Folketinget — Europaudvalget Christiansborg, den 3. oktober 2005. Europaudvalgets sekretariat Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i Strasbourg den 26. – 29. september 2005 - Oversigtsnotat nr. 11. Kort om denne samling Under denne samling blev i alt otte lovgivningsinitiativer underlagt den fælles beslutningsprocedure behandlet - heraf var samtlige forslag underlagt førstebe- handling.   Hvad angår tre forslag, er der blevet indgået en førstebehandlingsaftale med Rådet, hvorfor det forventes at disse sager vil blive vedtaget under førstebe- handling i Rådet. Det drejer sig om: ”Basel II-pakken” KOM (2004) 0486: Forslag til direktiv om adgang til at optage og udøve virksomhed som kreditinstitut   KOM (2004) 0486: Forslag til direktiv om kravene til investeringsselska- bers og kreditinstitutters kapitalgrundlag KOM (2004) 0177: Forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregn- skaber og konsoliderede redskaber
- 2 - Et enkelt forslag blev vedtaget uden ændring - og det forventes ligeledes, at Rådet vil afslutte dets behandling. Det drejer sig om: KOM (2005) 0214: Forslag til direktiv om berigtigelse af direktiv 2004/18/EF om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af of- fentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter Der var tre forslag fra den såkaldte "tredje jernbanepakke", hvor der ikke blev indgået aftale med Rådet. Der er dermed en forventning i Europa-Parlamentet om, at de skal tilbage til andenbehandling. Det drejer sig om: KOM (2004) 0139: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner KOM (2004) 0142 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om certificering af togpersonale der fremfører lokomotiver og tog på jernba- nenettet i Fællesskabet   KOM (2004) 0143: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om internationale jernbanepassagers rettigheder og forpligtigelser Endelig besluttede Europa-Parlamentet at afvise et forslag fra den tredje jern- banepakke. Men da Parlamentet ikke har kompetence til at afvise forslag ved førstebehandling, besluttede man at sende forslaget tilbage til udvalgsbehand- ling. Det drejer sig om: KOM (2004) 0144: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om erstatning ved manglende overholdelse af kontraktlige kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet ”Basel II-pakken”: Forslag til direktiv om adgang til at optage og udøve virksomhed som kreditinstitut samt forslag til direktiv om kravene til inve- steringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrundlag. Basel II-pakken indeholder to forslag, der ændrer de nuværende direktiver om nødvendigt kapitalgrundlag for kreditinstitutter, fondsmæglerselskaber og in-
- 3 - vesteringsforvaltningsselskaber1. Dette er ved at sikre, at det krævende kapital- krav i højere grad skal afhænge af kreditrisikoen. Hertil skal der tages højde for den nyere udvikling på finansmarkederne og i kreditinstitutternes risikosty- ring, således at der kan skabes en større konvergens mellem den finansielle og den krævede egenkapital.   I forbindelse med Europa-Parlamentets førstebehandling af forslaget fremsat af Økonomi- og Valutaudvalget var der over 500 ændringsforslag i en betænkning udarbejdet af den tyske medlem Alexander RADWAN (EPP-ED). Mens en del af forslagene havde til formål at forenkle Kommissionens tekst, blev der også fremsat en del substantielle ændringer. Blandt andet krævede udvalgets med- lemmer at præcisere de samlede, grænseoverskridende kapitalkrav for selska- ber med datterselskaber i forskellige EU-lande og samtidigt fastsætte regler for intern låntagning i internationale koncerner og for banker, der tager del i de så- kaldte institutionssikringsordninger. Endvidere foreslog Økonomiudvalget, at de detaljerede gennemførelsesbestemmelser først skal træde i kraft, når der indgået en interinstitutionel aftale omfattende bl.a. Parlamentets ret til at kræve disse bestemmelser ophævet. Endeligt krævede udvalget, at Kommissionen skal revurdere lovgivningen på området senest fire år efter ikrafttræden. Efter udvalgets behandling af forslagene blev der opnået bred enighed blandt Europa-Parlamentets tre største grupper (de kristelige demokrater/konservative (EPP-ED), socialisterne (PSE) og de liberale (ALDE)). Dermed var vejen banet for at indgå forhandlinger med Rådet og Kommissionen. Under de efterfølgen- de forhandlinger blev parterne enige om en række kompromisforslag (flere hundrede), som derefter blev fremsat som ændringsforslag. Ifølge forslagets ordfører, blev "kompromiset" vedtaget af salen. Dermed er der indgået en førstebehandlingsaftale med Rådet, og forslagene og parlamentets ændringer vil formenlig blev godkendt af Rådet. 1 Direktiverne 2000/12/EF (Kreditinstitutdirektivet) og 93/6/EØF om kapitalkrav til kreditinsti- tutter og investeringsselskaber. De gældende europæiske bestemmelser er baseret på Basel- kapitalaftalen fra 1988 (Basel I). Under denne aftale, har det dog vist sig, at reglerne vedrøren- de ”den krævede kapital”, i stadig højere grad ikke svarer til den finansielle egenkapital, som man indenfor banken rent faktisk anser for at være nødvendig til at dække de pågældende ri- sici.
- 4 - Referencer DokumentnumreKOM (2004) 0486 - COD/2004/0155 og KOM (2004) 0486 – COD/2004/0159 Betænkning: Alexander Radwan (A6-0257/2005) – 1. Kreditinstitutters virksomhed 2. Inve- steringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrundlag udarbejdet i Økonomi- og valuta- udvalget. Statusblad: http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040486/ Behandling i EuropaudvalgetPå Europaudvalgsmødet den 3. december 2004 forelagde re- geringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0352+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N - http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0351+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede re d- skaber Formålet med forslaget er at forbedre revisionskvaliteten og genskabe offent- lighedens tillid. Det skal ske ved at etablere en form for offentligt tilsyn gennem et øget samarbejde mellem myndighederne i medlemsstaterne.   Forslaget klarlægger revisorernes pligter og fastlægger visse etiske principper, der skal sikre deres professionalisme og uafhængighed som f.eks. integritet, ob- jektivitet, faglige kvalifikationer, fortrolighed, tavshedspligt og det fulde an- svar. Det fulde ansvar betyder, at koncernrevisoren bærer det fulde ansvar for revisionsberetningen om de konsoliderede regnskaber; således kontrollerer koncernrevisoren de andre revisorers arbejde.   Under Europa-Parlamentets førstebehandling af forslaget blev direktivforslaget henvist til Retsudvalget, hvor Bert DOORN (EPP-ED) blev udpeget som ordfø- rer. Ifølge DOORNs betænkning - som blev vedtaget med enstemmighed i Retsudvalget - foreslås det at overlade det til medlemsstaterne at fastlægge de- taljerede regler for gennemførelse af den interne selskabsrevision. I henhold til dette ændringsforslag vil der altså ikke blive et obligatorisk krav om et internt revisionsudvalg på europæisk niveau. Efter udvalgets behandling blev forhandlinger med Rådet intensiveret - og der blev opnået enighed omkring en række fælles ændringsforslag.
- 5 - Ifølge Europa-Parlamentets pressetjeneste er resultatet af den endelige afstemning i overensstemmelse med den førstebehandlingsaftale indgået med Rådet. Derfor forventes det, at forslaget vil blive vedtaget af Rådet i forbindelse med dets førstebehandling.   Referencer Dokumentnumre: KOM (2004) 0177 - COD/2004/0065 Betænkning: Bert Doorn (A6-0224/2005) – Lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoli- derede regnskaber udarbejdet i Retsudvalget. Statusbladhttp://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040177/ Behandling i EuropaudvalgetPå Europaudvalgsmødet den 3. december 2004 forelagde re- geringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0353+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Fæ  llesskabets jernbaner - den tredje jernbanepakke Europa-Kommissionen fremsatte i foråret 2004 forslag til den tredje jernbanepa kke med henblik på at styrke jernbanerne i EU samt liberalisere markedet for jer nbanetransport. Pakken består af fire forslag ti l retsakter, som blev behandlet under et på denne sa mling. Parlamentet afviste i den forbindelse forslaget om ”erstatning ved manglende overho l- delse af kontraktlige kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt”, mens de øvrige tre forslag alle blev vedtaget med en række ændringsforslag, som nu sendes videre til Rådet og Kommissionen. Kommissionen præsenterede j  ernbanepakken for Rå det første gang den 8. -9. marts 2004. Rådet  forventes at behandle forslagene på møder i løbet af årets sidste tre mån e- der. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner Forslaget om ”udvikling af Fællesskabernes jernbaner” sigter på at åbne med- lemsstaternes jernbanenet for internationale passagertogsforbindelser samt for- bindelser mellem indenlandske stationer i forbindelse med internationale be- fordringer. Kommissionen foreslår, at jernbanevirksomheder etableret i EU skal have ret til adgang til medlemsstaternes skinnenet senest 1. januar 2010. På baggrund af en betænkning udarbejdet af Georg JARZEMBOWSKI (EPP-ED) vedtog Europa-Parlamentet, at liberaliseringen af skinnenettene også skal gæl- de for alle indenlandske passagertransporter. Adgangen til skinnenettet skal, ifølge Parlamentets forslag, foregå gradvist. For international passagertransport
- 6 - skal det ske pr. 1. januar 2008, mens der skal åbnes op for alle indenlandske be- fordringer senest den 1. januar 2012.   Der er ikke indgået en førstebehandlingsaftale med Rådet om dette forslag. Referencer Dokumentnumre: KOM (2004) 0139 - COD/2004/0047 Betænkning: Georg Jarzembowski (A6-0143/2005) – Udvikling af jernbaner udarbejdet i Transport- og Turismeudvalget. Statusbladhttp://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040139/ Behandling i EuropaudvalgetSagen var sidst på dagsorden den 3. oktober 2005. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0354+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om certificeri ng af togpersona- le, der fremfører lokomotiver og tog på jernban  enettet i Fællessk  abet Ifølge forslaget om ”certificering af togpersonale” skal alle lokomotivførere i EU udstyres med et ”certifikat”, der dokumenterer at de har de nødvendige gene- relle færdigheder for, at kunne udføre deres hverv som lokomotivførere. Certi- fikatet udstedes af de kompetente myndigheder i medlemsstaterne. Lokomotiv- førerne skal desuden have en ”attest” udstedt af jernbanevirksomheden, der vi- ser at de har gennemgået supplerende uddannelse inden for rammerne af deres virksomheds ”sikkerhedsledelsessystem”. Kommissionens forslag sigter på at gennemføre kravet om certificering for alle lokomotivfører, der fører tog i grænseoverskridende trafik i perioden 2008-2010, mens øvrige lokomotivfører, samt andet personale skal certificeres i 2010-2015. På baggrund af en betænkning udarbejdet af af Gilles SAVARY (PSE) vedtog Europa-Parlamentet, at certificeringssystemet skal indføres hurtigere end fore- slået af Kommissionen, således at der allerede fra 1. januar 2007 vil skulle gælde for lokomotivførere, der fører tog i grænseoverskridende trafik, mens andre lo- komotivførere først skal certificeres fra 1. januar 2010.   Der er ikke indgået førstebehandlingsaftale med Ministerrådet om dette forslag. Referencer
- 7 - Dokumentnumre: KOM (2004) 0142 - COD/2004/0048 Betænkning: Gilles Savery (A6-0133/2005) – Certificering af togpersonale udarbejdet i Udval- get om Transport- og Turismeudvalget. Statusbladhttp://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040142/ Behandling i EuropaudvalgetPå Europaudvalgsmødet den 3. december 2004 forelagde rege- ringen Europaudvalget et forhandlingsoplæg. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0355+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets  forordning om internationale jernba- nepassagers rettigheder og forpligtigelser Dette forslag om ”jernbanepassagerers rettigheder og pligter” sigter på at lige- stille togpassagerer på internationale rejser med passagerer i flytrafikken såle- des, at disse berettiges til økonomisk kompensation ved forsinkelser, tab eller beskadigelse af bagage samt ved ulykker der medfører tilskadekomst eller død.   På baggrund af en betænkning udarbejdet af Dirk STERCKX (ALDE) vedtog Europa-Parlamentet, at kravet på erstatning ved forsinkelser udvides til også at gælde i forbindelse med indenlandske rejser. Parlamentet vedtog desuden en forenkling af beregningen af erstatninger således at passagerer berettiges til: 25 % ved forsinkelser på 60 minutter og derover 50 % ved forsinkelser på 120 minutter og derover 75 % ved forsinkelser på 180 minutter og derover Der er ikke indgået en ”førstebehandlingsaftale” med Ministerrådet om dette forslag. Referencer Dokumentnumre: KOM (2004) 0143 - COD/2004/0049 Betænkning: Dirk Sterckx (A6-0123/2005) – Internationale jernbanepassagerer udarbejdet i Udvalget om Transport- og Turismeudvalget. Statusbladhttp://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040143/ Behandling i EuropaudvalgetSagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet den 24. ju- ni 2005.10.03 Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0356+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N
- 8 - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om erstatning ved man g- lende overholdelse af kontraktlige kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt Forslaget til forordning om ”erstatning ved manglende overholdelse af kon- traktlige kvalitetskrav” sigter på at harmonisere reglerne i EU indenfor kvali- tetskrav til kontrakter indgået i forbindelse med aftaler om fragt på jernbane samt for erstatninger for tabt eller beskadiget gods på jernbane.   Forslaget fastsætter bl.a. en række kvalitetskrav, som skal opfyldes ved indgåel- sen af fragtkontrakter, samt regler for niveauet for erstatninger ved tab eller be- skadigelse af gods samt forsinkelser i leveringer af godset. Europa-Parlamentet vedtog anbefalingen fra ordføreren, Robert Z%LE (UEN), om at af- vise Kommissionens forslag om at lade jernbanegodsselskaber betale erstatning til deres kunde i tilfælde af forsinkelser m.v. Under salens behandling af forslaget opfordrede medlemmer Kommissionen til at tilkendegive, hvorvidt man agtede at trække forslaget tilbage. Europa-Parlamentet fik dog ikke noget klart svar fra Kommissionen. Den finske EU-kommissær Olli REHN sagde, at kommissionen ”ikke ville tøve med at drage alle konklusioner af Parlamentets forkastelse af forslaget, samti- dig med, at man dog også ville skulle tage hensyn til Ministerrådets position”.   Da Europa-Parlamentet ikke har kompetence til at forkaste forslag i forbindelse med førstebehandlingen, besluttede Europa-Parlamentet om at sende forslaget tilbage til fornyet udvalgsbehandling, hvor man så kan drøfte eventuelle æn- dringer med Kommissionen.   Referencer Dokumentnumre: KOM (2004) 0144 - COD/2004/0050 Betænkning: Roberts Zile (A6-0171/2005) – Erstatning vedrørende jernbanefragt udarbejdet i Udvalget om Transport- og Turismeudvalget. Statusbladhttp://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040144/ Behandling i EuropaudvalgetSagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet den 21. april 2005 forelagde. Europa-Parlamentets beslutning: (link til forhandlingerne i EP – forslaget blev sendt tilbage til udvalgsbehandling) http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=DA&PUBREF=- //EP//TEXT+CRE+20050928+ITEM- 015+DOC+XML+V0//DA&NAV=S&MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=3&SAME_LEVEL=1
- 9 - Forslag til direktiv om berigtigelse af direktiv 2004/18/EF om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbsko   ntrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter. Formålet med forslaget er at rette en teknisk fejl omkring fastsættelsen af tær- skelværdier i direktivet om offentlige kontrakter (2004/18/EF). Det oprindelige direktiv fra 2004 konsoliderede de tidligere direktiver på dette område, ændre- de deres indhold og forenklede den retlige ramme. Ifølge Europa-Parlamentets betænkning haster det med at få vedtaget direktiv- forslaget, da den næste justering af tærskelværdierne er berammet til november 2005. Betænkningen, som ikke ændrer ved Europa-Kommissionens oprindelige for- slag, blev enstemmigt vedtaget i Europa-parlamentets Udvalg for det Indre Marked og efterfølgende vedtaget af salen. Ifølge regeringens grundnotat om sagen, forventes de øvrige medlemsstater at tilslutte sig forslaget. Dermed vil proceduren blive afsluttet ved førstebehandling. Referencer Dokumentnumre: KOM (2005) 0214 - COD/2005/0100 Betænkning: Stefano Zappalà (A6-0270/2005) – Offentlige kontakter udarbejdet i Udvalget om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse. Statusbladhttp://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050214/ Behandling i Europaudvalget: Europaudvalget modtog et grundnotat om sagen den 14. juli 2005. Europa-Parlamentets beslutning: http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=- //EP//TEXT+TA+P6-TA-2005- 0342+0+DOC+XML+V0//DA&L=DA&LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y&LSTDOC=N Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet Under denne samling var ingen sager under andenbehandling i Europa- Parlamentet. Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet Under denne samling var ingen sager under tredjebehandling i Europa- Parlamentet.
- 10 - Næste samling Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 12. - 13. oktober 2005 i Bru- xelles. Foreløbigt er et enkelt lovgivningsinitiativ sat på dagsorden: Forslag til forordning om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for suk- kerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU's sukkerordning [KOM(2005)0266 - C6-0210/2005 - 2005/0117(COD)] Betænkning Bernard Lehideux (A6- /2005) - Sukkerprotokollen, Udvik- lingsudvalget Dagsordenen for samlingen kan findes via følgende link (der kan fortsat ske ændringer i dagsordenen):   http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PROG=AGENDA&L=DA&QUERY=A LL-SIT&NAV=S&REF=2005-09-2 Med venlig hilsen Mongin Forrest
- 11 - Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger: Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005 Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005 Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005 Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005 Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005 Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004 Nr. 4 – Info-note I 22 af den 2. maj 2005 Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005 Nr. 5 – Info-note I 24 af den 17. maj 2005 Samling i Strasbourg den 9. – 12. maj 2005 Nr. 6 – Info-note I 26 af den 31. maj 2005 Samling i Bruxelles den 25. – 26. maj 2005 Nr. 7 – Info-note I 29 af den 13. juni 2005 Samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005 Nr. 8 – Info-note I 35 af den 29. juni 2005 Samling i Bruxelles den 22. – 23. juni 2005 Nr. 9 – Info-note I 40 af den 14. juli 2005 Samling i Strasbourg den 4. – 7. juli 2005 Nr. 10 - Info-note I 44 af den 8. september 2005 Samling i Bruxelles 5. – 8. september 2005 Nr. 11 af den 3. oktober 2005 Samling i Bruxelles 26. – 29. september 2005 Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden 1. januar 2005.
- 12 - 2 Der blev ikke udarbejdet et oversigtsnotat om Europa-Parlamentets samlinger i januar 2005. Det første oversigtsnotat omhandler Europa-Parlamentets samling i Strasbourg i februar 2005.   3 Et forslag blev sendt tilbage til udvalgsbehandling i forbindelse med EPs førstebehandling. Oversigts- notat Samlet antal sager Under 1. behandling Under 2. behandling Under 3.   behandling Enighed uden   aftale Aftale indgået Til 2.   behandling Enighed uden   aftale Aftale indgået Til 3.   behandling Forkastet Januar2 2 2 Nr. 1 9 4 1 4 Nr. 2 3 1 2 Nr. 3 8 4 2 2 Nr. 4 2 1 1 Nr. 5 8 1 4 1 1 1 Nr. 6 10 1 3 2 1 3 Nr. 7 6 2 3 1 Nr. 8 4 1 2 1 Nr. 9 10 2 6 1 1 Nr. 10 5 3 2 Nr. 11 8 1 3 3 I alt 753 4 24 22 1 16 6 1 0 I alt - % 100 % 5,3 % 32,0 % 29,3 % 1,3 % 21,3 % 8,0 % 1,3 % 0