunder at sorten ikke har været på eller været søgt opta get på en sortsliste de sidste 3 år (karantæneperiode). Baggru n- den for karantæneperioden er for at undgå, at der skabes et undergrundsmarked af lavkval   i- tetsfrø, som kan true den almindelige produktionssikke rhed. Markedsføringstilladelsen gælder for 10 år m ed mulighed for forlængelse. Der skal nationalt fastlægges en passende grænse for, hvor mange frø, der må markedsføres af hver bevaringssort, og frøene skal opfylde de kval i- tetsnormer, der gælder for standardfrø    – tsrenhed. Frø og andet formeringsmateriale fra bevaringssorter skal opfylde de standarder for plant e- sundhed, som fremgår af Dire ktiv 2000/29/EF. Frøpakningerne skal opfylde en række krav, bl.a. skal mærkaten have en bestemt farve og v æ- re tydelig mærket m  ed ordet ”Bevaringssort”. Hobbysorter af grønsager Hobbysorter kan efter forslaget optages på sortsliste, når en række betingelser er opfyldt, he r- under at en karantæneperiode på 5 år er udløbet.
3 Hobbysorter er rettet mod hobbydyrkning, og ikke imod kommerciel anvendelse. Frø af ho b- bysorter må derfor kun sælges i små pakninger (maksimumsstørrelse 500g, 50g eller 10g a f- hængig af art). Naturfrøblandinger Forslaget gør det muligt at opnå markedsføringstilladelse til naturfrøblandinger. For at få ma r- kedsføri ngstilladelse skal naturfrøblandinger være af kendt oprindelse og stamme fra habitater med en naturlig eller semi-naturlig vegetation. På basis af en række oplysninger omkring naturfrøblandingen i en ansøgning om markedsf ø- ringstilladelse og eventuelt supplerende undersøgelser skal myndigheden afgøre, om ansø   g- ningen kan imødekommes. Sker det, vil ansøger få en 10   -årig ma rkedsføringstilladelse, med mulighed for forlængelse. Markedsføringstilladelsen gælder kun til anvendelse i bestemte o m- råder og habitater.  Myndigheden bestemmer, hvor og hvordan registreringen af de godkendte naturfrøblandinger skal ske, og i hvilket omfang indsamlingsstedet skal overv å ges. Der skal nationalt fastsættes en passende grænse for, hvor mange frø, der må ma rkedsføres. Frøene sk al være høstet på en måde, så naturfrøblandingen er repræsentativ for artssamme n- sætningen på indsamlingsstedet, og så frøene har en passende spiredygtighed. Der stilles en række krav til de pakker, som frøene skal sælges i, bl.a. skal der være information om indsam- lingssted og om, hvor naturfrøblandingen er tiltænkt anvendt. Afrapportering Medlemsstaterne skal hvert år orientere Kommissionen og de øvrige medlemsstater om den nationale brug af ordningen og bl.a. oplyse, hvor store frømængder der till   ades markedsført af de enkelte sorter eller arter, hvor mange ansøgninger, der har v æ  ret o. lign. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret De berørte områder er   omfattet af lov om frø, kartofler og planter, jf. lovb ekendtgørelse nr. 261 af 26. april 1999, som ændret ved lov nr. 279 af 25. april 2001 om ændring af lov om f ø- devarer m.fl. I medfør af lov om frø, kartofler og planter er udstedt: Bekendtgørelse nr. 51 af 24. januar 2000 om en fortegnelse over godkendte s orter af landbrugsplante- og grønsagsarter (sortslisten) Bekendtgørelse nr.    1059 af 10. december 2003 om markfrø, som senest ændret ved bekendtgørelse nr.    21. juni 2004 Bekendtgørelse nr.    1060 af 10. december 2003 om sædekorn, som senest ændret ved bekendtgørelse nr.    596 af 21. juni 2004
4 Bekendtgørelse nr. 54 af 24. januar 2000 om grønsagsfrø, som senest ændret ved b  e- kendtgørelse nr.  586 af 21. juni 2004 Bekendtgørelse nr.    1540 af 30. december 2004 om avl af kartofler og om salg af læ  g- gekartofler og af spisekartofler af egen avl, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 727 af 27. juli 2000. Konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forudsætter etabl ering af et administrativt set-up, der skal være på plads senest den    1. marts 2006. Administrationen af ordningen kan for så vidt angår bevaringssorter og hobbyso  rters knyttes til den eksisterende sortsafsprøvning og sortsopt agelse. Området vedrørende sortsafprøvning og sortsoptagelse er gebyrfinansieret. Forslagets økon o- miske konsekvenser forventes derfor finansieret af brugerne. Høring Forslaget har været   i høring i §2 -udvalget (landbrug). Dansk Erhvervsgartnerforening og Landbrugsraadet har meddelt, at forslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Regeringens foreløbige generelle holdning Danmark har ved flere lejligheder, bl.a. i et brev af  24. januar 2001 fra den danske Fødevar e- minister til den ansvarlige Kommissær, anmodet Kommissionen om at udarbejde forslag til regler, der kan gennemføre rammebestemmelserne  om bevaring af plantegenetiske ressourcer i Direktiv 98/95/EF. Det er bl.a. sket på baggrund af  den interesse, der har været i den danske offentlighed for at få mulighed for at markedsføre den her omfattede type plantemateriale. R  e- geringen er derfor generelt positiv over for forslaget. Forslaget opererer med en karantæneperiode på minimum 3 år for bevaringssorter fra en sort udgår af sortsliste eller ophører med at være nyhedsbeskyttet til den kan optages som bev a- ringssort. Samme tidsperiode gælder efte  r afslag om optagelse. Denne periode bør være 5 år, således at der ikke skabes et undergrundsmarked af lavkvalitetsfrø, som kan true den almind  e- lige produktionssikkerhed. For så vidt angår naturfrøblandinger er det regeringens holdning, at indsamling af f   rø fra vilde populationer må ske i overensstemmelse med national lovgivning og ikke på en måde, så de vilde populationers overlevelse trues. Regeringen er endvidere af den opfattelse, at ordningen bør etableres så enkel som mulig, især for så vidt angår h  obbysorterne.
5 Generelle forventninger til andre landes holdninger De øvrige lande forventes at være positive overfor forslaget. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Notate t er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.