Justitsministeriet
Dato:
25. april 2005
Kontor:
Lovafdelingen
Sagsnr.:
2005-610/21-0014
Dok.:
NHC40032
Slotsholmsgade 10
Telefon: 33 92 33 40
E-post: [email protected]
DK 1216 København K
Telefax: 33 93 35 10
Internet: http://www.jm.dk
N O T A T
om fortolkningen af begrebet vildledning i Europa-Parlamentets og Rådets dire ktiv
2000/13/EF af 20. marts 2000 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om mærkning af og præsentationsmåder for levnedsmidler samt om reklame for så danne
levnedsmidler.
1. Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF af 20. marts 2000 om indbyrdes ti l-
nærmelse af medlemsstaternes lovgivning om mærkning af og præsentationsmåder for le vneds-
midler samt om reklame for sådanne levnedsmidler er der fastsat fælles EU-regler om krav til
mærkning m.v., der gælder for alle levnedsmidler, som bringes i omsætning inden for EU, jf.
direktivets 4. indledende betragtning. Efter direktivets artikel 18, stk. 1, må medlem sstaterne
ikke forbyde handel med levnedsmidler, som er i overensstemmelse med de regler, der er fastsat
i direktivet.
Det fremgår af direktivets artikel 2, stk. 1, litra a,at mærkningen og dennes nærmere udfor mning
ikke må være af en sådan art, at den vildl eder køberen. Det spørgsmål er r ejst, hvorledes begre-
bet vildledning i direktivets forstand skal fortolkes. Spørgsmålet er opstået i forbinde lse med
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders afgørelse af 25. august 2004, hvorefter et
juiceprodukt, der er tilsat vitaminer, kan sælges i Danmark under navnet Multivitamin juice.
Til brug for et samråd i Fødevareudvalget den 29. september 2004 udarbejdede Justitsminist eriet
til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender et notat af 27. september 2004 om navngiv-
ning og mærkning af fødevarer, der er tilsat vitaminer, og EU-rettens krav til varernes fri bevæ-
gelighed. Det fremgår bl.a. af notatet, at Ministeriet for Familie - og Forbrugeranliggender ville