Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den  23. februar 2005 ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer .Dokument SANCO/00226/2005, SANCO/00216/2005 og SANCO/00362/2005. Med venlig hilsen Kent Harnisch
2 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af bilag I i Europa  -Parlamentets og Rådets direkt iv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer Dokument SANCO/00226/2005, SANCO/00216/2005 og SANCO/00362/2005 Resumé Kommissionens arbejdsdokumenter introducerer grænseværdier (tilladte størsteindhold) for svampetoksinerne DON, zearalenon og ochratoksin A , og introducerer grænseværdier for bly i forskellige tilsætningsstoffer og forblandinger.   Grænseværdien for bly i grønfoder nedsæ t- tes. For cadmiums vedkommende indføres der grænseværdier i foder til kæledyr og i minera l- ske fodermidler, og der introduceres grænseværdier for cadmium i forskellige tilsætningssto f- fer og forblandinger. Endvidere indføres der samme grænseværdi for cadmium i alle a ndre tilskudsfoderblandinger end mineralske foderblandinger. Endelig indføres  grænsevæ dier for dioxiner, grænseværdier for summen af dioxiner og de dioxin -lignende PCB’er (den så TOTAL TEQ) og indgrebsværdier for   dioxiner og de dioxin-lignende PCB’er. Forslagene medfører  samlet set en forhøjelse af beskytte lsesniveauet. Baggrund Kommissionen forventes at fremsætte forslag til ændring af bilag I i Europa -Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Kommissionen ønsker æ n- dringer i bilaget som opfølgning på   direktivets ikrafttræden den 1. august 2003. Emnet er bl  e- vet drøftet på flere møder i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, Sektion for Foderstoffer på baggrund af foreløbige arbejdsdokumenter  . Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet, 5. og 8. kontor Sags.nr.: PD 201/EU17 -2 , DEP: 4381 Den 17. februar 200 5 TNC/LOB/IPH/MOE/LOUJ/JWP FVM 252
3 Forslaget skal behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og D   y- resundhed, Sektion for Foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der  ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret e  ller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre m å neder, kan Kommissionen udstede direktivet. Nærhedsprincippet Forslaget vedrører  gennemførelsesbestemmelse r til en allerede vedtaget retsakt, hvorfor næ  r- hedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold Den 1. august 2003 trådte Europa -Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer i kraft. Direktiv 2002/32/EF erstattede Rådets direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, som således ophævedes 1. august 2003. I præambel (5) til direktiv 2002/32/EF udtrykkes et behov for u d- videlse af direktivets anvendelsesområde til også at omfatte tilsætningsstoffer. Bilag I i dire k- tiv 2002/32/EF, der angiver tilladte størsteindhold af uønskede stoffer i foderstoffer, blev ikke revideret i første omgang i forbindelse med at direktiv 2002/32/EF erstattede direktiv 1999/29/EF. Bilaget blev ændret første gang med virkning i Danmark fra    den 1. september 2004 (direktiv 2003/100/EF) for så vidt angår størsteindholdene af arsen, bly, fluor, aflato   ksin B1, fri gossypol og endosulfan. De tilladte størsteindhold af dioxiner  og dioxinlignende PCB (PolyChlorerede Biphenyler) i foderstoffer skal ifølge direktivet  tages op til revision senest den 31. december 2004. Kommissionen fremsendte den 19. januar 2005 arbejdsdokumentet SANCO/00226/2005 (DON, zearalenon, ochratoksin A) og den 1. februar 2005 arbejdsdokumentet SAN- CO/00216/2005 (bly, cadmium, fluor) og SANCO/00362/200 5 (dioxiner, dioxin-lignende PCB’er og TOTAL TEQ). Arbejdsdokumenterne fastsætter grænseværdier for en række uø n- skede stoffer. Forslagene til grænseværdierne er bl.a. baseret på den Europæiske Fødevaresi k- kerhedsautoritets (EFSA) rapporter. DON Arbejdsdokument SANCO/00226/200 5 indeholder forslag om grænseværdier på 0, 9 ppm (part per million) for fusariumtoksinet DON (en svampegift) i foderblandinger (fuldfoder og tilskudsfoder) til svin, der er den mest følsomme art, på 2,0 ppm   til kalve under 4 måneder og lam og gedekid og på  5,0 ppm til alle andre målgrupper. Endvidere foreslås grænseværdier på 8,0 ppm i cerealier (korn og kornprodukter), der tænkes anvendt til produktion af foderbla  n- dinger. For cerealier anvendt til direkte opfodring, må dyrene ikke udsættes for et højere in d-
4 tag af DON end den tilsvarende grænseværdi for fuldfoderblandinger til den pågældende må l- gruppe ville medføre. Der har ikke tidligere været grænseværdier for fusariumtoksinet DON. Zearalenon Arbejdsdokument SANCO/00226/200 5 indeholder forslag om grænseværdier på 0, 1 ppm for fusariumtoksinet zearalenon i foderblandinger (fuldfoder og tilskudsfoder) til smågrise og  sø- er, på 0,25 ppm til slagtesvin og på 0,5 ppm i foderblandinger til får, geder, kalve og malk   e- kvæg. For foderblandinger til andre målgrupper anses det ikke nødvendigt med græns eværdier for zearalenon. Endvidere foreslås grænseværdier på 2,0 ppm i cerealier, der tænkes anvendt til produktion af foderblandinger. For cerealier anvendt til direkte opfodring, må d yrene ikke udsættes for et højere indtag af zearalenon end den tilsvarende grænseværdi for fuldfode r- blandinger til den pågældende målgruppe ville medføre. Der har ikke tidligere været græns e- værdier for fusariumtoksinet Zear  alenon. Ochratoksin A Arbejdsdokument SANCO/00226/200 5 indeholder forslag om grænseværdier på 0,05 ppm for svampetoksinet ochratoksin A i foderblandinger (fuldfoder og tilskudsfoder) til svin og 0,1 ppm i foderblandinger (fuldfoder og tilskudsfoder) til fjerkræ.   Endvidere foreslås grænsevæ r- dier på  0,5 ppm i cerealier, der tænkes anvendt til produktion af foderblandinger. For c erealier anvendt til direkte opfodring, må dyrene ikke udsættes for et højere indtag af ochratoksin A end den tilsvarende grænseværdi for fuldfoderblandin ger til den pågældende målgruppe ville medføre. Der har ikke tidligere været grænseværdier for ochratoksin A. Bly Arbejdsdokument SANCO/00216/200 5 indeholder forslag om nedsættelse af græns eværdien i grønfoder fra 40 til 30 ppm. Endvidere foreslås   grænsev  ærdier for bly i forskellige tilsæ t- ningsstoffer (sporstoffer o g bindemidler   ) og forblandinger. Cadmium Samme arbejdsdokument SANCO/00216/200 5 indeholder endvidere forslag om indfø grænseværdier for cadmium i foder til kæledyr på 1 ppm og på 2 ppm i mineralske fodermid- ler (undtagen fosfater hvor den i forvejen er 10 ppm). Desuden introduceres græns  eværdier for cadmium i forskellige tilsætningsstoffer (sporstoffer og bindemidler) og forblandinger. End  e- lig er der forslag om samme grænseværdi på 0,5 pp m i andre tilskudsfoderblandinger end mi- neralske foderblandinger til alle målgrupper. Fluor Samme arbejdsdokument SANCO/00216/200 5 indeholder endelig grænseværdierne for fluor. Forslaget vedrører en ændring i måden at angive indholdet i tilskudsfoder på, således at det lænkes til indholdet af fosfor. Det giver ingen reel forskel. Grænseværdien er enten som nu
5 125 ppm pr. 1% fosfor (ved et fosforindhold over 4%) eller 500 ppm ved et fosforindhold un- der 4%. Dioxiner og dioxin-lignende PCB’er Arbejdsdokument SANCO/00362/200 5 indeholder forslag om uændrede grænseværdier for dioxiner (dioxiner + furaner) og introduktion af grænseværdier for TOTAL TEQ (summen af dioxiner og dioxin-lignende PCB’er), jf. tabel 1 nedenfor. Som noget nyt indføres grænsevæ r- dier for dioxiner og TOTAL-TEQ i sporstoffer (tilsætningsstofkategorien mikromineraler) og forblandinger (ændringer er mark  eret med *). Grænseværdier er det absolutte maksimu mindhold af et uønsket stof. Det  er forbudt at sælge og/eller anvende et foderstof til fodring af dyr, hvis grænseværdien er overskredet. Indgrebs- værdier er fastsat for at give myndighederne anledning til eller mulighed for at undersøge ki   l- den til en forurening med et uønsket stof. Det er  ikke forbudt at sælge og/eller anvende et f  o- derstof til fodring af dyr, hvis indgrebsværdien er overskredet  . Tabel 1.  Grænseværdier (arbejds dokument SANCO/00362/2005) Foderstof Grænseværdi Dioxiner ng/kg Grænseværdi TOTAL TEQ Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,75 0,75* 1,25* 1,50* Mineralstoffer (direktiv 96/25) 1,0 1,50* Tilsætningsstoffer (bindemidler, antiklumpningsmidler og koaguleringsmi  dler) 0,75 1,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 2,0 3,0* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,75 1,25* Fiskeolie 6,0 24,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,25 4,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæledyr og pel  sdyr 0,75 1,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 2,25 7,0* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 2,25 11,00* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 1,0* 1,50* Forblandinger 1,0* 1,50* Arbejdsdokument SANCO/00362/200 5 indeholder derudover forslag til indgrebsværdier for dioxiner og dioxin-lignende PCB’er, jf. tabel 2. Indgrebsværdie   rne for foderstoffer flyttes ge- nerelt fra Kommissionens henstilling 2002/102/EF (der også omfattede fødevarer) til bilag II i direktiv 2002/32/EF om uønskede stoffer i foderstoffer. Med forslaget vil der blive indført grænseværdier for TOTAL TEQ. Indgrebsv ærdierne for d  ioxiner justeres, og indgrebsværdier introduceres for dioxin-lignende PCB’er. Indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger, f   i- skefoder og fiskeproteinhydrolysat øges, mens indgrebsværdien for dioxin i animalsk fedt de   r- imod ne dsættes.
6 Tabel 2. Indgrebsværdier   (arbejdspapir SANCO/00362/2005) Foderstof Indgrebsværdi Dioxiner ng/kg Indgrebsværdi Dioxin-lign. PCB’er ng/kg Alle vegetabilske fodermidler Vegetabilsk olie 0,50 0,50 0,35* 0,50 Mineralstoffer (direktiv 96/25) 0,50 0,35* Tilsæ  tningsstoffer (bindemidler, antiklumpningsmidler og koagulerings- midler) 0,50 0,50* Animalsk fedt, incl. mælkefedt og æ gfedt 1,0* 0,75* Andre produkter fra landdyr, herunder mælk og mejeriprodukter samt æg og ægprodukter 0,5 0,35* Fiskeolie 5,0* 14,0* Fisk og andre akvatiske dyr samt produkter heraf (fiskemel) 1,0 2,50* Foderblandinger, undtagen foder til fisk, kæl  edyr og pelsdyr 0,50* 0,50* Fiskefoder, foder til kæledyr 1,75* 3,50* Fiskeproteinhydrolysat, der indeholder over 20% fedt 1,75* 7,0* Tilsætningsstoffer (sporstoffer) 0,50* 0,35* Forblandinger 0,50* 0,35* Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene. Gældende dansk ret Området er reguleret ved bekendtgørelse nr. 998 af 12. oktober 2004 om foderstoffer. Konsekvenser Forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. En vedtagelse af forslagene kan ge  n- nemføres ved bekendtgørelse. Forslagene har ikke statsfinansielle konsekvenser. Forslagene medfører for de  uønskede stoffers vedkommende  samlet set en forhøjel se af beskyttelsesni- veauet (de grænseværdier, der ikke nedsættes eller nyindføres, forbliver stort set uændr de). For dioxin ses en forøgelse af indgrebsværdierne for fiskeolie, foderblandinger, fiskef   oder og fiskeproteinhydrolysat, mens indgrebsværdien   nedsættes for dioxin i animalsk fedt. Grænseværdierne har større betydning end indgrebsværdierne for beskyttelsesniveauet. De gældende grænseværdier ændres ikke i forslaget, og der nyindføres grænseværdier for tilsæ t- ningsstoffer og forblandinger. Grænsev  ærdierne for både dioxiner og TOTAL TEQ skal ove   r- holdes, hvilket i sig selv er en stramning, der øger beskyttelsesnivea uet. Høring Forslagene har været   i høring  i §2 - udvalget (landbrug), §5-udvalget (fisk) og Det Rådgivende Fødevareudvalg.
7 FødevareIndust rien bemærke  r, at   m ed undtagelse af visse af dioxin/dioxin -lignende PCB vurderes det ikke, at nogle af de foreslåede grænser umiddelbart vil være generende for e r- hvervet. Producenter af fiskefoder vil dog begrænses i brugen af fiskemel og fiskeolie (no  r- malt forbrug er op til 40% fiskemel og 30% fiskeolie). Hvis disse mængder bruges i fiskef  oder overskrides grænserne. Ifølge FødevareIndustrien forekommer det på længere sigt uhensigtsmæssigt , at man pålægger maximale grænseværdier for et givet uønsket stof både i det specifikke tilsætningsstof, i pr   e- mix samt i foderblandingen. Det afgørende må være tilgangen af det uønskede stof i det fød e- vareproducerende dyr (oa.) og således koncentrationen i de forskellige typer foderblandinger. På sigt vil man  ifølge Føde  vareIndustrien for en række af de uønskede stoffer formentlig sæ n- ke det tilladte niveau, - og hvis man følger den her skitserede metode vil dette medføre en r  i- siko for, at man qua lavere grænser i givne tilsætningsstoffer udelukker deres anvendelse selv om de totalt set (på foderblandingsbasis/dgl. indtagelse af dyret) ikke vil foranledige overskr i- delse af dyrenes indtag. Det er ifølge FødevareIndustrien   netop den ekspertise hele den indu- strielle foderblandings industri er baseret på. Fødevareministeriet k an til FødevareIndustriens bemærkninger oplyse, at Fiskemelsindustr   i- en er i gang med at udvikle en teknik til rensning af fiskeolie og fiskemel for dioxin og dioxin- lignende PCB. Teknikken er indtil nu lykkedes tilfredsstillende, så problemerne for fiskefo der- producenter antages på sigt at blive mindre. Arbejdspapirerne for bly og cadmium tager hø  j- de for den naturlige opblanding, idet der generelt er foreslået højere grænseværdier for ti l- sætningsstoffer og forblandinger end for ful  dfoder. Forbrugerrådet  stø tter de ændringer, der foreslås, idet de skønnes at højne beskyttelsesnivea u- et. Forbrugerrådet har dog ikke forholdt sig konkret til de enkelte værd   ier, idet det forudsætter en detailviden om indtag, optagelighed og overførsel fra foderet via dyr og til  mennesker, som Forbrugerrådet ikke har adgang til. Landbrugsraadet på vegne af  Dansk Landbrug, Dansk Kvæg   og Landsudvalget for Svin støtter introduktionen af nye grænseværdier og nedsættelse af eksisterende grænseværdier for uø n- skede stoffer i det omfang, at det er fagligt begrundet. Ifølge Landbrugsraadet kan det undre, at de foreslåede ændringer tilsyneladende ikke underbygges med fremlæggelse af videnskab e- lige vurderinger. Indtil sådanne vurderinger for eligger, vil Landbrugsraadet anbefale følgende konkrete ændringer til de fremlagte forslag: For fusariumtoksinet DON bør grænseværdien for foder til svin være 1,0 ppm og for cer e- alier 0,8 ppm. For fusariumtoksinet zearaleon bør grænseværdien for foderkorn være 2,0 ppm af hensyn til fortyndingsprincippet.
8 Fødevareministeriet kan oplyse, at Kommissionens arbejdspapirer om DON, zearalenon, oc h- ratoksin A, bly, cadmium og fluor er baseret på videnskabelige statusrapporter fra EFSA’s CONTAM-panel publiceret på EFSA’s hje  mmeside Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri anfører, at anvendelsen af fiskemel og -olie i fiskefoder vil blive begrænset såfremt man fastholder forslaget om max 4,75 ng/kg dioxinlignende PCB’er. Normalt anvendes der op til 40 % fiskemel   og 30 % fiskeolie i fiske- foderblandinger, men selv om både fiskemelet og  – r- dier vil en blanding i de nævnte forhold af mel og olie bevirke en overskridelse af fiskefod  e- rets grænseværdi. Dette gælder både for dioxin og dioxinlignende PCB’er. Fødevareminist eriet henviser til bemærkningerne under FødevareIndustr   ien. Specialarbejderforbundet er af den opfattelse, at der i alle former for fødevarer og foderstoffer ikke må forefindes nogle former for pest icidrester. Specialarbejderforbundet anbefaler derfor, at der arbejdes for, at der ikke forefindes pesticidrester i fødevarer , eller hvis dette ikke er mu- ligt, at restindholdet er så lavt som muligt. Fødevareministeriet kan oplyse, at der ikke må forekomme pesticidrester eller andre uønsk    ede stoffer i foderstoffer over de fastsatte grænseværdier. DAKOFO (Danske Korn- og Foderstof- Im- og Eksportørers Fællesorganisation   ) henviser til udtalelser fra EFSA’s CONTAM-panel om DON og zearalenon og gør opmærksom på det faktum, at dyrs indtagelse af høje kvanta af diss e mykotoksiner ikke medvirker til at forøge menneskers risiko ved at indtage dyreprodukter. Det skal derfor kraftigt understreges, at den offentlige sundhed ikke er i fare på dette område. Den hovedsagelige virkning af disse myk  o- toksiner på dyr er mangel p å appetit og opkastning for DON’s vedkommende og lavere frug t- barhed for zearalenons vedkommende. Med andre ord er dette ifølge DAKOFO  navnlig et økonomisk problem, der er forbundet til ugunstige indvirkninger på besætningsydelsen , snare- re end at det er et emne indenfor fødevaresikkerhed. Dette kan være sammenligneligt med at give dyr ubalanceret foder, som det kan være tilfældet i omfattende dyreprodu ktionssystemer. Selvom DAKOFO generelt støtter skadelige stoffer relevante for fodersikkerheden velkommen, er organisationen bekymrede for potentielle negative forgreninger i anvendelsen af kornprodukter i særdeleshed i Fusarium  -år, når en b etydelig del af EU kornhøsten kan forventes at ligge over de frems atte grænser (1997 og 1999). DAKOFO anmoder indtrængende om at   Fødevareministeriet  foretager en cost/benefit analyse, før  der tages nogen beslutning. Denne bør også indbefatte en vurdering af omkostningseffektiviteten af alternative strategier indenfor risikostyring, idet man tager hen- syn til de foreslåede CODEX -regler for mykotoksiner, god landbrugsmæssig prak  sis inklude- rende udvælgelsen af Fusarium modstandsdygtige sorter og afgif  tningsmetoder.
9 CONTAM-panelet nævnte i dets rapport, at der er meget begræn set oplysningsmateriale til- gængeligt mellem niveauerne for mykotoksin og virkningerne på dyr. Selv for de mest fø l- somme arter, d.v.s. svin, konkluderer den, at de tilgængelige data ikke tillader oprettelsen af et ikke-virksomt niveau. Derfor forstår  organisationen ikke på hvilken videnskabelig basis EU  - myndighederne er i stand til at diskutere tal på dette stadie, i særdeleshed hvad angår andre a r- ter end svin. DAKOFO er derfor enige med CONTAM-panelet i, at der behøves flere data og undersøgelser for at væ   re i stand til at opnå et klart billede af, hvad EU dyrene udsættes for og den aktuelle effekt af DON og zearalenon. Med mindre oplysningerne kan bevise en forøget tendens i dyrs udsættelse for DON og zear   a- lenon, anbefaler vi en trinvis tilnærmelse for at   definere en effektiv risikostyring, der er pro- portionel med risikoen, idet man tager de økonomiske interesser for dyreindustrien og kor n- branchen i betragtning. DAKOFO mener på dette stadie, at etableringen af maksimumgræ   nser kun er én mulighed for risikostyring, der før i tiden hovedsagelig blev brugt i fodersekt oren til beskyttelse af forbrugersundheden forbundet med fodersikkerhedsrelaterede risici. DAKOFO støtter fuldstændig EFSA CONTAM   -panels anbefaling til at udvikle analytiske metoder af passende fø lsomhed tilpasset til foderstoffer. Forslagene til grænser for foder in  d- befattede en sektion for analysemetoder. Organisationen mener ikke, at grænser kan etableres uden en analysemetode til reference. I henhold til organisationens eksperter findes der forskel- lige metoder, som kan virke på nogle fodermaterialer, men ikke på andre. For eksempel er vi  s- se metoder i stand til at påvise niveauer op til 2 ppm af zearalenon i sojamel, hvorimod andre metoder ikke påviser noget i samme prøve. Det er vigtigt, før man    opstiller grænser for fode  r- blandinger, at vide hvilken gyldig metode, der skal bruges til officiel kontrol. På dette tidlige stadie gør   DAKOFO opmærksom på den alvorlige kontroludfordring, der er for sådanne grænser indenfor hjemmeblandere i fodersektor   en, som forarbejder ca. 50 % af det totale indenlandske kornforbrug til dyrefoder. Hjemmeblandere, som bruger korn direkte fra deres egen gård eller fra andre gårde, er generelt ikke udstyret til at foretage deres egen mykotoksin-analyse, da der ikke findes noget ”hurtig -test-sæt” på dette marke dsstadie (d.v.s. så vid es er sådanne tests (PCR) kun på forsøgsstadiet). DAKOFO anbefaler derfor Kommissionen at overveje at nedsætte en fælles ekspert - arbejds- gruppe indenfor foderkæden og medlemsstaterne samt EFSA  -repræsentanter for at tage fat på ovennævnte begrebsmæssige problemer og forbehold. Organisationen mener, at forslaget om grænser for fødevarers brug af korn er en vigtig begyndelse for diskussionen om foder, idet organisationen erkender, at mange kornprodukter ophober mykotoksiner (hvedeklid, majsglu- tenfoder, osv.). Organisationen mener imidlertid, at en separat diskussion for fodersektoren er berettiget af den grund, at organisationen i overensstemmelse med EFSA’s mening, ikke dis-
10 kuterer et fødevaresikke rhedsproblem med relation til forekomsten af DON og zearalenon i foder. DAKOFO vil endvidere anbefale, at der fastsættes ens grænseværdier for dioxiner og d ioxin- lignende PCB’er. Fødevareministeriet kan oplyse, at lovgivningen om uønskede stoffer i foder  stoffer har som formål at mindske risikoen for dyrs og menneskers sundhed, reducere risikoen for miljøet og at nedsætte risikoen for påvirkning af den animalske produktion i ugu   nstig retning. Fødevareministeriet kan endvidere oplyse, at der eksisterer et  omfattende erfaringsmateriale fra flere EU-lande og fra USA om fusariumtoksiners og andre svampetoksiners virkninger på husdyr, herunder produktionsdyr. Erfaringerne har udmøntet sig i mange nationale græns   e- værdier for svampetoksiner i dyrefoder. EFSA’s C   ONTAM-panel har brugt disse erfaringer samt den omfattende tilgængelige litteratur om svampetoksiner. Risikostyringen er under st  a- dig diskussion i EU. Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at ekspertkomitéen om uønskede stoffer løbende drøfter problemat  ikken omkring uønskede stoffer i lyset af nye erfaringer på området. Fødevareministeriet er enig med DAKOFO i vigtigheden af validerede analysemetoder for a l- le uønskede stoffer i foderstoffer, og Plantedirektoratets laboratorium arbejder på at forbedre analysemetoderne. Regeringens foreløbige generelle holdning Det er regeringens holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag  kan støtte  forslagene med eventuelt mindre tilpasninger, hvis forslagene samlet set indebærer en forhøjelse af b   e- skyttelsesniveauet. Samlet set er forslagene en forbedring af de nuværende grænseværdier og dermed af beskyttelsesniveauet, som Danmark kan støtte. Der arbejdes løbende for en generel nedsættelse af grænseværdierne for uønskede stoffer og indførelse af grænseværdier, hvo r det er påkrævet, af hensyn til beskyttelsesnivea   uet. Generelle forventninger til andre landes holdninger De øvrige medlemslande forventes som helhed at være positive overfor forslagene, idet d   er er generel enighed blandt medlemslandene om at nedsætte gr  ænseværdierne for de nævnte uø n- skede stoffer. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
11