Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 2. maj 2005./.Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 26.april 2005.Med venlig hilsenLene Mølsted Jensen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri8. kontor / LMJDen 2.maj 2005 FVM 267Referat af mød e i Rådet (landbrug og fiskeri) den 26.april 2005 I begyndelsen af mødet blev Bulgarien og Rumænien budt velkommen. Efter underskrivelsen af Tiltrædelsestrakt aten den 25. april kan Bulgarien og Rumænien deltage i EU -møderne med observ a-tørstatus. Bulgarien og Rumænien deltog således for første gang i et rådsmøde (landbrug og fiskeri).1. Ændring af TAC/kvoter 2005Punktet var taget af dagsordnen.2.F orenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitiks lovgivningsmæssige rammerRådet vedtog rådskonklusioner som a -punkt uden debat.3.F emte møde i FNs skovforumRådet vedtog rådskonklusioner som a -punkt uden debat.4.Forekomst af en ikke godkendt GMO på de t europæiske marked (Bt10 majs). Kommissær Kyprianou redegjorde for Kommissionens reaktion i Bt10 sagen. De vedtagne foran-staltninger skulle sikre, at GMO-majs ikke indeholder majs af Bt10 oprindelse. Kommissæren hav-de på møder i USA mødt forståelse for EUs reaktion samtidig med, at Kommissionen overfor de amerikanske myndigheder havde udtrykt bekymring over den forsinkelse, der havde været med hensyn til de amerikanske myndigheders informationer til EU om Bt10-problemet. Kommissionen havde netop fået opl yst, at GMO-firmaet Syngenta den 25. april 2005 havde afsendt de aftalte prø-ver til Kommissionen. Tilstrækkeligt referencemateriale til brug for analysemetoderne ville derforankomme til de nationale referencelaboratorier i løbet af en uge .Kommissæren oplyste endvidere, at der pt. foregår et arbejde i Det fælles Forskningscenter me d at etablere en GMO-databank.Med-lemslandene vil løbende blive informeret herom. Endelig erklærede k ommissæren sig helt enig i forpligtelsen til at have et fælles harmoniseret E U-system på GMO -området.Samtlige medlemslande takkede Kommissionen for en hurtig og konsekvent indsats i forbindelse med Bt10-sagen. Flere delegationer, herunder Danmark, understregede dogbehovet for en langt mere proaktiv indsats, når det gælder om at kontrollere GMOerne. Det skal bl.a. ske ved hjælp af databanken over alle godkendte og ikke-godkendte GMOere og de analysemetoder, der kan identificere dem. En databank vil gøre overvågningen af importen effektiv og gøre det muligt at reagere hurtigere på import af ikke -godkendte GMOere. Det er vigtigt, at EU´s forbrugere kan væ-re sikre på at have et reelt og troværdigt valg mellem GMO -produkter og traditionelle produkter ved hjælp af udvikling af generelle GMO-sporingsmetoder. Flere delegationer fremhæ vede endviderebehovet for internationale aftaler om GMO-sporingsværktøjer.Enkelte medlemslande henviste så-
2ledes til, at der kunne være problemer i forhold til f.eks. import af ris fra Kina. Kommissæren for-sikrede, at der ikke importeres GMO-ris fra Kina til EU, men sagde samtidig, at Bt10-sagen havde aktualiseret problemstillingen med, at der også er andre 3.lande , der eksporterer GMO-materiale til EU, og som EU ikke har så tætte forbindelser til som f.eks. til USAog Canada. Kommissionen var indstillet på at f okusere på denne problemstilling blandt andet i form af tættere kontakter til f.eks. de kinesiske myndigheder. Nogle få delegationer udtrykte ønske om finansiel støtte fra EU til med-lemslandene vedr. håndtering en af GMO-kontrollen. Kommissæren bemær kede hertil, at Kommis-sionen ikke råder over finansielle midler til brug i denne sammenhæng, men at det i øvrigter impor-tørerne og de handlende, der bære r de væsentligste omkostni nger. Den danske fødevareminister udtrykte også tilfredshed med Kommissionens første reaktion på den ulovlige eksport af Bt-10 majs fra USA, men understregede, at det var helt uacceptabelt, at der kun-ne opstå en sådan situation. Fra dansk side lagde man stor vægt på, at lignende fejl blev undgået fremover. Det var i den forbindelse meget vigtigt, at Kommissionen påt og sig sit ansvar og sikrede dette. Man var fuldstændig enig i, atderskulle iværksættes aktive foranstaltninger, der styrkedekontrollen med såvel de godkendte GMOer som de ikke-godkendte GMOer, herunder etableringaf en databank med analyseværktøjer . Fra dansk side så man endvidere frem til, at Kommissionen fastholdt vore handelspartnere på, at situationen ikke kan gentage sig.Formandskabet kunne konkludere, at Rådet var tilfreds med de foranstaltninger som Kommi ssionen havde sat i værk i den konkrete sag om Bt10 -majs, men at Rådet ønskede, at Kommissionen fortsat-te arbejdet med grundige undersøgelser af, hvordan en lignende situation undgås i fremtiden.5. Ny landdistriktspolitik 2007 - 2013 Rådet havde i forlæ ngelse af drøftelsen på rådsmødet den 14.marts 2005 en ny orienterende drø f-telse af forslaget med særlig vægt på spørgsmålet om udpegningen af de ugunstigt stillede områder.Drøftelsen viste, at delegationer ne har meget delte opfattelser af, hvilke kriterier der skal gælde i den kommende periode 2007 understregede, at afgræn s-ningen med hensyn til de ugunstigt stillede områder har æn dret sig med tiden, og at det var afgøre n-de, at der blev taget hensyn til kritikken fra Europa-Parlamentet og Revisionsretten, når nye kriterier skal fastlægges . Formålet er, at der skal holdes liv i aktiviteterne i landdistrikterne i de områder, hvor det er særligt vanskeligt at drive landbrug. Det skal ske især af hensyn til landskabet og bærdygtigheden. Om udpegningen og definitionen af de ugunstigt stillede områder fremhævede k om-missæren, at der bør være tale om fælles objektive kriterier som f.eks. jordbunds- og klimatiske for-hold, der samtidig er kompatible med WTO-reglerne, dvs. opfylder kravene i grøn boks. Fra dansk side blev det særligt fremhævet, at landdistriktspolitikken bør sikre, at der også bliver mulighed for at yde støtte til innovation i store virksomheder (f.eks. med over 50 ansatte) med hen-blik på at skabe vækst og besk æftigelse i landdistrikterne, ligesom Danmark ønsker at opretholde støtten til en række danske småøer. Man var enig i, at udpegningen af de ugunstigt stillede områder skal ske på grundlag af objektive kriterier og et alternativt kriterium vil efter dansk opfattelse kunne være adgang til infrastruktur.
3Formandskabet og Kommissionen sagde afslutningsvist, at man på baggrund af drøftelserne på de seneste rådsmøder vil vende tilbage til Rådet på mødet ultimo maj med henblik på at finde d et ende-lige politiske kompromis. Der vil derfor i forbindelse med majrådsmødet blive afholdt bilaterale konsultationer med medlemslandene. 6.Risiko - og krisehåndtering i landbrugetPunktet var taget af dagsordnen. 7. Æ ndring af de almindelige regler for finansiering af intervention Forslaget blev vedtaget som a-punkt uden debat.8. Æ ndringsbudget nr. 2 til EUs 2005-budgetPunktet var ikke på dagsordnen .Under dagsordenspunktet eventuelt rejste den danske fødevareminister problemerne vedr. EUs eksportstøtte til slagtekvæ g.Hans Christian Schmidt sagde, at Danmark finder EU-støtte n til eks-port af levende slagtekvæg til Libanon og Egypten helt uacceptabel. Det k unne ikke være meni n-gen, at dyrene ulle transporteres over lange afstande før slagtning. Eksport sk ulle være af kød , ikke levende dyr. Gentagne gange var der blevet vist bil-leder i medierne af de helt utålelige forhold fra disse lange transporter af levende dyr. Hans Christi-an Schmidt mente ikke, at det kunne passe, at EU skulle fortsætte med at bruge EU -borgernes penge til at støtte dette område .På denne baggrund ville han gerne have oplyst følgende fra Kommissio-nen: 1) Hvor mange EU-midler er der udbetalt i eksportstøtte til levende slagtekvæg, og hvor mange dyr drejer det sig om ? 2) Har der været givet afslag på udbetaling af eksportstøtte, og hvilke sank-tioner har der været ? 3) Hvilke overvejelser har Kommissionen om den fremtidige brug af eksport-støtte til levende slagtekvæg. Fødevareministeren understregede, at d et jo ikke var første gang, at denne støtte kaster et negativt lys over EU. Igennem en årrække har Kommissionen forsøgt sig med stramninger af reglerne, og det har tilsyneladende ikke hjulpet. Fødevareministeren mente derfor, at det var på tide, at EU én gangfor alle satte en stopper for støtten til de lange transporter af levende slagtekvæg og fremhævede, at man var nødt til at sætte sig ud over, om det økonomisk kunne betale sig eller ej. Det var nødvendigt, at EU gik forrest og fødevareministeren opfordrede afslutningsvist Kommissionen til at fremsætte forslag om en afskaffelse af eksportstøtten til levende sla gtekvæg. Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Østrig, Sverige og Luxembourg gav udtrykkelig støtte til de danske synspunkter og takkede Danmark for initiativet. Disse delegationer bemærkede andet, at eksportstøtte n til levende slagtekvæg kaste de et dårligt lys på europ æisk landbrugspolitik og skadede EU´s image blandt befolkningerne. Nederlandene tilføjede, at også eksport af avlsdyr burde være udelukket for eksportstøtte, da d et næppe ville få indflydelse på konkurrenceforholdene i EU for eksporten af avlsdyr. Østrig mente på den anden side, at støtten til avlsdyr burde oprethol-des.Irland, Spanien, Ungarn, Polen, Frankrig ogTjekkiethenviste til EU´s gældende lovgivning om dy-revelfærd i forbindelse med eksport af levende dyr og fremhævede, at det vigtigste var at sikre, at disse regler blev overholdt. Der var efter disse medlemslandes opfattelse ingen grund til at foretage
4ændringer i de g ældende bestemmelser. Fra irsk side blev det særligt fremhævet, at Irlands eksport af levende dyr udgjorde en vigtig del af erhvervets indtægter. Såfremt EU ophører med at yde ek s-portstøtte til levende dyr ville det blot medføre, at eksportenville komme fra 3. lande med langt då rligere regler for dyrevelfærd . Kommissær Mariann Fischer Boel sagde, at Kommissionen lagde stor vægt på at gældende standa r-der for dyrevelfærd blev overholdt i forbindelse med eksport af levende kvæg .EU´s lovgivning på området var allerede blevet styrket i 2003, men Kommissionen ville arbejde på en yderligere styr-kelse af kontrollen af eksportstøtte n til levende dyr.Kommissæren oplyste, at Kommissionen i juni 2005 vil fremlægge en rapport, der evaluerer området. Denne rapport vil også indeholde relevante data. Kommissæren oplyste videre, at Ægypten næsten har stoppet for importen af levende kvæg, og at det reelt derfor kun er Libanon, der importerer levende kvæg til slagtning af kulturelle og reli-giøse årsager. Kommissæren udtalt e, at såfremt EU beslutter ikke at udbetale eksportstøtte til ek s-port af levende kvæg til Libanon, så vil Libanon i stedet importere fra fjernere lande med en helt anden dyrevelfærdsmæssig standard. Kommissæren henviste til Brasilien, der eksempelvis i 2003 eksporterede 10.000 dyr til Libanon. Kommissæren fremhævede også de igangværende forhandli n-ger i WTO, hvor EU insisterer på inddragelse af ikke-handelsmæssige forhold som bl.a. overholde l-se af dyrevelfærdsstandarder . Kommissæren fastslog med henvisning til de igangværende WTO -forhandlinger, at EU ville komme til at betale for indrøm melser 2 gange, såfremt EU på n uværende tidspunkt valgte at afskaffe eksportstøtten til levende kvæg.Mariann Fischer Boel understregede af-slutningsvist, at hun ikke var ressortansvarlig for dyrevelfærd i Kommissionen, men at EU var le-dende i verden på dyrevelfærdso mrådet. Hans Christian Schmidt fastslog, at Danmark ønskede en fjernelse af eksportstøtten til leve nde dyr, og at man fra dansk side nøje vil følge op på den komme nde rapport fra Kommissionen. Den nederlandske minister så gerne, at EU afskaffede eksportstøtten samtidig med, at man i WTO -forhandlingerne sikrede, at andre lande i fremtiden skulle leve op til EUs standarder på dyreve l-færdsområdet.