Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug 26. maj 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til ændring af Kommiss  i- onens forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemfør   elsesbe- stemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd under transport Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af Kommissionens forordni  ng (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsættelse af gennemførelsesbestemmelser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs ve  lfærd under transport Resumé Kommissionen har med et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag til opstramning af den veterinære kontrol i henhold til forordning (EF) nr. 639/2003 af 9. april 2003 om fastsæ ttelse af gennemførelsesbestemmelser efter Rådets fo  rordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af eksportrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport Baggrund Kommissionen har ved et arbejdsdokument fremlagt udkast til forslag om ændring af art  ikel 3, stk. 2, afsnit 2, i forordning (EF) nr. 639/2003 om fastsættelse af gennemførelsesbeste   m- melser efter Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 for så vidt angår kravene for ydelse af ek   s- portrestitutioner i forbindelse med levende kvægs velfærd u nder transport. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 1254/1999 af 17. maj 1999 om den fælles markedsordning for oksekød, særlig artikel 33, stk. 12. Forslaget behandles i Forvaltningskomiteen for Handelsmekanismer. Kommissionen kan ud- stede forordningen, medmindre komiteen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst 3 måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på 3 måneder med k  valificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Ifølge Kommissionen er forslaget en opfølgning   på den debat, der har været    dels efter offent- liggørelsen af en video og en rapport  fra en række organisationer   om behandlingen af dyr eksporteret til 3. lande med eksportstøtte  dels landbrugskommissær Marian Fischer Boels brev af 8. april 2005 til medlemslandenes kompetente ministre vedr. dyrevelfærd  , hvor det Ministeriet for Fødevarer, Land brug og Fiskeri Direktoratet for FødevareErhverv/9. og 8. kontor Sagsnr.: DFFE:EKSO 2404-24 - 03 - 174/DEP: 4848 CFC/NSS/LLI/CABS/JWP Den 25. maj 2005 FVM 273
2 oplyses, at der vil blive taget initiativ til en opstramning af kravene i forordning nr. 639/2003. Spørgsm å let om anvendelse af eksportstøtte til levende kvæg    blev endvidere drøftet  under eventuelt på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. april 2005 efter dansk a   nmodning. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører gennemførelses  bestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor næ  r- hedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Under de nugældende regler ligger ansvaret for kontrollen i 3. land  e enten hos et af medlems- staten godkendt internationalt overvågningsselskab eller  medlemsstatens officielle overvå g- ningskontor. Kontrollen foretages af en dyrlæge. Forslaget indebærer, at   det fremover vil være et krav, at det er en officiel veterinær (embeds- dyrlæge)   fra et af EU’s medlemslande, som kontrollerer, at fællesskabslovgivni  ngen om dy- revelfærd er   overholdt, når dyrene har forladt EF's toldområde . Det vil sige i 3. land. Kontrol- len skal som hidtil finde sted dels alle de steder, hvor der skiftes transportmiddel, undtagen hvor en sådan ændring ikke var planlagt og skyldes usædv anlige og uforudsete forhold, dels stedet for første aflæsning i det endelige bestemme   lsestredjeland. Embedsdyrlægen skal om nødvendigt ledsages af en veterinær fra det pågældende 3. land. Herved vil alle kontroller under transporten foretages af en embedsdyrlæge   fra EU. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser  .Forslaget vil kunne øge    kvaliteten af kontrollen med overholdelsen af dyrevelfærd  sbestemmelserne,idet forslaget indebæ rer, at kontrollen i 3. lande skal udføres af embedsdyrlæger fra EU   . Der er således tale om en o p- stramning af regelsæ  ttet i forhold til i dag. Høring Forslaget har været   i høring i §2 -udvalget (landbrug). FødevareIndustrien  hilser forslaget velkomment, da det ifølge FødevareIndustrien er vigtigt og nødvendigt, at der bliver strammet op på veterinærkontrollen af levende kvægs ve    færd under transport i forbindelse med ydelsen af eksportrestitutioner. Landbrugsraadet anfører , at der allerede foregår en me get omfattende veterinærkontrol ved eksport af kvæg   til tredjelande, og heri indgår kontroller forestået af officielle veter   nærer fra et EU medlemsland. Den afsluttende kontrol gennemføres af medlemslandet eller en af EU autoriseret virksomhed, hvilket er det gældende princip indenfor fødevare   - og veterinæromr  å-
3 det. EU burde ifølge Landbrugsraadet  allerede med de nuværende kontroller kunne sikre, at dyrevelfærden kontrolleres tilstrækkeligt. Men det kræver naturligvis, at EU sikrer en orden t- lig kontrol både  i afsenderlandet, ved grænsestationen og i samarbejde med modtagerla  ndets myndighed eller en autoriseret virksomhed. Landbrugsraadet anfører, at en skærpelse af kontrolreglerne vil medføre betydelige omkos t- ninger for eksportørerne. Der bør i den forbinde  lse tages hensyn til, at de reelle problemer vedrører eksporten af slagtekvæg. Landbrugsraadet finder derfor, at skærpelsen alene bør gennemføres for slagtekvæg. Fra Danmark eksporteres alene avlskvæg til tredjelande, og en transport af avlskvæg vil ifølge    Landbrugsraadet typisk være underlagt ni kontroller af veter  i- nærer, hvoraf minimum tre   er af en officiel veterinær fra et EU medlemsland, mens r  esten er af autoriserede veterinærer eller veterinærer fra modtagerlandets myndighed. Denne kontrol er i forvejen så omfattende, at det er unødvendigt at indføre yderligere kontrol af d   yrevelfærden. Landbrugsraadet finder, at den eneste sikre løsning er det danske forslag om at fjerne ekspor t- restitutioner til levende slagtekvæg. Regeringens foreløbige generelle  holdning Regeringen arbejder for at afskaffe eksportstøtte n til levende slagtekvæg.   Efter dansk opfat- telse bør dyrene p rincipielt transporteres så kort som muligt før slagtning, og EU bør ikke yde et økonomisk incitament til eksport af levende dyr gennem e ksportstøtte. Reg eringen støtter de konkrete ændringer af reglerne for ydelse af eksportrestitutioner til levende dyr med he  n- blik på at øge dyrevelfæ rden, men fastholder, at eksportrestitutioner til levende slagtekvæg skal afskaffes, da det er den eneste holdbare løsning. Generelle forventninger til andre landes holdninger Arbejdsdokumentet blev fremlagt af Kommissionen på møde   den 10. maj 2005 i forvalt- ningskomiteen for Handelsmekanismer. Der blev stillet en række opklarende spørgsmål blandt andet vedrør ende mulighederne for udøvelse af  kontrol i 3. lande og om forslaget reelt vil bidrage til at øge d yrevelfærden. Mødet gav ikke indtryk af, hvorvidt der vil le være flertal for forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere være  t forelagt i Folketingets Europaudvalg. Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fø varer, Landbrug og Fiskeri.