Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
FLF Alm.del Bilag 152
Offentligt
2596862_0001.png
A
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri (2. samling)
FLF alm. del - Bilag 152
Offentligt
NOTE (FLF-sekr)
Nedenstående henvendelse fra Danmarks Restauranter & Cafeer
er modtaget på mail
Forespørgsel vedr. åbent samråd; Omfordeles til Udvalget
Afsender: Danmarks Restauranter & Ca%er
Åbent samråd på foranledning af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, onsdag d. 11.
maj 2005, kl. 13.00, vær. 2-080
I forbindelse med Danmarks Restauranter & Caf&rs (DRC) deltagelse i ovennævnte møde d.d., vil
Foreningen høre, om det er muligt, at Udvalgets medlemmer forholder sig til følgende, og eventuelt
inddrager nedenstående tillægsspørgsmål til ministeren, på mødet?
Uddybende spørgsmål til ministeren for familie- og forbrugeranliggender, Lars Barfoed (om
rotteplagede restauranter):
I forlængelse af spørgsmålet til ministeren angående dagspressens dækning af problemerne med
rotteplagede fødevareproducerende virksomheder, herunder restauranter, og ministerens redegørelse
for det reelle omfang af problemet, foreslår brancheforeningen Danmarks Restauranter & Caf&r,
følgende yderligere spørgsmål til afklaring:
1. "Har ministeren kontaktet relevante myndigheder, herunder Københavns Kommune, for at
få en vurdering af Horestas påstand om, at "der skulle være 1000 restauranter i 2004, der
har haft problemer med rotter"? "(Baggrund: Københavns Kommune har, på forespørgsel
fra DRC, ikke kunnet genkende dette størrelsesforhold, og stiller sig uforstående overfor
Horestas påstand).
2. "Hvad vil ministeren gøre for at bekæmpe myter og rygter angående de
fødevareproducerende virksomheders frygt for at få en "sur Smiley", og dermed risikere at
miste sit kundegrundlag?"
3. "Hvordan vil ministeren sikre, at myndighedernes tidsforbrug til bekæmpelse af rotter — og
dermed midlertidig lukning af restauranten — bliver optimalt udnyttet således, at der både
sikres en effektiv rottebekæmpelse, og en hurtig genåbning af restauranten? (baggrund: det
har flere gange været tilfældet, at restauranter har været lukket i længere tid, med store
økonomiske tab tilfølge. Er det optimalt?)"
4. "Hvordan vil ministeren sikre, skadedyrsbekæmpelsesfirmaer fremover lever op til
myndighedernes krav om korrekt anmeldelsesprocedure og forretningsmetoder, samt sikre,
at bekæmpelsen bliver et fælles anliggende mellem myndigheder, kommunen og de ramte
fødevareproducerende virksomheder?"
5. Kunne man i forlængelse heraf eventuelt foreslå ministeren, at den fødevareproducerende
virksomhed selv bliver pligtig til at anmelde skadedyrsforekomster direkte til kommunen,
med det formål, at bekæmpe uhensigtsmæssig ansvarsplacering?
Til yderligere orientering, henviser vi i øvrigt til vedlagte pressemeddelelse, der er udsendt d.d.
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 11/5-05 fra Danmarks Restauranter & Cafeer vedrørende indsatsen mod rotter
2596862_0002.png
Vi glæder os til at deltage i dag til et informativt og konstruktivt åbent samråd, og takker for
muligheden for, blive inddraget i sagens gang.
Med venlig hilsen og på forhånd tak
Danmarks Restauranter & Caf&r
Karsten P. Jakobsen
Specialkonsulent
FLF, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 152: Henvendelse af 11/5-05 fra Danmarks Restauranter & Cafeer vedrørende indsatsen mod rotter
2596862_0003.png
Fælles indsats mod rotter
Rotter skal bekæmpes gennem tillidsfuldt samarbejde mellem fødevareproducerende virksomheder
- herunder restauranter - og kommunale samt statslige myndigheder.
Det mener brancheforeningerne Hoteller, Restauranter & Kroer (HR&K), Danmarks Restauranter &
Cafeer(DRC) samt Dansk Handel & Service (DHS), der udgør den største landsdækkende
organisering af restaurationsbranchen. Udmeldingen kommer i forbindelse med det samråd, som
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har indkaldt familie- og forbrugerminister Lars
Barfoed til 11. maj på Christiansborg. Anledningen er den aktuelle debat om rotter på restauranter.
Samrådet er åbent for offentligheden.
- Rotteplage har gennem historien haft alvorlige konsekvenser for befolkningen. Og der hænger
stadig en del gysen — nærmest foragt - ved emnet. En rottebesøg i en fødevareproducerende
forretning har gennem årtier kunnet spolere imaget på et øjeblik og betyde lukning. Frygten for
folkets hårde dom har utvivlsomt for nogle virksomheder gjort det vanskeligt at håndtere problemet
på en fornuftig måde. Men i et moderne samfund 2005, hvor mulighederne for at gøre en effektiv
indsats er til stede, hører det ingen steder hjemme at forsøge at skjule problemerne, siger
informationschef Carsten Kruuse, DRC, på vegne af de tre organisationer. Han fortsætter:
- Vi opfordrer vores medlemmer og alle i branchen til - uden betænkelighed - at indberette tegn på
rottebesøg til kommunen, som loven foreskriver. Samtidig må det på det kraftigste understreges, at
det ingen konsekvenser får for tildelingen af Smileys, som det fejlagtigt har været fremført i
pressen. Det har vi Fødevarestyrelsens ord for.
Kontakt til kommunen
- Desuden har vi i forbindelse med den aktuelle debat - efter afsløringer i TV om
skadedyrsbekæmpelsesfirmaers forretningsmetoder i hovedstaden overfor restauratører - taget
kontakt til Københavns Kommune for at indlede et tættere samarbejde, siger informationschefen.
Begge parter er indstillet på, at der etableres en tillidsfuld og konstruktiv dialog mellem
virksomhederne og kommunen, således at rottebekæmpelse i endnu højere grad bliver et fælles
anliggende.
- Konkret vil vi bakke op om kommunens skadedyrskampagner blandt andet gennem brancheblad
og direkte medlemsinformation. Vi vil også videregive relevant information til forebyggelse af
rotteplage. Det kan eksempelvis være i forbindelse med materialevalg, køkkenindretning, afløb m.v.
Endelig vil vi på informationsområdet forsøge at gøre op med de mange myter og dermed
problemer som nogle restauratører måske kan frygte rammer dem, hvis de får besøg af rotter,
fortæller informationschefen.
Han understreger, at det er den fødevareproducerende virksomheds ansvar, at der ikke er rotter i
virksomheden.
- Lever man op til dette ansvar, er det naturligvis ikke noget, man skal straffes for. Det bør
kunderne - men også pressen - have forståelse for. Samtidig er det også kommunens overordnede
ansvar - blandt andet gennem renovering og vedligeholdelse af kloaker, renovation m.m. - at
opretholde et effektivt beredskab i forbindelse med skadedyrsbekæmpelse, siger Carsten Kruuse.