Folketinget — 21-mands-udvalget vedrørende Færøerne Christiansborg, den 8. marts 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Udvalgets arbejde Udvalget blev nedsat i forlængelse af Forespørgsel nr. F 47 den 6. april 2000 med det for- mål  at  følge  forhandlingerne  mellem  regeringen  og  det  færøske  landsstyre  og  behandle spørgsmål vedrørende en nyordning af forholdet mellem Færøerne og Danmark. Herud- over  fører  udvalget  den  parlamentariske  kontrol  med  regeringen,  og  udvalget  kan  tage emner op inden for dette sagsområde. 21-mands-udvalget vedrørende Færøerne behandler : Overordnede spørgsmål om forholdet mellem Færøerne og Danmark, herunder spørgsmål vedrørende en nyordning af forholdet mellem Færøerne og Danmark. Udvalget behandler ikke lov- og beslutningsforslag. Øvrige spørgsmål der vedrører Færøerne, behandles i de relevante fagudvalg. Medlemmer  og  stedfortrædere  deltager  på  lige  fod  i  udvalgsarbejdet.  Det  er  dog  med- lemmerne, der har stemmeret i forbindelse med f.eks. betænkningsafgivelse.   Kontakt til udvalget Henvendelser  fra  organisationer  og  enkeltpersoner  omdeles  som  hovedregel  i  udvalget som dokumenter på alm. del. De, der henvender sig, modtager en bekræftelse på, at deres henvendelse er modtaget.  Det fremgår af bekræftelsen om henvendelsen er omdelt som et offentligt dokument, således at henvendelsen kan læses på Folketingets netsted.   Hvis formen eller andre forhold gør, at en henvendelse ikke egner sig til kopiering og om- deling, vil den blive fremlagt for udvalgets medlemmer.  
- 2 - I FÆU stiller udvalgssekretariatet et spørgsmål med anmodning om kommentar. Henven- delser, der omdeles på alm. del, kommenteres i de fleste udvalg kun af ministeren, hvis et medlem  stiller  spørgsmål  herom.  Når  ministerens  svar  kommer,  får  afsenderen  af  hen- vendelsen kopi af dette. Deputationer Efter almindelig praksis modtager udvalgene deputationer. Det kan være enkeltpersoner, organisationer og foreninger m.fl., der ønsker foretræde i forbindelse med udvalgets ar- bejde. En anmodning om foretræde afvises sjældent. Hvis dette sker, skyldes det oftest, at der er tale om en personsag. En deputation vil efter normal praksis få 15 minutter til at fremføre sine synspunkter og til at besvare spørgsmål fra udvalget. Udvalgets medlemmer og  stedfortrædere  kommenterer  ikke  deputationens  synspunkter,  men  kan  stille  spørgs- mål til deputationen.   Udvalgsmøder Udvalgsdagsordener Efter aftale med udvalgsformanden udarbejder udvalgssekretariatet en skriftlig dagsorden for  udvalgsmødet.  Dagsordenen  omdeles  til  udvalgets  medlemmer  og  stedfortrædere samt til partisekretariaterne og pressen. Dagsordenen ligger desuden på Folketingets net- sted under menupunktet Nyt. På Folketingets netsted kan der endvidere tegnes abonne- ment på såvel udvalgsdagsordener som udvalgets dokumenter. Udvalgsdagsordenen indeholder henvisninger til relevante dokumenter m.v., som man i de  fleste  tilfælde  kan  finde  på  Folketingets  netsted  under  Nyt.  Hvis  der  kommer  nye dagsordenspunkter eller relevante dokumenter, omdeles der sædvanligvis en ny udgave af  dagsordenen.  Udvalgsdagsordener  udsendes  af  og  til  med  meget  kort  varsel  før  ud- valgsmødet.   Mødeform Hvert udvalg har et fast mødelokale og et eller to faste ugentlige mødetidspunkter. De fle- ste udvalg holder 1 møde ugentligt i mødeperioder. Længden af udvalgsmøderne varierer meget fra udvalg til udvalg. Nogle varer en halv time, mens andre kan strække sig over flere timer. Forhandlingerne i lukkede møder er fortrolige og må f.eks. ikke refereres i pres- sen eller i Folketingssalen. Udvalget kan dog beslutte, at man kan informere offentlighe- den om forhandlingerne, og deltagerne (medlemmer, ministre, der har været i samråd, og deputationer, der har haft foretræde, kan efter fast praksis referere, hvad de  selv har sagt under udvalgsmødet. Der bliver ikke (undtagen i Europaudvalget og i Udvalget for For-
- 3 - retningsordenen) taget referat, men der føres en fortrolig protokol, hvor udvalgets beslut- ninger indføres.   Åbne udvalgsmøder Møder  i  FÆU  er  som  udgangspunkt  lukkede.  Hvis  et  tema  eller  et  kompleks  af  temaer skønnes særligt egnede til behandling for åbne døre, kan udvalget imidlertid beslutte at holde et åbent møde. For eksempel kan 3 medlemmer af udvalget beslutte at holde et sam- råd for åbne døre. I givet fald drøfter udvalget, i forbindelse med beslutningen om at åbne dørene, også proceduren for mødet, herunder om der vil være mulighed for tv-dækning.   Udvalgsdokumenter Dokumenter til udvalgene, eksempelvis spørgsmål og svar, rapporter, henvendelser m.m., omdeles til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Disse udvalgsdokumenter journali- seres og får et dokumentnummer, inden de omdeles. Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. alm. del - dokumenter.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgs- mål/svar og samrådsspørgsmål. Alm. del-nummereringer og forslagsnummereringer er al- tid knyttet til en bestemt folketingssamling. Det er endvidere muligt at abonnere elektro- nisk på de offentlige dokumenter ved at tegne abonnement på Folketingets netsted. Det bemærkes, at offentligheden også med et døgns forsinkelse har adgang til udvalgets of- fentlige dokumenter via Folketingets netsted. Dokumenterne er som hovedregel offentlige. Det betyder, at dokumenterne er tilgængelige for offentligheden dagen efter, at de er omdelt i udvalget. Visse dokumenter kan dog være  interne, det  vil  sige,  at  de  kun  omdeles  og  udleveres  til  folketingsmedlemmer,  relevante ministre og gruppesekretariater. Det vil normalt dreje sig om dokumenter, der indeholder oplysninger om private, herunder økonomiske forholdEndelig kan dokumenter være  for- trolige. Kun medlemmer og stedfortrædere i udvalget har adgang til fortrolige dokumen- ter. I de fleste udvalg omdeles der endvidere relevante artikler om aktuelle emner fra tidsskrif- ter, fagblade og aviser. Folketingets netsted, www.ft2p.dk Her kan du finde oplysning om alt offentligt tilgængeligt udvalgsmateriale - dog med en forsinkelse på ca. 1 døgn i forhold til dokumenternes omdelingsdag. Hvis dokumentet ik-
- 4 - ke findes i fuld tekst, vil der være journaloplysninger om dokumentet, således at det er muligt at se, om man har fundet, hvad man søger, og efterfølgende at rekvirere det. På netstedet kan du også læse lov- og beslutningsforslag i fuld tekst, spørgsmål og svar fra salen (§ 20-spørgsmål) og forhandlingerne i salen.   Udvalgsspørgsmål Hvem stiller spørgsmål? Udvalget kan stille spørgsmål til den minister, som er fagminister i forhold til udvalget (i dette tilfælde statsministeren), eller til den minister, som spørgsmålet vedrører, angående emner, der ligger inden for udvalgets sagsområde.   Udvalgsspørgsmål stilles på udvalgets vegne og underskrives af udvalgets formand. Ud- valgsspørgsmål indeholder i modsætning til § 20-spørgsmål, der stilles i spørgerens navn, ikke nogen begrundelse. Udvalgsspørgsmål stilles som regel på foranledning af et enkelt medlem af udvalget. Offentligheden kan ikke få oplyst, hvem der har stillet et spørgsmål, kun udvalgets medlemmer og stedfortrædere har adgang til denne oplysning. Udvalgets medlemmer kan i udvalgssekretariatet få oplyst, hvem der har stillet et bestemt spørgsmål, men oplysning herom videregives ikke til offentligheden. Hvordan besvares spørgsmålene?   Det  fremgår  af  Forretningsordenen  for  Folketinget,  at  udvalget  kan  anmode  ministeren om et skriftligt svar og om, at det besvares inden en nærmere angivet frist. Hvis ikke ud- valget har angivet en frist for besvarelsen af spørgsmålet, bør det ifølge forretningsorde- nen besvares inden 4 uger efter det er stillet. Hvis ikke det er muligt, bør ministeren give udvalget  besked  om,  hvornår  der  kan  forventes  et  svar.  Svaret  knyttes  til  spørgsmåls- nummeret og omdeles som andet udvalgsmateriale. Det er muligt at se, om et spørgsmål er besvaret på Folketingets netsted, Dokumenter, udvalgsdokumenter. I FÆU er der en 4-ugers frist for besvarelsen af spørgsmål . Samråd Spørgsmål,  der  ønskes  besvaret  mundtligt  af  en  minister  i  udvalget,  kaldes  et  samråds- spørgsmål. Samrådsspørgsmål nummereres ikke som almindelige spørgsmål, men identi- ficeres ved hjælp af bogstaver.  
- 5 - 3  af  udvalgets  medlemmer  kan  beslutte  at  besvarelse  af  samrådsspørgsmål  skal  ske  for åbne døre. Det indebærer, at samrådet skal optages på en cd-rom eller et andet medie, som kan udlånes ved henvendelse til Folketingets bibliotek. Udvalget har holdt flere åbne sam- råd.   Samrådsspørgsmål formuleres og afleveres på samme måde som spørgsmål, men udval- gets formand godkender som hovedregel spørgsmålene, før de afsendes. Udvalgssekreta- riatet sørger for, at der bliver aftalt et tidspunkt for afholdelsen af samråd, som passer bå- de spørger og minister. Samråd afholdes normalt på et af udvalgets faste mødetidspunk- ter. Formanden vil ved starten af samrådet spørge, om spørgeren vil begrunde spørgsmå- let, og derefter får ministeren ordet for at besvare spørgsmålet. Efter ministerens svar vil udvalgets medlemmer og stedfortrædere kunne stille supplerende spørgsmål til ministe- ren. Der kan være op til flere spørgsmålsrunder.   Ministerens talepapir til brug for besvarelsen vil i nogle udvalg automatisk blive sendt til udvalget med henblik på omdeling som udvalgsdokumenter. Andre udvalg stiller efter- følgende et spørgsmål og anmoder om at få talepapiret oversendt.   Samrådsspørgsmål, der stilles på almindelig del, sendes i kopi til Folketingets Ombuds- mand.  Dette  sker  som  led  i  en  nærmere  aftalt  procedure,  der  giver  ombudsmanden  et grundlag for at vurdere, om en sag, han får forelagt, har været behandlet i Folketinget på en måde, der kan udelukke ombudsmanden fra at behandle sagen. Samråd er som hoved- regel af orienterende karakter, hvilket betyder, at ombudsmanden ikke er udelukket fra at behandle sagen. Hvis udvalget har truffet en beslutning i forbindelse med samrådet, kan ombudsmanden være afskåret fra at behandle en sag om samme emne. Tidsskrifter Folketinget modtager en lang række tidsskrifter. Nogle sendes til medlemmer af Folketin- get  uden  mere  specifik  adressat,  andre  sendes  til  medlemmer  med  angivelse  af  den  på- gældendes navn, og endelig modtages der tidsskrifter adresseret til bestemte udvalg.   Temamøder Udvalgene har i forbindelse med indledningen af et folketingsår mulighed for at afholde et temamøde i form af en åbningsdebat, men kan også vælge at afholde temamøder i løbet af året. Formålet med temamøderne er at give mulighed for en drøftelse med den pågæl- dende minister af politiske hovedemner inden for udvalgets arbejdsområde. Temamøder afholdes for åbne døre.   Udvalgsrejser, besøg, høringer og deltagelse i konferencer m.v.
- 6 - Efter konkret ønske fra udvalget tilrettelægges udvalgsrejser, besøg, høringer samt delta- gelse i konferencer m.v.   Inden- og udenlandske studieture Udvalgssekretariatet - eventuelt i samarbejde med den relevante ambassade eller ministe- rium - står for tilrettelæggelse af program, tilmelding, billetreservationer m.v. Hvert ud- valg har sit eget budget til brug for udlandsrejser. Dette gælder dog ikke FÆU, hvor beløb til dækning af udlandsrejser bevilges særskilt af Folketingets Præsidium. På de udenland- ske studieture er deltagerantallet begrænset til antallet af medlemmer i et udvalg. De in- denlandske studieture bevilliges ligeledes særskilt. Høring Med henblik på at få en bedre indsigt i og viden om et område kan et udvalg beslutte at afholde en høring, hvor der inviteres en række oplægsholdere. Ved tilrettelæggelsen af en høring nedsætter udvalget som regel et underudvalg, der afstikker de nærmere retnings- linjer for høringen, mens udvalgssekretariatet står for den praktiske tilrettelæggelse.   Ekspertmøder Med det formål at få en viden om et fagligt område, kan udvalget beslutte at afholde et ekspertmøde. Ekspertmøder er normalt lukkede møder, hvori udvalgets medlemmer og stedfortrædere samt eventuelt ministeren og nogle embedsmænd deltager sammen med en række eksperter på det givne område.   Konferencer, besøg m.v. Medlemmerne kan, efter konkret beslutning i udvalget, deltage i konferencer, besøg m.v., som udvalget inviteres til. Udgifterne afholdes i så fald af Folketinget.   Med venlig hilsen , .