Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del INFO-note I 34
Offentligt
189845_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Retsudvalgets indstilling om softwarepatentdirektivet
Til udvalgets orientering vedlægges Europa-Parlamentets Retsudvalgs indstil-
ling ved andenbehandling om forslaget om computerimplementerede opfindel-
sers patenterbarhed
1
. Ifølge Europa-Parlamentets forslag til dagsorden, skal
softwarepatentdirektivet drøftes i salen tirsdag den 5. juli 2005 (kl. 15.30 –
17.00). Afstemningen vil formentlig finde sted onsdag den 6. juli 2006 (kl. 12.00
– 13.00).
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
1
Tidligere info-noter fra Folketingets repræsentant vedrørende softwarepatenter: I – bilag 31 af den 22. juni
2005 ”
Europa-Parlamentets Retsudvalg afviser Rocards forsøg på at ændre forslaget om softwarepate n-
ter”;
I 25 af den 26. maj 2005 ”Europa-Parlamentet
slår fast: Ingen patenter på software”;
I 8 af den 3.
marts 2005 ”Kommissionens
forslag om softwarepatenter – status fra Europa-Parlamentet”;
I 21 af den
29. april 2005 ”Europa-Parlamentets
ordfører har indledt forhandlinger med formandskabet med henblik
på indgåelsen af et kompromis om softwarepatenter”;
I 13 af den 1. april 2005 ”Europa-Parlamentets
an-
denbehandling af direktivforslaget om softwarepatenter”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
189845_0002.png
EUROPA-PARLAMENTET
2004
 
 
2009
Mødedokument
ENDELIG
A6-0207/2005
21.6.2005
***II
INDSTILLING VED ANDENBE-
HANDLING
om Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om computer-implementerede opfindelsers patenterbarhed
(11979/1/2004 – C6-0058/2005 – 2002/0047(COD))
Retsudvalget
Ordfører: Michel Rocard
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
189845_0003.png
PR_COD_2am
Tegnforklaring
*
**I
**II
Høringsprocedure
flertal af de afgivne stemmer
Samarbejdsprocedure (førstebehandling)
flertal af de afgivne stemmer
Samarbejdsprocedure (andenbehandling)
flertal af de afgivne stemmer for at godkende den fælles holdning
flertal blandt Parlamentets medlemmer for at forkaste eller ændre
den fælles holdning
Samstemmende udtalelse
flertal blandt Parlamentets medlemmer undtagen i de tilfælde, der
omhandles i EF-traktatens artikel 105, 107, 161 og 300 og i EU-
traktatens artikel 7
Fælles beslutningsprocedure (førstebehandling)
flertal af de afgivne stemmer
Fælles beslutningsprocedure (andenbehandling)
flertal af de afgivne stemmer for at godkende den fælles holdning
flertal blandt Parlamentets medlemmer for at forkaste eller ændre
den fælles holdning
Fælles beslutningsprocedure (tredjebehandling)
flertal af de afgivne stemmer for at godkende det fælles udkast
***
***I
***II
***III
(Den angivne procedure er baseret på det af Kommissionen foreslåede rets-
grundlag)
Ændringsforslag til en lovgivningsmæssig tekst
I Parlamentets ændringsforslag markeres de tekstdele, der ønskes ændret,
med fede typer og kursiv. Kursivering uden fede typer er en oplysning til de
tekniske tjenestegrene om elementer i den lovgivningsmæssige tekst, der fo-
reslås rettet med henblik på den endelige tekst (f.eks. materielle fejl eller
manglende tekst i en sprogversion). De foreslåede rettelser skal godkendes af
de berørte tekniske tjenestegrene.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLD
Side
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS LOVGIVNINGSMÆSSIGE BESLUTNING 5
BEGRUNDELSE ..................................................................................................................... 23
PROCEDURE .......................................................................................................................... 26
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
189845_0005.png
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS LOVGIVNINGSMÆSSIGE BESLUTNING
om Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om computer-implementerede opfindelsers patenterbarhed
(11979/1/2004 – C6-0058/2005 – 2002/0047(COD))
(Fælles beslutningsprocedure: andenbehandling)
Europa-Parlamentet,
1.
2.
der henviser til Rådets fælles holdning (11979/1/2004 – C6-0058/2005),
der henviser til sin holdning ved førstebehandling
2
til Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentet og Rådet (KOM(2002)0092)
3
,
der henviser til EF-traktatens artikel 251, stk. 2,
der henviser til forretningsordenens artikel 62,
der henviser til indstilling ved andenbehandling fra Retsudvalget (A6-0207/2005),
godkender den fælles holdning som ændret;
pålægger sin formand at sende Parlamentets holdning til Rådet og Kommissionen.
Rådets fælles holdning
Ændringsforslag 1
Betragtning 5 a (ny)
(5a) Bestemmelserne i konventionen om
meddelelse af europæiske patenter, under-
tegnet i München den 5. oktober 1973, og
særlig dens artikel 52 om afgrænsningen af
patenterbare opfindelser bør bekræftes og
præciseres.
Ændringsforslag 2
Betragtning 8 a (ny)
Ændringsforslag
2
3
EUT C 77 af 26.3.2004, s. 87.
EUT C 151 af 25.6.2002, s. 129 E.
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(8a) Medlemsstaterne bør respektere dette
direktivs bestemmelser, når de handler in-
den for rammerne af den europæiske pa-
tentkonvention.
Begrundelse
Dette ændringsforslag anerkender, at medlemsstaterne også er kontraherende parter i den europæ-
iske patentkonvention, og at de har en vis indflydelse på Det Europæiske Patentkontors praksis,
specielt med hensyn til at sikre, at sidstnævnte overholder dette direktiv.
Ændringsforslag 3
Betragtning 8 b (ny)
(8b) I henhold til den europæiske patent-
konvention er Det Europæiske Patentkon-
tor under tilsyn af Den Europæiske Patent-
organisations administrationsråd, og for-
manden for Det Europæiske Patentkontor
er ansvarlig for dettes aktiviteter over for
administrationsrådet. Administrationsrådet
er sammensat af repræsentanter for de
kontraherende stater i den europæiske pa-
tentkonvention, hvoraf et stort flertal er
EU-medlemsstater. Disse repræsentanter
bør inden for rammerne af deres beføjelser
træffe foranstaltninger til at sikre Det Eu-
ropæiske Patentkontors overholdelse af det-
te direktiv.
Begrundelse
Dette ændringsforslag anerkender, at medlemsstaterne også er kontraherende parter i den europæ-
iske patentkonvention, og at de har en vis indflydelse på Det Europæiske Patentkontors praksis,
specielt med hensyn til at holde en høj standard ved behandlingen af patentansøgninger, ikke
mindst hvad angår begreberne "opfindelseshøjde" og "teknisk bidrag" som defineret i dette direktiv.
Desuden indebærer ændringsforslaget et krav om, at medlemsstaterne (i Rådet) en gang om året
rapporterer til Europa-Parlamentet om, hvad de rent faktisk har gjort for at påvirke EPO i den
henseende, og hvilket fremskridt der er gjort i retning af målet om at minimere meddelelsen af ube-
rettigede patenter.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 4
Artikel 10 a (ny)
(10a) Der foreligger et teknisk bidrag, hvis
tekniske overvejelser bidrager til at løse et
teknisk problem. Der foreligger ikke et tek-
nisk bidrag, hvis genstanden for patentkra-
vet alene består i opdagelser, videnskabeli-
ge teorier, matematiske metoder, æstetiske
frembringelser, planer, regler og metoder
til udøvelse af intellektuel virksomhed, spil
eller erhvervsvirksomhed, computerpro-
grammer eller fremlæggelse af informati-
on, som ikke er begrænset til nye ikke-
indlysende og tekniske genstande, som kan
fremstilles og anvendes i enhver form for
erhverv.
Begrundelse
Præcisering af "teknisk bidrag". Selv om den positive definition af teknisk bidrag er temmelig van-
skelig og nødvendigvis åben for fortolkninger, er det alligevel vigtigt at præcisere fortolkningerne
af dette begreb, da det ikke indgår i rammerne for dette direktiv.
Ændringsforslag 5
Betragtning 11
(11) For at en opfindelse kan betragtes som
patenterbar, bør den være af teknisk karakter
og således henhøre under et teknologisk om-
råde.
(11) For at en opfindelse kan betragtes som
patenterbar, bør den være af teknisk karakter
og således henhøre under et teknologisk om-
råde.
Den skal ligeledes kunne udnyttes in-
dustrielt, være ny og have opfindelseshøjde.
Begrundelse
Dette ændringsforslag gentager kravene til patenterbarhed.
Ændringsforslag 6
Betragtning 12
(12) Det er en betingelse for opfindelser i
almindelighed, at de for at have opfindelses-
højde skal yde et bidrag til det aktuelle tek-
niske niveau.
(12) Det er en betingelse for opfindelser i
almindelighed, at de for at have opfindelses-
højde skal yde et
nyt
bidrag til det aktuelle
tekniske niveau.
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 7
Betragtning 14 a (ny)
(14a) Databehandling i dette direktivs for-
stand omfatter ikke identifikation af fysiske
virkninger og disses konvertering til data.
Begrundelse
Databehandlingsmetoden omfatter ikke de grænseflader, der henvises til i betragtningen, og som
hører under et teknologisk område.
Ændringsforslag 8
Betragtning 15
(15) Hvis bidraget til
det aktuelle niveau
udelukkende vedrører en ikke-patenterbar
genstand, kan der ikke være tale om nogen
patenterbar opfindelse, uanset hvorledes
genstanden præsenteres i patentkravet.
F.eks. kan kravet om teknisk bidrag ikke
omgås blot ved at anføre anvendelse af
tekniske midler i patentkravet.
(15) Hvis bidraget til
state-of-the-art
ude-
lukkende vedrører en ikke-patenterbar gen-
stand, kan der ikke være tale om nogen pa-
tenterbar opfindelse, uanset hvorledes gen-
standen præsenteres i patentkravet. F.eks.
kan kravet om teknisk bidrag ikke omgås
blot ved at anføre anvendelse af tekniske
midler i patentkravet.
Begrundelse
Der kan ikke være tale om bidrag til det aktuelle niveau hidrørende fra en genstand, der ikke er pa-
tenterbar, idet den ikke er teknisk. Man kan derimod tale om state-of-the-art i forbindelse med ikke-
tekniske områder.
Et bidrag til det aktuelle niveau skal pr. definition være teknisk.
Ændringsforslag 9
Betragtning 17 a (ny)
(17a) Medlemsstaterne skal sikre, at beskri-
velsen omtaler opfindelsen på en sådan
måde, at det tekniske problem og dets løs-
ning såvel som det innovative i opfindelsen
er forståeligt.
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Begrundelse
Dette ændringsforslag præciserer yderligere, hvad der bør fremgå af en patentansøgning. Patent-
ansøgningen skal navnlig indeholde en klar fremlæggelse af det tekniske problem, som opfindelsen
forsøger at løse, samt den foreslåede løsning, på en måde, som er forståelig.
Ændringsforslag 10
Betragtning 20
(20) Fællesskabets industris konkurrenceev-
ne i forhold til Fællesskabets vigtigste han-
delspartnere vil blive forbedret, hvis de nu-
værende forskelle i den retlige beskyttelse af
computer-implementerede opfindelser fjer-
nes, og retstilstanden bliver gennemsigtig.
Med den nuværende tendens inden for den
traditionelle fremstillingsindustri i retning
af at flytte arbejdsprocesser til økonomier
med lave omkostninger uden for Fælles-
skabet er det åbenbart, at der er et behov
for beskyttelse af intellektuel ejendomsret,
især patentbeskyttelse.
(20) Fællesskabets industris konkurrenceev-
ne i forhold til Fællesskabets vigtigste han-
delspartnere vil blive forbedret, hvis de nu-
værende forskelle i den retlige beskyttelse af
computer-implementerede opfindelser fjer-
nes, og retstilstanden bliver gennemsigtig.
Ændringsforslag 11
Betragtning 20 a (ny)
(20 a) Små og mellemstore virksomheder
(SMV)er afgørende for EU’s og dens med-
lemsstaters økonomiske succes og globale
konkurrenceevne. Intellektuelle ejendoms-
rettigheder er til fordel for små og mellem-
store virksomheder på samme måde som
for større enheder. For at sikre, at dette di-
rektiv fremmer SMV-interesser, bør der op-
rettes et udvalg for teknisk innovation i små
og mellemstore virksomheder. Dette udvalg
bør beskæftige sig med patentrelaterede
spørgsmål af betydning for disse virksom-
heder og skal om nødvendigt henlede
Kommissionens opmærksomhed på disse
spørgsmål.
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Begrundelse
Dette ændringsforslag vedrører artikel 10 om kontrol, som vedtaget af Parlamentet under førstebe-
handlingen.
I øjeblikket deltager SMV aktivt i Europas CII-patentsystem. Faktisk udgør SMV hovedparten af an-
søgerne til CII-patenter. For at sikre SMV’s fortsatte og aktive deltagelse – og give dem muligheder
for at forbedre deres deltagelse – foreslås det i dette ændringsforslag, at der oprettes et udvalg, der
skal beskæftige sig med SMV-relaterede spørgsmål og skal have mandat til at fremsætte henstillin-
ger om nødvendige reformer.
Ændringsforslag 12
Betragtning 21
(21) Dette direktiv bør ikke berøre anvendel-
sen af traktatens artikel 81 og 82,
navnlig
når en dominerende leverandør nægter at
give tilladelse til anvendelse af en patente-
ret teknik, der er nødvendig udelukkende
for at sikre konvertering af de konventio-
ner, der anvendes i to forskellige computer-
systemer eller netværk, for at muliggøre
kommunikation og dataudveksling mellem
dem.
(21) Dette direktiv bør ikke berøre anvendel-
sen af
konkurrencereglerne, navnlig
trakta-
tens artikel 81 og 82.
Begrundelse
En mere præcis ordlyd, der koncist henviser til formålet med 81 og 82.
Ændringsforslag 13
Betragtning 21 a (ny)
(21a) Patenter spiller en vigtig rolle i den
europæiske innovationsproces. For at sikre,
at patentsystemet fungerer effektivt, er det
vigtigt at overvåge udviklingen i denne sek-
tor, herunder udviklingen for patenter på
computerimplementerede opfindelser. Af
hensyn hertil bør der indsamles relevante
data og udarbejdes de nødvendige rappor-
ter. Sådanne rapporter bør indeholde in-
formation specifikt om små og mellemstore
virksomheders deltagelse i patentsystemet
for computerimplementerede opfindelser.
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Begrundelse
Dette ændringsforslag vedrører artikel 10 om kontrol, som vedtaget af Parlamentet under førstebe-
handlingen.
Eksisterende statistikker viser, at der er en ret bred deltagelse af SMV i CII-patentprocessen. Der er
imidlertid enighed mellem alle berørte parter om, at det ville være nyttigt at have adgang til yderli-
gere statistiske data om CII-patenter. Dette ændringsforslag skal sikre, at der indsamles sådanne
data.
Ændringsforslag 14
Artikel 1
I dette direktiv fastlægges regler for
compu-
terimplementerede
opfindelsers patenterbar-
hed.
I dette direktiv fastlægges regler for
compu-
terstøttede
opfindelsers patenterbarhed.
Begrundelse
Udtrykket "implementeret" er ikke velegnet, da computerimplementeret software ikke er en opfin-
delse, eftersom software ikke er patenterbar. Computeren og dens program anvendes kun til at kon-
trollere en hardwareopfindelse, hvilket er årsagen til ændringen af ordet. Desuden anvendes ud-
trykket computerimplementeret opfindelse ikke blandt specialister i modsætning til udtrykket "com-
puterstøttet" som f.eks. i softwaren "computerstøttet design/computerstøttet produktion".
Ændringsforslag 15
Artikel 2, litra a
a) "computerimplementeret opfindelse": en-
hver opfindelse, hvis implementering inde-
bærer anvendelse af en computer, et compu-
ternet eller en anden programmerbar maski-
ne,
og som har et eller flere karakteristika,
der helt eller delvist implementeres ved
hjælp af et eller flere computerprogrammer
a) "computerstøttet opfindelse": enhver op-
findelse, hvis implementering indebærer an-
vendelse af en computer, et computernet el-
ler en anden programmerbar maskine
Begrundelse
En enklere definition på en computerstøttet opfindelse.
Ændringsforslag 16
Artikel 2, litra b
b) "teknisk bidrag": et bidrag til det aktuel-
le niveau på et teknologisk område,
som er
nyt og ikke er indlysende for en fagmand.
b) "teknisk bidrag": et bidrag til det aktuel-
le niveau på et teknologisk område. Det
tekniske bidrag
er de karakteristika, hvor-
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det tekniske bidrag
vurderes ud fra for-
skellen mellem
det aktuelle niveau
og pa-
tentkravets genstand som helhed, som
skal
omfatte tekniske karakteristika,
uanset
om disse er ledsaget af ikke-tekniske ka-
rakteristika eller ej.
ved patentkravets genstand som helhed
anses for at være forskellig fra
det aktuel-
le niveau.
Bidraget skal være teknisk, dvs.
omfatte tekniske karakteristika
og høre
under et teknologisk område. Hvis der ik-
ke er noget teknisk bidrag, er der ingen
patenterbar genstand. Det tekniske bidrag
skal opfylde betingelserne for patenter-
barhed. Det skal navnlig have nyhedska-
rakter og må ikke være indlysende for en
fagmand.
Ændringsforslag 17
Artikel 2, litra b a (nyt)
ba) "teknisk område", også kaldet "tek-
nologisk område": et industrielt anven-
delsesområde, som nødvendiggør kontrol-
leret anvendelse af naturkræfter til at op-
nå forudsigelige resultater i den fysiske
verden.
Begrundelse
Dette ændringsforslag præciserer udtrykket "teknologisk område" fra artikel 27 i TRIPs. Det er en
forbedret udgave af artikel 2, litra c), fra Parlamentets førstebehandling. En disciplin
karakteriseres normalt ikke ved dens anvendelsesområde, men ved den måde, hvorpå den opnår
viden. For meddelelse af patent er det afgørende, hvor nyskabelsen ligger, ikke på hvilket område
den anvendes. I øvrigt er "industriel anvendelighed" et særskilt krav til patenterbarhed. Kravene til
patenterbarhed bør stå alene og være så lidt afhængige af hinanden som muligt.
Ændringsforslag 18
Artikel 2, litra b b (nyt)
bb) "teknisk": henhørende under et
teknologisk område
Begrundelse
Forskellen mellem det europæiske og det amerikanske patentsystem er, at i Europa skal
patenterbare opfindelser skal være af teknisk karakter, dvs. at de skal høre til et teknologisk område
i patentretlig forstand. Dette ændringsforslag definerer forholdet mellem begge termer.
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 19
Artikel 2, litra b c (nyt)
bc) "interoperabilitet": et
computerprograms evne til at kommunikere
og udveksle oplysninger med andre
computerprogrammer og til gensidigt at
anvende de oplysninger, der er blevet
udvekslet, herunder evnen til at anvende,
konvertere eller udveksle filformater,
protokoller, skemaer, interfaceinformation
eller konventioner på en sådan måde, at det
gør det muligt for sådanne
computerprogrammer at arbejde sammen
med andre computerprogrammer og med
brugere på alle de måder, som der tilsigtes
interaktion på.
Begrundelse
Der er vigtigt for direktivets anvendelsområde at definere interoperabilitet og de operationer, som
kræves for at opnå interoperabilitet, nøjagtigt.
Ændringsforslag 20
Artikel 3, stk. 1
For at være patenterbar skal en computer-
implementeret opfindelse kunne anvendes
industrielt,
være ny og have opfindelses-
højde. For at have opfindelseshøjde skal
en computerimplementeret opfindelse yde
et teknisk bidrag.
1. For at være patenterbar skal en compu-
terimplementeret opfindelse kunne anven-
des industrielt
og yde et teknisk bidrag.
Opfindelseshøjden vurderes som forskel-
len mellem alle de tekniske og ikke-
tekniske karakteristika, der indgår i pa-
tentkravets genstand, og det aktuelle ni-
veau.
Ændringsforslag 21
Artikel 3, stk. 2 (nyt)
2. Patentansøgningen skal beskrive opfin-
delsen på en måde, som er tilstrækkelig
klar og fuldstændig til, at den kan gennem-
føres af en fagmand.
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Begrundelse
Dette ændringsforslag præciserer udtrykkeligt, at en patentansøgning skal redegøre for en opfin-
delse klart og udtømmende, så den kan implementeres af en person, der arbejder inden for det på-
gældende område. Udtrykket "fagmand" er veletableret i patentretten med betydning af en person,
som besidder de normale kvalifikationer på det relevante tekniske område.
Ændringsforslag 22
Artikel 5, stk. 1
1. Medlemsstaterne sikrer, at der kan ansø-
ges om patent på en
computerimplementeret
opfindelse som et produkt, dvs. som
en pro-
grammeret computer, et programmeret
computernet eller
en
anden
programmeret
maskine, eller som en proces, der udføres af
computeren, computernettet eller maskinen
ved kørsel af software.
1. Medlemsstaterne sikrer, at der
kun
kan
ansøges om patent på en
computerstøttet
op-
findelse som et produkt, dvs. som en pro-
grammeret maskine, eller som en
teknisk
proces, der udføres af
en sådan maskine.
Begrundelse
Et edb-program i sig selv eller på et hvilket som helst bæremedium kan ikke kræves anerkendt som
opfindelse, da dette ville være det samme som at tillade meddelelse af patenter på software, under
henvisning til at softwaret i sig selv besidder patenterbare tekniske karakteristika, hvilket ikke kan
være tilfældet. Kun patentkrav som vedrører en computerstyret opfindelse såsom en teknisk proces
eller en softwarestyret anordning er derfor legitime. Dette stykke svarer til artikel 7, stk. 1, som
vedtaget af Parlamentet under førstebehandlingen.
Ændringsforslag 23
Artikel 5, stk. 2 a (nyt)
2a. Anvendelse af individuelle elementer af
software i en sammenhæng, der ikke inde-
bærer frembringelse af et produkt eller en
proces, for hvilke der gyldigt er ansøgt om
et patent, vil ikke kunne betragtes som en
patentkrænkelse.
Begrundelse
Kun når softwareelementer anvendes i sammenhæng med frembringelse af den computerimplemen-
terede opfindelse, kan patentkrav, der rejses i overensstemmelse med stk. 1, omfatte softwaren, og
krænkelser kan finde sted. Dette bør ikke kun nævnes i betragtning 17, men også i artikel 5.
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 24
Artikel 5, stk. 2 b (nyt)
2b. Et patentkrav som omhandlet i stk. 2 gi-
ver kun beskyttelse for den anvendelse, som
er beskrevet i det pågældende patent.
Begrundelse
Supplerer den klarere formulering af artikel 5, stk. 2.
Ændringsforslag 25
Artikel 6 a (ny)
Artikel 6 a
1.Medlemsstaterne sikrer, at der kan op-
nås licenser til anvendelse af en patente-
ret computerimplementeret opfindelse på
rimelige og ikke-diskriminerende vilkår,
når en sådan anvendelse er
a) afgørende for at muliggøre interopera-
bilitet mellem computerprogrammer og
b) i offentlighedens interesse.
2. Anvendelsen antages at være i offent-
lighedens interesse i tilfælde, der er for-
budt efter traktatens artikel 81 og 82.
3. Ved afgørelsen af, om vilkårene er ri-
melige og ikke-diskriminerende, tages der
særligt hensyn til
a) omkostningerne i forbindelse med at
opnå alle de nødvendige licenser fra an-
dre relevante rettighedsindehavere til det
produkt, det system, det netværk eller den
tjenestetydelse, der er omfattet af licensen
b) de almindelige forretningsvilkår, der
gælder for den kategori af produkter, sy-
stemer, netværk eller tjenesteydelser, der
er omfattet af licensen
c) patentindehaverens investeringer i
forskning og udvikling.
- 15 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 26
Artikel 7
Kommissionen overvåger computerimple-
menterede opfindelsers indvirkning på inno-
vation og konkurrence, både i Europa og in-
ternationalt, og på det europæiske erhvervs-
liv, særlig små og mellemstore virksomheder
og på open source-samfundet samt
elektro-
nisk handel.
Kommissionen overvåger computerimple-
menterede opfindelsers indvirkning på inno-
vation og konkurrence, både i Europa og in-
ternationalt, og på det europæiske erhvervs-
liv, særlig små og mellemstore virksomhe-
der,
herunder
elektronisk handel,
navnlig
under hensyntagen til beskæftigelsen i små
og mellemstore virksomheder.
Begrundelse
Den europæiske økonomi er navnlig baseret på små og mellemstore virksomheder, som udnytter de-
res vares kvalitet som en konkurrencefordel, og de kan blive ramt negativt af virkningerne af dette
direktiv. Det synes derfor rigtigt at gribe ind for at overvåge de eventuelle negative følgevirkninger
for medlemsstaternes erhvervsliv.
Kommissionen skal ikke blot overvåge computerimplementerede opfindelsers indvirkning på inno-
vation og konkurrence, men også på beskæftigelsen, navnlig i små og mellemstore virksomheder,
som kan blive berørt negativt, og som spiller en meget vigtig rolle for beskæftigelsessituationen i
EU i forbindelse med en af EU's overordnede prioriteter, nemlig Lissabon-strategien.
Ændringsforslag 27
Artikel 7 a (ny)
Artikel 7a
1. For at sikre overholdelsen af den over-
vågningsforpligtelse, der er fastsat i dette
direktivs artikel 7, oprettes et udvalg for
teknologisk innovation i små og mellemsto-
re virksomheder (herefter benævnt "udval-
get").
2. Udvalget har navnlig til opgave
a) at undersøge, hvilken indvirkning paten-
ter på computerimplementerede opfindelser
har på små og mellemstore virksomheder,
og sætte fokus på eventuelle vanskeligheder
b) at overvåge deltagelsen af små og mel-
lemstore virksomheder i patentsystemet og
- 16 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behandle og afgive anbefalinger om al EU-
lovgivning og andre EU-initiativer i til-
knytning hertil og
c) at formidle udveksling af oplysninger om
relevante udviklinger på området for paten-
ter på computerimplementerede opfindel-
ser, som kan berøre små og mellemstore
virksomheders interesser.
Begrundelse
Dette ændringsforslag knytter sig til artikel 10 (overvågning) vedtaget af Europa-Parlamentet un-
der førstebehandlingen. De små og mellemstore virksomheder deltager i dag aktivt i Europas CII-
patentsystem. Små og mellemstore virksomheder repræsenterer faktisk størstedelen af ansøgerne til
patenter på computerimplementerede opfindelser. For at sikre de små og mellemstore virksomhe-
ders fortsatte, aktive deltagelse - og for at give dem mulighed for at styrke deres engagement - fore-
slås det at oprette et udvalg, der fokuserer på spørgsmål, der knytter sig til små og mellemstore
virksomheder, og som har mandat til anbefale fornødne ændringer.
Ændringsforslag 28
Artikel 7 b (ny)
Artikel 7b
Kommissionen foretager en gennemførlig-
hedsundersøgelse af muligheden for at op-
rette en fond for små og mellemstore virk-
somheder, der yder økonomisk, teknisk og
administrativ bistand til små og mellemsto-
re virksomheder, der beskæftiger sig med
spørgsmål i forbindelse med computerim-
plementerede opfindelser.
Begrundelse
Ændringsforslaget foreslår, at Kommissionen undersøger muligheden af en SMV-fond, der kan bi-
stå små og mellemstore virksomheder med at deltage fuldt ud i og få fuldt udbytte af ordningen for
patentering af computerimplementerede opfindelser.
- 17 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ændringsforslag 29
Artikel 8, indledning
Kommissionen aflægger rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet senest den ... * om
_____________________
*
5 år
efter direktivets ikrafttræden.
Kommissionen aflægger rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet senest den ... * om
_______________________
*
3 år
efter direktivets ikrafttræden.
Begrundelse
Det er nødvendigt at fastsætte en klar frist for Kommissionens rapport og for den første vurdering
af direktivet i henhold til artikel 9. Tidsfristen på fem år bør opdeles i to, således, at Kommissionen
aflægger rapport til Europa-Parlamentet og Rådet efter tre år og vurderer dets virkninger fem år
efter dets ikrafttræden.
Ændringsforslag 30
Artikel 8, litra a a (nyt)
aa) små og mellemstore virksomheders del-
tagelse i patentsystemet for computerim-
plementerede opfindelser. Denne rapport
skal indeholde oplysninger, i det omfang de
er tilgængelige, om ansøgninger og medde-
lelser af patenter på computerimplemente-
rede opfindelser
Begrundelse
Dette ændringsforslag knytter sig til artikel 10 (overvågning) vedtaget af Europa-Parlamentet un-
der førstebehandlingen.
Den foreliggende statistik viser en temmelig bred deltagelse af små og mellemstore virksomheder i
CII-patentprocessen. Der er imidlertid enighed blandt alle interesserede parter om, at yderligere og
mere omfattende statistiske oplysninger ville være velkomne. Ændringsforslaget skal sikre indsam-
ling af de pågældende oplysninger.
Ændringsforslag 31
Artikel 8, litra b
b) hvorvidt reglerne for fastlæggelse af pa-
tentets gyldighed, kriterierne for patenter-
barhed, herunder især nyhedskarakter, op-
findelseshøjde og patentkravets genstand, er
fyldestgørende,
og hvorvidt det ville være
b) hvorvidt reglerne for fastlæggelse af pa-
tentets gyldighed, kriterierne for patenter-
barhed, herunder især nyhedskarakter, op-
findelseshøjde og patentkravets genstand, er
fyldestgørende
- 18 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ønskeligt og retligt muligt under hensyn til
Fællesskabets internationale forpligtelser
at ændre sådanne regler
Begrundelse
Sidste del af teksten i den fælles holdning er ikke nødvendig.
Ændringsforslag 32
Artikel 8, litra g a (nyt)
ga) udviklinger i patentmyndigheders og
patentdomstoles fortolkning af begreberne
"teknisk bidrag" og "opfindelseshøjde" i
lyset af den fremtidige teknologiske udvik-
ling
Begrundelse
Parlamentet og Rådet bør underrettes om praksis for meddelelse af patenter efter dette direktiv.
Der bør lægges særlig vægt på fortolkningen af de meste relevante juridiske definitioner.
Ændringsforslag 33
Artikel 8, litra g b (nyt)
gb) hvorvidt den mulighed, der er indeholdt
i direktivet, for anvendelse af en patenteret
opfindelse alene med henblik på at sikre in-
teroperabilitet mellem to systemer er til-
fredsstillende
Ændringsforslag 34
Artikel 8, litra g c (nyt)
gc) gennemførlighedsundersøgelsen om
oprettelse af en fond for små og mellemsto-
re virksomheder
Begrundelse
Det foreslås, at Kommissionen undersøger muligheden for at oprette en SMV-fond, der kan bistå
små og mellemstore virksomheder med at deltage fuldt ud i og drage fuld nytte af patentordningen
- 19 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for computerimplementerede opfindelser.
Ændringsforslag 35
Artikel 8, litra g d (nyt)
gd) hvorvidt der har været konstateret van-
skeligheder som følge af meddelelse af pa-
tenter for computerimplementerede opfin-
delser, der ikke opfylder lovgivningens krav
om, at opfindelsen for at være patenterbar
skal
1) have opfindelseshøjde og
2) yde et teknisk bidrag,
jf. artikel 4, stk. 1, og derfor ikke burde væ-
re meddelt.
Begrundelse
Ændringsforslaget er tager højde for de bekymringer, der er kommet til udtryk vedrørende medde-
lelse af trivielle patenter, der ikke lever op til kravene. Det indfører en ny forpligtelse for Kommis-
sionen til at aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvorvidt der har vist sig proble-
mer i praksis, fordi der uberettiget er meddelt patenter. Det vil tilskynde Den Europæiske Patent-
myndighed og de nationale patientmyndigheder til at bevare de højeste standarder i forbindelse
med undersøgelsen af patentansøgningen og derved minimere risikoen for at meddele trivielle pa-
tenter.
Ændringsforslag 36
Artikel 8, litra g e (nyt)
ge) hvorvidt dette direktiv har haft de øn-
skede virkninger for harmonisering og
klarlæggelse af lovbestemmelserne for
computerimplementerede opfindelser.
Begrundelse
Indfører en vurdering af, hvorvidt formålet med vedtagelsen af dette direktiv er blevet opfyldt.
Ændringsforslag 37
Artikel 8, litra g f (nyt)
- 20 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gf) udviklingerne inden for de verdensom-
spændende patentsystemer på området
computerimplementerede opfindelser i for-
bindelse med de aspekter, der er omhandlet
i litra a)-d) og f)-gb).
Begrundelse
Udviklingen af patentsystemer i andre store jurisdiktioner, navnlig muligheden for at få et verdens-
omspændende patentsystem, bør overvåges nøje.
Ændringsforslag 38
Artikel 8, stk. 1 a (nyt)
Kommissionen forelægger senest om et år
et forslag til et effektivt EF-patent, som til-
lægger Europa-Parlamentet demokratisk
kontrol med Den Europæiske Patentmyn-
dighed og den europæiske patentkonventi-
on.
Begrundelse
Med henblik på retssikkerheden og Lissabon-målene er det ønskværdigt, at der findes et fælles pa-
tentsystem, som dækker hele Den Europæiske Union.
Ændringsforslag 39
Artikel 8 a (ny)
Artikel 8a
1. Medlemsstaterne sikrer, at deres repræ-
sentanter i Den Europæiske Patentorgani-
sations administrationsråd træffer de for-
anstaltninger, der hører under deres kom-
petence, for at sikre, at Den Europæiske
Patentmyndighed kun meddeler patenter,
når de krav, der er fastsat i den europæiske
patentkonvention, er opfyldt, navnlig hvad
angår opfindelseshøjde og teknisk bidrag,
som defineret i artikel 2, litra b).
2. Rådet forelægger Europa-Parlamentet
en årlig beretning om den virksomhed, som
- 21 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
repræsentanterne for de medlemsstater, der
er kontraherende stater i den europæiske
patentkonvention, har udøvet i Den Euro-
pæiske Patentorganisations administrati-
onsråd, og om de fremskridt, der er nået i
arbejdet for at nå de mål, der er fastsat i
stk. 1.
Begrundelse
Ændringsforslaget henviser til, at medlemsstaterne også er kontraherende stater i den europæiske
patentkonvention, og at medlemsstaterne har en vis indflydelse på Den Europæiske Patentorganisa-
tions praksis, herunder opretholdelsen af høje standarder ved undersøgelsen af patentansøgninger,
navnlig hvad angår opfindelseshøjde og teknisk bidrag, som defineret i dette direktiv.
Endvidere kræves det i ændringsforslaget, at medlemsstaterne (i Rådet) aflægger en årlig beretning
om, hvad de reelt har gjort for at påvirke Den Europæiske Patentorganisation i denne retning, og
om de fremskridt, der er gjort for at nå målet om at minimere udstedelsen af trivielle patenter.
- 22 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BEGRUNDELSE
Med de stillede ændringsforslag til den fælles holdning fra Kommissionen og Rådet om computer-
styrede opfindelsers patenterbarhed ved andenbehandling i Parlamentet er proceduren vedrørende
dette vigtige emne ved at være afsluttet.
Efter mere end 20 forskellige høringer og gennemgang af en lang række stillede ændringsforslag er
spørgsmålet, i hvert fald i ordførerens øjne, i vidt omfang blevet afklaret.
Nogle store firmaer, dog ikke alle, inden for det berørte område har anlagt en strategi, der går ud på
at søge patent på, købe og forsvare computerstyrede opfindelser i stor stil, hvorved de i højere og
højere grad har overskredet grænsen for, hvad der adskiller et teknisk bidrag fra et ikke-teknisk bi-
drag, i håbet om i sidste ende at kunne patentere selve det software, der styrer opfindelsen via com-
puter. Denne strategi er mulig i USA, der ikke har reguleret dette område. Den er i princippet ikke
mulig i Europa, idet den forbydes i henhold til München-konventionen, og hvor den retspraksis, der
følges af Den Europæiske Patentmyndighed, er forsigtig, om end lidt uklar.
Den eneste måde, hvorpå man vil kunne tilfredsstille disse virksomheder og således give dem mu-
lighed for at befæste og udvide denne strategi, ville være at ændre München-konventionen fra 1973
ved at ophæve artikel 52, stk. 2, der sammenfattende indeholder følgende bestemmelse: Der kan ik-
ke meddeles patent på edb-programmer.
Der er ingen, der påtænker dette, og ingen ønsker det, og Rådet har i sin fælles holdning netop ind-
taget det modsatte synspunkt på linje med Europa-Kommissionen. Ordførerens forslag går først og
fremmest ud på at støtte Rådets holdning. Et software er rent faktisk ikke mere patenterbart end en
akkord eller en ordsammenstilling. Betragtet som en gruppe af matematisk forbundne formler er der
tale om et resultat af den menneskelige tankevirksomhed, og fri tankevirksomhed er et grundlæg-
gende princip i vores samfund.
Det er således ikke muligt helt at undgå konflikter. At loven er blevet brudt, eller at man ønsker at
bryde den, betyder dog ikke, at Parlamentet er nødsaget til at lovliggøre disse faktiske eller forsæt-
lige overtrædelser.
Rådets holdning var klar – der skal udarbejdes et direktiv med henblik på at bringe klarhed over og
fastlægge lovgivningen, alt det, der er teknisk, er patenterbart under normale forhold, software er
ikke patenterbart – og ordføreren opfordrer til, at denne holdning støttes, idet den således definerede
holdning blot skal gennemgås og om muligt forbedres.
Teksten er kort, 12 artikler, hvoraf de sidste seks udelukkende omhandler procedurespørgsmål i lig-
hed med artikel 1, der fastlægger direktivets anvendelsesområde.
- 23 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er kun to vanskelige spørgsmål: sondringen mellem, hvad der kan patenteres, og hvad der ikke
kan patenteres, samt interoperabiliteten. Idet det andet spørgsmål i høj grad afhænger af løsningen
på det første spørgsmål, er det næsten udelukkende dette første spørgsmål, der har været genstand
for drøftelserne og det arbejde, der er blevet gennemført indtil nu.
Vanskeligheden består i, at det stadig tættere samspil mellem software og alle de systemer, der for-
syner computerens udregninger og som anvendes til at drage praktiske konklusioner, på den ene
side leder teknikerne frem til at anse dette software for at indgå i selve opfindelsen og til at patente-
re dette alene med henblik på at gøre det lettere, men og med henblik på at forøge afkastet, og på
den anden side gør det vanskeligere for lovgiveren og for dommeren at fremkomme med en klar og
ufravigelig definition af sondringen mellem de to områder. Enhver tvetydighed vil helt naturligt
svække retssystemet, hvorved der skabes en gråzone, inden for hvilken der vil blive meddelt soft-
warepatenter. Vi kan kun forsøge at fange upræcise formuleringer.
Kriterierne er imidlertid enkle, kendte og hævet over enhver tvivl. Det er en forudsætning for en op-
findelses patenterbarhed, at den yder et teknisk bidrag, der kan anvendes industrielt, der er nyt og
som har opfindelseshøjde.
Dette skaber et definitionsmæssigt problem. Rådet har anført sit forslag hertil i artikel 2, litra b).
"'Teknisk bidrag': et bidrag til det aktuelle niveau på et teknologisk område, som er nyt og ikke er
indlysende for en fagmand. Det tekniske bidrag vurderes ud fra forskellen mellem det aktuelle ni-
veau og patentkravets genstand som helhed, som skal omfatte tekniske karakteristika, uanset om
disse er ledsaget af ikke-tekniske karakteristika eller ej".
Med disse semantiske variationer defineres øjensynligt i højere grad bidraget end selve ordet "tek-
nisk". Hvad enten det anvendes som substantiv eller som adjektiv, har de definitioner, der angives
for dette ord i de gængse ordbøger, ikke til formål at definere ordets anvendelsesområde i juridisk
henseende begrænsende og i modsætning til andre områder. Men der er konstanter. Teknik define-
res overalt som alle de videnskabeligt udarbejdede, tilrettelagte processer, der anvendes til at udvik-
le et værk eller et bestemt resultat eller endog til at undersøge og ændre naturen. Fælles for alle dis-
se definitioner er en implicit reference til den fysiske verden, til det håndgribelige eller endog til det
reelle, der står i klar modsætning til tankeverdenen eller til den immaterielle verden. Efter en del
søgning forekommer dette kriterium at være det eneste, der gør det muligt at skelne klart mellem,
hvad der hidrører fra det tekniske område, og hvad der ikke gør.
Det skal nu blot formuleres. Man kunne have sondret mellem materie og den immaterielle verden.
Men ordet "materie" sættes alt for ofte i modsætning til ordet "energi". Men et lys- eller radiosignal,
der meget tit udsendes, når den softwarestyrede computers beregning er udført med et bestemt for-
mål, hidrører uden tvivl fra den materielle verden, men består af energi og ikke af materie. Det kun-
ne være, at man inden for retspraksis ville være betænkelig ved at betragte energi som materie! For
at afhjælpe denne vanskelighed kunne man derudover sætte den fysiske verden i modsætning til den
virtuelle verden. Men her igen har ordet "fysisk" for mange konnotationer i retning af det håndgri-
belige, selv om udsendelsen af et signal, der er fuldt ud reelt, men ikke håndgribeligt, hidrører fra et
- 24 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
system, der uden tvivl er patenterbart i henhold til den opfattelse, der er givet udtryk for i både
München-konventionen og Rådets fælles holdning af 7. marts 2005.
I denne situation er det vores opfattelse, at ordlyden "en ny lære om anvendelsen af kontrollerbare
naturkræfter, styret af et edb-program og adskilt fra de nødvendige tekniske midler til implemente-
ringen af dette program, henhører under et teknologisk område" udgør den mest omfattende og en-
tydige definition af det tekniske område. Anvendelsen af materie i de systemer og anordninger, der
forbinder edb-programmet til den materielle verden i begge retninger, er omfattet af denne definiti-
on, eftersom der altid vil være tale om en materie, der aktiveres af energi, og ikke om en uvirksom
materie.
Den pågældende ordlyd, der blev udtænkt for mere end 30 år siden af en tysk domstol, er aldrig
blevet genoptaget, men er heller ikke på noget tidspunkt blevet underkendt af de tyske domstole.
Den er allerede blevet genoptaget i den svenske, polske og japanske lovgivning.
Det vigtigste ændringsforslag vedrører dette punkt, idet det i øvrigt delvist genoptager den ordlyd,
der blev vedtaget af Parlamentet ved førstebehandling, med visse forbedringer. Det er indsat i arti-
kel 2 "Definitioner" som litra c), (nyt).
Idet en definition altid er lige så vigtig ved selve definitionen som ved sin modsætning, har ordføre-
ren anset det for væsentligt at tilføje et andet afsnit i artikel 2, litra c), der også er indarbejdet i æn-
dringsforslag 5, der går ud på med al tydelighed at bekræfte det, som den foreslåede definition i før-
ste afsnit udelukker fra det tekniske område og dermed fra patenterbarhed: "Behandling, håndtering
og fremlæggelse af information henhører ikke under et teknologisk område, selv om der anvendes
tekniske midler til dette formål".
Denne afklaring er nødvendig, for selv om den er i fuld overensstemmelse med første afsnit, tages
der her udtrykkeligt stilling til nogle uklare situationer, der har vist sig under høringerne. Den er
især gavnlig, idet det således foreslåede retssystems sammenhæng med TRIPs-aftalen ligeledes af-
klares fuldt ud.
Vedtagelsen af en således afklarende formulering omkring emnet som helhed har ført os frem til
den konklusion, at selve direktivets overskrift kunne opfattes tvetydigt. Udtrykket "computerim-
plementeret opfindelse" kan foranledige én til at tro, at en opfindelse kan implementeres udeluk-
kende ved hjælp af en almindelig computer, hvilket ville betyde, at der kan meddeles patent på
software. For at undgå denne uheldige tendens foreslår ordføreren, at direktivets overskrift ændres
til "om computerstyrede opfindelsers patenterbarhed".
Når dette punkt er blevet fastlagt, udspringer alle de andre ændringsforslag herfra. Alle ændrings-
forslagene til betragtningerne og de fleste af ændringsforslagene til artiklerne vedrører sproglige ret-
telser eller præciseringer. I nogle tilfælde, f.eks. ændringsforslag 7 og 8, svarer de til eksempler på
anvendelse. Endelig drages der i ændringsforslag 14 en følge af den fastlagte definition vedrørende
interoperabiliteten, der nødvendigvis skal bevares, men som ikke længere vedrører software, idet
det er blevet fastslået, at der ikke kan meddeles patent på software.
- 25 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
189845_0026.png
PROCEDURE
Titel
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om computer-implementerede opfin-
delsers patenterbarhed
11979/1/2004 – C6-0058/2005 – 2002/0047(COD)
art. 251, stk. 2, og art. 95 EF
art. 62
24.9.2003
P5_TA(2003)0402
COM(2002)0092 – C5-0082/2002
14.4.2005
Referencer
Retsgrundlag
Hjemmel i forretningsordenen
Dato for EP's førstebehandling – P5
Kommissionens forslag
Kommissionens ændrede forslag
Rådets fælles holdning
Dato for meddelelse på plenarmø-
det
Korresponderende udvalg
Dato for meddelelse på plenarmødet
Ordfører(e)
Dato for valg
Oprindelig(e) ordfører(e)
Behandling i udvalg
Dato for vedtagelse
Resultat af den endelige afstemning
JURI
14.4.2005
Michel Rocard
14.9.2004
21.4.2005
20.6.2005
for:
imod:
hverken/eller:
16
10
0
23.5.2005
20.6.2005
Til stede ved den endelige afstemning -
medlemmer
Maria Berger, Marek Aleksander Czarnecki, Bert Doorn, Monica
Frassoni, Giuseppe Gargani, Piia-Noora Kauppi, Kurt Lechner,
Klaus-Heiner Lehne, Katalin Lévai, Marcin Libicki, Antonio Masip
Hidalgo, Viktória Mohácsi, Aloyzas Sakalas, Francesco Enrico
Speroni, Daniel Stroz, Andrzej Jan Szejna, Diana Wallis, Nicola
Zingaretti, Jaroslav Zvěřina
Barbara Kudrycka, Evelin Lichtenberger, Toine Manders, Edith Ma-
stenbroek, Marie Panayotopoulos-Cassiotou, Michel Rocard, Ingo
Schmitt, József Szájer
Sharon Bowles, Tunne Kelam, Angelika Niebler
21.6.2005
...
A6-0207/2005
Til stede ved den endelige afstemning -
stedfortrædere
Til stede ved den endelige afstemning -
stedfortrædere, jf. art. 178, stk. 2
Dato for indgivelse - A6
Bemærkninger
- 26 -