Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretæren Den 20. maj 2005 J. nr.:  150 - 12 ./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om nærhedsprincippet vedrørende forslag til Rådets direktiv om fællesskabsfora  nstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza. Med venlig hilsen Jakob Jensen
Side 2/3 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Den 17. maj 2005 NOTAT OM NÆRHED   SPRINCIPPET vedr. forslag til Rådets direktiv om fælles   skabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza Formål Kommissionen har ved KOM(2005) 171 af 28. april 2005 fremsendt forslag til Rådets direktiv om fæ l- lesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza. Forslaget er oversendt til Rådet  28. april 2005. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet 3. maj 2005 i dansk sprogversion.   Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa -Parlamentet. Forslaget har til hensigt at ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om aviær influenza (fu    g- leinfluenza, herefter AI), som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, med det formål at sikre en me- re effektiv forebyggelse og bekæmpelse af udbrud og for at begrænse den sundh  edsrisiko, de udgifter og tab for erhvervene og de skadevirkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne syg- dom. De nugældende bestemmelser om bekæmpelse af AI vil således blive ændret på følgende ce   ntrale punkter: 1. Ændring af definitionen a   f AI, så anvendelsesområdet for bekæmpelsesforanstaltningerne bli- ver udvidet til også at omfatte lavpatogen (lav smitterisiko) AI-virus (LPAI), der vil kunne udvik- le sig til højpatogen (høj smitterisiko) AI  -virus (HPAI). Der vil dog blive sondret mellem de to former for AI-vira, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, der er målrettet de forskellige risici, de respektive vira udgør. 2. Indførelse af obligatorisk AI -overvågning i alle medlemsstater. 3. Nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. 4. Nye fleksible bestemmelser om bekæmpelse af LPAI og HPAI hos andre tamfugle end fje r- kræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter. 5. Nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed skal sikre samar- bejdet mellem medlemsstaternes veterinær - og sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af AI. 6. Tildeling af beføjelser til Kommissionen (ved forskriftsprocedure) til at iværksætte yderligere og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at o prette en AI-vaccinebank. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen fremfører i sin begrundelse for forslaget, at de dyresundhedsfor - anstaltninger, der bliver fastsat i forslaget, hører ind under Fællesskabets enekompetence. Der er ganske få foranstaltninger på folkesundhedsområdet, og de er i overensstemmelse med nærhedsprin- cippet, idet medlemslandene overlades det fulde ansvar for at gennemføre f.eks. sygdomsforeby g- gende foranstaltninger for personale, der er i kontakt med fjerkræ, som er e ller mistænkes for at være smittet med AI.  
Side 3/3 Regeringens vurdering af nærhedsprincippet Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er ove rholdt, idet der er tale om ændringer/tilføjelser til allerede eksisterende EU  -regler vedr. fællesskabsforanstaltni nger til be- kæmpelse af AI. Det vurderes endvidere at være ønskeligt med fælles EU    -regler for at sikre en samlet europæ isk indsats for at forebygge og bekæmpe AI. Dels for at sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker og dyr, og dels for at begrænse de  ofte store samfundsmæssige, økonomiske tab og sk  a- desvirkninger, der er forbundet med sygdomsudbrud.