Finansudvalget 2004-05 (2. samling)
FIU Alm.del § 7 Bilag 11
Offentligt
2599251_0001.png
1STERIET
Finansudvalget (2. samling)
FEU § alm. del - § 7 Bilag 11
EUU — 2659+2660 - alm.anl. - sv.spm. 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Eutopaudvalg
og deres stedfortrædere
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Tel. +45 33 92 00 00
Fax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
Telex 31 292 FTR DK
Telegr. adr. Etrangeres
Girokonto 300-1806
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. maj 2005
Under henvisning til Europaudvalget skrivelse af 26. maj 2005 ved12-gges
Finansministeriets besvarelse af spørgsmål 1 (ad 2659-2660 — almindelig anl.).
"1.44(44c.,
FIU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - § 7 - Bilag 11: Kopi EUU 2659+660 - almindelige anl. - Svar på spm. 1
2599251_0002.png
eti
FINANSMINISTERIET
23. maj 2005
F7 JBV
Notat vedrørende formandskabets udspil til finansielle rammer for
2007-2013 udarbejdet efter anmodning på møde i FEU den 20. maj
Formandskabet fremlagde den 19. maj et udspil som for første gang indi-
kerede et kompromisforslag for alle områder. Kompromisteksten — også
kaldet forhandlingsboksen - udgør en tekst som formandskabet løbende
udbygger på eget ansvar efterhånden som forhandlingerne skrider frem.
Det er hensigten, at Det Europæiske Råd i sidste ende kan henvise til
denne tekst ved indgåelsen af den endelige aftale i Rådet. Herefter skal en
interinstitutionel aftale forhandles med Europa-Parlamentet.
Formandskabet tager på en række områder udgangspunkt i forslag om
intervaller for, hvilket stigningstakter der skal gælde på de enkelte ud-
giftsområder i forhold til udgiftsrammerne i dag. Der anføres derimod
ikke samlede beløbsrammer. Formandskabets udspil indebærer lavere ud-
giftsrammer på stort set alle områder end Kommissionens forslag. Samlet
vurderes formandskabets udspil, at indebære en klar reduktion i forhold
til Kommissionens udspil, men samtidig noget over et samlet udgiftsni-
veau på 1 pct. af EU's BNI, som nogle lande ønsker.
For de enkelte udgiftsområder kan fremhæves:
• Området for vækst og beskæftigelse, som bl.a. dækker over forskning,
udvikling og uddannelse, foreslås årlige vækstrater på 8-11 pct. i for-
hold til niveauet i 2006. Dette betyder lavere samlede udgifter end
Kommissionen har foreslået, men væsentlige stigninger over perioden.
Det gælder også sammenlignet med andre kategorier. F.eks. vil land-
brugsudgifterne årligt falde med mindst 0,5 pct. realt baseret på for-
mandskabets udspil og landbrugsaftalen fra oktober 2002. Forslaget
indeholder ingen fordeling af midlerne på de underliggende udgiftsom-
råder.
• På strukturfondsområdet foreslås en række beregningstekniske omlæg-
ninger som betyder en vis reduktion i bevillingerne til alle lande i for-
hold til Kommissionens forslag, heraf større reduktioner for EU-15
end for de nye medlemslande.
På landbrugsområdet fastholdes landbrugsaftalen, idet håndteringen af
bevillinger til Bulgarien og Rumænien ved deres tiltrædelse udestår.
Landdistriktsstøtten reduceres til omkring det nuværende niveau, eks-
klusiv modulation.
FIU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - § 7 - Bilag 11: Kopi EUU 2659+660 - almindelige anl. - Svar på spm. 1
2599251_0003.png
2
• Bevillinger til det gamle RIA-område som nu kaldes frihed, sikkerhed
og retfærdighed stiger med 18 pct. pr. år, hvilket næsten svarer til
Kommissionens forslag. Dette område har i dag et lavt udgiftsniveau,
hvorfor konsekvenserne for de samlede udgifter af selv høje stignings-
takter er begrænsede. Endvidere stiger en række borgerrelaterede udgif-
ter med 5 pct. pr. år.
EU's eksterne politikker stiger med 4,5-8 pct. pr. år, idet stigningen
først og fremmest skyldes, at der foretages korrektion for, at Bulgarien
og Rumænien ikke længere forventes at skulle have førtiltrædelsesstøt-
te, hvorved der frigøres midler inden for kategorien.
• De samlede administrative bevillinger foreslås at stige med 3 pct. år,
hvilketer betydeligt mindre end foreslået af Kommissionen.
I spørgsmålet om rabatter har formandskabet indikeret, hvordan de ser en
kompromisløsning, men undlader at være helt præcis på nuværende tids-
punkt. Det anføres, at UK's højere relative velstand samt den stigende
strukturfondsstøtte som følge af EU's udvidelse berettiger til at fastfrys-
ning af UK-rabatten på niveauet før EU's udvidelse med tilføjelse af en
faldende profil de efterfølgende år. Det anføres, at niveauet for den briti-
ske rabat skal nedjusteres til før den seneste udvidelse på basis af et gen-
nemsnit for et passende antal år. Det specificeres således ikke, hvordan
dette præcist skal ske, hvorfor konsekvenserne heraf ikke kan beregnes.
Gennemførelse af forslaget vil hindre en fortsættelse af en uændret UK-
rabatordning som af beregningstekniske årsager medfører en stigende
UK-rabat som konsekvens af EU's udvidelse med en række fattigere lan-
de.
Endvidere lægger formandskabet op til, at der skal findes løsning på den
ekstraordinære budgetmæssige byrde, som det anføres at Tyskland, Sveri-
ge og Nederlandene har. Heller ikke dette præciseres nærmere.
FIU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - § 7 - Bilag 11: Kopi EUU 2659+660 - almindelige anl. - Svar på spm. 1
2599251_0004.png