Regeringen Amtsrådsforeningen KL Resultat af DUT-drøftelser om kommunalreformens økonomiske konsekvenser Fællesnotatet ”Status for DUT   -drøftelserne om kommunalreformens økonomiske konsekvenser” af 14. juni 2005 beskrev hovedelementerne i den videre proces frem mod et resultat den 15. september 2005. Med udgangspunkt i de i notatet beskrevne principper er der frem mod den 15. september foregået yderligere forhandlinger af de lovforslag, hvor der i juni endnu udestod en nærmere   afklaring . Der  er  på  bag grund  af  de  fortsatte  drøftelser  opnået  enighed  om  den  fremtidige  fordeling  af amternes  hidtidige  udgifter  med  de  i  tabel  1  anførte  beløb  ,  idet  der  dog  under  visse  nærmere betingelser  kan  ske  yderligere  justeringer  som  led  i  den  endelige  fastlæggelse  af  be  løbene,  jf. nedenfor. De i denne aftale anførte beløb og fordelingsnøgler     vil være rettesnor  en for delingsforhandlingerne, idet   de   på   det   statslige,   regionale   hhv.   kommunale   niveau   forudsættes   at   muliggøre   en imødekommelse  af  procedurelovens  krav  om,  at   ”den  eller  de  myndigheder,  hvortil  en  opgave overføres i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalreformen, overtager den 1. januar 2007 de  ansatte,  der  udelukkende  eller  helt  overvejende  er  beskæftiget  med  varetagelsen  af  opgaven.” Beløbene udgør tilli  ge et input til Finansieringsudvalgets videre arbejde forud for justeringerne i det kommunale finansieringssystem. Der er herudover enighed om følgende: I  forbindelse  med  etablering  af  den  landsdækkende  videns  -  og  specialrådgivningsinstitution (VISO)   overføres    241,7   mio.   kr.   til   staten.   Hertil   kommer   et   beløb   på     16,5 mio.   kr.   på undervisningsområdet.  På  baggrund  af  regnskaberne  for    2007 skal  der  ske  en  drøftelse  af priserne for VISO's køb af rådgivningsydelser med henblik på en eventuel efterregulering.    Der er  i  regi  af  Socialministeriet  blevet  nedsat  en  arbejdsgruppe,  der  skal  specificere  de  faglige årsværk,  som  skal  indgå  i  VISO's  netværksdel.  Den  geografiske  fordeling  af  VISO's  køb  af rådgivningsydelser  vil  blive  drøftet  i  arbejdsgruppen  inden    1.  november  2005.  Umiddelbart herefter   tilkendegiver   Socialministeriet,   hvor   VISO   forventer   at   købe   rådgivningsydelser. Herudover vil der løbende være dialog om, hvorvidt VISO's køb af rådgivningsydelser svarer til det forudsatte. For  så  vidt  angår  sundhedsloven   er  staten  og  de  kommunale  parter  enige  om,  at  kommunerne tilføres   809,3   mio.   kr.   som   økonomisk   kompensation   for   kommunernes   nye   opgaver   og forpligtelser på  genoptræningsområdet i medfør af kommunalreformen. Idet der knytter sig en vis   usikkerhed   til   opgøre lsen,   er   der   enighed   om   at   lade   den   faglige   arbejdsgruppe   om genoptræning følge udviklingen på genoptræningsområdet i de kommende år og analysere samt
vurdere   de   opgavemæssige   snitflader   på   området,   herunder   i   lyset   af   erfaringerne   med sundhedsaftaler   og   sundhedscentre   mv.   Der   er   herunder   enighed   om   at   kortlægge   det eksisterende    genoptræningsomfang    samt    nærmere    at    monitorere    udgifts -    og    aktivitets- udviklingen  i  såvel  den  stationære  som  ambulante  genoptræning;  at  følge  fordelingen  mellem behandling  og  genoptræning;  at  følge  udviklingen  i  antallet  patienter  i  2006  og  2007,  der modtager  genoptræning  efter  lægehenvisning  hos  praktiserende  fysioterapeuter;  og  at  følge fordelingen mellem specialiseret og almindelig genoptræning. Parterne er enige om primo 2008 at  drøfte  fordelingen  mellem  behandling  og  genoptræning  og  mellem  ambulant  og  stationær genoptræning. Staten   er   ansvarlig   for   datagrundlaget   for   afregning   i   sundhedssektoren   og   regionerne   er ansvarlige  for  i  samarbejde  med  kommunerne  at  tilrettelægge  den  næ rmere  afregning  mellem regioner og kommuner. Den konkrete afregning for behandlinger m.v. vil foregå direkte mellem regionerne  og  kommunerne.  Idet  datagrundlaget  bl.a.  skal  understøtte  dette  formål  inddrages kommuner og regioner i arbejdet med etablering og den fortsatte udvikling af datagrundlaget. Vedrørende  Lov  om  folkeskolen  er    staten  og  KL  enige  om  at  klageadgangen  på  special - undervisningsområdet  udvides  med  reformen.  Der  er  i  den  forbindelse  enighed  om  at  følge udviklingen   med   henblik   på   at   vurdere,    om   udvidelsen   giver   anledning   til   pres   på   det kommunale serviceniveau. Der skal ske en nærmere   afklaring af omfanget af udgifterne til de opgaver, som skal overtages af staten i en 4-årig overgangsperiode for derefter at blive overført til kommunerne. Drøftelserne    om   fordelingen   af   amternes   administrationsudgifter   på   hovedkonto   6 har   taget udgangspunkt  i  regnskabet  for  2003  samt  indberetninger  fra  amterne,  H:S,  HUR,  Københavns  og Frederiksberg    kommuner    samt    Bornholms    Regionskommune.    I    efteråret    2004    udsen dte Finansministeriet således spørgeskemaer til amterne mv. med henblik på at afdække fordelingen af de   amtskommunale   administrationsudgifter.   I   foråret   2005   blev   der   i   samarbejde   mellem Finansministeriet,   Indenrigs-   og   Sundhedsministeriet,   KL   og   Amtsrådsf oreningen   foretaget   en opfølgende  spørgeskemaundersøgelse  blandt  andet  med  henblik  på  at  kvalitetssikre  de  tidligere indberettede oplysninger. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  bekendtgørelse  vedrørende  fordeling  af  aktiver  og  passiver, rettigheder   og   pligter   og   ansatte   fastsætter   en   nøgle   for   fordelingen   af   de   ansatte   der   ikke udelukkende  eller  helt  overvejende  er  beskæftiget  med  varetagelsen  af  en  opgave,  der  overføres  i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalreformen mv. Der er i forbindelse med  fordelingen af  de  ikke  direkte  henførbare   administrative  udgifter  mellem  staten,  regioner  og  kommuner  taget udgangspunkt i denne fordelingsnøgle. Der  er  på  den  baggrund  opnået  enighed  om,  at  de  direkte  henførbare     administrative  udgifter udgør  3.047,2 mio. kr., som fordeles med 661,2 mio. kr. til staten, 1.063,1 mio. kr. til regionerne og 1. 322,9 mio. kr. til kommunerne. En yderligere opdeling fremgår af fremgår af tabel 2. Der er tillige enighed om, at de ikke-henførbare  administrative udgifter udgør i al t    . 487,1     mio. kr.    Dette    beløb    fordeles     med    udgangspunkt    i    fordelingsnøglen    i    bekendtgørelsen    om procedureloven med 20 pct. til staten, 50 pct. til regionerne og 30 pct. til kommunerne.
I    forbindelse    med    amtskommunernes    mv.    besvarelse    af    spørgeskemaunders øgelser    er    der indberettet udgifter til tjenestemandspensioner på hovedkonto 6 . De er på den baggrund opgjort til 746,4 mio.kr. Der er ydermere enighed om, at fordelingen af de amtskommunale udgifter og indtægter på de finansielle konti (hovedkontiene 7 og 8) først  vil kunne fastlægges, når den fremtidige fordeling af de amtskommunale aktiver og passiver er fastlagt.  Der foretages en foreløbig fordeling af de amtskommunale udgifter og indtægter på de finansielle konti i forbindelse med aftalerne om den kommunale  økonomi  for  2007.  Der  foretages  efterregulering  på  områder,  hvor  fordelingen  af aktiver og passiver ikke kendes på aftaletidspunktet . Uanset   fordelingen   af   aktiver   og   passiver   vil   der   dog   kunne   ske   en   endelig   fordeling   af de amtskommunale udgifter i form af bidrag til momsudligningsordningen i forbindelse med aftalerne om den kommunale økonomi for 2007.   I den forbindelse vil der skulle ske en endelig afklaring og fordeling  af  momsudgifter  på  dri ftsområder,  blandt  andet  på  kulturområdet.  På  kulturo    mrådet udbetales  der  en  række  til  skud,  hvor  en  andel  er  konteret  som  momsudgifter.  For  at  sikre  en fastholdelse  af  tilskudsniveauet  er  det  nødvendigt  at  indregne  moms andelen  ved  den  endelige fastsættelse af midlerne til kulturområdet. DUT-drøftelserne om   kommunalreformens økonomiske konsekvenser har taget udgangspunkt i de kendte  regnskabstal  for  2003  for  den  amtskommunale  sektor.  Opgaveflytningen  foretages  pr.  1. januar 2007, hvorfor der er foretaget korrektion for kendte opgaveændringer i den amtskommuna  le sektor  frem  til  og  med  2007.  Der  vil  kunne  ske  efterfølgende  korrektioner  af  disse,  såfremt  der konstateres fejl eller mangler i opgørelsen. På  baggrund  af  regnskaberne  for  2004  er  der  foretaget  korrektioner  af  de  aftalte  DUT -beløb  på sektorområder, så  ledes at der tages højde for udviklingen i den amtskommunale sektor fra 2003  til 2004. Med   afsæt   i     udgiftsniveauet   i   aftalen   om   amternes   økonomi   for   2006   er   der   skønnet   over udgiftsændringen     i   den   amtskommunale   sektor   fra   regnskab   2004   til   2006.   Den   opgjorte udgiftsændring er   fordelt på sektorområder ud fra   tilkendegivelserne i aftalerne for 2005 og 2006 og forudsætningerne i aftalegrundlaget, jf. tabel 3  . Yderligere  drøftelser  om  den  opgjorte udgiftsændring    og  fordelingen  heraf, vil  skulle  tages  op  i forbindelse med forhandlingerne om regionernes og kommunernes økonomi for 2007 i foråret 2006. Der er enighed om, at der senest i forbindelse med fastlæggelsen af rammerne for 2007 skal ske en endelig fordeling af amternes anlægsudgifter. Endelig  er  der  enighed  om,  at  der  i  tilfælde  af,  at  der  konstateres  fejl  eller  mangler,  som  har væsentlig   betydning   for   beløbsstørrelser   og/eller   deres   fordeling   på   myndighedsniveauer og/eller sektorområder vil kunne ske en justering af beløbene.
Mio.kr. (06 pl) Amtskom- munal sektor Stat Regioner Primærkom- munal sektor §7 Finansministeriet 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 §8 Økonomi- og Erhvervsministeriet   -79,3 -0,6 79,3 0,6 L 47 Forslag til lov om erhvervsfremme a) -79,3 0,0 79,3 0,0 L 46 Forslag til lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering, lov om kommuners og amtskommuners samarbejde med aktie-selskaber m.v., konkurrenceloven og lov om stormflod og stormfald (Udmøntning af kommunalreformen med henblik på præcisering af adressebetegnelser m.v.) 0,0 -0,6 0,0 0,6 §11 Justitsministeriet 0,0 -41,2 0,0 41,2 0,0 -41,2 0,0 41,2 0,0 0,0 0,0 0,0 § 12 Forsvarsministeriet 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 §15 Socialministeriet -8.629,8 1.638,3 135,8 6.855,8 L 38 Forslag til Lov om social service   -8.629,5 1.638,0 135,8 6.855,8 0,0 0,0 0,0 0,0 -0,3 0,3 0,0 0,0
Mio.kr. (06 pl) Amtskom- munal sektor Stat Regioner Primærkom- munal sektor §16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet -68.792,3 12,2 54.028,1 14.752,0 L 65 Forslag til Lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab 0,0 0,0 0,0 0,0 L 68 Forslag til Lov om revision af den kommunale inddeling 0,0 0,0 0,0 0,0 L 69 Forslag til Lov om forpligtende kommunale samarbejder. 0,0 0,0 0,0 0,0 L 67 Forslag til Lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen 0,0 0,0 0,0 0,0 L 72 Forslag til Lov om kommunale borgerservicecentre 0,0 0,0 0,0 0,0 L 71 Forslag til Lov om regionernes finansiering 0,0 0,0 0,0 0,0 L 66 Forslag til Lov om ændring af lov om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark. (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen). 0,0 0,0 0,0 0,0 L 76 Forslag til Lov om et evalueringsinstitut for kommuner m.v. 0,0 0,0 0,0 0,0 L 74 Forslag til Sundhedsloven b) c)    -68.792,3 36,1 54.005,6 14.750,6 L 75 Forslag til Lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet 0,0 -23,9 22,6 1,3 L 73 Forslag til Lov om ændring af forskellige love på sundhedsområdet og visse andre områder. (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) 0,0 0,0 0,0 0,0 L 70 Forslag til Lov om regional statsforvaltning 0,0 0,0 0,0 0,0 §17 Beskæftigelsesministeriet -344,4 319,6 13,4 11,3 -29,9 5,2 13,4 11,3 L 23 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) -314,5 314,5 0,0 0,0
Mio.kr. (06-pl) Amtskom- munal sektor Stat Regioner Primærkom- munal sektor §20 Undervisningsministeriet -9.542,0 7.471,5 134,4 1.936,1 L 106 Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love (Udmøntning af kommunal- eformen for så vidt angår det almene gymnasium, hf, social- og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre (VUC))   -6.846,3 6.743,2 103,1 0,0 L 107 Forslag til lov om Centre for Videregående Uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår sygepleje- og radiografskolerne og centre for undervisningsmidler samt tekniske konsekvensændringer). -678,2 678,2 0,0 0,0 L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)   -2.013,1 48,7 31,3 1.933,2 L 109 Forslag til Lov om ændring af lov om produktionsskoler, lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven)  og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen) -4,3 1,4 0,0 2,9 §21 Kulturministeriet d) -542,8 518,4 27,8 -3,4 L 52 Forslag til Lov om ændring af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige kulturmiljøråd   -131,0 123,0 0,0 8,0 L 51 Forslag til Lov om ændring af musikloven (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår musikområdet) e) -56,5 67,9 0,0 -11,4 L 50 Forslag til Lov om ændring af teaterloven (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår teaterområdet) -256,7 256,7 0,0 0,0 L 53 Forslag til Lov om ændring af en række love på kulturområdet   -27,8 0,0 27,8 0,0 - Kommunalfuldmagtsopgaver på kulturområder (udenfor lov) -70,7 70,7 0,0 0,0
Mio.kr. (06 pl) Amtskom- munal sektor Stat Regioner Primærkom- munal sektor §23 Miljøministeriet f) -587,2 160,4 192,8 234,0 L 91 Forslag til Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår organiseringen af myndigheder m.v.) -155,9 109,8 0,0 46,1 L 89 Forslag til Lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (Udmøntning af kommunalreformen) -85,6 22,7 0,0 62,9 L 93 Forslag til Lov om ændring af lov om planlægning (Udmøntning af kommunalreformen) -5,7 1,1 0,3 4,2 L 92 Forslag til Lov om ændring af lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) og lov om vandforsyning m.v. (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår organisering af myndighederne m.v.) -42,5 24,7 0,0 17,8 L 90 Forslag til Lov om ændring af lov om forurenet jord (Udmøntning af kommunalreformen) -196,0 0,4 191,0 4,6 L 88 Forslag til Lov om ændring af lov om råstoffer (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår råstofplanlægning og –indvinding på land) -4,0 0,0 1,4 2,6 L 87 Forslag til Lov om ændring af lov om miljø og genteknologi (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) 0,0 0,0 0,0 0,0 L 86 Forslag til Lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om vandløb, lov om sommerhuse og campering m.v. og forskellige andre love (udmøntning af kommunalreformen i en række love på natur- og miljøområdet). -97,6 1,6 0,0 96,0 §24 Fødevareministeriet 0,0 0,0 0,0 0,0 L 6 Forslag til Lov om ændring af jordfordelingsloven, landdistriktsstøtteloven, lov om drift af landbrugsjorder og forskellige andre love på Fødevareministeriets område (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger samt konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen). 0,0 0,0 0,0 0,0 §27 Ministeriet for Familie- og Forbrug 0,0 0,0 0,0 0,0 L 28 Forslag til Lov om ændring af lov om forældremyndighed og samvær, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love. (Udmøntning af kommunalreformen på det familieretlige område). 0,0 0,0 0,0 0,0
Mio.kr. (06 pl) Amtskom- munal sektor Stat Regioner Primærkom- munal sektor §28 Trafikministeriet -2.975,8 372,1 795,9 1.807,7 L 84 Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje, lov om private fællesveje, lov om grundejerbidrag til offentlige veje, lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje samt lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår vej- og ekspropriationslovgivningen)   -1.370,2 372,1 0,0 998,0 L 82 Forslag til Lov om ændring af lov om kystbeskyttelse, forskellige love om digeanlæg, lov om havne, lov om luftfart og lov om færgefart (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) -6,5 0,0 0,0 6,5 L 85 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om Elsparefonden og lov om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen). 0,0 0,0 0,0 0,0 L 83 Forslag til Lov om trafikselskaber g) -1.599,1 0,0 795,9 803,2 Øvrigt -67,5 67,5 0,0 0,0 Trafiksikkerhed (amternes hidtidige midler) h) -17,5 17,5 0,0 0,0 Regional færgefart m.v. (amternes hidtidige midler) i) -50,0 50,0 0,0 0,0 HK 0-5, i alt -91.561,1 10.518,2 55.407,5 25.635,3 Kommunal medfinansiering af regionale udviklingsopgaver -586,7 586,7 HK 0-5, i alt inkl. kommunal medfinansiering af regionale udviklingsopgaver j) -91.561,1 10.518,2 54.820,8 26.222,1 Anm.: Tallene  i tabel 1 er opgjort inkl. tjenestemandspension. Procedureloven åbner  mulighed  for  statslig refusion af tjenestemandspensionsudgifter til allerede pensionerede tjenestemænd. Der   vil derfor ske en teknisk korrektion af de i tabel 1 anførte beløb med henblik på at sikre,    at de opgjorte beløb  for kommunerne og regionerne er eksklusive udgifter til tjenestemandspensioner, som fremover er omfattet af fuld statslig refusion. På baggrun d af kontakter til de relevante myndigheder vil det faktiske niveau for de nuværende amtskommunale udgifter til tjenestemandpensioner blive endeligt fastlagt. a) Der vil fra 2011 tilgå kommunerne 81,2 mio kr.  (05-pl) fra staten til finansiering af erhvervsservice. b) I forbindelse med en samlet opgaveoverførsel til de centrale sundhedsmyndigheder på 75 mio.kr   (05-PL) er der forudsat personale tilknyttet halvdelen af midlerne. c) Der kan ske regulering af beløbene til regioner og kommuner som følge af den n  ærmere udmøntning vedr. gråzoneafregning og langliggertakst i bekendtgørelsen om den kommunale medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen.   Det er endvidere forudsat, at de nuværende statslige midler til H:S  -tilskud, den statslige aktivitetspulje samt forskning, der udgør et beløb på i alt 1.64   0 mio. kr.(05-pl), fortsat tilgår sundhedsområdet fra 2007. d) Tallene er foreløbige. Der tages forbehold for fejl og mangler. Disse afklares ved drøftelser mellem Kulturministeriet og amterne. e) Spørgsmålet om a  fledte udgiftsmæssige konsekvenser som følge af den med musikloven fastsatte kommunale pligt til at tilbyde musikundervisning vil blive drøftet senere mellem KL og  staten. f) Beløbene er korrigeret  op til regnskabsniveauet med forholdet mellem de udgifter, der optræder på HK 0 og de af amterne oplyste udgifter på HK0.   g) Der sker efterregulering, hvis de forudsætninger om regional og kommunal buskørsel i Hovedstadsområdet, der i trafikloven er lagt til grund fra 2007 og fremover, ikke gøres gældende. h) Der er tale om en foreløbig fordeling. Den endelige fordeling af amternes midler vedrørende trafiksikkerhed afventer resultatet af udvalgsarbejdet i Justitsministeriet.
i) De 48,1 mio. kr. (06-pl) vedrører færgedrift.    Der vil ske en fortsat afklaring af omfanget af opgaver, som skal overtages af staten i en 4-årig  overgangsperiode. Mio.kr. (06 pl) Amtskom- munal sektor Stat Regioner Primærkom  - munal sektor Politisk organisation -141,9 0,0 141,9 0,0 Administrativ organisation -4.534,2 950,4 1.813,2 1.770,5 Ikke direkte henførbare -1.487,1 289,3 750,1 447,6 Direkte henførbare -3.047,2 661,2 1.063,1 1.322,9 Miljø, trafik mv.1) -985,8 314,5 207,1 464,2 Social og sundhed 2) -1.464,1 157,9 510,1 796,1 Undervisning, kultur -222,5 136,7 23,1 62,6 Erhverv og turisme mv. 3) -374,7 52,0 322,8 0,0 Diverse -128,4 19,5 111,2 -2,3 Tjenestemandspensionsudgifter -746,4 746,4 0,0 0,0 I alt -5.550,9 1.716,4 2.066,3 1.768,2 1) Indeholder jordbrugskommissioner samt en andel af fødevareområdet 2) I forbindelse med en samlet opgaveoverførsel til de centrale sundhedsmyndigheder på 75 mio.kr (05  -pl) er der forudsat personale tilknyttet halvdelen af midlerne, jf. også note b) til tabel 1. 3) Indeholder en andel af fødevareområdet (tilskud) Amtskommunal sektor Primærkommunal sektor Anm.: Det negative fortegn i kolonnen amtskommunal sektor angiver, at beløbet skal løftes ud af den amtskommunale sektor og afspejler, at realvækst m.v. i den amtskommunale sektor fra regnskab 2003 til aftale 2006 udgør godt 3,5 mia. kr. Der er endnu ikke korrigeret for den skønnede udvikling i udgifter til tjenestemandspensioner  fra regnskab 2003 til 2004. I det omfang stigende aktivitet som følge af øget produktivitet forøger den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet, da kan der ske regulering.   Der udestår bl andt andet en teknisk drøftelse af håndteringen af DUT  - sagen vedr. omlægning af statsligt tilskud til privatbaner til det amtslige bloktilskud samt af områder, hvor korrektionen skyldes en teknisk omlægning eller udgifter, der har engangskarakter.   Yderligere drøftelser   af korrektionen fra regnskab 2003 til aftale 2006 og fordelingen heraf vil skulle tages op i forbindelse med forhandlingerne om regionernes og kommunernes økonomi for 2007 i foråret 2006.