Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug 29. april 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets foror dning om bevarelse af fiskeressourcerne i Østersøen, Bælterne og Øresund gennem tekniske foranstalt- ninger og om ændring af forordning (EF) nr. 1434/98. Med venlig hilsen Lene Mølsted Jensen
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne i Østersøen, Bælte r- ne og Øresund gennem tekniske foranstaltninger og om ændring af forordning (EF) nr. 1434/98 KOM (2005) 86 endelig Resumé Forslaget indeholder de tekniske regler, der skal opfyldes ved fiskeri i Østersøen, herunder krav til fiskeredskabernes udformning, opfyldelse af målartsprocenter, mindste tilladte la n- dingsstørrelser på fisk, fre dningsperioder, lukkede områder etc. Forslaget indeholder både en videreførsel af eksisterende regler og nye eller ændrede regler, som Kommissionen har fore- slået af hensyn til bevarelse af ressourcerne og for at forenkle reglerne. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2005) 86 af 14. marts 2005 fremsendt forslag til Rådets fo rord- ning om fastsættelse af tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i Østersøen, Bælterne og Øresund samt ændring af forordning nr. 1434/98. Forslaget er fremsendt i dansk sprogversion den 4. april 2005 . Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet. Nærhedsprincippet Forslaget er et led i EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri FPC/8. kontor Sags.nr.: 4722 Den 29. april 2005 FVM 266
2 Den nuværende forordning 88/98 om tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressour- cerne i Østersøen, Bælterne og Øresund blev vedtaget i december 1997. De seneste år har den Internationale Baltiske Fiskerikommission (IBSFC) truffet beslutninger om en række nye eller ændrede tekniske regler, som er blevet implementeret i EU-lovgivningen gennem den årlige TAC/kvote-forordning. Kommissionens forslag indeholder disse nye eller ændrede regler. Forslaget indarbejder endvidere reglerne om det særlige indsatsregime for fiskeri i Rigabug- ten, som blev besluttet i forbindelse med Tiltrædelsestraktaten fra 2003, og som hidtil har væ- ret indeholdt i TAC/kvote forordningen. Herudover indeholder forslaget en række ændringer af den nuværende forordning, hvoraf bl.a. kan nævnes:   - Indførelse af krav om opfyldelse af målartsprocenter, som det kendes fra Nordsøen, Sk a- gerrak og Kattegat. - Harmonisering af perioderne for fredning af fladfisk. Skrubber og rødspætter fredes i hele Østersøen fra 1. februar til 15. maj, og pighvar og slethvar fredes i hele Østersøen fra 1. ju- ni til 31. juli. - Harmonisering af mindstemålene for skrubbe og rødspætte for hele Østersøen. Mindstem å- let fastsættes til 21 cm for skrubbe og 25 cm for rødspætte. - Harmonisering af fredningsperioderne for fiskeri efter laks og havørred. Fremover er det uanset, hvilke redskaber der fiskes med, forbudt at have laks og havørred om bord fra 1. juni til 15. september i underområderne 22 -31 og fra 15. juni til 30. september i underom- råde 32. - Forbud mod fiskeri efter ål med trawlredskaber . - Forenkling af reglerne i Rådets forordning nr. 1434/98 om de nærmere betingelser for la n- ding af sild til industriformål . Den nye forordning skal ifølge forslaget træde i kraft 1. januar 2006. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Konsekvenser Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget skønnes at have visse erhvervsøkonomiske konsekvenser, bl.a. fordi fredningsperio- den for fladfisk udvides, og trawlfiskeri efter ål forbydes.
3 Høring Forslaget har været drøftet i en arbejdsgruppe under §5-udvalget. Erhvervets repræsentanter har generelt set været positive overfor Kommissionens forslag, bl.a. fordi der er taget hensyn til flere bemærkninger, som erhvervet har haft til de udkast, som blev drøftet på regionale m ø- der i 2004. Erhvervets repræsentanter har dog fortsat en række bemærkninger og er enige om at pege på følgende som de væsentligste:   - Den nuværende fredning af skrubbe og rødspætte i Østersøen bør ikke udvides og mind- stemålet for skrubber  i den vestlige Østersø bør ikke sættes ned i forhold til de 25 cm, der gælder i dag. - Der bør skelnes mellem generelle tekniske regler og regler, der knytter sig til genopretning af torskebestanden. Regler for sommerstop i torskefiskeriet og lukkede områder  bør derfor ikke indgå i de tekniske regler, men i den kommende reviderede forvaltnings - og genopret- ningsplan for torsken i Østersøen.   - Et forbud mod trawlfiskeri efter ål må underbygges med en forklaring og baggrundsdok  u- mentation. - Det bør være muligt at fiske efter laks i de lukkede områder. Krogfiskeriet efter laks har e f- ter erhvervets mening ikke indflydelse på mulighederne for at genopbygge torskebesta nden, som er formålet med de lukkede omr å der.   - I ICES underområde 22 -24 bør der være bedre muligheder for at have bifangster af sild i det småmaskede fiskeri, end de 10% som forslaget giver adgang til. - Det bør være muligt at fiske hvilling med 32 mm trawl. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen er overordnet set positivt indstillet overfor Kommissionens forslag og støtter ind- førelsen af tekniske fiskeriregler i Østersøen, som kan bidrage til en bæredygtig udvikling af fiskebestandene og som fremmer gode erhvervsbetingelser for fiskeriet. Regeringen lægger vægt på, at reglerne udformes så   enkelt som muligt, og under hensyntagen til forskellene i landenes fiskerier, som blandt andet skyldes forskelle i økosystemet mellem den vestlige og den østlige del af Østersøen. Generelle forventninger til andre landes holdning Det forventes, at medlemslandene generelt set vil have en positiv holdning til forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er oversendt notat om nærhedsprincippet den 5. april 2005.
4 Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.